Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 85D Test med Gtech måler. 0-100

Startet av phingoc, mandag 18. mai 2015, klokken 09:32

« forrige - neste »

phingoc

Ja, Da har jeg har bygd om en amerikansk Bosch PowerMax 16A fra type1 plugg som de bruker i USA til type2 plugg som golfen min har.

Den er montert med blått industristikk på 32A siden Bosch sier kursen skal sikres med 20A selvom laderen er 16A. Ville helst ha 16A industrikontakt, men elektriker nektet å montere 16A stikk på 20A kurs. Valgte stikk, for da er den flyttbar. (Om jeg skal på hytta eller til foreldrene mine. Begge steder har 32A industristikk tilgjengelig).
Grei ombygging etter å ha lest gjennom tekniske specs i IEC og SAE normene mtp PP og CP signaler.

Tre skritt for å bygge om lader:
1. Skifte kontakt.
2. Finne rett motstand mellom PP og PE på den nye kontakten.
3. Skifte holder til kontakten på boksen.

Resultatet ble bra. Lader virker på 16A virker det som.
Bilen hadde ett nivå på ca 60% når jeg monterte laderen.
Sjekket ladetid med vanlig 10A mode2 lader, koblet laderen fra umiddelbart, og så satt i den nye mode3 laderen og sjekket ladetid. Nesten en halvering ifølge CarNet.

To ting jeg skal fikse neste uke.
1. Kjøpe lengre kabel til ladekontakt. Den medfølgende 4,5m blir for kort i forhold til hvor jeg parkerer bilen, så kabelen henger i lufta og gir unødvendig stress på kobling inn til bil.
2. Montere en ekstra til kona sin e-UP! som er bestilt. :)

Pris for lader, frakt, mva, type2 stikk, type2 holder og div smått: 6700kr.

Se vedlagte bilder. :) (rotete på gårdsplassen).
Fyr løs om det er noen spørsmål.

Edit:
Laderen lader 16A har jeg regnet meg frem til.
10A: 2300w * 5,5 timer = 12.650w til fult.
16A: 3600w * 3,5 timer = 12.600w til fult.
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Johnny

Hvorfor egentlig? Prisen ble ikke spesielt konkurransedyktig i forhold til alternativer på det norske markedet.
TMS og eGolf.

phingoc

2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

phingoc

Sitat fra: Johnny på søndag 19. april 2015, klokken 16:14
Hvorfor egentlig? Prisen ble ikke spesielt konkurransedyktig i forhold til alternativer på det norske markedet.

Ingen andre pene bokser til grei pris å få tak i. :p
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

Johnny

Sitat fra: phingoc på søndag 19. april 2015, klokken 18:18
Sitat fra: Johnny på søndag 19. april 2015, klokken 16:14
Hvorfor egentlig? Prisen ble ikke spesielt konkurransedyktig i forhold til alternativer på det norske markedet.

Ingen andre pene bokser til grei pris å få tak i. :p

Så er også selvgjort alltid velgjort :)
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på søndag 19. april 2015, klokken 19:37
Sitat fra: phingoc på søndag 19. april 2015, klokken 18:18
Sitat fra: Johnny på søndag 19. april 2015, klokken 16:14
Hvorfor egentlig? Prisen ble ikke spesielt konkurransedyktig i forhold til alternativer på det norske markedet.

Ingen andre pene bokser til grei pris å få tak i. :p

Så er også selvgjort alltid velgjort :)

Jeg solgte kontroller, kabel og kontaktor til en danske som bygde ladestolpe designet som et Duracell-batteri ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux


[/quote]
Ingen andre pene bokser til grei pris å få tak i. :p
[/quote]

Det er i ferd med å endres når disse kommer for salg. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

phingoc

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. april 2015, klokken 06:55

Ingen andre pene bokser til grei pris å få tak i. :p
[/quote]

Det er i ferd med å endres når disse kommer for salg. ;)
[/quote]

Beklager, kan desverre ikke si meg enig. :p men hva blir prisen på en slik boks?
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

Johnny

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. april 2015, klokken 06:55
Det er i ferd med å endres når disse kommer for salg. ;)

Jeg synes dette er akkurat slik apparater som dette bør se ut. Det er nok mange tilsvarende på veg ut på markedet nå!
TMS og eGolf.

elektrolux

Vet enda ikke hva prisen blir, men tipper på at rundt 5500.- er realistisk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Electrix

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. april 2015, klokken 10:19
Vet enda ikke hva prisen blir, men tipper på at rundt 5500.- er realistisk.
Jeg ser at denne har en knapp for valg av ladestrømstyrke. Vet du om den kommer i 32A utgave også? Hvis man kan lade med 10 eller 16A til vanlig og velge 32A bare de gangene man har hastverk så kan man ofte slippe unna utvidelse av inntaket. Da er det bare å passe på å ikke kjøre vaskemaskin og tørketrommel eller platetopp samtidig de få gangene man har dårlig tid.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Skal høre med Ratio. Tipper det blir fullt mulig med en fullversjon. D.v.s. 3 fase 32A

Ratio planlegger RFID, men prisen på det blir høy, og ikke værd tillegget slik vi ser det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ludo


ludo


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA