Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Console

Startet av LA-Thing, onsdag 20. mai 2015, klokken 08:41

« forrige - neste »

LA-Thing

Ifølge denne artikkelen http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tror-antallet-elbiler-som-maa-kondemneres-vil-skyte-i-vaeret/a/23325231/ er det 5 Model S'er som er blitt kondemnert hittil (se bildetekst).

Men hvor er de blitt av? Tar Tesla Norge hånd om dem, sendes de tilbake til USA eller havner de hos brødrene London? Har ikke klart å finne noen biler eller deler som er tilgjengelige for salg.

Går selvsagt med skumle planer om å bli selvforsynt med strøm og trenger noen 'smådeler'....
Drammen, Tesla Model S #2510

elbilertilalle

Hvis forsikring betaler ut, så er vel resten av bilen demmes? Dem vil kanskje forsøke å selge den delene for å får mest mulig av pengene tilbake?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Thomas Parsli

Det vanlige er at forsikringsselskapene selger kondemnerte biler til enkelte bilopprettere de har et godt forhold til, men når det gjelder Tesla er deletilgangen så dårlig (i praksis ikke-eksisterende) at du ikke klarer å bygge opp igjenn en kondemnert bil.

Jeg tror Tesla kjøper de av forsikringsselskapet så de ikke skal havne på veien igjenn...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

B_Tesla

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:48
...Tesla er deletilgangen så dårlig (i praksis ikke-eksisterende) at du ikke klarer å bygge opp igjenn en kondemnert bil.
Du får ikke startet en Tesla som har vært i alvorlig ulykke før Tesla aktiverer den igjen. Det har vært noen slike tilfeller i USA.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

fredag

Blir batteripakken forsvarlig resirkulert av forsikringsselskapene som eier de kondemnerte Teslaene?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Thomas Parsli

Sitat fra: fredag på tirsdag 21. april 2015, klokken 13:39
Blir batteripakken forsvarlig resirkulert av forsikringsselskapene som eier de kondemnerte Teslaene?

Nei, det er Tesla som kjøper tilbake bilene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thor2014

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 21. april 2015, klokken 18:24
Sitat fra: fredag på tirsdag 21. april 2015, klokken 13:39
Blir batteripakken forsvarlig resirkulert av forsikringsselskapene som eier de kondemnerte Teslaene?

Nei, det er Tesla som kjøper tilbake bilene.

Thomas

Selges de ikke til høystbydende?

Cobos

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 21. april 2015, klokken 20:42
Selges de ikke til høystbydende?
Jo, men de eneste som kan kjøpe de som annet en stor og tung brevvekt er Tesla selv. Som påpekt ovenfor de starter ikke selv om man fikser. Og en god stund framover er nok interessen stor fra Tesla for å analysere krashede biler...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Car-El

Æ trur Nissan kjøpe dem. Det er jo batterikapasitet til 3+ Leaf.  :o

;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Thomas Parsli

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 21. april 2015, klokken 20:42
Selges de ikke til høystbydende?

Så vidt jeg vet er det ingen auksjoner el. av kondemnerte biler, de selges til godkjente bilopprettere.
Når det gjelder Tesla er deletilgangen så prekær at ikke en gang Tesla får tak i deler nok.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)


Oreo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:48
Det vanlige er at forsikringsselskapene selger kondemnerte biler til enkelte bilopprettere de har et godt forhold til, men når det gjelder Tesla er deletilgangen så dårlig (i praksis ikke-eksisterende) at du ikke klarer å bygge opp igjenn en kondemnert bil.

Jeg tror Tesla kjøper de av forsikringsselskapet så de ikke skal havne på veien igjenn...

Thomas
Thomas, du sier "tror" i det første innlegget ditt og i det andre høres du mer sikker i din sak.
Er dette noe vi (du) VET (nå)?
Er det slik de gjør det i USA også?
Slik at en kan m.a.o. bare glemme å få tak i et sett med NewGen seter, display osv. fra kondemnerte biler?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Thomas Parsli

Sitat fra: Oreo på fredag 24. april 2015, klokken 11:29
Thomas, du sier "tror" i det første innlegget ditt og i det andre høres du mer sikker i din sak.
Er dette noe vi (du) VET (nå)?

Ja

Sitat fra: Oreo på fredag 24. april 2015, klokken 11:29
Er det slik de gjør det i USA også?
Slik at en kan m.a.o. bare glemme å få tak i et sett med NewGen seter, display osv. fra kondemnerte biler?

Du nok regne med at dette er en policy bestemt sentralt (for å "sikre kvaliteten" på bilene).
Så vidt jeg vet brukes kun nye deler til reperasjonr; så enten destruerer Tesla delene, eller så har det et bruktlager som vokser stadig. Kanskje det kommer "original refurbished pre-used Tesla parts" om ikke så lenge?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ingebrigt

Om Tesla har som policy å kjøpe opp alle skadebilene i USA blir ikke alle bilene fanget opp. Det er med ujevne mellomrom skadebiler å finne på ebay.

Guybrush

Sitat fra: Ingebrigt på fredag 24. april 2015, klokken 12:23
Om Tesla har som policy å kjøpe opp alle skadebilene i USA blir ikke alle bilene fanget opp. Det er med ujevne mellomrom skadebiler å finne på ebay.

Ja, men dette kan jo ha noe med eieren også å gjøre. Helt frivillig om man vil "selge" bilen sin til forsikringsselskapet eller ikke...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA