Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Må Tesla bruke to stikkontakter!?

Startet av HenryJac, tirsdag 19. mai 2015, klokken 10:16

« forrige - neste »

HenryJac

Hei
Dette er min første elbil og har noen spørsmål. Har prøvd å lese litt her inne.
Bilen er en Buddy City Jet 6 -2007

Hvordan er det med parkering i Vika / Aker Brygge området? Jeg fikk med en nøkkel og hørte jeg kunne trenge et ruter kort for de med kortleser. Hvordan ser jeg forskjell på kommunen sine og "private", så jeg ikke tar andres plass.

En annen ting. Håndbrekk lampen lyser konstant på instrumentpanelet, selv om håndbrekket er nede. Er det noe vanlig feil med håndbrekket? har prøvd å spraye på noe CRC ved kaliperen uten noe hell (regnet med det).

Det er også så å si umulig å komme i gang uten å få gul lampe, men fy så bra den triller ned bakkene.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

TB

#1
Sitat fra: Henry Jacobsen på søndag 19. april 2015, klokken 23:14
Hvordan er det med parkering i Vika / Aker Brygge området? Jeg fikk med en nøkkel og hørte jeg kunne trenge et ruter kort for de med kortleser. Hvordan ser jeg forskjell på kommunen sine og "private", så jeg ikke tar andres plass.
Er ikkje ofte i eg parkerer ved Aker Brygge, har forstått du må vere tidleg ute skal du få plass på kommunal plass.
Kommunale P plasser er alltid merka med blått P skilt, nr 767 Parkering:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Vegvisningsskilt

Merk: Kommunal parkering er gratis for elbil, men tidsgrensa må overhaldes for elbiler, ved hjelp av manuelt, eller digitalt "ur" som viser tidspunkt du parkerte.

Private plasser er normalt merka med svarte skilt. Her gjeld normalt samme betingelser for elbil som for andre. Ved Aker Brygge og Tjuvholmen er det og fleire private parkeringshus, der det trekkes lapp ved bom, og betaler før utkjøring.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

HenryJac

Takk for svar.

Jeg fant plass like ved Skandic hotell. Fikk til og med lånt Ruter kort av trafikketaten mannen som gikk forbi så jeg kunne lade. Er vel første gang jeg satte pris på en sånn vakt  ;D


Ellers har jeg mye å lære med å kjøre økonomisk med Buddyen, har klart det ganske bra ellers.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

emil

Sitat fra: Henry Jacobsen på mandag 20. april 2015, klokken 22:25
Jeg fant plass like ved Skandic hotell. Fikk til og med lånt Ruter kort av trafikketaten mannen som gikk forbi så jeg kunne lade. Er vel første gang jeg satte pris på en sånn vakt  ;D

Er ikke noe spesiellt med Ruter-kortet som gjør at ladingen starter. Holder med et hvilket som helst RFID kort av riktig type, og mange har allerede det liggende i form av diverse adgangskort, treningskort eller lignende.

Rav4_EV

SitatEn annen ting. Håndbrekk lampen lyser konstant på instrumentpanelet, selv om håndbrekket er nede. Er det noe vanlig feil med håndbrekket? har prøvd å spraye på noe CRC ved kaliperen uten noe hell (regnet med det).

Sjekk bremsevæskenivå. Lampa er kombinert håndbrekk og lavt væskenivå.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

HenryJac

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 21. april 2015, klokken 09:47
SitatEn annen ting. Håndbrekk lampen lyser konstant på instrumentpanelet, selv om håndbrekket er nede. Er det noe vanlig feil med håndbrekket? har prøvd å spraye på noe CRC ved kaliperen uten noe hell (regnet med det).

Sjekk bremsevæskenivå. Lampa er kombinert håndbrekk og lavt væskenivå.

Fant ut av det. Var bryteren for håndbrekket som hadde løsnet. Quick fix  :)

Utrolig hvor lett det er å skru på denne bilen.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

HenryJac

Var å fikk testet batteriene og sjekket den. Dette er fra batteri testen.



Skal sies at batteriene ble sist byttet i følge dems papirer i 2009
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

HenryJac

#7
Var litt stille og rolig på jobb i dag, så fikk tid til å plukke litt på bilen.
Fant ut at jeg skulle lakke de solblekede plast dekslene til bremselys/blinklys og de listene rundt.


Ble litt lite med tid til å finne ut hvordan man kommer til de ytterste lysene, siden disse er bak veggen.



Og hadde litt blå calipper maling så hvorfor ikke med litt "Racing" look, hehe  8)



Har litt lyst å lakkere felgene også, tenker det blir "Gunmetal"

Blir mye sort men, blir litt annerledes. Ellers blir det soting av bakrute. Blir jo blendet av alt og alle bak  ;D


Har led pærer noe hensikt med tanke på å spare litt på strømmen, eller er det minimalt å hente?
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

TB

Sitat fra: Henry Jacobsen på onsdag 29. april 2015, klokken 20:50
Har led pærer noe hensikt med tanke på å spare litt på strømmen, eller er det minimalt å hente?
Har vore omtalt i og rekna på i andre trådar. Resultat har vore lite å spare.

Kjenner ikkje forbruk eller lys på Buddy, så ikkje sikkert dette blir rett:

Normalt forbruk til lys er 55 W H4 x 2 + lys bak = ca 160 W.
Om LED bruker ca 10% av dette, 16W er 150 W spart.
Med eit forbruk på 1,5 kW pr mil sparer du 1 km pr time. Er forbruk mindre sparer du fleire km.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

HenryJac

Sitat fra: TB på onsdag 29. april 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Henry Jacobsen på onsdag 29. april 2015, klokken 20:50
Har led pærer noe hensikt med tanke på å spare litt på strømmen, eller er det minimalt å hente?
Har vore omtalt i og rekna på i andre trådar. Resultat har vore lite å spare.

Kjenner ikkje forbruk eller lys på Buddy, så ikkje sikkert dette blir rett:

Normalt forbruk til lys er 55 W H4 x 2 + lys bak = ca 160 W.
Om LED bruker ca 10% av dette, 16W er 150 W spart.
Med eit forbruk på 1,5 kW pr mil sparer du 1 km pr time. Er forbruk mindre sparer du fleire km.
Takker
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

HenryJac

Må jeg resette Car Controller og Car Display om jeg bytter de 2 dårligste batteriene for å få bedre rekkevidde?
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA