Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Storm, søndag 17. mai 2015, klokken 23:20

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. april 2015, klokken 07:22
Sitat fra: emil på torsdag 23. april 2015, klokken 00:22
For egen del når alle nødvendige krav til bilen er tatt med er det egentlig bare én bil som ville vært aktuell hvis vil skulle kjøpe ny bil i dag, og det er Leaf. Da hjelper det lite at andre er fantastiske på sine måter, de dekker ikke behovet vårt.

Denne hadde du nok forventet reaksjon på?

Selvfølgelig :) Men vi er ikke på avdelingen for andre tyske premiumbiler og håper det er litt mer siviliserte tilstander her.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. april 2015, klokken 07:22
Du er inne på et poeng, og i vår situasjon er det nok Tesla som ville dekt behovet vårt dårligst. Den er rett og slett for fin, for stor og for dyr til at vi ville brukt penger på den. Tanken på å krangle seg gjennom rush trafikken med en bil som er større en bobilen vår for så å forsøke å plassere den i en oppmerket parkeringsplass utenfor shoppingsenteret gir angst allerede i skrivende stund. For oss må bilen være liten rimelig og smidig.   ;)

Slik sett er e-Up nesten ideell, men kunne tenkt meg den med Think Classic sitt bulkesikre plastkarrosseri

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. april 2015, klokken 06:48
Sliter dog med å se hvorfor Leaf er eneste alternativ for noen, men det er en annen sak   ::)

Uten å utdype veldig, Tesla utgår uansett grunnet størrelse og pris.:

- Plass til 5 + bikkje og bagasje
- Hurtiglading er et must, kan finne på å kjøre 50-70 mil på en dag.
- CHAdeMO hurtgilading siden det kun er det som er tilgjengelig her. Ca 5 mil til nærmeste hurtiglader som støtter Combo
- Problemfri 230V/16A lading fra hvor som helst.
- App til styring av forvarming/lading.

Dette er absolutte krav hvis jeg skal ha ny bil nå, andre vektlegger andre ting og har andre behov. Har USA-Leaf nå uten App og da kunne forsåvidt en Soul også gjort jobben, men skulle jeg hatt ny bil er mulighet for fjernstyring av varme nødvendig da bilen fort kan stå noen hundre meter hjemmifra en kald vintermorgen.
(Ser forsåvidt at en e-NV200 også kunne gjort jobben)

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. april 2015, klokken 06:48
Sitat fra: emil på torsdag 23. april 2015, klokken 00:22
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. april 2015, klokken 09:14
For de som ikke trenger hurtiglading er B-Electric en fantastisk bil, for de som trenger hurtiglading er det en tullebil. På samme måte er BMW i3 en tullebil for familier på fem (samme hvor glad man er i BMW).

Tror det er så enkelt :)

Vil kanskje ikke gå så langt som å kalle det tullebil(er), men biler med begrenset bruksområde...

B klasse er litt spesiell siden den for mange familier på fem kunne vært ett alternativ til Tesla (som eneste foreløpig), men blir uaktuell som langturbil pga mangel på hurtiglading og litt høyt forbruk / for lite batteri.

Jepp. Foreldrene mine kunne klart seg med B-klasse. De kan kjøre til og fra hytta hele året, selv om det er i grenseland enkelte dager.
Men Mercedes gjorde en kjempebrøler og droppet hurtiglader (antakelig med vilje?), så da ble den uaktuell.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Helikopter

Her er mine vurdringer rundt dette: I fjor høst gikk jeg gjennom spekteret med prøvekjøring av Soul, Leaf, Golf, Zoe. Målet var å få tak i en bil nr.2, som gjorde unna Hamar-Oslo et par ganger i uka. Svindyrt med bompengene på denne strekningen nå. Vi likte i grunnen alle, Zoe var suveren i bykjøring, Golfen bød på kvalitet, Soul var tøff og ville levere på rekkevidde, men ikke på leveringstid. Samtlige ga oss pristilbud på over 250K, Golf opp mot 275K. Da er det ikke langt opp til MBE som vi betalte 300K for. Riktignok er ikke MBE'en så godt utstyrt, men vi hadde ikke behov for GPS, ryggekamera, DAB etc. Selvfølgelig kan det være at behovet for lengre turer dukker opp, men jeg har langt fra det inntrykket at dette er en slags tullebil som er sammenrasket for å etterkomme evt. politiske vedtak! MBE har gitt den overlegent beste kjøreopplevelsen for min del, i dag ble Hamar-Oslo gjort unna med 40% rest på batteriet, fart ca.90km/t. For meg spiller det ingen rolle hvilke merke bilen er(anser meg som nøytral), og har ingen ønske om å drive noen form for reklame, men hvis det finnes noen som sitter på gjerde og sliter med å avgjøre hvilke bil de vil velge, så kan jo jeg komme med mine subjektive meninger etter å ha vært gjennom denne prosessen. Så langt er vi veldig fornøyde, med leveringstider, rekkevidde og kjøreopplevelsen.

Øyvind.h

Sitat fra: Helikopter på torsdag 23. april 2015, klokken 10:24
i dag ble Hamar-Oslo gjort unna med 40% rest på batteriet, fart ca.90km/t.
90km/t, er det snittfarten? Det er en del 4-feltsvei der hvor flyten fort er 110-120km/t.
Hadde vært interessant å vite restkapasitet om den ble kjørt hardere. Dvs. som mange kjører sin fossilbil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Helikopter

Øyvind.h,
Nei snittfarten ble lavere, 90 kun der det var mulig, men det er snart hele vegen. Er fortsatt i utforskerfasen, men det er klart at restkapasiteten blir nok vesentlig mindre med hastigheter opp mot 110km/t, drar nok på litt mer på turen hjem, kjipt å ligge i 90 på 4-felt, men om vi kan spare 4-500kr pr.tur så får det gå! Blir interessant hvordan regn og våt vegbane innvirker på rekkevidden også.

Lars-bgo

Mange gode innlegg her.
Må man ha hurtiglader er ikke B klasse aktuell, så enkelt er det. MB sier at 80% ikke har det behovet og det stemmer sikkert, men det er nok mange som ønsker å ha muligheten uten å ha behovet.

Sammenligner man alternativene forutsatt at hurtiglader ikke er nødvendig står man igjen med flere gode alternativer, og da blir det vel økonomi , følelse og øvrig behov som styrer.

Det kan argumenteres like heftig for en Zoe, eller Leaf som en B klasse, men det er et poeng at dette er biler som "normalt" ikke sammenlignbare.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

jkirkebo

Sitat fra: Lars-bgo på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:47
Mange gode innlegg her.
Må man ha hurtiglader er ikke B klasse aktuell, så enkelt er det. MB sier at 80% ikke har det behovet og det stemmer sikkert, men det er nok mange som ønsker å ha muligheten uten å ha behovet.

Om MB ennå kunne levert en 22kW lader som tilvalg hadde det ihvertfall blitt MYE enklere å anbefale den. Synes de har bommet litt når de hverken kan levere semihurtig AC eller DC som opsjon.

22kW AC ville vært mer enn nok for å gjøre livet enklere de få gangene man evt. har bruk for å kjøre utenfor bilens rekkevidde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars-bgo

Enig i det.

Mange av oss ville betalt ekstra for å ha muligheten selv om vi ikke har behovet (akkurat nå..). Kanskje et fremtidig tilvalg eller mulig tilleggs utstyr, batteriet er jo Tesla..

Jeg har testet ut lading med 11kw, men det blir for dumt om du er vant to 50 eller 90 Kw hurtig lading.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

krl

Sånn som det er nå, så får man:

Ikke DAB-radio (med oppvarmet frontrute)
Ikke hurtiglading
Ikke adaptiv cruisecontrol
Ikke app-styring
Dårlig/uferdig software (se http://www.dinside.no/933559/duell-mercedes-b-electric-drive-mot-volkswagen-e-golf)

Det er speseilt synd at adaptive cruise og app-styring ikke er på plass. Alt av hardware bør vel allerede stå i bilene, pga. de automatisk skal kunne ringe etter hjelp ved ulykker og pga. radar/kamerabasert nødbrems. Hvis man skal stole på dokumentasjon og brosjyrer.

Adaptive cruise ser ut til å ha blitt droppet relativt sent, det lå lenge ute en video på youtube hvor adaptive cruise ble demonstrert på B Electric..... Videoen forsvant imidlertid i vinter.

E_S

Bilen minner etter min mening mer og mer om en "compliance car" a la Ford Focus electric, altså noe de ganske stemoderlig har slengt sammen i all hast for å kunne markedsføre en nullutslippsbil. Synd, for det er mye ved bilen som er bra, men så faller den så totalt gjennom på enkelte ting.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

dundun

#25
Heller Compliance Car med høy standard, plass til barnevogn, og skikkelige materialer enn en "ekte" bil av plast. Livet er for kort til å kjøre Leaf eller andre biler laget helt uten hjerte.

Til min bruk er det faktisk ikke reelle minus ved B-klassen (utover prisen). Bruker ikke radio i bilen (streamer og hører på musikk), skal kun kjøre den i by og har super tilgang til lader i garasjen. For andre vil det selvsagt være annerledes, men for en del brukere er ikke mangel på dab, app og hurtiglader et eksisterende problem ved bilen.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

E_S

Jada, etter å ha hatt Audi og Mercedes i "alle år" er det helt klart skyhøy plastikkfaktor i Leafen. Ingen tvil om det. Problemet med B-klasse er at den er helt ubrukelig for for eksempel meg. Jeg kan ikke ha en bil hvor jeg aldri kan reise lengre enn 10 mil til et sted jeg skal være så lenge at jeg rekker å lade den opp igjen. Da må jeg kjøre betraktelig mer fossilbil, noe jeg ikke ønsker. I løpet av de siste ukene har jeg kjørt Leaf fra Oslo til Svinesund, Kongsvinger, Elverum, Lillehammer og skal nå neste uke kjøre til Gol. Flere av disse turene hadde vært i praksis helt umulig med B-klasse om jeg ikke hadde nesten lagt inn overnatting underveis..

Å lage en el-bil som ikke kan hurtiglades (eller minst 22kW) i 2015 er helt utrolig..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Hansi

Enig i at 22kW lading burde være minstekrav. Tesla har vel begynt med ettermontering av disse, kanskje det også kan komme som en mulighet på denne bilen? Det er lov å håpe :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

dundun

22kw er en flott feature og absolutt en mangel på B-klassen. Det gjør imidlertid ikke bilen ubrukelig, bare litt mindre anvendelig og dessverre lite egnet som eneste bil.

Her erstatter den bil nr. 2, en småbil som aldri kjøres over 50km uansett.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

elektrolux

Litt underlig diskusjon om disse bilene. Antakelig grunnet relativt smalt utvalg enda.

Tenk dere samme diskusjon rundt eksosbiler: Eks: Jeg skal til Roskilde festivalen og finner Eksos Golf helt ubrukelig da den er elendig å overnatte i. Eksos Hummer forde den vil bruke opp hele feriebudskjettet i drivstoff, og den lekre Eksoscamperen forde den er for høy, veier over 3,5T og igjen vil tømme hele feriekassen før vi kommer fram, og har toppfart på 110.  Eneste bilen som fungerer for oss til dette er selvfølgelig allerede i familiens eie, går som personbil på fergen, cruiser i 150, og bruker 1 l/mil. Det betyr ikke at alle de andre bilene er ubrukeliga for andre. Noen syntes kanskje det er mandig med en Hummer, noen syntes eksosgolf gjør alt annet bra, mens noen liker dusj og WC og oppvarmet gulv i camperen, og aksepterer at toppfarten er lav.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA