Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P106 Stoppet under kjøring

Startet av Henriks111, tirsdag 19. mai 2015, klokken 17:09

« forrige - neste »

Henriks111

Hei,
er i kjøpsprosessen av en leaf.
har tidligere kjørt en buddy og erfarer stor forskjell i kjørelenge ved ulik kjørestil.
en leaf er jo logisk nok mye mer avansert enn en buddy med flere funksjoner så mitt spørsmål er:

Hvordan kjører dere som har leaf iforhold til;
de ulike kjøremodusene i bilen
regen kontra ikke regen
ellers andre innstillinger for å maksimere rekkevidden

Noen spesielle kjørestil-tips ellers? Ev ladetips/brukstips?  :)

trondi

#1
Hei! Jeg har en 2012 leaf. Jeg har ikke "B" modus. Jeg kjører alltid i ECO mode (regen, samt litt mindre responsiv)  Jeg pleier vanligvis aldri å trykke speed mer enn 50% , hvis det ikke er behov for det. Jeg ser langt frem på bykjøring, tilpasser farten til neste lyskryss osv.  Bruker nesten aldri klima anlegg, Har lagt på RainX anti fog, for å unngå kondens på innsiden av rutene (som følge av ingen klima) Kjører mest mulig cruise control på langkjøring med jevn hastighet.  Kjører aldri over 95km/t. Følger fartsgrenser ellers.

Ligger på ca 1,47kwh/mil. Føler dette er nokså greit.

Min far har samme bil, samme årsmodell osv. Han tenker ikke så mye over kjøringen, og kjører som vanlig. Bruker lite D, og behandler den som en vanlig fossil bil, Han ligger vanligvis på 1,92 kwh/mil.

Jeg fikk ingen innføring i dette, men jeg har prøvd meg litt frem og jeg anbefaler deg i grunn å gjøre det samme. Å være fokusert på forbruk gjør også at turen ofte går fortere.. :)  Kjøp av elbil har også gjort meg til en mye mer årvåken og bevisst sjåfør. Tar mindre sjanser og er blitt mye flinkere å følge trafikken på en god måte.

Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

nr1rayner

Sitat fra: trondemor på tirsdag 21. april 2015, klokken 00:13
Ligger på ca 1,47kwh/mil. Føler dette er nokså greit.

Er dette sommer, vinter? Eller kanskje uansett siden du gidder å fryse og blåse frostrøyk?  :P

Du finner MYE info hvis du blar i litt eldre tråder på forumet, lykke til :)

Jeg kjøpte Leaf i mars i år, 2013 Tekna, mao ikke den som har mest erfaring, men...
Ser mange bruker eco, men den knappen får hvile hos meg. Synes bilen blir alt for "sløv" da.
Estimert rekkevidde øker med eco inne, men en trenet og bevisst gassfot er jeg temmelig sikker på at knuser eco-mode i forbruk  ;)
Det jeg synes er så utrolig bra med Leafen er det draget man hele tiden har tilgjengelig (nei, jeg bruker det sjelden, men det er der tilgjengelig i D/B mode). Med eco blir det for lang vandring på gassen for min smak..
Kjører i D mode, switcher til B, event eco i nedoverbakker/bremsing for å få mest mulig regen når jeg uansett må senke hastighet. Der jeg kan coaste setter jeg i Neutral. Stort sett B i bysentrum, da det er mye stopp start.

Let litt på forumet så finner du et bilde av effektivitet på motoren, overraskende nok er den mest effektiv på høy Nm, man kan altså gi godt med gass med god samvittighet.

Bruker varme/ac så lite som mulig, men orker ikke å fryse/svette. Setter gjerne på mye varme i starten, så man slipper å bli "beinkald", og kan mulig flyte på restvarmen resten av turen.

Som tidligere buddyer har du da godt utgangspunkt. Det var kanskje med bly? Der er vel høy Amp en killer for batteri (?), du beveger deg jo inn i batteriteknologi som nok tåler høy last vesentlig bedre :)

Mitt forbruk har vært 16-17 kw/h pr 100km, stort sett 8+8km til/fra jobb, og litt hist og pist av småturer ellers.
På varmere dager, rundt 13-14kw/h.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Thomas Parsli

På den samme strekningen (Asker/Røyken-Oslo t/r) bruker jeg alt fra 0,10kWh/km (sommer, liten trafikk) til 0,25kWh/km (vinter, slaps og mye trafikk eller bare veldig kaldt). Snittforbruket er mao. ikke så interessant i seg selv, hvis man faktisk skal kjøre samme strekning året rundt.

Men 0,15kWh/km er et representativt forbruk på Leaf

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sølv-pilen

Sitat fra: trondemor på tirsdag 21. april 2015, klokken 00:13
Bruker nesten aldri klima anlegg, Har lagt på RainX anti fog, for å unngå kondens på innsiden av rutene (som følge av ingen klima)
Ettersom du alikevell ikke har varme i bilen, setter du sidevinduet ditt på gløtt forsvinner også kondens på rutene innvendig.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Henriks111

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:00
Sitat fra: trondemor på tirsdag 21. april 2015, klokken 00:13
Ligger på ca 1,47kwh/mil. Føler dette er nokså greit.

Som tidligere buddyer har du da godt utgangspunkt. Det var kanskje med bly? Der er vel høy Amp en killer for batteri (?), du beveger deg jo inn i batteriteknologi som nok tåler høy last vesentlig bedre :)

Mitt forbruk har vært 16-17 kw/h pr 100km, stort sett 8+8km til/fra jobb, og litt hist og pist av småturer ellers.
På varmere dager, rundt 13-14kw/h.


blybatterier ja :P Det håper jeg. føler jeg har fått nyttig læring i forhold til kjøremønster ja, ikke hard på gassen, flyte inn mot kryss, bremse med regen ("one pedal drive") osv.

Tusen takk for deling av informasjon, veldig nyttig iforhold til ny type elbil. teknologien her har jo rast fremmover iforhold til når buddy-teknologien hadde "wow"-effekten!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA