Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva f... vil dette koste?

Startet av grix, lørdag 16. mai 2015, klokken 23:56

« forrige - neste »

grix

Jeg lurer på å kjøpe min første bil, og har helst lyst på elbil. Problemet er at jeg er en student med ganske trangt budsjett. Til gjengjeld pleier jeg å sykle til og fra skole (og jobb når jeg får det, hvis det er nærmt nok), så bilen vil nok bli brukt relativt lite og trenger ikke være særlig bra.  Det jeg er ute etter er:

- Lengst mulig rekkevidde
- Lengst mulig forventet levetid
- Billigst mulig både i innkjøpspris og i drift+vedlikehold

Anyway, jeg har sett litt rundt og jeg mistenker at en brukt Buddy vil være det beste valget, hva synes dere om dette? Ser det ligger flere på finn til under 80k og mindre enn fem år gamle. Det som jeg likte veldig godt med disse var at det visstnok er hele ti år garanti på batteriene (hvis det er Ni-MH), slik at selv om jeg kjøper en fem år gammel bil har jeg garantien i fem år til, mens hvis jeg kjøper f.eks. en tilsvarende i-Miev er garantien så godt som utløpt. Og rekkevidden ser ut som den er god nok for meg. Liker også at den tar så lite plass. På den annen side er jeg ganske høy, 193cm. Vil dette skape problemer i en så liten bil eller er det godt med ben- og hoderom?

Så det jeg lurer på er vel om hva dere synes om dette? Vil en Buddy være et godt valg? Vil en fem år gammel bil fortsatt være i god stand eller er den ikke lenger veldig pålitelig i den alderen? Finnes det noe bedre i samme prisklasse, eller burde jeg egentlig bite i det sure eple og spandert litt mer? Noen tips ellers?

En ting som gjør meg litt skeptisk er styrken, Buddy er kun 18hk med toppfart 80km/t. Hvordan funker dette på f.eks. en motorvei med samme fartsgrense? Dannes det køer bak eller går det som regel fint? Jeg vet at det er en bybil, men jeg kommer nok til å ville bruke den på landevei i blant.. Jeg ser det går an å trimme Twizy til å få bedre ytelse og maksfart, er det noen lignende muligheter for Buddy kanskje?

TB

Brukte Buddy som er billige i innkjøp har ofte svake batteri. Eldre utgåver har blybatteri.
Skal ikkje utale meg om garanti vilkår på Ni-MH batteri.

Buddy har fordel når det gjeld bompenger. Det er spekulasjoner når elbiler må betale, men Buddy er registrert som firehjuls motorsykkel og vil dermed unngå dette. Med sine 243 kan den parkeres på tvers.

Om du ynskjer ein elbil med plass til fire kan eit alternativ vere trilling. Prisen blir nok noko høgare. Trilling er og enkel å parkere, med 148 cm bredde, der Buddy er 149 cm. Men, lengden er 348 cm.

Ang. garanti på batteri for C-Zero, det er faktisk 8 år på batteriet:
Citroëns fabrikkgaranti: http://www.citroen.no/services/fabrikkgaranti-og-assistanse/fabrikkgaranti.html

Citroën tilbyr 5-år / 100 000 km nybilgaranti og veihjelp,
5 år / 50 000 km på drivlinje,
8 år / 100 000 km på drivbatteri,
7-års garanti mot gjennomrusting

Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19663.5

Lite vedlikehold som kreves på trilling - sjå t.d. her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20692.msg350790.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA