Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av elektro, søndag 17. mai 2015, klokken 17:55

« forrige - neste »

elektro

Noen som har testet hvor mye man sparer på å ligge bak et vogntog med ACC innstilt på korteste avstand til kjøretøy foran? Dette er jo noe jeg vanligvis unngår av flere årsaker, men vil anta at her er det mye å hente! Hvis man da ikke må ligge enda nærmere..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Tbg

Dette har jeg tenkt på selv. husker jeg drev med det i mopedtiden for å følge trafikken i 70 og 80 soner(helst bak buss!!)  Lurer på om noen har prøvd dette:)

elektro

#2
I følge Mythbusters gir det 11% bedre drivstofføkonomi å ligge 100 feet, om lag 30 meter, bak foranliggende vogntog: http://skeptics.stackexchange.com/questions/6359/does-driving-a-car-in-a-lorrys-slipstream-increase-fuel-economy I hvilken hastighet dette er snakk om står det ikke noe om, jeg gadd ikke se episoden, men spørsmålet er om dette er for nærme ift. sikkerhet i f.eks. 80-90 km/t?

Kom over denne artikkelen hvor UP uttaler at man bør ligge 66 meter bak foranliggende bil i 80 km/t: http://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/kjell-kjorte-75-cm-for-nere-bilen-foran-fikk-forelegg-pa-5-200-kr-1.722651 Det fungerer vel ikke i praksis? Er det liksom for å kunne stoppe helt da, i tilfelle bilen foran plutselig går fra 80 til full stopp på 0 meter, på all slags føre? Da snakker vi bortimot 100 meter avstand i 100 km/t. Ikke rart det blir kø gitt! :D

Tilbake til virkeligheten, er det f.eks. noen som har kjørt på motorvei med ACC på, sakte tatt igjen et vogntog og sett forbruket synke? Eller kjørt samme strekning med og uten foranliggende kjøretøy og registrert en forskjell?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

magnus600

66 meter i 80 km/t tilsvarer tre sekunder. Så lang avstand har man normalt ikke i køkjøring ihvertfall. Spare energi ja, syklistene snakker om at de sparer 30 prosent på å ligge på hjul, og 50 prosent i et felt, men det blir kanskje litt dristig å satse på like tett kjøring med bil...
2015 e-Golf Night Blue

hottentott33

En må ligge litt for nære bussen eller vogntoget til at det er helt trygt, for at slipstreaming har noe for seg. Når jeg reiser nedover Europa med bobilen, så har jeg fått testet dette ut endel og det er faktisk merkbar forskjell i forbruket. Det er særlig bak busser det er noe å hente da de holder bedre fart enn vogntog, for forbruket vil gå mye ned bare fordi en senker farten fra 110-100 km/t til 80-90 km/t uansett, og det er dermed ikke veldig mye å hente på å kline seg i rævva på vogntog. En kan som sagt tjene endel på å slipstreame en ekspressbuss da de lovlig kjører 100 km/t, men det er snakk om 1 til 1,5 sekunders avstand som en må holde skal en få merkbar forskjell i forbruk, og det er er litt i minste laget, og neppe veldig populært hos politiet da de spiser førerkort til lunch hvis avstanden er under 1 sekund.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

hottentott33

Sitat fra: elektro på lørdag 18. april 2015, klokken 07:03
I følge Mythbusters gir det 11% bedre drivstofføkonomi å ligge 100 feet, om lag 30 meter, bak foranliggende vogntog: http://skeptics.stackexchange.com/questions/6359/does-driving-a-car-in-a-lorrys-slipstream-increase-fuel-economy I hvilken hastighet dette er snakk om står det ikke noe om, jeg gadd ikke se episoden, men spørsmålet er om dette er for nærme ift. sikkerhet i f.eks. 80-90 km/t?

Min erfaring er at forskjellen er høyere. Når jeg ligger ca 110 km/t nedover Europa med bobil (Fiat Ducato 2.3 turbodiesel med 131 hk), så har jeg et forbruk på kjørecomputeren på 1,3 til 1,4 liter på mila. Hvis jeg slipstreamer en buss i 100-110 km/t så viser kjørecomputeren et forbruk på ca 0,9 liter på mila. Men det er uansett ikke helt trygt å gjøre over lengre perioder, da en må ligge nokså nærme skal en få merkbar forskjell. En vil nok få noe effekt ved 3 sekunders avstand, men det er ikke så voldsomt mye.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

elektro

Gleder meg til å teste når jeg får bilen, selv om sikkerheten selvfølgelig går først. Er jo egentlig ikke er så glad i å ligge bak store biler, eller andre biler generelt men.. ;) Tenker på steinsprut, møkk og ikke minst redusert evne til å planlegge kjøringen når man ikke har sikt.

Et vogntog bruker jo litt tid på å stoppe, uansett hva det treffer, så det burde ikke være noe problem verken for ACC'en eller en nogen lunde våken sjåfør å stoppe selv om man ligger ganske nærme.. Snakker jo da primært om motorvei med fysisk veideler, elggjerde osv. Kjører man på landevei er det jo litt flere situasjoner som kan oppstå. Fotgjengere/syklister, avkjøringer, møtende biler etc. Da er det ingen god strategi å ligge 1-2 sekunder bak et vogntog.

Mens vi er inne på temaet; Hvordan fungerer ACC når man ligger bak motorsykler? Her er det jo ekstra viktig å holde god avstand. Vet nesten ikke om jeg kommer til å stole på den da. En ting er jo å kjøre i r*va på en trailer liksom..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

hottentott33

Sitat fra: elektro på mandag 20. april 2015, klokken 10:24

Et vogntog bruker jo litt tid på å stoppe, uansett hva det treffer, så det burde ikke være noe problem verken for ACC'en eller en nogen lunde våken sjåfør å stoppe selv om man ligger ganske nærme.. Snakker jo da primært om motorvei med fysisk veideler, elggjerde osv.


De eksemplene en så på tv før i tiden der det ble vist en nødbrems med en personbil parallelt med et vogntog var med gamle trommelbremser med påløpstid og greier (Det tok ca 1 sekund fra du tok i pedalen til bremsene tok tak). Nå for tiden kommer alt med skivebremser uten påløpstid, og et vogntog som er tomt vil ikke henge langt etter en personbil. Et fullastet vogntog på 50 tonn vil ha lenger bremselengde, men jo lettere det er jo raskere vil det stoppe. Så det spørs hvor mye du tør å gamble  :)

Jeg vet forresten om flere som kjører vogntog som har blitt påkjørt bakfra, så en må være særdeles på hugget skal en stoppe fortere enn en lastebil etc som får en nødbrems.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Råde

Ikke sant. Bilfører har reaksjonstid på 1 sekund og da har lastebilen rukket å ta mange km av farten. Så har golfen nødbrems, men den kompenserer ikke for idioti!
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA