Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VCDS Tweaks e-Golf

Startet av Hyperstress, onsdag 20. mai 2015, klokken 10:32

« forrige - neste »

Hyperstress

Jeg skjønner at helt lydløse biler kan by på utfordringer, men noen elbilprodusenter virker å dra problemstillingen litt langt. Det er en Renault Zoe i nabolaget som vekket meg i dag tidlig.  >:(
Den bråker mest av alle biler i gata her, bortsett fra en mopedbil,som strengt tatt ikke er en bil.
Jeg synes det er helt feil å lydsette elbilene på den måten en er i gang med nå. Nye bensinbiler hører en knapt, og de jobber fortsatt med å få ned støynivået på dem.
De burde heller kun lage lyd, og helst retningsbestemt lyd, dersom de ser annen trafikk via sensorer. Evt i tillegg et manuelt signal som er litt snillere en hornet.

Uff nå kommer Zoe-en igjen. Får lukke vinduet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

zbk

#1
Helt enig i at kravet om fotgjengervarslig er helt håpløst. Selv har jeg satt den til den "greieste" lyden + slår den av som en refleks i det jeg starter bilen. Soul har vel ikke muligheten til å slå den av en gang. Dekkstøyen er mer enn nok.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Sitat fra: nime01 på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:44
Sitat fra: zbk på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:28
Helt enig i at kravet om fotgjengervarslig er helt håpløst. Selv har jeg satt den til den "greieste" lyden + slår den av som en refleks i det jeg starter bilen. Soul har vel ikke muligheten til å slå den av en gang. Dekkstøyen er mer enn nok.
Dette er faktisk et lite irritasjonsmoment når det gjelder Soul.. men en vakker dag finner jeg nok ut av hvordan det skal deaktiveres.

Kanskje man kan klippe ledningen til høyttaleren?  ;) Eller tar man hornet i samme slengen da?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

cra

Lyden kan høres her: https://soundcloud.com/renaultze/z-e-voice-sport-for-renault Utrolig irriterende, ja. Men det skal visstnok bare være å trykke på en knapp for å skru den av?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

zbk

Sitat fra: cra på tirsdag 21. april 2015, klokken 09:36
Lyden kan høres her: https://soundcloud.com/renaultze/z-e-voice-sport-for-renault Utrolig irriterende, ja. Men det skal visstnok bare være å trykke på en knapp for å skru den av?

Tar bare et lite sekund å slå av, ja, men hadde fjerna lyden permanent om det var mulig. Har aldri hørt skikkelig atter fra utsiden.

Noen som har sammenligna disse lydene fra ulike biler?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Leo

Enig! Litt plagsom til tider. Hvordan er reglene for å koble dette helt fra? Mener at på Soulen er det bare å nappe ut ett stikk under panseret så er problem løst..

Her er lyden på Soul: https://www.youtube.com/watch?v=lS7RrHKY4iI&feature=youtu.be&t=2m32s

Hyperstress

Sitat fra: cra på tirsdag 21. april 2015, klokken 09:36
Men det skal visstnok bare være å trykke på en knapp for å skru den av?

Den knappen når jeg ikke fra soverommet mitt når naboen kjører forbi.. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

odahle

Hva er da deres løsning mot folk som ikke har muligheten til å se at en bil kommer, men er avhengig av lyden den avgir? Det er greit at lyden kan være plagsom, men den har vel sannsynligvis sitt formål.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

zbk

Sitat fra: odahle på onsdag 22. april 2015, klokken 08:21
Hva er da deres løsning mot folk som ikke har muligheten til å se at en bil kommer, men er avhengig av lyden den avgir? Det er greit at lyden kan være plagsom, men den har vel sannsynligvis sitt formål.

Forskjellen i støyen fra en elbil og en nymotens bensinbil med lite gasspådrag er helt marginal (still deg ved en vei og hør etter). Dekkstøyen er dominerende for begge. En tung Tesla bråker stort sett mer enn en liten bensinbil.

Kjører man så sakte at dekkstøyen ikke er nok til å høre bilen så har man som sjåfør uansett god tid til å følge med på trafikkbildet og veldig kort stopplengde.

Folk med musikk på øret er et mye større problem og burde vært forbudt før man påbyr fotgjengervarsling med lyd.

En mulighet til å slå på en slik varslinglyd i enkelte situasjoner er greit å ha, men den trenger ikke å være på som standard. Da blir det bare lydforurensing som stort sett er helt unyttig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Sitat fra: zbk på onsdag 22. april 2015, klokken 08:50
Folk med musikk på øret er et mye større problem og burde vært forbudt før man påbyr fotgjengervarsling med lyd.

Min erfaring er at folk med musikk på øret er mye flinkere til å se seg for før de krysser veien fordi de vet a de ikke hører bilene uansett. "Vanlige" folk kan derimot finne på å gå ut rett foran bilen uten å kikke før de krysser veien.

Nå er fruen litt inhabil siden hun kjenner lyden fra bilen vår, men hun hører at jeg kommer selv med musikk på øret uten at bilen har noen ekstra varslingslyder.

zbk

Sitat fra: emil på onsdag 22. april 2015, klokken 09:14
Min erfaring er at folk med musikk på øret er mye flinkere til å se seg for før de krysser veien fordi de vet a de ikke hører bilene uansett. "Vanlige" folk kan derimot finne på å gå ut rett foran bilen uten å kikke før de krysser veien.

Da bor det fornuftigere myke trafikanter i nærheten av deg enn i nærheten av meg  :o
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øyvind.h

Ekstra støy fra elbiler er håpløst patetisk, men vi får sette vår lit til at det aldri ender opp med å bli et krav i praksis.

De gangene jeg har sett nestenulykker er det ikke fravær av støy som er problemet, men fravær av oppmerksomhet. Elbilene er jo ikke lydløse, selv om de er ganske stillegående i lav hastighet. Kommer det krav til støygenerering fra elbiler burde man kanskje implementere det samme på sykler, og gjerne også på joggere?
En liten sirene, kanskje med blinkende lys?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

asgeirn

2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

hottentott33

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. april 2015, klokken 09:52
Ekstra støy fra elbiler er håpløst patetisk, men vi får sette vår lit til at det aldri ender opp med å bli et krav i praksis.


En fin tanke, men... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/reagerer-paa-eu-krav-om-elbil-lyd/a/23312727/
2019 er visst året da slikt kommer. Personlig så håper jeg det blir valgfri lyd, da vil jeg laste ned V8-lyd, eller kanskje en grom Formel 1-lyd, på e-Golfen ;D
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

ZOE

Nå lager jo varmepumpen på zoe nesten like mye lyd som en liten bensinbil  også :-)

Jeg pleier å skru av lyden på zoen når jeg kjører, men jeg savner en permanent av knapp. Jeg skulle også gjerne hatt to trins horn, da kunne jeg flyttet på fotgjengere som ikke hører meg komme. Kunne gjerne hatt en høytaler med ett diskret "hrrr, hmm, unskyld" i steden for ett varselhorn. Mulig jeg lager til det :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA