Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Storm, søndag 17. mai 2015, klokken 23:20

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. mai 2015, klokken 14:59
Litt underlig diskusjon om disse bilene. Antakelig grunnet relativt smalt utvalg enda.

Kommer vel kanskje av de litt svake valgene når det gjelder lademulighet og rekkevidde gjør at det er mange som ellers kunne ha tenkt seg den som nå ikke kan bruke den. Det er vel ikke tvil om at hadde den hatt 22kW lading så hadde det blitt mange flere kjøpere. Som mange andre sier her, så er ikke dette bilen man legger ut på langtur med. Kanskje 30 mil på sommeren med en god og lang lunsj, men det er vel maks. Har man annen bil til langtur derimot, så er den jo for mange kjempefin som daily driver.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

AreLib

Til vårt bruk er MB ED seriøs med mulighet for rask ladning hjemme og god plass, bilene fra japan ser ikke ut og med Egolf må vi besøke hurtiglader ofte og håpe det er ledig eller virker
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

bno

Var seriøst interessert i MB ED, men da jeg så hva som ble levert viste det seg å være en tullebil. Hva om man hadde presentert en bensin eller Diesel versjon med 10 liters tank.?...

Valgte Egolf og har ikke angret en dag.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

dundun

I og med at man kan fylle hjemme hver natt funker ikke den sammenlikninga. Til enkelte bruk er B-electric bare tull. Til mitt er den på alle måter overlegen E-golf.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

OlavEmil

Sitat fra: bensinhodet på torsdag 28. mai 2015, klokken 08:37
Til vårt bruk er MB ED seriøs med mulighet for rask ladning hjemme og god plass, bilene fra japan ser ikke ut og med Egolf må vi besøke hurtiglader ofte og håpe det er ledig eller virker

Om du har ein bruk som gjer at du med e-Golf ofte må nytte deg av hurtigladar, forstår eg ikkje at du tør å gå for ein bil der dette ikkje er ein moglegheit.  ???
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:10
Sitat fra: bensinhodet på torsdag 28. mai 2015, klokken 08:37
Til vårt bruk er MB ED seriøs med mulighet for rask ladning hjemme og god plass, bilene fra japan ser ikke ut og med Egolf må vi besøke hurtiglader ofte og håpe det er ledig eller virker

Om du har ein bruk som gjer at du med e-Golf ofte må nytte deg av hurtigladar, forstår eg ikkje at du tør å gå for ein bil der dette ikkje er ein moglegheit.  ???

Tja, om behovet for hurtiglading av eGolf oppstår fordi det tar en evighet å lade den hjemme mens en MB fullades på et par timer så kan jeg fort se poenget med utsagnet.

F.eks om man typisk kommer hjem fra jobb med nesten tomt batteri og må ut og kjøre unger til aktiviteter etter middag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AreLib

Det er rett,hjem- jobb-hjem-ut på div=ladebehov hjemme. Egolf er fint for de som kan lade på jobb og bruker den til reise.
MB passer bedre til daglige gjøremål. Lengre turer har vi teslaen til
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

dundun

Høres ut som hos oss. Til lengre turer er det Tesla eller fly, men som nummer-to-bil internt i Oslo og til ærend på kvelden er det ingen grunn til å ønske seg verken hurtiglading eller lengre rekkevidde.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

AreLib

Ja, veldig superb som nr2 bil om man har vårt kjøremønster og behov(samt kresn smak ift bilmerker)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

OlavEmil

Ja, eg ser den, bensinhodet. Vi har akkurat fått montert 32A-ladar (frå jkirkebo, forøvrig), nettopp på grunn av eit slikt bruksmønster. No ladar vi 4 - 5 mil på ein time, det løyser mykje.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Egil Fonn

#40
Har lenge vurdert EL bil og har prøvd de fleste. Prøvde MB B electric tidligere i høst og likte bilen svært godt. Bilens respons på effektpedalen fikk også frem et ekstra bredt smil.
Mangel på hurtiglading fikk meg imidlertid til å nøle med og kjøpe denne. Ved nærmer ettertanke fant jeg ut at mitt daglige behov vanligvis er 70-100km og at jeg uansett beholder fosilbrenneren til ferieturer, tilhenger/campingvogn trekking og langturer.
Googlet nettet og leste de mange trådene her på elbilforum som jeg syntes ga mye nyttig informasjon.
Valget falt til slutt på MB B electric Art.
Har kjørt bilen 2000km nå og er veldig fornøyd med bilen.

+ Bilen virker kompakt og er godt sammenskrudd. Den leverer forventet rekkevidde. Er komfortabel. 5 voksne med bagasje for helgetur sitter ok. 0-100 på et blunk. Har svært gode lys. Flott innvendig belysning er også kjekt nå i mørketiden. Rask oppvaring av kupe.  Frontruten er isfri på et blunk med varmefolie. Har god bagasjeplass. Godt støyisolert. Fint med 11kw hjemmelading da det ofte blir en ekstra tur på ettermiddagen. Mye bil for pengene.

- Mangler hurtiglading. Forvarming av batteri suger mye effekt de første km på kalde dager. Sommerdekk Continental 225/45 R18 støyer på noen typer veidekke, de suger også mye effekt på våte veier i forhold til vinterdekk som er Nokian Hakka r2 205/60 R16.  Kunne tenke meg mer info i softvaren om f.eks motor temp, batteri temp og spesifisert effekt forbruk av lys, varme mm. Savner styring av forvarming via tlf.

Sum=MB B Electric er definitivt ingen tullebil for meg 

MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA