Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Det gikk en liten j...l i meg...

Startet av elektrolux, torsdag 29. oktober 2009, klokken 22:46

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: Ken på onsdag 11. august 2010, klokken 00:42
Spenningssensorene viser 4 volt lavere pakkspenning enn Actia instrument som er for mye synes jeg.
Enig, men vi vet ikke hvilken av dem som viser riktig! Målekretsene i BMS'en og Actia er bortimot 10 år gamle og trenger sikkert en kalibrering!

Jeg måler også forskjell (ved lading) med et digitalvoltmeter (162,3V) på kontakten til ekstraladeren sammenlignet med nikometeret (159,7V). Det er bare 1,6% forskjell, omtrent toleransen på digitalvoltmeteret (1% + ett siffer).

Nøyaktigheten på Actia/BMS er det vel ingen som har data på?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Jeg er vant til å se 132 volt på en fulladet pakke ettter en vannfylling hvis den er kjølig nok.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Baltor på tirsdag 10. august 2010, klokken 14:01
Enig med Ken i at monteringsanvisningen er litt uklar, det kommer nok en ny versjon..

I påvente av det kan kanskje dette bildet hjelpe litt. Det viser Strømsensor montert på minus kabel, Tempsensor dyttet ned mellom blokkene, og ledninger til minus og senter. Brunrød pluss sensorledning ses også på bildet
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

Sitat fra: Boogie på onsdag 11. august 2010, klokken 12:50
Om det er en liten forskjell mellom de to sensorene (faktisk spenning), kan dette kompenseres også på de "gamle" Robometerne som ikke har den nye softwaren ved å sette inn en diode mellom målepunktet og sensoren.

Boogie, har du en forklaring hvorfor det virker? Hvilket målepunkt mener du? Senteruttak?
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Boogie

Spenningsfallet over en diode er ca 0,5V.
Husker st dette var mye brukt på 80-tallet for å lure Bosch sine regulatorer til å lade 12v batteriet til en høyere spenning.
Regulatoren målte jo på sitt område, og ved å sette inn en diode i serie ble spenningen på batteriet 0,5V høyere.
Ofte lå den på 13,3V
Med dioden fikk vi den til å lade opp til 13,8V
Ved å bruke to dioder i serie kunne du komme opp i 14,3V (grei verdi på vinteren).
Regulatorene til Bosch kunne ikke justeres.

Det spiller egentlig ikke noen rolle om den settes på pluss eller minus siden.
Om den monteres feil vei får du bare verdi 0,0V siden det ikke går noe igjennom dioden.
Prøv deg fram for å få dine verdier riktig...

For de gamle sensorene vil jeg tro at du kobler på enten pluss eller minus for den enkelte sensor.
Om jeg har forstått de nye doble sensorene riktig, så er dette to sensorer med felles minus.
Senterlederen blir da pluss for sensor 1, og pluss (120V) blir pluss for sensor 2.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Caspar

Helt enig i at Elbilshop.no neppe får Pulitzerprisen i klassen for monteringsanvisninger. Men etter litt lesing og gjetting sitter nå meteret der og fungerer fint. Det var ikke nødvendig å kappe strømkabelen for å tre innpå strømsensoren. Jeg skrudde den av på batterisiden (der er kabelskoen mindre) og slipte litt av kantene på den oransje gummien og litt av sidene på kabelskoen. Med litt silikonspray så gikk den innpå. Dro deretter en krympestrøpe utenpå i tilfelle den oransje hetten var blitt litt tynn noen steder.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hma

Sitat fra: Caspar på onsdag 18. august 2010, klokken 23:01
Jeg skrudde den av på batterisiden (der er kabelskoen mindre) og slipte litt av kantene på den oransje gummien og litt av sidene på kabelskoen.
Mulig jeg misforstår din forklaring på hvordan kabelskoen til sensorledningen er montert. Men det høres ut som om du har tredd kabelskoen nederst på batteripolen, og deretter satt den oransje batterisløyfen på topp?
Om det er tilfelle vil jeg råde deg til å sette batterisløyfen på batteripolen først, og kabelskoen på topp. Da får du minst spenningsfall og mindre risiko for varmgang.
Om jeg har misforstått får du ha meg unnskyldt :-)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Elmo

Han snakker vel om strømsensoren - som ikke skal være fysisk tilkoblet men bare tres inn på strømledningen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar

Sitat fra: Elmo på torsdag 19. august 2010, klokken 10:01
Han snakker vel om strømsensoren - som ikke skal være fysisk tilkoblet men bare tres inn på strømledningen.
Stemmer, strømsensoren er jo bare tredd innpå ledningen og har ikke fysisk kontakt med strømførende deler.
De stedene jeg skulle hente ut spenningssignal (i hver ende av pakka og på midten) er det en annen løsing. Det orginale ledningsnettet har en ekstra ledning fra hver side av batteripakken som jeg loddet meg inn på, også brukte jeg en loddet ringkabelsko på midtpunktet mellom polskoen og skruen. Litt forsiktig tilpassing med kniven i den oransje gummien, så går ledninge greit ut.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

Sitat fra: Caspar på onsdag 18. august 2010, klokken 23:01
Det var ikke nødvendig å kappe strømkabelen for å tre innpå strømsensoren. Jeg skrudde den av på batterisiden (der er kabelskoen mindre) og slipte litt av kantene på den oransje gummien og litt av sidene på kabelskoen. Med litt silikonspray så gikk den innpå. Dro deretter en krympestrøpe utenpå i tilfelle den oransje hetten var blitt litt tynn noen steder.

Jeg fikk en kraftigere strømsensor og måtte montere en skinne mellom batteriet og kabelen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Sitat fra: Caspar på torsdag 19. august 2010, klokken 10:32
Det orginale ledningsnettet har en ekstra ledning fra hver side av batteripakken som jeg loddet meg inn på, også brukte jeg en loddet ringkabelsko på midtpunktet mellom polskoen og skruen. Litt forsiktig tilpassing med kniven i den oransje gummien, så går ledninge greit ut.

Jeg var ikke obs på at det er små sikringer rett etter kabelskoene fra spenningssensor ledninger.
Jeg klart å knuse den på midpunktet siden det er mye moment ved stramming av polmutter. Krysser fingrene ar det går bra. Bedre å har sikringer litt lenger vekk fra polen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA