Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Storm, søndag 17. mai 2015, klokken 23:20

« forrige - neste »

Storm

Fredag 10.04.15 fikk jeg endelig levert min Mercedes Benz B klasse Electric drive. Siden da har jeg kjørt ca 500km og er særdeles fornøyd med bilen. Utstyrspakken var nøye sammensatt etter behov, og jeg endte på standard nightblack lakk, stylepakke med 17tommer felger, range pluss mm.

Dette er mitt første innlegg på elbilforum men jeg har rukket å komme over mye kritikk av denne bilen. De beskrives som en tullebil som Mercedes egentlig ikke ønsker å ha i sitt sortement. Mangelen på hurtiglading er også et svært ofte nevnt moment, i tillegg DAB+ problemene som oppstår ved kjøp av range pluss.

I juli 2014 tok jeg skrittet og bestillte med en elbil. Dette skulle bli min første "nybil" fra samlebåndet og det skulle være en E-golf med varmepumpe! Dessverre fikk de problemer med leveringen grunnet den nevnte pumpen og da B klasse Electric dukket opp, var det ikke et vanskelig valg. En bil i samme prisklasse (litt ekstra måtte vi ut med) med bedre motor, lengre rekkevidde og større plass, passet oss bedre.

Nå som jeg har blitt glad i bilen min føler også et slags behov for å beskytte dens omdømme. Jeg visste godt om mangelen på mulighet for hurtiglading, samtidig visste jeg også at jeg ytterst sjelden ville få bruk for det. Det jeg prøver å si er at alle må velge bil etter sine behov og mercedesen dekker mine svært godt med sin kvikke motor og gode plass. Den dekker et segment Nissan, Vw og andre ikke gjør. Dessuten er dette en premiumbil jeg blir godt humør av hver gang jeg setter meg bak rattet.

Hva så om mercedes ikke satser på elbil. Bilen er hva den er og jeg liker den 8)     
Mercedes Benz B klasse Electric Drive 2015

elektrolux

Burde vært liker tagg på dette innlegget.

Er hjertens enig med deg, og det virker nesten som det går sport i å finne kompromisser på biler andre har valgt.

Her har Mercedes bygget en bil helt uten kompromiss; ehh nå henger jeg meg opp i det eneste jeg finner problematisk med bilen, nemlig annonseringen av den.

Men mer alvorlig, dette er en knakende god bil, og vil nok både tilfredstille og overgå forventningene til dem som kjøper den. Skulle ønske jeg var en av disse, men er redd Elbilfordelene forsvinner om få år, og ser ingen grunn til å satse på ny Elbil i så usikre tider. Vi er strålende fornøyde med de 10-15 Elbilene vi allerede har og kun en av dem har hurtiglading og 100+ km rekkevidde. ;)

Vårt neste kjøretøy er faktisk på vei; d.v.s vi har to motorsykler på vei som følge av regjeringens økning av Elavgiften, og senking av Bensinpris og Avgift på forurensende kjøretøy. Disse vil i uoverskuelig framtid frakte oss bomfritt gjennom bomringene som strammes harderer og hardere rundt der vi bor. Når det dukker opp et kjøretøy som både kan holde oss varme, frakte gods og kjøre bomfritt kommer vi til å kjøpe et slikt. Akkurat nå ser det ut som dette kan bli en Elio, men vi er åpne for alt bortsett fra bomtyrani.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

Jeg tror det er lurt av Mercedes å satse på semihurtig AC lading. Det er langt mellom DC hurtigladerne og når man først finner en så er de ofte ute av drift. Kunne naturlig ønsket 22 kw lader, men 11 kw gir opp til 5 mil etter en time, og det betyr at det bør være en praktisk rekkevidde for de fleste på 20+ mil med denne bilen. Jeg skal selv på langtur med bilen i slutten av april (demobil). En kort tur i nærområdet overbevist meg om at dette er noe ganske annet enn en "trilling"  ;D

Blouberg

Er helt enig i at B-Electric er en flott bil. Dette var faktisk den første el-bilen jeg prøvde (: Behørig imponert over komfort, plass og ytelse.
Dealbreaker for meg ble hurtiglader, dab problem (selv om jeg ikke liker dab) og prisen når jeg hadde fått på alt jeg ønsket av utsyr. Den ble da ca 100k dyrere enn en E-Golf.  Fant det vrient å rettferdiggjøre et kjøp.

Mulig jeg kommer til å angre, men nå er i alle fall mitt "lodd kastet" i retning Golf
/Blouberg

grorudklovnen

En egolf koster gjerne under 300k, jeg har inntrykk at mange kjøper b-klasse opp mot 400 k, da er vel de billigste Teslaene på over 500 k ligge relevant sammenligning?

dundun

Forskjellen er vel at du med en B-klasse opp mot 400K (jeg har klart å passere!) får en fullstendig toppspekket småbil med alt av utstyr og åtte hjul. Skal du ha den absolutt billigst mulige Teslaen med åtte hjul ender du på ca. 575.000, og da får du null ekstrautstyr.

To helt forskjellige biler, og Teslaen er nesten 50% dyrere. Skal man ikke ha den som nummer-en-bil er B-klasse et bedre kjøp enn en ribbet Tesla.

(Jeg har en model s som hovedbil og har bestilt en B-klasse som nummer to)
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Helikopter

Fikk min mercedes BE på fredag, betalte 300k blank med range plus, cruisecontrol og blutooth. Prøvekjørte tidligere golf, seol, zoe, leaf. Likte i grunnen alle, men ønsket meg seol. Fullstendig ubestemmelig leveringstid gjorde at jeg gikk for MBE uprøvd. Etter ca 30 mil er inntrykket mitt utelukkende positivt, den beste Elbilen jeg har kjørt til nå. Bilen skal brukes til pendling fra Hamar til Oslo, 13,4 mil. Kun på gode dager vel og merke. Testen i dag tyder på at dette skal gå greit, kjørte 103 km på E6 med fart mellom 80 og 90, mye å spare på å ligge nærmere 80 ser det ut for men dette må testes ytterligere, kjørte i E+ mode, og holde såpass avstand at jeg slapp å bremse unødig. Hadde 40% igjen på batteriet da jeg kom hjem, dette tyder vel på en rekkevidde på ca 17 mil uten bruk av range plus. Mulig behovet for hurtiglader vil melde seg fordi jeg liker bilen såpass godt og sikkert vil kjøre lengre turer med den, men til mitt bruk pr. I dag er dette en optimal bil.

jin1987

e golf har gått opp i pris hvis jeg husker riktg, med mye utstyr koster den også over 300000kr.
b klassen koster i dag 277000kr med mye utstyr så ligger den på ca 330000-350000kr.
nå er det sånn at det er mye mer å velge utstyr på b klassen enn du kan velge på e golf, selvfølgelig hvis du skal velge alt ekstra ustyr så vil b klassen ligge på rundt 400000kr. da har du også dobbelt så mye utstyr på b klassen enn du har på e golf.

blir litt feil å sammenligne når du får dobbelt så lite utstyr på e golf, så skal du velge b klassen med fult utstyr og så skal du ta den billigste tesla uten utstyr å sammenligne med hverandre!


Lars-bgo

Jeg er svært godt fornøyd med min B Electric og er enig i at B klasse ikke kan sammenlignes med mange av alternativene, dette enten pga størrelse, kvalitetsinntrykk eller ytelse.
(I3 ligger nær men blir svært mye mindre, og Leaf sin hyggelige pris og gode "totalpakke" gjør den attraktiv.)
Tesla blir imidlertid et el-bil førstevalg om man ser bort fra pris...
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Thomas Parsli

For de som ikke trenger hurtiglading er B-Electric en fantastisk bil, for de som trenger hurtiglading er det en tullebil. På samme måte er BMW i3 en tullebil for familier på fem (samme hvor glad man er i BMW).

Tror det er så enkelt :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lars-bgo

Godt sagt Thomas, forutsatt at man legger til grunn at en bil som ikke dekker eget behov er en tullebil
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. april 2015, klokken 09:14
For de som ikke trenger hurtiglading er B-Electric en fantastisk bil, for de som trenger hurtiglading er det en tullebil. På samme måte er BMW i3 en tullebil for familier på fem (samme hvor glad man er i BMW).

Tror det er så enkelt :)

Vil kanskje ikke gå så langt som å kalle det tullebil(er), men biler med begrenset bruksområde...

For egen del når alle nødvendige krav til bilen er tatt med er det egentlig bare én bil som ville vært aktuell hvis vil skulle kjøpe ny bil i dag, og det er Leaf. Da hjelper det lite at andre er fantastiske på sine måter, de dekker ikke behovet vårt.

turfsurf

Sitat fra: emil på torsdag 23. april 2015, klokken 00:22
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. april 2015, klokken 09:14
For de som ikke trenger hurtiglading er B-Electric en fantastisk bil, for de som trenger hurtiglading er det en tullebil. På samme måte er BMW i3 en tullebil for familier på fem (samme hvor glad man er i BMW).

Tror det er så enkelt :)

Vil kanskje ikke gå så langt som å kalle det tullebil(er), men biler med begrenset bruksområde...

For egen del når alle nødvendige krav til bilen er tatt med er det egentlig bare én bil som ville vært aktuell hvis vil skulle kjøpe ny bil i dag, og det er Leaf. Da hjelper det lite at andre er fantastiske på sine måter, de dekker ikke behovet vårt.

Alle biler har begrenset bruksområde på ett eller annet vis. Mange som ikke ser det. Men det er mere konkuranse i visse segmenter enn andre. B klasse er litt spesiell siden den for mange familier på fem kunne vært ett alternativ til Tesla (som eneste foreløpig), men blir uaktuell som langturbil pga mangel på hurtiglading og litt høyt forbruk / for lite batteri.

Sliter dog med å se hvorfor Leaf er eneste alternativ for noen, men det er en annen sak   ::)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

Sitat fra: emil på torsdag 23. april 2015, klokken 00:22
For egen del når alle nødvendige krav til bilen er tatt med er det egentlig bare én bil som ville vært aktuell hvis vil skulle kjøpe ny bil i dag, og det er Leaf. Da hjelper det lite at andre er fantastiske på sine måter, de dekker ikke behovet vårt.

Denne hadde du nok forventet reaksjon på?

Du er inne på et poeng, og i vår situasjon er det nok Tesla som ville dekt behovet vårt dårligst. Den er rett og slett for fin, for stor og for dyr til at vi ville brukt penger på den. Tanken på å krangle seg gjennom rush trafikken med en bil som er større en bobilen vår for så å forsøke å plassere den i en oppmerket parkeringsplass utenfor shoppingsenteret gir angst allerede i skrivende stund. For oss må bilen være liten rimelig og smidig.   ;)

Slik sett er e-Up nesten ideell, men kunne tenkt meg den med Think Classic sitt bulkesikre plastkarrosseri
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

E_S

Leaf var eneste alternativ da jeg kjøpte bil, da det var den eneste "ordentlige" bilen som gikk an å få under 200k. E-Up ble for liten, trilling for liten og for mye plastikk, Think og det andre gamle skramlet var like aktuelt som å gå på McDonalds for et gourmetmåltid og andre daværende alternativer ble alt for dyrt.

Hadde det vært "money no object" hadde jeg selvfølgelig hatt en Tesla P85D, men før det skulle vært aktuelt skulle jeg hatt så god råd at jeg kunne cashet den ut. Har et prinsipp om å ikke låne penger til bil.

B-Electric kunne vært en veldig fin bil, hadde det ikke vært for at den bærer alt for mye preg av å være laget bare for å kunne tilby en elbil. For en god del fungerer det nok uten hurtiglading, men det gjør bilen uaktuell som eneste bil/bil nr. 1 for de aller fleste, selv om biltypen/størrelsen hadde vært midt i blinken for dette. Å lansere en ny elbil uten hurtigladingsmulighet trodde jeg var en avsluttet epoke etter Focus Electric, men så kom B-klasse som for meg stiller i akkurat samme "slenge sammen noe i all hast"-klasse som Focus Electric. Prøv en tur på 30 mil med en B-klasse? Det hadde tatt over halve dagen. Med hva som helst annet av de normale elbilene man får kjøpt nye i dag hadde det tatt marginalt mer tid enn med fossilbil, forutsatt at det var fungerende hurtigladere langs veien..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA