Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av 16amp lader

Startet av Ukkalizer, torsdag 14. mai 2015, klokken 22:33

« forrige - neste »

Ukkalizer

Hei!

Så, jeg har da bestemt meg for å kjøpe meg en ny C-zero.
Men, etter å ha lest litt rundt her inne, ser jeg jo at dette ikke akkurat er varme biler om vinteren...
Er det slik at man faktisk ikke får de varme? Eller ønsker man ikke å varme de godt opp - fordi det suger så mye batteri?
Jeg skal kjøre 20km om dagen ca, 10km hver vei til jobb, med en liten stopp innom SFO på veien.
Er det da slik at jeg kan pumpe på med varmluft - eller vil ikke det funke om gradestokken kryper ned mot -10-15 grader?
I og med at jeg skal kjøre så kort - går jeg (forhåpentligvis) ut ifra at jeg kan pumpe på mer varme, enn de som kjører langt?

fstromsv

Dette går fint.  Tar litt tid å få varmen igang, men man setter seg ikke ut i bilen i bare t-skjorta heller i -10?  ICE biler tar også noe tid med å få varmen godt igang.  En del har gjort noen grep med isolering av rør/tanker/m.m. for å gjøre varmeapparatet mer effektivt i kulda.  Se evt andre tråder her på forumet.  Noen velger også å installere kupevarmer.

Lykke til!

edyrli

Så lenge du ikke skal tyne mest mulig rekkevidde så fryser ikke jeg. Bilen gir varmluft myye raskere enn diesel modeoen min. Sett varmluft mot gulvet og inn i bilen så blir det bra. Ikke mot vidu. Da mister du mye varme.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

asbkar

20km om dagen er uansett ingenting, rekkevidde blir ikke noe problem, bare å guffe på med varme.
Har den forvarming starter du jo med varm bil uansett, rekker nesten ikke å bli kald før du er fremme.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

breitling

Jeg setter varme på max i dagene temperatur er under 5 blå. Da krymper rekkevidde ned til 70-75 km. Man får par grader varmere luft kun å trekke to tennissokker over vanntanken.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Beamer Screamer

Som alle andre her sier; med så kort kjørelengde er det bare å guffe på med varme. Varmeapparatet yter 5000W så det blåser greit med varm luft inn i bilen. I tillegg har du jo setevarme.

C-Zero har jo ikke forvarmer, men jeg kan anbefale å ettermontere en kupevarmer a la Defa. Koster rundt 3 lapper ferdig montert. Står den på en times tid i -5 grader er det fin temperatur inni bilen når du starter kjøreturen. Så skrur du bilens varmeanlegg på max med lav hastighet på viften de første minuttene til varmekretsen har blitt varm. Deretter er det bare å maxe viften og kose seg!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

TB

Sitat fra: Ukkalizer på torsdag 16. april 2015, klokken 11:44
Hei!
Så, jeg har da bestemt meg for å kjøpe meg en ny C-zero.
Men, etter å ha lest litt rundt her inne, ser jeg jo at dette ikke akkurat er varme biler om vinteren...
Er det slik at man faktisk ikke får de varme? Eller ønsker man ikke å varme de godt opp - fordi det suger så mye batteri?
Som alt omtalt i tråden, dette går fint. Eg har erfaring frå C-Zero, det blir varmt nok så lenge som du ikkje skal langt, og må spare på varmen.

Har montert kupevarmer sjølv (med kontakten bak) - som hjelper godt på kalde dager, men det er ikkje eit krav.

Med fossilbil blir ikkje motor varm på korte turer. Her er det enkelte som startar opp bilen i forkant.
Kan gjerne starte C-Zero i forkant - ingen tomgang eller eksos. (Men, nøkkel må stå i, slik at bilen kan forsvinne...) Dermed er kupevarmer eit tryggere alternativ.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

SteinHolstad

Jeg kjøpte Mitsubishi i-miev for ca en md siden og den har fjernstyrt forvarming av bilen.  Denne kan ikke programmeres på tid - men må slås på med fjernkontrollen. 
2015 - Mitsubishi imiev

TB

Sitat fra: SteinHolstad på torsdag 16. april 2015, klokken 17:47
Jeg kjøpte Mitsubishi i-miev for ca en md siden og den har fjernstyrt forvarming av bilen.  Denne kan ikke programmeres på tid - men må slås på med fjernkontrollen.
Denne funksjonen kom på i-miev 2012 modellen. C-Zero og iOn har ikkje denne fjern kontrollen, det meste er likt, men eit par forskjeller er det. Til gjengjeld brukar prisen vere litt høgare på i-miev.  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Jeg bruker aldri noe annet enn t-skjorte og aldri stilongs til vanlig. Har aldri brukt hansker når jeg har kjørt bil. Har ion og bruker nå hansker når det er kaldt og har teppe i bilen til å legge over låra og må kneppe jakka når det er skikkelig kaldt. Ved -20 eller lavere så blir det ikke varmt, det er teknisk umulig da temperaturen på vannet er for lav og størrelsen på registeret er for lite. Har vært nede i under 50km rekkevidde ved -25 og lavere og bilen blir ikke varm, ikke i nærheten av varm en gang, men holder duggen unna det gjør den, men så lenge du tenker på at du sparer penger så varmer det nok til at man fortsatt smiler. Jeg monterte dieselvarmer i min og den gir en høyere temperatur på vannet og det hjelper faktisk mye. Men skal ikke si den er like varm som en vanlig bil når det er skikkelig kaldt ute. Har defa vifte i bilen og det hjelper også en god del da bilen er varm når den tas i bruk, men hjem fra jobb når det er -25 og den ikke har vært brukt så er det kaldt. Men kjøper du i-miev med forvarming så vil det hjelpe mye. Du må også være klar over hva du kjøper, dette er kun en planke med hjul du bruker for å spare penger (og miljø hvis man er opptatt av det). Har nå passert 27.000 km på 11 mnd uten hurtiglading, men bruker mye 14A lading når jeg kommer hjem etter jobb for å rekke all småkjøring med unger hit og dit. Pga. rekkevidden når det er kaldt så har jeg nok måtte gi slipp på noen tusen km som vi har brukt den normale bilen til.
Men så lenge du er klar over begrensningene og tar bilen som den er så er det vel det beste bilkjøpet man overhode kan gjøre når det gjelder det å kjøpe ny bil. Når du har spart inn din bil så kan du tenke på at de som kjører rundt i dyrere elbiler fortsatt har laaaaangt igjen før de har spart inn sin, og det varmer jo litt det også ;-)
En annen ting, i-mieven har vel nå varme i hele sete og begge? Det vil også hjelpe en del, på min er det kun i sete på venstre side og merker at det hadde vært greit med litt i ryggen også.

erik e

Fryse? JA!  Det er som en 30 år gammel bil. Kald og det dugger på vinduene.  Men jeg koser meg på hver kjøretur sommer og vinter. Bil er gøy. God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

En annen ting som jeg har lagt til merke både hos meg og fruen er at det er en eller annen tullingbryter i hode som blir slått på når man kjører elbilen. Vi gikk jo inn med at det bare er en planke med hjul og etter en stund så begynner man å slå av mer og mer varme for å se hvor mange km man klarer å ha igjen når man er fremme. Selv fruen kan kjøre den i disse dagene uten varme, men hun bruker da hansker/vanter og varme sko. Så lenge du tar "bilen" for hva den er så kommer dette til å gå bra.

tomrh

De som fryser i trilling er de som ikke tør/vil bruke varmeapparatet.  8)

Sitat fra: fstromsv på torsdag 16. april 2015, klokken 12:02
En del har gjort noen grep med isolering av rør/tanker/m.m. for å gjøre varmeapparatet mer effektivt i kulda.
Førersida er dårlig isolert under matta, og man fryser lett på beina. En 1 cm tykk (lyd)isolasjonsplate fra Biltema fikset den biffen. :) Kan lete fram lenker m/bilder hvis av interesse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

moby666

Trillingene blir ikke skikkelig varm når det er kaldt ute og det trekker fra dør og vindu. Du blir vant til det og tenker ikke noe mer over det før du oppgraderer til en annen elbil. Kjørte 25000 med min c-zero på 1 år og var strålende fornøyd med bilen. Aldri noe galt.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Jejl

Hva med å lage seg en skillevegg bak forsetene? Jeg kjører Renault Kangoo varebil med en nesten helt tett skillevegg. Det virker som om det ikke går så veldig mye energi på å varme opp kupeen, kanskje 1 til 2 kw ved 0 grader. (Har dieselvarmer, men når jeg skrur den av pleier den å trekke 1 til 2 kw ved 0 grader.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA