Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bli med på VERDENSREKORD

Startet av MrGekko, fredag 15. mai 2015, klokken 15:30

« forrige - neste »

MrGekko

Noen som har greie på hvorfor det ikke er fotoboksvarsling på navigasjonen?
Til og med Yarisen til hu mor har dette...

Philip Marlowe

Gjetter på at det er fordi det er forbudt i enkelte land.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Brede

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 16. april 2015, klokken 21:51
Gjetter på at det er fordi det er forbudt i enkelte land.

I Sveits beslaglegger de GPS-systemer med fotoboksvarsling, dersom den er integrert i bilen kan de beslaglegge bilen inntil varsling er dokumentert deaktivert. Store bøter i flere andre land..
Så sansynligvis som Philip sier ja.  :)

Pluss at Tesla har nok nok av andre ting å henge fingrene i på programeringssiden..

B_Tesla

En del produsenter ønsker heller ikke dette. De ser på det som politisk feil. Hjelpe folk til å kjøre for fort (satt på spissen).
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Havebigfun

Fordi dette er uglesett i en del land kommer det nok ikke med det første- antakelig aldri.
En Tomtom til 700 kroner løser biffen- er jeg på langtur tar jeg den med-det er vel også der gevinsten av å kjøre i "øvre normalområde" er størst. På mine vanlige router vet jeg hvor boksene står.

Lasseliten

Jeg reagerte også på at dette manglet. Hadde rett og slett bare forventet det. Vurderer nå å kjøpe en slik liten dings: http://www.cruisecontrol.no/fotoboksvarsler/
Noen som har erfaring med denne?
85D levert mars 15, sort, karbon, sort alcantara, tech, pano, hifi, dobbeltlader, vinterpk,skinn, sikkerhetspk, luft,

solarmax

Appen Navigon (Iphone) fikser og dette + appen Cams Ahoy!
I produksjon 24 april 2015
Bestilt blå Model S85D, levering juni 2015.
Tidligere, Mini Morris, BMW 2002 Touring, Alpa Romeo Spider classic, Audi a6 avant.

ctr46


Sitat fra: Lasseliten på torsdag 16. april 2015, klokken 22:59
Jeg reagerte også på at dette manglet. Hadde rett og slett bare forventet det. Vurderer nå å kjøpe en slik liten dings: http://www.cruisecontrol.no/fotoboksvarsler/
Noen som har erfaring med denne?

Jepp kjøpte den og opplevde den som ustabil og dårlig. Ligger nå og samler støv i kjelleren..
85D

Kagex

P29687

Isbjørn

Sitat fra: Lasseliten på torsdag 16. april 2015, klokken 22:59
Jeg reagerte også på at dette manglet. Hadde rett og slett bare forventet det. Vurderer nå å kjøpe en slik liten dings: http://www.cruisecontrol.no/fotoboksvarsler/
Noen som har erfaring med denne?

Funker greit hos meg.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

tonl

Siden fotovarsling er forbudt i en rekke land i Europa er det like greit Tesla har utelatt denne funksjon. Da unngår man bilen blir inndratt.

jkirkebo

Sitat fra: tonl på fredag 17. april 2015, klokken 12:16
Siden fotovarsling er forbudt i en rekke land i Europa er det like greit Tesla har utelatt denne funksjon. Da unngår man bilen blir inndratt.

Nå er det vel neppe noe problem å deaktivere varslingen for de landene der det er forbudt. Det enkleste er vel rett og slett å ikke legge inn noen POI for fotobokser i de landene.

Men om en slik funksjon kommer må den være deaktiverbar. Jeg har drøssevis av fotobokser i området der jeg bor og orker ikke konstant varsling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tonl

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. april 2015, klokken 12:32
Sitat fra: tonl på fredag 17. april 2015, klokken 12:16
Siden fotovarsling er forbudt i en rekke land i Europa er det like greit Tesla har utelatt denne funksjon. Da unngår man bilen blir inndratt.

Nå er det vel neppe noe problem å deaktivere varslingen for de landene der det er forbudt. Det enkleste er vel rett og slett å ikke legge inn noen POI for fotobokser i de landene.

Men om en slik funksjon kommer må den være deaktiverbar. Jeg har drøssevis av fotobokser i området der jeg bor og orker ikke konstant varsling.

Det har ikke noe i si om man deaktiverer fotovarslingen. Funksjonen i seg selv er forbudt. Sjansen for å bli tatt er vel minimal. Men når man først blir tatt er det alt fra bøter til beslag.

"In Switzerland it is prohibited to use devices of this nature as well as to place them on the market."
http://www.ezv.admin.ch/zollinfo_privat/04414/04423/index.html?lang=en

"I andre land, som i Sveits og Tyskland, er det annerledes. Den tyske bileierorganisasjonen Adac melder at GPS med fotoboksvarsling er forbudt i Sveits.

Forbudet inkluderer rendyrkede fotoboksvarslere uten kartfunksjon samt mobiltelefoner og håndholdte datamaskiner med fotoboksvarsling.

Les test av fotoboksvarsleren Road Pilot Micro Go her.

Forbudet gjelder uansett om apparatet er i bruk eller ikke. Politi og tollvesen kan beslaglegge apparatet, og sjåføren risikerer bot. Størrelsen på boten er ikke spesifisert, men oppgis å være "høy"."
http://www.klikk.no/motor/bil/article392936.ece

Amoss

Sitat fra: tonl på fredag 17. april 2015, klokken 12:44
Det har ikke noe i si om man deaktiverer fotovarslingen. Funksjonen i seg selv er forbudt. Sjansen for å bli tatt er vel minimal. Men når man først blir tatt er det alt fra bøter til beslag.

Eksakt hva er det som er forbudt?  Fotoboksvarsler eller GPS med POI?  Om bilen er utstyrt med GPS, kart og POI funksjonalitet, vil den virkelig fortsatt være forbudt selv om fotobokser ikke ligger inne? Det finnes tross alt mange andre POI som hadde vært greit å ha inne. Ladestasjoner (og det ligger der jo alt når det gjelder superladere), hoteller, campingplasser, bensinstasjoner, restauranter, turistfeller osv...

Som nevnt over, superladerene ligger alt inne som POI funksjoner, og om forbudet er så vidt, så er bilen alt forbudt. Slik jeg tolker det så må det være først når fotobokser (i det landet der det er forbudt å varsle om disse) ligger inne at de reelt sett kan forby dette. Men er så klart ikke noen advokat, og har ikke lest lovteksten...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Skjønner at enheten er forbudt, men gjelder det enheter som ikke varsler om fotobokser i det aktuelle landet? Altså, om noen lager en fotoboksvarsler som varsler om fotobokser kun i Norge, er en slik ulovlig å ha i bilen i f.eks Sveits?

Forøvrig er fotoboksvarsling re del av kartsoftwaren i Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA