Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reduksjonsgir olje

Startet av oto, torsdag 14. mai 2015, klokken 23:27

« forrige - neste »

PerBear

Hengerfeste på en eGolf kan garantert ikke skade elbilen såfremt samlet vekt på kjøretøy med henger ikke er høyere enn maks tillatt totalvekt på eGolf.

Så ved å droppe fire passasjerer og bagasje så kan du trekke tilsvarende last uten at det belaster mer enn det eGolfen tåler.

Det kan du ha i tankene hvis du må flytte på lettbåten med krok som kun kan trekke 0 kg på egolf.

Eller kjøpe elbil som produsenten tillater at du har en henger på...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

geear

Sitat fra: 02jan på lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:34Jeg hører alle motargumenter , batterie , varmgang osv, har selv vært med på å presse moderne en stor diesel SUV ,slik at motor/girkasse røyk stod ut av panser og inn i kupe (opptekk av båt ,hvor hjul på henger sank ned i sand).
En slik hendelse har ingenting med trekkraft på en elbil å gjøre, og sier også fryktelig lite om hengertrekkeegenskapene til SUVen. Det er brukerfeil. Høres ut som brent clutch. Til slik bruk trenger man lavgir, og selv da må man bruke utstyret med vett.

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:39
Enda mere om hengerfester for e-Golf. Virker jo faktisk som problemet nå ligger mest på Norge og godkjenningen her?

http://www.ebay.de/itm/252308872003?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Her står det klart og tydelig at dette ikke er for e-Golf:

Hinweis: Nicht für R, R-Line, E-Golf, GTI Clubsport oder GTE Hybrid verwendbar.

Brink sitt er for e-Golf, men det har sperre på toppen av kula som gjør at den kun passer til sykkelstativer, og er jo også oppgitt til maks kuletrykk på 60kg og 0kg trekkraft.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Martin Milling

Jeg har læst at der i Danmark er der mindst 2 stk eGolf med anhængertræk.
Trækket er fra ebay, og er godkedt til Golf7, dvs. også eGolf.
Det er monteret af VW i Sønderborg, og synet/godkendtbagefter. Tager ca. 6-7 timer på værkstedet....så det er bare en tur til Sønderjylland i sommerferien, hvis må ikke kan få lavet det i Norge 8)

kaiat

Montering er ikke noe problem, men norske myndigheter krever dokumentasjon på tillatt tilhengervekt fra kjøretøyfabrikant (altså Volkswagen). Det hjelper ikke hva produsenten av tilhengerfestet sier.

geear

Sitat fra: Martin Milling på tirsdag 13. desember 2016, klokken 18:11
Jeg har læst at der i Danmark er der mindst 2 stk eGolf med anhængertræk.
Trækket er fra ebay, og er godkedt til Golf7, dvs. også eGolf.
Det er monteret af VW i Sønderborg, og synet/godkendtbagefter. Tager ca. 6-7 timer på værkstedet....så det er bare en tur til Sønderjylland i sommerferien, hvis må ikke kan få lavet det i Norge 8)
Tviler sterkt på at Danske myndigheter tillater bruk som ikke er typegodkjent, dette er EU-regelverk.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

oto

Om sykkeltransport det viktigste (noe det er for meg - trenger det mye oftere enn å kjøre henger), ser dette tilhengerfesteaktige festet ut til å være helt OK løsning:

http://elbildeler.com/produkt/volksvagen/e-golf/tilbehor-4/brink-rmc-e-golf

Snakket med importøren nylig, kgk.no, som hevder å ha sjekket alt det godkjenningsjuridiske rundt dette festet. De har hatt prosesser både mot Nissan og Møller. KGK-karen sier at dette er ikke et tilhengerfeste, og er da ikke et type item med felt i vognkort, etc., men et annet bæresystem som festes til bilen, som er godkjent basert på dokumentasjon av bæreevne etc. fra feste-produsenten.

Jeg sendte også Vegvesenet denne mailen:
---
Hei!
VW e-Golf er ikke typegodkjent for hengerfeste. Hvordan stiller det seg imidlertid med dette festet, som ikke kan brukes som hengerfeste?
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46141
Er det lovlig å montere det?
---

...og fikk da dette svaret:

---
Hei
Ser at denne finnes i listen over anbefalte bilmodeller, da er det ingen betenkeligheter med å bruke denne til transport av sykkel.
---

Litt usikker på hvilken liste de refererer til (den i artikkelen eller en hos importøren), men uttalelsen later til å støtte antagelsen om at dette festet ikke berøres av hengerfeste-regler, og dermed er helt OK å montere. Som nevnt lengre oppe i tråden virker det som danske VW-verksteder tilbyr montering av det lys-elektriske (som vel må være på plass for å kjøre lovlig med sykler bak) til under halv pris av de norske.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

geear

Sykkelfestet til Brink er helt OK å montere ja, det har jeg også fått bekreftet fra forhandleren bilen min er kjøpt hos, men husk at dette er et stativ med 60kg tillatt belastning, altså lignende et takstativ eller andre fester. Det har riktig nok en kule, men den har også fysisk sperre som forhindrer at det kan settes på en vanlig tilhenger.

Vanlig hengerfeste derimot, det er ikke bilen typegodkjent for, og dermed ikke lov verken i Danmark eller Norge eller andre steder som krever typegodkjenning. Mulig man kan få det til som en særskilt ombyggingssøknad til Vegvesenet, ala gjenoppbygging av biler og så videre, men tviler på at det blir godkjent så lenge det er en kurrant modell på markedet og VW ikke vil typegodkjenne den med hengerfeste.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

oto

TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

geear

Ja. Dessverre koster det en del tusenlapper, spesielt om en også vil ha ledningsnett med montering, så takstativ med Thule-fester er betydelig billigere enn hengerfeste + hengerfestestativ.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

oto

Jo, men mer luftmotstand (dog skulle gjerne sett tall for økt drag med sykler bak vs. på tak), mer plunder å få tre-fire sykler av og på, lettere å glemme når man skal inn i garasje/P-hus, dyrere på ferge, etc. Jeg chattet med en dansk e-Golf eier nylig, som hadde fått montering inkl tilkobling for ca 4000 dkk.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

geear

Sitat fra: oto på torsdag 15. desember 2016, klokken 22:14
Jo, men mer luftmotstand (dog skulle gjerne sett tall for økt drag med sykler bak vs. på tak), mer plunder å få tre-fire sykler av og på, lettere å glemme når man skal inn i garasje/P-hus, dyrere på ferge, etc. Jeg chattet med en dansk e-Golf eier nylig, som hadde fått montering inkl tilkobling for ca 4000 dkk.
Er helt enig, selv på dieselbiler er det merkbar forbruksøkning med sykler på taket. Men Veng, som forhandler Brink i Norge, har veilledende pris på kun det mekaniske for 4556,- (her er det nok ofte mulig å få rabatter), og om en vil kjøre lovlig kommer også ledningsnettet i tillegg for et par lapper - og på toppen kommer montering. Skal man da ha et skikkelig stativ til tre sykler så er det 2600,- på toppen av det hele for et Thule Euroride. Så det blir dessverre fort tre ganger så dyrt med hengerfesteløsningen som med takstativ og tre stk Thule Proride på taket. For min del så er det mest aktuelt å frakte sykler med e-Golfen kun lokalt, og da betyr ikke økt forbruk noe som helst. Skal vi på langtur med sykler og hele sulamitten er det nok uansett X5 vi kjører, enn så lenge.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

oto

#41
Ja, det er gunstig om man kan bruke et stativ man alt har. Vi kjøpte nylig et bra hengerfestestativ til den andre bilen. Også på korte turer føler jeg imidlertid hekkmontert er noe kjappere og enklere å montere enn å ta takgrind + sykkelstativ av og på. Forutsatt at man heller lar kula stå i enn å la takgrinda stå på. Og at hekkfestet er vippbart, for tilgang til bagasjerom. :-)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA