Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av 16amp lader

Startet av Ukkalizer, torsdag 14. mai 2015, klokken 22:33

« forrige - neste »

Bolfus

Ideen med skillevegg er jommen ikke dum! Den bør dog være mulig å se igjennom, av hensyn til sikt bak og til siden. Kanskje plexiglass er  løsningen?

VanillaBean

Du kommer til å fryse som bare fy, men venner deg lett til det.
Varme i setet og pledd på fanget, samt pledd til alle passasjerer :-)
Koselig og "retro" følelse   ;)
iMiev siden september 2013.

tomrh

Mange sier at de fryser her. Imo litt overraskende. Enten fordi folk ikke tør å bruke varme, eller at det tydeligvis funker å isolere ekspansjonstank/slanger og gulv siden vi ikke fryser? Eller at forvarmingsfunksjonen på i-MiEV faktisk betyr endel likevel? Har også rattpels, hjelper bra mot frosne fingre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

VanillaBean

Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. april 2015, klokken 13:46
Mange sier at de fryser her. Imo litt overraskende. Enten fordi folk ikke tør å bruke varme, eller at det tydeligvis funker å isolere ekspansjonstank/slanger og gulv siden vi ikke fryser? Eller at forvarmingsfunksjonen på i-MiEV faktisk betyr endel likevel? Har også rattpels, hjelper bra mot frosne fingre.

Formvarming fungerer bra, men siden jeg ikke har mulighet for å lade hjemme, kan jeg ikke sette den på om morgene. Når jeg er på jobben står bilen så langt unna, at jeg får ikke bruk fjernladingen heller.... :-(

Å isolere tank og slanger våger jeg ikke, siden jeg er redd for å gjøre noe galt og at det skal bli brannfare. Er jeg hysterisk?

Rattpels høres bra ut :-)

iMiev siden september 2013.

tomrh

Sitat fra: Zanta på onsdag 22. april 2015, klokken 12:07
Jeg bruker både kjøling og varme etter behov, som på en vanlig bil, og har det like komfortabelt som før. Hurtigladere er tilgjengelig mange steder, og det tar bare 5 minutter å lade fra 0-25%, eller 15 minutter fra 0-30%, så det er ikke nødvendig å sitte og fryse eller svette.
Dette er et godt poeng og forklarer hvorfor noen kanskje fryser. Enkeltladinger på hurtigladere kan være dyrt, og man skrur heller av varmen for å unngå hurtiglading og spare penger. Been there done that. Har man lad-så-mye-man-vil abonnement er det poengløst å spare på strømmen, og lader raskt noen titalls prosent ekstra når man har lite.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: Zanta på onsdag 22. april 2015, klokken 12:07
Jeg bruker både kjøling og varme etter behov, som på en vanlig bil, og har det like komfortabelt som før.

Problemet er at mange bor der det er mer enn minus 15 og som ikke har polfarererfaring. Det er helt greit å si at man har det like komfortabelt som før, men hvis man kjørte noe annet enn VW 1300 med rustne varmevekslere før så er det faktisk umulig å få det like komfortabelt. Bilen kan ikke blir varm når det er skikkelig kaldt, å si noe annet er rett og slett bare tull. Problemet er at man har forskjellige meninger av komfort og det er nok også lett å si at det er komfortabelt for å forsvare kjøpet av bilen. Det er umulig å oppnå +22 inne i bilen hvis det er -22 utenfor.

tomrh

I en C-zero tror jeg du har rett pwb. Med i-MiEV går det med litt planlegging og litt "ekstra". Vi har vært nede i -18 i februar i fjor og selv da hadde vi varm bil. Måtte bruke ekstra 1350W kupévarmer i tillegg til mjauens egen forvarming. Bilen klarer å opprettholde denne varmen under kjøring. Men som sagt har jeg isolert noe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

automat

Sitat fra: Zanta på fredag 24. april 2015, klokken 23:13
Sitat fra: tomrh på onsdag 22. april 2015, klokken 14:24
... Enkeltladinger på hurtigladere kan være dyrt, og man skrur heller av varmen for å unngå hurtiglading og spare penger...
På Fortum koster det 2,50 pr minutt, dvs at det koster 12,50 å lade fra 0 til 25% (5 min), eller 37,50 å lade fra 0 til 50 % (15 min). Jeg betaler heller noen kroner for å ha det komfortabelt (i den grad det er mulig i en trilling) enn å sitte og fryse/svette.

Hvis man kommer frem uten hurtiglading med å fryse litt, så velger jeg mye heller det. For når du kommer til hurtigladeren så står det garantert en Leaf der, og de bruker jo griselang tid på å fylle batteriet. Så da må du først fryse mens du venter på at han skal bli ferdig (OK, du kan fyre hvis du har strøm igjen). Og så må du fryse mens du selv lader (eller virre rundt på Kiwi/McDonald, når du egentlig ikke skal ha noe).
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pwb

Hurtiglader aldri siden det er for dyrt og selv da så har jeg kjørt 28000 på det første året. Har ikke direkte fryst mye, men har som sagt tidligere brukt mye hansker og kjørt mye med igjenknept jakke og har ett teppe for å legge over låra, det som har vært værst er vel egentlig kaldt på beina da jeg ikke bruker egne vintersko hvis man samtidig må holde rutene fri for is. Har defa varmer og det hjelper godtat bilen er varm om morgenen før jeg drar på jobb. Har montert diselvarmer og den er god å ha på de kaldeste dagene, særlig i forbindelse med skikkelig kaldt og skikkelig kø så hadde det nok ikke vært trafikksikkert å kjørt med gjenfryste vinduer for å komme frem. Kunne nok brukt dieselvarmeren oftere for å ha det varmt, kunne nok brukt mye mer strøm for å ha det varmt også siden jeg som regel har mye mer enn 50% igjen når jeg er fremme til lading, men det er det der at når man får seg en slik artig liten bil så blir det rett og slett en sport å bruke minst mulig. Hadde noen sagt til meg for 5 år siden at jeg kom til å kjøpe en en liten boks med 4 hjul og måtte bruke hansker når jeg skulle kjøre så hadde jeg trodd det hadde rable for den personen. Til den prisen denne bilen har så er det egenltig bare å løpe å kjøpe hvis man har rundt 2-3 mil til jobben og unger man skal kjøre rundt på treninger osv. Ja jeg mener at skal man få brukt bilens potensiale og man har unger man skal kjøre rundt så bør ikke jobben ligge så mye lenger unna enn 3 mil, det går fort noen mil på kveldstid også og ikke alltid man får ladet så mye før bilen skal ut igjen.

tomrh

#24
Sitat fra: pwb på lørdag 25. april 2015, klokken 08:59
Ja jeg mener at skal man få brukt bilens potensiale og man har unger man skal kjøre rundt så bør ikke jobben ligge så mye lenger unna enn 3 mil, det går fort noen mil på kveldstid også og ikke alltid man får ladet så mye før bilen skal ut igjen.
De fås såpass billig brukt nå at man kan godt kjøpe to om man er to som småkjører endel. Blir som å ha to mopeder utgiftsmessig, alltid en som står oppladet og klar, og man tør å guffe på med varme siden man ikke må spare strøm til senere på dagen. (Dvs vi kjøpte Leaf med dette argumentet siden vi er 5 i familien).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: tomrh på lørdag 25. april 2015, klokken 10:53
Sitat fra: pwb på lørdag 25. april 2015, klokken 08:59
Ja jeg mener at skal man få brukt bilens potensiale og man har unger man skal kjøre rundt så bør ikke jobben ligge så mye lenger unna enn 3 mil, det går fort noen mil på kveldstid også og ikke alltid man får ladet så mye før bilen skal ut igjen.
De fås såpass billig brukt nå at man kan godt kjøpe to om man er to som småkjører endel. Blir som å ha to mopeder utgiftsmessig, alltid en som står oppladet og klar, og man tør å guffe på med varme siden man ikke må spare strøm til senere på dagen. (Dvs vi kjøpte Leaf med dette argumentet siden vi er 5 i familien).

JA, men kan jo gjøre det. Vi har tenkt den tanken flere ganger. Nå som man får ny til 139.000 så er jo det mindre enn hva man taper på en ny normal bil de første 2-3 årene, så etter 5 år så er det bare å grave den ned og fortsatt har man spart masse penger. Men når det gjelder brukt så ligger de fortsatt for høyt i pris, en 2011 bør ned til 35-40.000,- før det er aktuelt da man jo faktisk ikke vet om man kan bruke den mer enn 1 år før den må skrotes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA