Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?

Startet av TM, torsdag 14. mai 2015, klokken 07:31

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 16. april 2015, klokken 23:08
Sitat fra: Nolle på torsdag 16. april 2015, klokken 17:53
Hei folkens. Fikk min i oktober i fjor, og er veldig fornøyd med bilen - men jeg ba selger spesifikt, om at jeg måtte ha den store skjemen - og det sa han at jeg kom til å få med de pakkene som vi hadde haket av. Bilen kom med liten skjerm, og det var en stor ergelse for meg, men orket ikke lage noe styr over det. (Hadde ventet 8 mnd på bilen  :P) Spørsmålet er rett og slett om det er mulig å få denne ettermontert, og evt med navigasjon? Mener å huske at selger sa at det ikke var "mulig".
Jeg mener å huske at det sto i prislisten at biler som var bestilt før midten av februar 2014, fikk 609 navigasjon som standard. Noen andre som husker datoen på dette?
Det var ut februar -14 ifølge den første prislisten - så hvis Nolle bestilte tidlig på mars, så kan jo en "to-egget ulykke" ha skjedd uten at noen har visst om det (og, nei - jeg unnskylder ikke selgeren)

Gordon Retriever

Var det ikke snakk om en kvote der de første bilene fikk 609 til 606-pris, men pga. stort salg ble kvoten solgt ut og tilbudet avsluttet tidligere enn først annonsert?  ???

bromm

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 16. april 2015, klokken 23:34
Var det ikke snakk om en kvote der de første bilene fikk 609 til 606-pris, men pga. stort salg ble kvoten solgt ut og tilbudet avsluttet tidligere enn først annonsert?  ???
Nei, tilbudet varte ut februar - og årsaken var at den første 606 var for"svak". De som bestilte fom. mars måtte betale ekstra...

Olemann

Vi bestilte 2. januar og det var ikke med gratis stor skjerm, og ikke ville jeg bruke penger på det heller. Så vi har den "lille" skjermen. Selger sa det tilbudet var slutt til nyttår, altså et par dager før vi bestilte. Mer enn fornøyd med den skjermen, vil ikke ha for mye informasjon kastet mot meg under kjøring, og får alt jeg trenger på den vi nå har.

Viktigere for oss var at bilen ikke ser ut som en grevling bakfra, så vi kunne ikke ha hvit/sort, og brukte derfor heller litt penger på den mørkeste metallic fargen.  LED lys gjør også noe med utseende, dessuten er det meget gode lys.

Men; dette er jo smak og behag  :D

Rabiat22

Sitat fra: bromm på torsdag 16. april 2015, klokken 16:28
Sitat fra: LMOR på torsdag 16. april 2015, klokken 14:19
Men hvis du skal spare ville jeg i hvert fall spart inn på soltak. Tror jeg har stort sett alt det gikk ann å kjøpe, men ikke soltak:
.......................
alt det andre- LED kommer høyt oppe.
helt nederst: El. soltak
Soltaket var nok det siste jeg ville ha valgt også (så jeg gjorde nettopp det ;) ), fordi det medfører så mye ekstra vekt at det ødelegger en god del rekkevidde. Noen har nevnt at det veier så mye som 90kg ekstra fordi hele taket må forsterkes på midten for å ivareta sikkerheten, som normalt håndteres av CFRP-taket som er heldekkende uten soltak. Så mye vekt øverst oppe på en bil der tyngdepunktet er så ekstremt lavt, er heller ikke noen fordel mht. stabilitet osv.

I USA blir soltaket rett og slett ikke tilbudt som opsjon, fordi BMW antar at rekkevidden blir så påvirket at de må sette ned de oppgitte tallene. Amerikanerne raser over dette, men hvis man tenker på at man sparer vekten til en fullvoksen person+bagasje, så bør de være glad over at det er slik det er ;)
Eg har soltak. Og er knall glad for det :) mener det står 1185kg i vognkortet? eller så er det vekt på "Søpla" på Årabråt :)

TM

1185 kg er nok bare den vekten som er benyttet i typegodkjenningen. Den aktuelle bilen kan veie mer avhengig av utstyr. Da må man se på COC sertifikatet til bilen. Det leveres normalt ikke med bilen. Da jeg importerte noen biler for noen år siden husker jeg at det måtte bestilles.

02jan

Var usikker på om behov for navi i det hele tatt, da jeg stort sett er kjent i området jeg kjører. Men bruker nå navigasjonen også i kjente området, både i forhold til ladestasjoner og beregning av effektive kjøreruter.

I tillegg gir den info om vei informasjon, kan finne tjenester ( spisested, aktuvitetsområder, parkering). Bruker nå navi aktivt i forhold til tidligere med eksternnavi.

Valgte 606 modellen og er meget fornøyd, nok funksjonalitet for min del- men kjenner ikke til det 609 kan utføre , ser at splitt skjermen er kjekk + at den er mer avansert/ flere muligheter.

Det var mitt budsjett til i3 som begrenset utstyrspakke.

Prio listen min
1 knapper på rattet
2 soltak
3 remote styring av klima
4 Navi
5 hurtiglader
6. Lyd H/K
7 led lys

Soltaket brukes mye nå fra mars til oktober. Har hatt dette på de fleste biler tidligere og liker å få inn lyset og friluft.

Tok min i3 på en vekt - tom bil ( barnesete+ pcbag ca 10 kg). Tom vekt sier da (1300 kg -10kg) ca 1290 kg netto.

Vekt på foraksel ga 610 kg og 660 kg på bakaksel.














Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Ferry

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. april 2015, klokken 14:19
Vi har i en annen tråd en rekke med folk som har kreative løsninger for å spare 150-200.- på en jekkekloss. Håper det ikke er fordi de ikke har råd til en som faktisk er bygget for å gjøre jobben.

Er det meg du sikter til? Jeg kunne gjerne kjøpt en egnet jekkekloss, bare de var å få tak i. Det hjalp ikke at jeg kunne få 100 varianter på Ebay. I nærheten finner jeg Torshov, Biltema, Jula, Bilextra, Mekonomen m.fl. Men altså ikke Ebay. Tilgjengeligheten på hønetenner og muslimske heismontører er jo større enn tilgjengeligheten på jekkeklosser for BMW!
Så jeg lagde min egen, og den fungerer helt fint.

/off topic

Når det gjelder navi gikk jeg for den lille. Hadde jeg visst alle fordelene som fulgte med den store så hadde jeg kanskje valgt den. Jeg mener selv at jeg satte meg godt inn i det meste før jeg bestilte bilen. Dette forumet er til stor hjelp i så måte. Brosjyrene til BMW og info fra selger er ikke på langt nær tilstrekkelig for å skjønne alle funksjoner. Allikevel er det stadig noe nytt å lære om bilen og ekstrautstyret.

LMOR

Du var en av dem, mente det ikke som kritikk, men at ja antok at det ikke var pga prisen du fant en annen løsning, og det bekrefter du jo  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Ekstra funksjoner på større navi er én ting, det faktum at skjermen er større er in my opinion den største fordelen. Det tilsvarer jo forskjellen mellom å kjøpe stueTV på 32" eller 46"... =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Klykken

Sitat fra: Anterialis på mandag 20. april 2015, klokken 12:59
Ekstra funksjoner på større navi er én ting, det faktum at skjermen er større er in my opinion den største fordelen. Det tilsvarer jo forskjellen mellom å kjøpe stueTV på 32" eller 46"... =)
Jeg hadde nok klart meg lenge med 32" i stua (har 37" nå). ;D Men det er en annen sak.

Det at BMW faktisk lager en plastramme rundt den lille skjermen som vil skrike "det var mulig å få den større!!" i fjeset ditt hver gang du setter deg inn , er for min del grunn nok til at man burde kjøpe største. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Det er også et meget godt poeng.. For noen vil denne store plastikkrammen se billig ut i et ellers pent førermiljø..
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Ferry

Slutt å mas om den lille skjermen nå da!  :D Ok, dere har rett. Det ser litt teit ut med all plasten rundt. Onde tunger vil ha det til at BMW ikke hadde tenkt på instrumenter og navigasjon før enn etter at bilen var ferdig designet. Derfor satte de inn to "iPader" helt til slutt. Historien er antageligvis sann, for ingen ville vel ved sine fulle fem plassert to skjermer slik rett opp og ned?! ;->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA