Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjører splitter ny E-Klasse loaner...odg!

Startet av EL-mannen, onsdag 13. mai 2015, klokken 21:20

« forrige - neste »

EL-mannen

Hei :),
Jeg har tenk å prøvekjøre en Nissan Leaf i de nærmeste dagene. Håper noen her kan hjelpe meg med de tingene jeg lurer på ;)
Det kommer til å bli en 2013 modell:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5400539&finnkode=56755028
liker den mest pga mørk interiør, er ferdig med lys interiør! prisen er litt stiv synes jeg. 140000kr er en mer fornuftig pris for den bilen tenker jeg da (etter å ha prutet) den er uten vinterdekk.

Bilen er USA import og da har jeg skjønt at Carwings, radio og navigasjon vil ikke fungere :'( . kommer nok til å sjekke VIN nummeret på Carfax og batteri rapport før kjøpet!
Vi tenker å beholde bilen i minst 2 år, bilen vil bli brukt til å kjøre frem og tilbake på jobb+ barnehage + handle tur til butikken. 60km blir det totalt tur/retur så det er jo OK å leve med.

Mine bekymringer ved kjøp av Elbil er følgende:

    1. Er bilen i linken vært den prisen forhandleren vil ha/hva er en bra pris for meg som er mulig å få den bilen for?
    2. Hva er minus med den bilen, eller ting jeg kan sette fingeren på for å få prisen ned, hva annet vil ikke fungere siden den er en USA import?
    3. Funnet i etterkant at dette er en S modell = laveste utstyrsnivå = manglende Carwings, cruise Control og navigasjon 
    4. Prisfall eller vil det være mulig å selge den når : garantien holder på å gå ut + alle godene er borte + ny modell av leaf med dobbel rekkevidde er tilgjengelig... hvorfor skal noen kjøpe seg en brukt 2013 el bil da? (hvis man tenker seg bort at strøm er billigere enn drivstoff)
    5. Når vil regjeringen fjerne gratis bomavgift ordningen?
    6. Hvor lang tid tar det å lade den via en vanlig stikkontakt? 7- 8 timer?
    7. Hva er realistisk rekkevidde for bilen i linken være ca. i vinter, -15, Oslo. relativt flat område.
    8. Hva er regjeringsplan når de har fjernet alle godene? blir el bilene behandlet som alle andre biler? vil hybridbiler få noen fordeler?

    info fra forhandler:
    USA modell hos Autonova får du 5 år garanti på hele bilen fra 1.gang registreringsdato.
    Denne garantien dekker alle elektriske og mekaniske komponenter, som ellers ville vært dekket på en
    Nissan Leaf, solgt ny i Norge


    Takker på forhånd 8)

emil

Ville holdt meg unna denne og andre "S" modeller fra USA, dette er det absolutt laveste utstyrsnivået omtrent tilsvarende Visia her i Europa.

Mangler b.la Cruisecontrol og ofte mulighet for hurtiglading.

Vil også tro at disse "ribba" utgavene også vil falle mest i pris over tid, særlig når markedet oversvømmes av bedre utstyrte biler.

Ville nok kun valgt SL hvis det var snakk om USA-modell.

Pass også på at 2013-modeller kan være både av gammel og ny utgave, både USA og Europa-modeller.

Yokuzza

Ser på lag selv, men har lest at import bilene ikke har varmepakke rundt batteri. Som jeg tror kan hjelpe endel om vinteren. Noe du bør sjekke ut også :)

TB

Sitat fra: Yokuzza på onsdag 15. april 2015, klokken 17:33
Ser på lag selv, men har lest at import bilene ikke har varmepakke rundt batteri. Som jeg tror kan hjelpe endel om vinteren. Noe du bør sjekke ut også :)
Varmeteppe har berre som funksjon å hindre batteri bli for kaldt når bilen står parkert ved kaldere enn ca -17. Funksjonen fungerer og berre så lenge som bilen står kobla til nettstrøm, eller har meir enn ca 30% igjen på hovedbatteri.

Dvs, normalt sett er varmeteppe ikkje aktivt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

kaiat

Denne ser ut til å ha varme i seter og ratt, så det er nok varmeteppe også. S-modellen har dessuten ikke Carwings og navigasjon i "hjemlandet" en gang, så det er ikke noe å tenke på her uansett. Men det S-modellen mangler som kan være noe å ta med i vurderingen, er varmepumpe. Da må du opp på SV og SL-versjonene. Den mangler også B-mode for ekstra regenerering.

EL-mannen

Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 16:32
Ville holdt meg unna denne og andre "S" modeller fra USA, dette er det absolutt laveste utstyrsnivået omtrent tilsvarende Visia her i Europa.

Mangler b.la Cruisecontrol og ofte mulighet for hurtiglading.

Vil også tro at disse "ribba" utgavene også vil falle mest i pris over tid, særlig når markedet oversvømmes av bedre utstyrte biler.

Ville nok kun valgt SL hvis det var snakk om USA-modell.

Pass også på at 2013-modeller kan være både av gammel og ny utgave, både USA og Europa-modeller.

Hammm... riktig. takk! Hvordan ser jeg at denne 2013 modellen er av den nye typen?

emil

Sitat fra: EL-mannen på torsdag 16. april 2015, klokken 11:41
Hammm... riktig. takk! Hvordan ser jeg at denne 2013 modellen er av den nye typen?

Den du hadde valgt deg ut var av den oppdaterte typen. Sees enklest på manglende stor boks mellom bakhjulene og "fotbrekk" (ikke parkeringsbrems mellom forsetene).

For de bedre utstyrte modellene er det også ECO-knapp på ratt og B-modus på girvelger på den oppdaterte utgaven.

EL-mannen

Sitat fra: kaiat på onsdag 15. april 2015, klokken 22:06
Denne ser ut til å ha varme i seter og ratt, så det er nok varmeteppe også. S-modellen har dessuten ikke Carwings og navigasjon i "hjemlandet" en gang, så det er ikke noe å tenke på her uansett. Men det S-modellen mangler som kan være noe å ta med i vurderingen, er varmepumpe. Da må du opp på SV og SL-versjonene. Den mangler også B-mode for ekstra regenerering.

jeg har også lest at alle modeller/ utstyrs nivåer etter 2012 har fått varme rundt batterier som standard. stemmer det?
det jeg burde være obs på her er at det er en S modell som er den mest ribba versjon av en leaf

kaiat

Det stemmer, det er den mest ribba versjonen. Noen klarer seg fint med det også, men det er greitt å ha klart for seg at det er noen ting som mangler. Cruisecontrol, tåkelys foran, varmepumpe og B-modus er vel det viktigste som mangler.

Hurtigladermulighet er ofte ekstrautstyr, men på 2013 S-versjon inngikk dette i en pakke med ryggekamera. Så når du ser kameraet over håndtaket, skal den ha hurtigladerport. Vær obs på at utstyrspakker varierer fra år til år, så google gjerne etter brosjyrer på nett over den årsmodellen du ser på.


EL-mannen

takker for alle svar...

noen som kan si noe om punkt 4, 5 , 6 og 8?
der nummer 5 er mest viktig å vite for oss!

Gjerne også si noe om at hvor mye er en 2013 Leaf vært ?
Positive ting: 15000km kjørt, Sort stoff interiør , med vinterpakke, 5års garanti fra 1gangs reg dato. oppgradert versjon uten bjelke mellom bakdekka.
Negative ting: USA import, S modell, uten Carwings, navigasjon, radio, manglende vinterdekk (og muligens uten cruisekontroll.)

emil

Sitat fra: EL-mannen på fredag 17. april 2015, klokken 08:05
takker for alle svar...

noen som kan si noe om punkt 4, 5 , 6 og 8?
der nummer 5 er mest viktig å vite for oss!

Gjerne også si noe om at hvor mye er en 2013 Leaf vært ?
Positive ting: 15000km kjørt, Sort stoff interiør , med vinterpakke, 5års garanti fra 1gangs reg dato. oppgradert versjon uten bjelke mellom bakdekka.
Negative ting: USA import, S modell, uten Carwings, navigasjon, radio, manglende vinterdekk (og muligens uten cruisekontroll.)

Når det gjelder 4,5 og 8 er det vanskelig å spå fremtiden. Særlig når det sitter en anti-avgiftsregjering som klør i fingrene etter å innføre avgifter på elbiler...

Når det gjelder punkt 6, ladetid: 10A ladekladd (mest vanlig) tar det ca 10-12t fra helt tom til full. Du kan normalt sett bruke tommelfingerregelen 1% pr A pr time. Da skulle 10A egentlig ta 10t, men så går de siste 5-10% på toppen litt saktere enn resten av ladeprosessen. Men det er sjelden man er nede i 0% så en vanlig natt og arbeidsdag vil normalt sett sørge for fulladet ved avgang hvis det er behovet.

Det var så mye enklere å kjøpe Leaf da jeg kjøpte min. Det var bare å finne første bil tilsalgs i nærheten og kaste pengene etter selgeren. Lå bare ca 40 biler til salgs da og innen uka var over hadde omtrent alle disse byttet eier. Nå er det mye vanskeligere å finne riktig pris og det er mye feil og mangelfull informasjon i annonsene som ligger ute.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: EL-mannen på onsdag 15. april 2015, klokken 15:464. Prisfall eller vil det være mulig å selge den når : garantien holder på å gå ut + alle godene er borte + ny modell av leaf med dobbel rekkevidde er tilgjengelig... hvorfor skal noen kjøpe seg en brukt 2013 el bil da? (hvis man tenker seg bort at strøm er billigere enn drivstoff)
Hvorfor tenke bort at strøm er billigere enn drivstoff?

Det er helt klart riktig at om 2-3 år så vil verdien på en 2013 Leaf ha fallt betydelig. Men det vil fortsatt være mulig å selge disse bilene. Hvis man ser på tidligere elbiler, så er de også helt utdaterte, men de omsettes fortsatt til helt ok priser.

Det man må huske på er at selv om de nåværende elbilene vil være utdaterte, så er *bruksverdien* ganske upåvirket. En 2013 Leaf vil fortsatt være et supert transportmiddel fra A til B, uten støy, vibrasjoner og til minimal kostnad.
Sitat fra: EL-mannen på onsdag 15. april 2015, klokken 15:465. Når vil regjeringen fjerne gratis bomavgift ordningen?
Dette er vanskelig å si. Jeg ville anta et sted mellom 2017 og 2020.

Sitat fra: EL-mannen på onsdag 15. april 2015, klokken 15:466. Hvor lang tid tar det å lade den via en vanlig stikkontakt? 7- 8 timer?
Hvis man har en 10A kurs, så lades den på ca 10 timer. Hvis man har en 16A kurs, så lades den på ca 7-8 timer. Hvis man kjøper bil med 6,6 kW lader, og har tilgang på 32A kurs, så lades den på 3,5-4 timer.

Det som er greit å huske på er at man har trolig mindre behov for lading enn man tror. Hvis man lader 10 timer på 10A hver dag hele året, så er dette nok til å kjøre i området av 36.500 km/år. Så klart er det ikke nødvendigvis slik at behovet for kjøring fordeler seg helt jevnt utover året, så man bør ha en del mer kapasitet enn man i teorien trenger, men fakta er at man kommer seg ganske langt med en 10A kurs.
Sitat fra: EL-mannen på onsdag 15. april 2015, klokken 15:468. Hva er regjeringsplan når de har fjernet alle godene? blir el bilene behandlet som alle andre biler? vil hybridbiler få noen fordeler?
Det de fleste politikerene sier er at det skal fortsatt lønne seg å kjøre miljøvennlig. Det er dette hele avgiftssystemet er bygget på, og de kommer garantert ikke til å kaste alt dette ut av vinduet. På sikt vil nok CO2 og NOx straffes hardere og hardere, samtidig som nullutslippsbiler får gradvis høyere avgifter.

I 2025 ville det ikke overrraske meg om man må betale 40.000 kroner i engangsavgift på en Leaf (pluss mva), mens man må betale 150.000 kroner i engangsavgift på en diesel Golf (pluss mva). I 2030 ville det ikke overraske meg om dieselbiler uten hybrid drivlinje er forbudt, mens en Leaf har 60.000 kroner i engangsavgift.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. april 2015, klokken 08:45
Sitat fra: EL-mannen på onsdag 15. april 2015, klokken 15:466. Hvor lang tid tar det å lade den via en vanlig stikkontakt? 7- 8 timer?
Hvis man har en 10A kurs, så lades den på ca 10 timer. Hvis man har en 16A kurs, så lades den på ca 7-8 timer. Hvis man kjøper bil med 6,6 kW lader, og har tilgang på 32A kurs, så lades den på 3,5-4 timer.

Holder ikke bare med kraftigere kurs, du må ha ladekabler som kan utnytte tilgjengelig kapasitet også. Og medfølgende ladekabel er omtrent uten unntak 230V / 10A.

elektrolux

Sitat fra: EL-mannen på onsdag 15. april 2015, klokken 15:466. Hvor lang tid tar det å lade den via en vanlig stikkontakt? 7- 8 timer?
Hvis man har en 10A kurs, så lades den på ca 10 timer. Hvis man har en 16A kurs, så lades den på ca 7-8 timer. Hvis man kjøper bil med 6,6 kW lader, og har tilgang på 32A kurs, så lades den på 3,5-4 timer.
[/quote]

Dette spørsmålet får vi omtrent daglig og svaret mitt er hvor langt har du kjørt?

Kjører du 15 km til jobb og 15 km fra jobb tar det 1,5-2 timer å lade bilen full igjen med original ladekabel.  Bruker du en 16A kabel eller ladestasjon tar det mellom 1-1,5t før bilen er fulladet.

Ofte vil dermed den originale ladekabelen holde for hjemme bruk, mens en med fordel kan kjøpe en 16A justerbar kabel til å ha med seg i bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

naitsirk

Jeg trodde letteste måten å se på om det var oppdatert eller gammel versjon på 2013-modell var interiørfargen..?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA