Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Friskluft til Webasto

Startet av pilt, tirsdag 20. oktober 2009, klokken 20:31

« forrige - neste »

pilt

Har virkelig økonomien i Norge blitt så bra at prisen bør dobles på tre år? Eller er det fordi det er flere elbiler ute og kjører at man øker prisene så fælt?

Her er hva jeg har betalt:
2006: 560,-
2007: 880,-
2008: 880,-
2009: 1100,-

pluss moms!

Alt er gjort hos Enviro. Den siste på Nesbru, men jeg regner med at de tar samme pris, eller??  ???
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Elmo

Jeg med Nesbru om ikke de 1100,- skulle vært inkl moms
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#2
Hallo Pilt

Vannservice skal i følge PSA belastes med 0,6 timer. Så spørs det om timeprisen har økt slik du indikerer.

Desverre ser det ut som at en ikke lenger betaler kostnaden ved å få en jobb gjort. Nå er det verdien av jobben det tas betalt for. Er det verd 1100 kr for å slippe batterihavari?

Men du har mulighet til å komme deg ut av pengegaloppen.

Kjøp en slik: http://www.tuer.co.uk/evlite.htm

og gjør jobben selv. Da slipper du også å måtte levere bilen fra deg, med alt det medfører av tid og krefter. Du bestiller servicelading om kvelden og tar enkelt og greit vannfyllingen før du kjører på jobb dagen etter.

Selvfølgelig må du huske å passe på resten av bilen også, men da følger du bare opp dette sjemaet:

http://parat24.com/forum/index.php?topic=343.0

Ellers anbefales en titt her: http://ove.nipen.no/wiki/Hovedside

Der kan du finne svar på det meste en trenger å vite om bilen din. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#3
Sitat fra: elektrolux på fredag 07. august 2009, klokken 14:57
Kjøp en slik: http://www.tuer.co.uk/evlite.htm    Da slipper du også å måtte levere bilen fra deg
Det med å slippe å levere bilen var hovedgrunnen til at jeg kjøpte EvLite.
En annen viktig fordel er at man da uten ekstra kostnad kan ta vannservice oftere, noe som anbefales på eldre batterier.

Sitat fra: elektrolux på fredag 07. august 2009, klokken 14:57
Er det verd 1100 kr for å slippe batterihavari?
Flere har opplevd batterihavari etter vannservice hos Enviro (ref), men det er vel bla fordi de har drøyd lengre enn de burde med å få det utført (og har hatt uheldig bruksmønster)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Den laveste prisen din har jeg ikke hørt om før. Jeg måtte i kartoteket og sjekke siden det er lenge siden jeg brukte Enviro.
Jeg fant tre regninger fra mars 2005, september 2005 og februar 2006.
Alle var på 880,- pluss moms.
Så kansje du var heldig med prisen i 2006?

Mener å huske at det var samme prisen også da jeg begynnte å kjøre elbil i mai 2003.

En prisøkning på alle disse årene høres vel egentlig ikke ut til å være unaturlig?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

#5
Betalte 432,- pluss verkstedmateriell og moms (totalt 589,-) hos Røhne&Selmer for batteriservice på Th!nk i august 2003. Siden har jeg tatt batteriservice selv, men har enda ikke tjent inn det diagnoseinstrumentet kostet selv når jeg regner med prisstigning.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på fredag 07. august 2009, klokken 20:26
men har enda ikke tjent inn det diagnoseinstrumentet kostet selv når jeg regner med prisstigning.

Tror ikke du er alene om det.

Men.... så kan ikke tilfredstillelsen av å greie dette selv måles i penger. Det samme gjelder all tiden en sparer på å gjøre det selv, i stedet for å måtte levere bilen fra seg, ta seg hjem med alternativ transport, for så å måtte hente bilen igjen dagen etter.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#7
EvLite koster £320,- inkl vannfyllings-kit (omtrent 3200 NOK). Selvom du er uheldig å må betale Norsk moms så skal det da ikke mere enn 4 fyllinger til så er du der.

Med to biler har jeg tjent det inn på de 1,5 år jeg har hatt det (jeg betalte hele tiden 1100,- inkl mva hos Enviro)

Men som jeg jeg sa tidligere, så det det å slippe 2*T/R Drammen med "følgebil" og 2 dager uten elbil i E18-køen verd mye mere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

pilt

Sitat fra: elektrolux på fredag 07. august 2009, klokken 14:57
Desverre ser det ut som at en ikke lenger betaler kostnaden ved å få en jobb gjort. Nå er det verdien av jobben det tas betalt for. Er det verd 1100 kr for å slippe batterihavari?
Ja, det er helt klart verdt 1100 kr + mva for å slippe havari, men nå har jeg omtrent havarert likevel.

Ladet en liten klatt på Sandvika storsenter tidligere i dag. Da jeg startet bilen lyste økometerlampa!? Den sluttet innen jeg var ute av parkeringshuset, men da jeg nærmet meg Blommenholm, så koblet plutselig hele bilen ut. Jeg hadde jo litt fart, så jeg rullet inn på nærmeste SOS-lomme. Skrudde bilen av, ventet litt og skrudde på igjen. Den levde!

Jeg kjørte videre, men innen jeg var i Oslo, så måtte jeg en tur til innom et sånt felt og en gang på en bensinstasjon. Sånn har den aldri oppført seg før. Noen som vet hva som kan ha skjedd? Har det noe med batteriservicen i forrige uke å gjøre?
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

elektrolux

Kan være uballanse i kassen din.

Etter vannservice er det viktig å ikke kjøre bilen tom. Kjør ned til ca 50%, og sett den på full lading.

Syndet du mot dette, kan du ha reversert celler.

Selv monterer jeg nå Robometer på så mange biler som mulig. Dette instrumentet gir beskjed med en gang batteripakken sliter.

Uansett er fulle oppladinger viktig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. august 2009, klokken 18:45
Kan være uballanse i kassen din.

Etter vannservice er det viktig å ikke kjøre bilen tom. Kjør ned til ca 50%, og sett den på full lading.

Syndet du mot dette, kan du ha reversert celler.
Siden jeg tok batteriservicen på Nesbru i stedet for i Drammen, så bruker jeg ikke så mye strøm på veien hjem, men tidligere har jeg jo kjørt helt fra Drammen og kommet under 50% bare på hjemveien uten å ha noe som helst problemer med bilen etter det.

Etter den forrige meldinga mi ladet jeg bilen helt opp og da fungerte den som vanlig. Jeg syns kanskje den lager litt mer lyd enn vanlig, men mulig det bare er jeg som husker feil. Kjørte den bare ned til 20% før den ble satt på nattlading igjen (ladlampa hadde ikke begynt å lyse). Jeg ble litt lang i maska da jeg oppdaget at den sto på 90% da jeg startet bilen, for den hadde sluttet å lade. Lampa for elektronikkfeil lyste, men det har den også gjort før når jeg har ladet før ladelampa har begynt å lyse. Bilen har oppført seg helt greit, men nok en gang fikk jeg meg et sjokk nå når jeg skulle lade nå i kveld. Ladelampa kom på tidligere i dag, så nå må jeg lade. Men vil den lade? Niks! Bilen er og blir død!  :'(

Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Boogie

#11
Kan høres ut som om du trenger en litt større sjekk av dine batterier.
Et Robometer er nok også en god investering.
Kan hjelpe deg med begge deler...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

pilt

Men det er det jeg syns er litt pussig, for da den var på verkstedet, så oppdaget de en dårlig kobling til en celle og demonterte hele greia og satte sammen igjen. Trodde da at de hadde tatt en større sjekk av dem, for billig ble det ikke.

Tror jeg får ringe Enviro, jeg, for det kan jo hende dette skyldes noe de gjorde sist. Men ellers takk for tilbudet.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

elektrolux

En større sjekk ala' Boogie/Elektrolux metoden betyr 10 døgn sammenhengende testing og hadde nok kostet mer enn hele bilen er værd.

Monterer du Robometer vil den kontinuerlig teste hele batteripakken din for dårlige celler/ kontakter helt automatisk. Det gjør den ved å sammenligne 2 "halvdeler" av batteripakken, og kontinuerlig sammenligne disse mot hverandre. I tillegg fungerer den som en slags kjørekomputer, som viser batterispenning og strøm, samt utetemperatur, og Ahr. Bilen burde fra fabrikk vært utstyrt med et slikt instrument, da det vil kunne forhindre følgeskader dersom en celle reverserer, for så å eksplodere.  VW City strømer, har faktisk et lignende system innebygget i bilens styresystem.

Skulle Robometeret indikere problemer, bør du vurdere en full test og recondisjonering av de individuelle blokkene, og bytte av ev. dårlige blokker. Dette kan f.eks jeg hjelpe til med mot 100 kr / blokken.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Sitat fra: pilt på torsdag 20. august 2009, klokken 09:22
Tror jeg får ringe Enviro, jeg, for det kan jo hende dette skyldes noe de gjorde sist. Men ellers takk for tilbudet.
Og det gjorde det. Heldigvis.

Fortsatt dårlig kobling (om ikke enda dårligere siden hele motoren plutselig koblet ut) så de fikset det gratis. Nå lever bilen i beste velgående igjen (ja, sånn rent bortsett fra at webastoen har tatt kvelden igjen [hadde problemer i 2005 også, men siden har den vært snill] så det begynner å bli litt kaldt å kjøre.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA