Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Premium Center Console

Startet av svisj, onsdag 20. mai 2015, klokken 08:34

« forrige - neste »

svisj

Jeg har en Mitsubishi I-Miev 2011-modell. Har lagt merke til i det siste at det virker som om bremseklossene "tar" i bremseskivene, også når jeg ikke bremser. Det er en "svisj-svisj"-lyd når bilen kjører i lav hastighet, og det er på en måte merkbart at bilen ikke triller helt fritt.
På siste service ble bremseklossene byttet. De på verkstedet sa at neste gang måtte antagelig skivene også byttes pga. rust. Jeg er likevel usikker på om skivene faktisk er problemet, eller om det er noe annet.

Er det noen her på forumet som har opplevd det samme? Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet?

Er takknemlig for alle gode råd.  :)

svingen

problemet oppsto ikke når du bytte til sommerdekk?
hadde ca samme feil på bensinbilen min virket som noe "tok" etter jeg bytta,viste seg att boltene som holdt dekke på plass ikke var helt bra,så ville heisa opp bilen med jekk og sjekke om alt satt som det skal,i mit tilfelle var boltene strammen men dem var defekte så dekke satt ikke helt på plass.

Må selve bytte min skiver/bremser får pappa til og gjøre det selve delen koster 2000 kr. (var får mye rust på EU kontroll) har du hatt EU kontroll?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Kjør i 80-90, se godt i bakspeilet at kysten er klar, sett bilen i N og brems hardt ned. Gjør dette noen ganger. Forsvinner ikke lyden, er bremseskivene trolig så rustne at de må skiftes.
Det kan også være andre årsaker til en slik lyd, men begynn å bremse litt hardt, du! :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Thomas Parsli

For å unngå rust på skivene må man regelmessig bruke bremsene ordentlig.
Om vinteren bør de også rengjøres regelmessig (f.eks høyttrykkspyling på bensinstasjon) og man kan med fordel prøve å bremse ordentlig ved slutten av kjøreturen for å "tørke" bremsene.

Lys overflaterust er ikke så farlig, men flekker og merker i metaller medfører ofte bytte av skiver.
På vår forrige elbil (Peugeot 106) varte skivene rundt 3år/40.000km, mens på Toyota Avensisen vår (2004-modell, 140.000km) er det fortsatt originale skiver!

Bremseservicen Leaf-eiere gremmes over er faktisk ikke så dum, ihvertfall ikke for oss som kjører i saltlake om vinteren...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

SUNPWRD

Og husk at konstruktørene var smarte som ikke puttet skiver bak også. Dette sparer oss masse kostnader i rustne skiver!
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

erik e

Smarte! De valgte en billig løsning på en "billig bil". Men det funker jo.  Hugger litt når det er fuktig og kaldt.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

svisj

Takk for svarene.

Siste service var rett før jul. Jeg skal bytte til sommerdekk i morgen (har ikke hatt tid til dette før nå, men har piggfrie dekk), og skal da ta en titt på bremseskivene.

Hvis det viser seg at bremseskivene må byttes, vil jeg klare å gjøre dette selv? Eller for å si det på en annen måte, har det samme vanskelighetsgrad som å bytte dekk?  :)

Thomas Parsli

Sitat fra: svisj på tirsdag 21. april 2015, klokken 21:10
Hvis det viser seg at bremseskivene må byttes, vil jeg klare å gjøre dette selv?

Ja, regn med et par timers arbeid.

Sitat fra: svisj på tirsdag 21. april 2015, klokken 21:10
Eller for å si det på en annen måte, har det samme vanskelighetsgrad som å bytte dekk?  :)

Nei, det er litt mer arbeid.
Det er omtrent samme jobb på alle biler, se denne videoen for å få et inntrykk av arbeidet:


På mekonomen koster skiver, klosser og monteringssett 2560,-

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA