Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?

Startet av TM, torsdag 14. mai 2015, klokken 07:31

« forrige - neste »

bromm

#15
Sitat fra: LMOR på torsdag 16. april 2015, klokken 14:19
Men hvis du skal spare ville jeg i hvert fall spart inn på soltak. Tror jeg har stort sett alt det gikk ann å kjøpe, men ikke soltak:
.......................
alt det andre- LED kommer høyt oppe.
helt nederst: El. soltak
Soltaket var nok det siste jeg ville ha valgt også (så jeg gjorde nettopp det ;) ), fordi det medfører så mye ekstra vekt at det ødelegger en god del rekkevidde. Noen har nevnt at det veier så mye som 90kg ekstra fordi hele taket må forsterkes på midten for å ivareta sikkerheten, som normalt håndteres av CFRP-taket som er heldekkende uten soltak. Så mye vekt øverst oppe på en bil der tyngdepunktet er så ekstremt lavt, er heller ikke noen fordel mht. stabilitet osv.

I USA blir soltaket rett og slett ikke tilbudt som opsjon, fordi BMW antar at rekkevidden blir så påvirket at de må sette ned de oppgitte tallene. Amerikanerne raser over dette, men hvis man tenker på at man sparer vekten til en fullvoksen person+bagasje, så bør de være glad over at det er slik det er ;)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. april 2015, klokken 16:24
Da kommer du til å få bonus. Det var akkurat en artikkel som sier at selv med 30% tap, er dagens generasjon fullt brukbar for de aller fleste.

Ellers forstår jeg dilemmaet med interiør. For meg er det bare Lodge som matcher i3, og det er like fint nå etter 1 år. De få flekkene jeg har hatt går lett bort på ullstoffet. Og flekke synes minst like godt på mørkt interiør. Og du sparer strøm med lyst interiør!
+ at du sparer strøm med ACC.
Helt enig med LMOR her - stoffkvaliteten både i seter og velourmattene er så bra at det ikke er noe som helst problem med Lodge-interiøret. Har kjørt 22.000 km og bilen er som NY. De flekkene jeg har hatt er totalt borte etter en omgang med http://www.blueride.se/turtle-extreme-nano-tech-kladseltvatt-p-2625.html

Med standardinteriøret og ingen 5AT så får man rett og slett en helt annen bil. Jeg kjører bilen med venstre tommeltott i 90% av tiden (ACC gjør alt "fotarbeidet"), og det oppleves som "gammeldags" å kjøre biler med pedalene (!), etter at man blir bortskjemt med dette  :D

PS! Man får visstnok mørke matter til Lodge og Loft nå, hvis man ønsker det - men på sommerføre er det helt klart best med lyse matter fordi skitten som regel er mer grå enn mørk...

TM

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. april 2015, klokken 16:24
Da kommer du til å få bonus. Det var akkurat en artikkel som sier at selv med 30% tap, er dagens generasjon fullt brukbar for de aller fleste.

Ellers forstår jeg dilemmaet med interiør. For meg er det bare Lodge som matcher i3, og det er like fint nå etter 1 år. De få flekkene jeg har hatt går lett bort på ullstoffet. Og flekke synes minst like godt på mørkt interiør. Og du sparer strøm med lyst interiør!
+ at du sparer strøm med ACC.
Jeg er enig i at lodge er pent og moderne. Da er det vel lyst ratt også, men det er kanskje ikke noe problem å holde rent ?

LMOR

Kan bekrefte at du nå får med svarte matter.

Ellers er det ikke noe problem å rattet rent, men du har rett i at det viser først, men faktisk best midt i av eller annen grunn, på begge bilene jeg har kjøpt. Men ikke nok til at jeg har vasket det av enda.

Lurt å ha lyst ratt også om sommeren. Har varme i rattet på den andre bilen, men har ikke hørt om kjøling i ratt enda  ;D

Ellers er mørke ruter også nytting for å spare kjøling.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR link=topic=20800.msg350259#msg350259 date=1429197305
Ellers er mørke ruter også nytting for å spare kjøling.
/quote]
Takk for det tipset... det er også noe jeg vurdere å ta med.

Nolle

Hei folkens. Fikk min i oktober i fjor, og er veldig fornøyd med bilen - men jeg ba selger spesifikt, om at jeg måtte ha den store skjemen - og det sa han at jeg kom til å få med de pakkene som vi hadde haket av. Bilen kom med liten skjerm, og det var en stor ergelse for meg, men orket ikke lage noe styr over det. (Hadde ventet 8 mnd på bilen  :P) Spørsmålet er rett og slett om det er mulig å få denne ettermontert, og evt med navigasjon? Mener å huske at selger sa at det ikke var "mulig".

LMOR

#21
Sitat fra: Nolle på torsdag 16. april 2015, klokken 17:53
Hei folkens. Fikk min i oktober i fjor, og er veldig fornøyd med bilen - men jeg ba selger spesifikt, om at jeg måtte ha den store skjemen - og det sa han at jeg kom til å få med de pakkene som vi hadde haket av. Bilen kom med liten skjerm, og det var en stor ergelse for meg, men orket ikke lage noe styr over det. (Hadde ventet 8 mnd på bilen  :P) Spørsmålet er rett og slett om det er mulig å få denne ettermontert, og evt med navigasjon? Mener å huske at selger sa at det ikke var "mulig".
Veldig synd at selgere gjør slike feil. Men dessverre ikke enestående.
Tror jeg med sikkerhet jeg kan si at det ikke går å ettermontere 609, i så fall må det være uoriginalt om noen år. Det er som det ble beskrevet her en rekke forskjeller, og i tillegg til det som er nevnt er det flere antenner, andre kabler osv. Kan ikke forstå at det skal være mulig å ettermontere dette uten at det blir en formue av det.

MEN hvis det er slik at du ikke en gang har 606, altså skjerm uten navigasjon, så er det rapporter om at det lar seg gjøre. I USA ble flere biler som faktisk var bestilt med 606, levert uten. De fikk det ettermontert gratis.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Nolle

Takker for svar, var egentlig det jeg regnet med :/ Får ta det til etterrettning, og gjøre hjemmeleksa mi til neste gang :)

bromm

Sitat fra: Nolle på torsdag 16. april 2015, klokken 17:53
men jeg ba selger spesifikt, om at jeg måtte ha den store skjemen - og det sa han at jeg kom til å få med de pakkene som vi hadde haket av. Bilen kom med liten skjerm, og det var en stor ergelse for meg, men orket ikke lage noe styr over det.
Dette er egentlig grunn nok for reklamasjon og bytte av bil. Spørs om det er "påstand mot påstand", men det har vært eksempler hvor noen har fått feil utstyr fra fabrikk og det har faktisk medført at de fikk ny bil  ;)

LMOR

Det er vel kun i et tilfelle dette kan skje, og det er at en kun bestiller ryggekamera pakke i tillegg til det som ikke krever skjerm. Ellers er det krav til enten 606/609, så uansett hadde det minimum koster 14000.- å få stor skjerm med navigasjon den gangen du bestilte, altså ca på den tiden jeg og bromm fikk vår. Da var det mye rot med disse skjermene, og ingen biler var blitt leveret med liten skjerm enda.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Sitat fra: Nolle på torsdag 16. april 2015, klokken 17:53
Hei folkens. Fikk min i oktober i fjor, og er veldig fornøyd med bilen - men jeg ba selger spesifikt, om at jeg måtte ha den store skjemen - og det sa han at jeg kom til å få med de pakkene som vi hadde haket av. Bilen kom med liten skjerm, og det var en stor ergelse for meg, men orket ikke lage noe styr over det. (Hadde ventet 8 mnd på bilen  :P) Spørsmålet er rett og slett om det er mulig å få denne ettermontert, og evt med navigasjon? Mener å huske at selger sa at det ikke var "mulig".

Hva står det i kontrakten du skrev under? Dersom det står stor navi, har du selvfølgelig reklamasjonsrett. Om du har denne retten fremdeles (etter flere måneder) er vel heller usikkert..
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Ingen trenger å være bekymret for det. Hvis leveransen ikke er riktig ift kontrakten så ordner de opp, gjerne før du får beskjed om av den er klar til utlevering. Nolle har nok stolt på en selger, uten å sjekke selv (uten at jeg mener det burde vært nødvendig, men det er det nok dessverre.). Hvis du skriver under har du akseptert det du kommer til å få, selv om selger har feilinformert, eller glemt å skrive inn en kode i bestillingssystemet.
I dette tilfelle er slik at en har trodd at 609 var med i en pakke den ikke var. Det er ikke mulig f.eks. å kjøpe en av de større pakkene uten å få levert 606/609. Det vil feile i både bestillings/produksjonssystemet. (Men som nevnt var det noen biler til USA som fikk feil akkurat i overgangen, men de ble nok produsert ca mars 2014 når de byttet produksjonslinje.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Nolle

Det står ingenting i kontrakten at jeg skulle få storm skjerm, så det var et tilfelle av litt mangelfull research fra min side på forhånd - og en litt stressa selger som kanskje ikke hadde satt seg godt nok inn i hva som fulgte med de forskjellige pakkene :) Det er ingen dealbreaker, siden jeg ikke har navigasjon (bor på bondelandet), men den hadde gjort seg fint inn i suite interiøret. Jeg hadde overskredet budsjettet mitt uansett, så den hadde nok ikke blitt med i aller tilfelle. HK anlegget, suite, og 20" felger var det jeg måtte ha, så resten ble bare på feelingen der og da jeg satt med selger. Uansett veldig fornøyd med bilen, og skal inn for oppdatering av software om tre uker  :)

Anterialis

Jeg tror uansett du har reklamasjonsrett om selgeren muntlig har bekreftet A,men bestiller B...'

Litt OT: hva syns du om 20" dekkene, for hardt? Ukomfortabelt? Støvete?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Jorgensen

Sitat fra: Nolle på torsdag 16. april 2015, klokken 17:53
Hei folkens. Fikk min i oktober i fjor, og er veldig fornøyd med bilen - men jeg ba selger spesifikt, om at jeg måtte ha den store skjemen - og det sa han at jeg kom til å få med de pakkene som vi hadde haket av. Bilen kom med liten skjerm, og det var en stor ergelse for meg, men orket ikke lage noe styr over det. (Hadde ventet 8 mnd på bilen  :P) Spørsmålet er rett og slett om det er mulig å få denne ettermontert, og evt med navigasjon? Mener å huske at selger sa at det ikke var "mulig".
Jeg mener å huske at det sto i prislisten at biler som var bestilt før midten av februar 2014, fikk 609 navigasjon som standard. Noen andre som husker datoen på dette?
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA