Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Webasto Thermo Top C

Startet av automat, søndag 17. mai 2015, klokken 22:47

« forrige - neste »

KjellG

Han skriver: "..... og du kan ikke få naboen til å taue deg hjem."

Stemmer det? Hvorfor?

Bjølseth1

Jo hei å det går

acenta

elektrolux

#3
Fryktelig irriterende. Jeg hadde fått beskjed fra Nissan om at hvis noe slikt skulle skje, var det bare en ting å gjøre. Ringe veihjelpen!

Ikke som en vanlig bil
Ja, for det er ikke som med en vanlig bil, på vanlig drivstoff. Du kan ikke trille den i gang, du kan ikke bare finne fram startkabler eller fylle på drivstoff og kjøre videre – og du kan ikke få naboen til å taue deg hjem.


Virker som om det er leverandørene sine råd som gir veihjelpen alt ekstraarbeidet.

En Elbil kan som alle andre biler fylles opp med drivstoff. D.v.s. lades opp, og det faktisk hvor som helst det er et strømuttak. Slike finnes betydelig tettere enn bensinstasjoner. ;)

Startkabler kan sammenlignes med mobil hurtiglader som heller ikke er umulig. 10 min med en slik så kunne de fleste selv kjørt hjem.

Og; jo, du kan få hvem som helst til å taue deg. Da kan du også regenere litt strøm inn på batteriet slik at du klarer den siste kneiken opp til din faste ladeplass. Har selv benyttet dette de gangene jeg har kjørt bil med for kort rekkevidde over lengre strekkning. Kjør selv på flat vei, og benytt sleping når det kommer oppoverbakker. Da kan du regenere strøm inn på batteriet i stedet for å bruke strøm, og plutselig er det mulig å kjøre en bil med 100 km rekkevidde 200 km hjem fra Kristiansand eller Bergen og til Stavanger.

Alt som trenges er et slepetau, og gjerne litt smøring i form av en tax free 20 pakning, Øl, eller annet lett omsettelige varer. Betydelig billigere og raskere enn proffesjonell veihjelp, og betydelig mer miljøvennlig å benytte veifarende som allerede er der enn å sende ut en stor redningsbil. ;)

Gjør det lett for hjelperen ved å stille deg opp ved bilen med slepetauet i hånden. Da vil du oppleve at sjeldent mer enn 10 biler kjører forbi før en får hjelp.

Ellers interessante observasjoner av folk og bil: Har merket meg at Amcar folket og budbil sjåfører er spesielt hjelpsomme, mens førere av nyere Mercedes aldri stopper for å hjelpe en medtrafikant i nød. Har tidligere merket meg at Mercedes sjåførene også sliter med å gå tilbake til høyre fil på 2 felts veier etter en forbikjøring, og er villige til tildels kraftig overskridelse av fartsgrensene da jeg lirket meg forbi med min gamle Suzuki Alto som så ut som den såvidt klarte 90, men faktisk toppet 130 km/t  ; 8)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Problemet med å taue elbil er at på de fleste moderne elbilen går garantien på drivlinjen ut av vinduet om man tauer elbilen.

Men det blir kanskje mer vanlig med tauing så snart garantitiden er ute. Og etter hvert vil kanskje flere bilprodusenter gå god for at man kan taue bilene deres. De trenger kanskje bare litt mer erfaring.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Det man trenger er å få Toyota Mirai brenselcellebiler til Norge. Da kan de stoppe og hjelpe elbiler med flatt batteri med litt nødhurtiglading: https://transportevolved.com/2014/11/18/explained-2016-toyota-mirai-honda-fcv-concept-chademo-sockets/


Espen Hugaas Andersen

Du vil neppe kunne bruke CHAdeMO utgangen til å lade en elbil, den er beregnet til å brukes i et "vehicle to home" system.

Utver det så trenger man CHAdeMO + Type 2 + CCS, for å dekke opp de vanligste elbilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Det viser vel at elbilister er villige til å tøye grensene for hvor man kan kjøre, og kanskje noen som ferskinger som går på en rekkeviddesmell om vinteren o.l.

TV2 kunne ha vinklet artikkelen mot at på tross av kortere rekkevidde bruker elbilister bilen for hva den er verdt, og at behovet for incentivene som på sikt gi flere og bedre modeller er avgjørende. Men det er vel bedre å skrive klikkvennlige artikler som kan deles i sosiale media blant elbilhatere/skeptikere.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 19. april 2015, klokken 12:03
Problemet med å taue elbil er at på de fleste moderne elbilen går garantien på drivlinjen ut av vinduet om man tauer elbilen.

I praksis er det da ikke annerledes enn å trille ned en lang bakke, så jeg ser ikke helt hvordan de skal klare å bevise at du har ødelagt noe ved å taue den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TB

#9
Nissan, og sikker andre har omtalt at tauing ikkje må skje. Dette er den enkle måten, sikrer produsent seg mot feil som kan blir gjort.

I instruksjonsbok til C-Zero står det:

Taueringen er sveiset til understellet under støtfangeren foran.
- Installer slepestangen.
- Start bilen din (lampen "Ready" lyser).
- Sett velgerspaken i posisjon N.
- Utløs parkeringsbremsen.
- Tenn nødlysene på bilen din.
- Få tauet bilen din over en avstand på maks. 30 km og uten å overskride 30 km/t .

Her er det omtalt slepestang, som gjerne er sikrere enn slepetau, men det er åpna for tauing i begrensa form.
Så lenge som sleping foregår i moderant hastigheit og avstand vil annan trafikk vere ein større risiko for skade, ved at begge sjåfører og andre trafikanter må raskt forstå kva den andre har tenkt å utføre.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Thomas Parsli

Produsentene prøver å sikre seg mot de som tauer biler langt (med regenerering).
Å skille mellom de som tauer 50-60km uten regenerering og de som gjøre det med full regenerering er vanskelig i en manual/bruksanvisning.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA