Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Manual på hvordan få oversikt over ladestasjoner / fotobokser i Discover Pro

Startet av spigney, lørdag 16. mai 2015, klokken 17:04

« forrige - neste »

Davidsv

Sitat fra: Gliderman på lørdag 18. april 2015, klokken 07:53
Er veldig forundre over at noen prøver å forklare og rettferdiggjøre denne oppførselen. Uansett hva som har skjedd før er dette en potensielt meget farlig handling og føreren av den hvite bilen har ingen ting ute i trafikken å gjøre. Har du så dårlig evne til å kontrollere ditt eget sinne (om vedkommende er sint), trenger du hjelp.
Det å bevisst sette andres liv i fare kan aldri forsvares eller rettferdiggjøres.

Mvh
Svein Erik


Det er vel ingen her som prøver å rettferdiggjøre det. Men noen ser grunnen til at Tesla sjåføren ble hissig. Bare fordi man kan forklare det vil ikke si at man synes det er greit, eller at det var en god grunn.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

KjellG

Andre videoen på kort tid med slik kjøring.

Jeg har mentalt begynt å avlære refleksbremsing. Tesla'n ville fått problemer med å forklare slik oppførsel.

Ferry

Sitat fra: Gliderman på lørdag 18. april 2015, klokken 07:53
Er veldig forundre over at noen prøver å forklare og rettferdiggjøre denne oppførselen.

Forklaring og rettferdiggjøring er to vidt forskjellige ting. Jeg prøver å skjønne hva som skjer her, og hvorfor. Men jeg forsvarer ikke kjøringa til personen i Teslaen. Det er ikke greit uansett foranledning. Men ingen her vet hva som har skjedd de foregående minuttene. Fyren med dashcam KAN jo ha provosert ganske kraftig. Det kan i hvert fall ikke utelukkes. Vi vet rett og slett ikke hva som har skjedd.

Gliderman

Det er helt sikkert, vi kan ikke vite hva som har skjedd i forkant. Det er forøvrig fullstendig uinteressant da slik oppførsel som den hvite bilen viser er farlig og helt uakseptabel. Vi får bare håpe at politiet får en usladdet versjon av opptaket og tar en prat med denne føreren.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Ronny

En politimannwannabe? På flatene går fullastede vogntog lett i 80-90, men straks de ser en oppoverbakke ligger de i 40. Det er en god grunn til å komme seg forbi, enda det tar flere km.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

hottentott33

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. april 2015, klokken 12:40
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. april 2015, klokken 12:31
Idiotisk av begge to!
Skulle gjerne sett et par minutter video før forbikjøringen, som skjer i 90km/t på en vei hvor fartsgrensen er 100km/t (eller har den blitt 110km/t?)...


Thomas
Har kjørt mye langjøring på motorveier hvor lastebiler florerer. Iblant må man bare innfinne seg med at de vil passere i venstrefeltet de også. Det kan ta litt tid, men slik er det bare.

Å frese forbi på veiskuldra og deretter bremse i venstre felt er et klart tegn på at man aldri burde ferdes i trafikken.

Dette vogntoget så jo også ut til å ha fint sig forbi vogntoget til høyre, i begynnelsen av filmen var vogntoget halvveis forbi og var nesten helt forbi før brødskallen i Tesla'en bremset, så dette var da ikke noe skrekkeksempel av vogntog som kjører forbi et annet vogntog, her er det ikke tvil om at det er Tesla'en som burde skjerpe seg.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

hottentott33

, florerte jo på Facebook en stund før media snappet den opp.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Ferry

Bilen i venstre fil er vel ikke et vogntog?! "Kassevogn registrert som lastebil" står det i artikkelen. Linken til FB gir det meste av opplysninger..

hottentott33

Sitat fra: Ferry på onsdag 22. april 2015, klokken 15:00
Bilen i venstre fil er vel ikke et vogntog?! "Kassevogn registrert som lastebil" står det i artikkelen. Linken til FB gir det meste av opplysninger..

Uansett, merke på den bilen som kjørte forbi på veiskulderen er det vel ikke tvil ;)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

TorC

Fullstendig uforsvarlig kjøring. Vedkommende i Teslaen burde prise seg lykkelig som ikke ble drapsmann eller fikk hekken full av kassebil, og fronten full av vogntog. Selv om man kan hisse seg kraftig opp over lastebiler og annet i trafikken bør man være klar over hvilke konsekvenser slike oppbremsinger kan medføre. Bilen bak kan kjøre ut, eller ikke rekke å bremse i det hele tatt. Hvis det f.eks er dyr i bilen kan de ble stygt skadet selv ved ganske moderate nødbremsinger.

MEN. Det er noe i denne historien som mangler, selv om ingenting unnskylder den type kjøring. Min teori er at vedkommende i kassebilen ikke så seg godt nok for da han skiftet fil slik at Teslaen selv måtte bremse kraftig ned. Det kan godt hende Tesla-sjåføren ville "gi tilbake med samme mynt".

Det å kjøre forbi når man ligger så mye under fartsgrensen krever at man har meget god klaring til biler som kommer bakfra. Slike forbikjøringer skaper mange farlige situasjoner. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

grorudklovnen


Thomas Parsli

Sitat fra: hottentott33 på onsdag 22. april 2015, klokken 14:46
Dette vogntoget så jo også ut til å ha fint sig forbi vogntoget til høyre, i begynnelsen av filmen var vogntoget halvveis forbi og var nesten helt forbi før brødskallen i Tesla'en bremset, så dette var da ikke noe skrekkeksempel av vogntog som kjører forbi et annet vogntog, her er det ikke tvil om at det er Tesla'en som burde skjerpe seg.

* Det du omtaler som vogntog er en kassebil registrert som lastebil.
* Den har ikke lov å kjøre raskere enn 80km/t og er sannsynligvis begrenset til 89km/t.
* Den kjører 20-30km/t under farsgrensen når den kjører forbi
* Den bruker flere minutter på å kjøre forbi

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ferry

Videoen viser da at kassebilen holder 88-89 km/h!? Jeg vet dog ikke hvor dette er og hva fartsgrensa er på stedet. Er det 100 eller 110?

emil

Sitat fra: Ferry på torsdag 23. april 2015, klokken 15:27
Videoen viser da at kassebilen holder 88-89 km/h!? Jeg vet dog ikke hvor dette er og hva fartsgrensa er på stedet. Er det 100 eller 110?

Men hvis den er registrert som lastebil har den ikke lov til å kjøre fortere enn 80km/t. At den såvidt klarer å komme seg forbi vogntoget når han ligger i 88-89 som videoen viser tyder jo på at han faktisk bryter fartsgrensen og det samme gjør nok vogntoget også.

Men ingenting forsvarer Tesla-sjåførens oppførsel. Så får man diskutere om det er riktig å publisere navnet hans sånn det har blitt gjort på facebook.

Gliderman

For å kuppe denne tråden, så kan den som savner spenning kjøre kollektivfeltet innover mot Oslo fra Asker mellom 7 og halv åtte om morgenen. Motorsyklene har tydeligvis kommet ut av dvalen fortere enn førerne. En sjelden oppvisning i kreativ manøvrering i og rett etter påkjøringfeltene, godt krydret av elbilister som prøver forbikjøringer på både høyre og venstre side av biler som kommer inn mot E18. Trillinger er tydeligvis meget manøvrerbare og kvikke.
Lett å holde seg våken innover nå ;D
Det understrekes at dette er helt subjektive meninger og en subjektiv oppfattelse av hva som er hasardiøs kjøring.

Mvh
Svein Erik

PS. Jeg skal ikke legge ut hverken film eller reg. nr.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA