Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?

Startet av TM, torsdag 14. mai 2015, klokken 07:31

« forrige - neste »

TM

Synes stort sett tilleggsutstyret til i3 er fornuftig priset, men 6900 kr (eks mva) for å få litt større display på navigasjonen synes jeg er drøyt. Jeg lånte en i3 med Navi Business og savnet ikke noe funksjonalitet. Hvor dumt er det å kutte ut Navi Pro på en skala fra 1-10  ;) . Går jeg da glipp av vesentlig funksjonalitet, eller er det mest snakk om hva som ser stiligst ut ?

Vurdere å heller legge penger i LED lys og oppgradert lydanlegg, som jeg føler er mer nyttig.

Snart-i3

Er veldig fornøyd med navi pro, men ville valgt led lys og oppgradert lyd først.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Anterialis

Jeg kan like godt skrive det flere etter meg kommer til å skrive; kjøp både og!

Jeg anbefaler virkelig største skjerm. Dette er en fullelektrisk from-the-future spekket av funksjonalitet type bil. Det er absolutt en fordel med størst mulig skjerm som kan gi deg all den informasjonen bilen har å by på. Du kommer til å bruke navigasjon MYE mer enn hva du er vant med fra vanlige biler, spesielt på langtur (for å vite hvor neste lader er).

Jeg mener navi pro kommer før HK lyd og LED lys.. Dropp HK lyd og gå for LED lys og navi pro dersom du er på et budsjett (som jo "alle" egentlig er..) =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Nå begynner alt du har lest å bære frukter :-).
Men det er en del funksjonelle forskjeller også. Touch respons på iDrive og en del andre ting som sikkert står i en annen tråd.
Men det viktigste er splitt screen som på den store skjermen i praksis betyr 2 skjermer. Og da kan du f.eks få en meget bra turn-by-turn veiledning (som burde vært i en HUD..), i tillegg til kart eller annen info. Eller et utall andre kombinasjoner.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Takk for gode råd. Det blir det vel Navi Pro selv om den koster like mye som en 55" LED TV på tilbud hos Elkjøp  ;)

LMOR

Sitat fra: TM på onsdag 15. april 2015, klokken 21:07
Takk for gode råd. Det blir det vel Navi Pro selv om den koster like mye som en 55" LED TV på tilbud hos Elkjøp  ;)
Det er ikke så lett å få plass til den i i3?
Glemte en annen viktig til. Du får harddisk plass på 20Gb. + at iDrive hjul er bedre kvalitet og det er flere knapper.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Pluss touch-iDrive hjul! Er vel begrenset hva man kan gjøre med den, men bl.a. skrive inn bokstaver etc. =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på onsdag 15. april 2015, klokken 21:43
Pluss touch-iDrive hjul! Er vel begrenset hva man kan gjøre med den, men bl.a. skrive inn bokstaver etc. =)
Det hadde jeg jo allerede skrevet... Det er kjempenyttig! Jeg har brukt det 2 ganger på 1 år. (men så er jeg venstrehendt)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Sorry, hoppet elegant over ditt innlegg LMOR av ukjent årsak :/

TS: godt valg!
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

#9
Sitat fra: TM på onsdag 15. april 2015, klokken 21:07
Takk for gode råd. Det blir det vel Navi Pro selv om den koster like mye som en 55" LED TV på tilbud hos Elkjøp  ;)
Du kan trøste deg med at du sannsynligvis får igjen en "billigsalgs-TV" mer for bilen når du skal selge den, mens du mest sannsynlig må kaste TV'en ;)

Det er ganske stor forskjell mellom 606 og 609 når det gjelder hardware. 609 har mye større lagringskapasitet i form av en 200Gb harddisk vs 32 Gb integrert minne på 606 (dette muliggjør at du kan importere godt over 20 Gb media inn i bilen (f.eks musikk i mp3/FLAC), så du slipper å fomle med USB-enheter på den USB-porten som brukes til ConnectedDrive, som derfor ikke kan brukes hvis du skal spille musikk fra USB). Skjermen er jo nesten dobbelt så stor og muliggjør som nevnt splitscreen som de fleste bruker hele tiden (det er så mange muligheter i i3 at det vil alltid være behov for dette). Selve prossessorkraften er også mye større på 609, og medfører muligheter for 3D-rendering i Navigasjon, som ikke 606 har (606 var forresten altfor svak i første versjon, så derfor måtte den forsterkes før den i det hele tatt kunne leveres 6 mnd. etter lansering). Integrasjon for mobiltelefon og tilhørende tjenester er også innebygd i 609, mens det er skilt ut i en egen boks for 606 som har en del begrensninger i forhold.

Alt av ekstrautstyr til i3 er i og for seg attraktivt (og verdt pengene) - men det er momsfritt  ;D Det er derfor vanskelig å velge med begrenset budsjett, men 609 er en av de opsjonene man ikke bør velge bort - fordi den gir bedre utnyttelse av alle de andre underholdningsfunksjonene. Det samme gjelder 6AK ConnectedDrive services, som muliggjør tilgang til BMW Apps, som igjen vokser i omfang etterhvert som nye app'er blir utviklet. Man kan si at "jeg er ikke interessert" nå - men plutselig er det utviklet en app som man veldig gjerne skulle hatt tilgang til, men som man "sparte vekk" med 2400kr tidligere (for oss som var veldig tidlig ute så kom jo f.eks Spotify etter at vi hadde kjøpt bilene)...

Mitt råd er derfor: ta alltid med 609, 6AK og 5AT først. Disse er alle såpass viktig at man med stor sannsynlighet vil komme til å angre seg hvis man dropper dem. Sistnevnte krever oppgradert interiør, men den inneholder så mye sikkerhetsutstyr (som faktisk vil bli påbudt i alle nye biler snart) og kjøreglede (ACC), at det simpelthen er verdt hver eneste krone.

Man kan se flere detaljer om "Headunit basic" (606) og "Headunit High" (609) på sidene 2-10 i vedlagt pdf

TM

Takker og bukker for veldig gode innlegg. Da er jeg overbevist om at Navi Profissional må med.  "Das beste oder nicht" for å sitere Mercedes ;)

Rismyr

Husk dog at dette er et forum. Mange som frekventerer forum jevnlig og ikke minst er ivrige skribenter er godt over gjennomsnittet interessert i forumets tema. I dette tilfellet BMW i3. For de fleste er BMW i3 bare en bil - som tilfeldigvis er elektrisk.
For mange er det viktigste med en bil at den tar deg fra a til b på en god måte. Det gjør i3, så lenge det ikke er for langt. Jeg bruker mange av funksjonene som er i 609 skjermen - split screen osv. (Kona vet ikke at det er mulig å gjøre annet enn å kjøre bilen dit den skal, sette på radio/musikk osv. De samme tingene man kunne med biler i gamle dager (f.eks. på 90 og 2000 tallet).)

Poenget er at man trenger ikke alt tillegsutstyret for å være happy med bilen. Ja det er gunstig med masse utstyr - men man trenger det ikke. For meg er fremdeles det mest fasinerende med bilen, den støyfrie akselrasjonen fra stillestående. Jeg bruker nesten aldri navigasjonen, splitscreenen står på kjørecomputer/radio. For ikke å kjede meg på tur jobber jeg alltid med å redusere forbruket.

Jeg ville prioritert annerledes på utstyrsfronten vs. mange andre. Poenget er av vi er forskjellige. Mange er veldig bombastiske og brommer i vei med konklusjoner basert på egne preferanser og tykkelse på lommebok.
1 El. soltak
2 HK - Lyd /DAB
3 Ryggesensor/kamera
4 609
5 ACC

Henrik

LMOR

Godt vi er forskjellige. Tror ikke alle av oss mener du skal cache ut bilen, men dette er ikke en dyr nybil, og om du da låner 10% mer på en bil som burde vare i minst 10år, så bør de fleste ha råd til dette hvis de vil prioritere det. Vi har i en annen tråd en rekke med folk som har kreative løsninger for å spare 150-200.- på en jekkekloss. Håper det ikke er fordi de ikke har råd til en som faktisk er bygget for å gjøre jobben.

Men hvis du skal spare ville jeg i hvert fall spart inn på soltak. Tror jeg har stort sett alt det gikk ann å kjøpe, men ikke soltak:

1 Ryggesensor/kamera
2 ACC + det sikkerhetsutstyret det er mulig å få
3 HK - Lyd /DAB
4 609
alt det andre- LED kommer høyt oppe.
helt nederst: El. soltak

Jeg er helt enig i at du ikke trenger noe av dette. Slik er det med alle BMWer. De med lite utstyr er kjøpt som et fremkomstmiddel, og det er også det forholdet du da har til bilen. En BMW med mye utstyr gir for noen av oss en lykkefølelse/livsglede som gjør at det er verd hver krone, selv om vi må droppe en ferie eller to til syden. Jeg er i hvert fall i den siste kategorien.

Men til Rismyr, så vil jeg tro de fleste som spør om dette også i hvert fall er over gjennomsnittlig opptatt av bil?
Tror de aller fleste som er i bruksbilkategorien ikke en gang vet at det finnes forum for de bilene de velger. De kjøper den minimumskonfigurasjonen som selgeren anbefaler. TM spør ikke hvis han ikke faktisk var interessert i hva han går glipp av?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

ACC er noe av det jeg ønsker meg, men jeg har ikke lyst på lyst interiør. Da har jeg vel ikke andre valg enn skinn-interiør ? Og skinn synes jeg egentlig ikke er noen fordel. Så i øyeblikket heller jeg mot å ofre ACC og velge standard-interiør.
Hvor lang den økonomiske levetiden blir for en i3 er vanskelig å forutsi. Men siden den er rustfri og kanskje får litt "kult" status, så er det ikke utenkelig at de kan få et langt liv. Det forutsetter at det kommer rimelige batterier til bilen i framtiden. Men jeg regner vel med 0 i verdi etter 8 år og ta eventuelt overskudd som bonus

LMOR

Da kommer du til å få bonus. Det var akkurat en artikkel som sier at selv med 30% tap, er dagens generasjon fullt brukbar for de aller fleste.

Ellers forstår jeg dilemmaet med interiør. For meg er det bare Lodge som matcher i3, og det er like fint nå etter 1 år. De få flekkene jeg har hatt går lett bort på ullstoffet. Og flekke synes minst like godt på mørkt interiør. Og du sparer strøm med lyst interiør!
+ at du sparer strøm med ACC.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA