Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva f... vil dette koste?

Startet av grix, lørdag 16. mai 2015, klokken 23:56

« forrige - neste »

grix

Jeg lurer på å kjøpe min første bil, og har helst lyst på elbil. Problemet er at jeg er en student med ganske trangt budsjett. Til gjengjeld pleier jeg å sykle til og fra skole (og jobb når jeg får det, hvis det er nærmt nok), så bilen vil nok bli brukt relativt lite og trenger ikke være særlig bra.  Det jeg er ute etter er:

- Lengst mulig rekkevidde
- Lengst mulig forventet levetid
- Billigst mulig både i innkjøpspris og i drift+vedlikehold

Anyway, jeg har sett litt rundt og jeg mistenker at en brukt Buddy vil være det beste valget, hva synes dere om dette? Ser det ligger flere på finn til under 80k og mindre enn fem år gamle. Det som jeg likte veldig godt med disse var at det visstnok er hele ti år garanti på batteriene (hvis det er Ni-MH), slik at selv om jeg kjøper en fem år gammel bil har jeg garantien i fem år til, mens hvis jeg kjøper f.eks. en tilsvarende i-Miev er garantien så godt som utløpt. Og rekkevidden ser ut som den er god nok for meg. Liker også at den tar så lite plass. På den annen side er jeg ganske høy, 193cm. Vil dette skape problemer i en så liten bil eller er det godt med ben- og hoderom?

Så det jeg lurer på er vel om hva dere synes om dette? Vil en Buddy være et godt valg? Vil en fem år gammel bil fortsatt være i god stand eller er den ikke lenger veldig pålitelig i den alderen? Finnes det noe bedre i samme prisklasse, eller burde jeg egentlig bite i det sure eple og spandert litt mer? Noen tips ellers?