Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hjemmelading - S85D & fremtidig eUP

Startet av elektrolux, onsdag 13. mai 2015, klokken 09:42

« forrige - neste »

Dennis

På bremsetesten tviler jeg ikke et sek på at Porsche er bedre. Koster 80 000 mer enn de vanlige for de bremsene, så at man får noe igjen for det skulle jo bare mangle ;)

På 0-100 er P85D raskere, det er rett å slett de harde fakta og er testet flere ganger at P85D klarer 0-60 mph på 3.1 sek med proft måleutstyr under kontrollerte former. Og det klarer ikke Panamera Turbo S


Dennis

#61
Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:05
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 20. mai 2015, klokken 15:43
På 1/4 mile ved en slutthastighet på rundt 190 km/t så er ca 0.1 sek en billengde foran. Så 0.33 sek tregere så henger man ganske så langt etter.

Det er bare 0,2 sek forskjell til 60 mile men et helt sekund ved 100 mile, avstanden blir større jo fortere det går og da har det vell lite og si om du trampet, spratt, tok rennefart med høyrefoten.. :P

Ikke helt sikker på hva du mener, men desto viktigere er det jo for P85D å få starten riktig, siden det er der den henter forsprang. Er godt kjent at P85D ikke har mye å stille opp med i høyere hastigheter og at høy SOC er enda viktigere da. Derfor er det viktig at man ikke surrer bort verdifulle tien deler is starten for at man ikke trykker inn pedalen raskt nok og derfor ikke får den til å yte best.
På 1/4 mile går P85D og Panamera Turbo S veldig likt på 11.5/11.6

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 15:08På denne videoen så er det 0,33 sek forskjell på hva P85D eiere vill akseptere og hva som plutselig er lav SOC treg gasspedal osv. på 1/4 milen..  ???
0-60 mph er det jeg reagerer mest på. Da snakker vi om ca 0,4 sekunder mer enn det andre tester viser. Det er enormt mye når det er snakk om tider på 3-tallet.



Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:05Det er bare 0,2 sek forskjell til 60 mile men et helt sekund ved 100 mile, avstanden blir større jo fortere det går og da har det vell lite og si om du trampet, spratt, tok rennefart med høyrefoten.. :P
Det jeg ville forventet utav denne testen er at P85D kommer raskest ut fra start, med en billengde eller to, og deretter må Panameraen bruke sin bedre ytelse ved høyere hastigheter til å ta inn forspranget.

Det var ikke det som skjedde - i stedet kom Panameraen ut først fra start, og så økte den naturlig nok forspranget etter hvert. Da er det helt naturlig å spørre seg om starten til Teslaen var i det hele tatt i nærheten av å være representativ.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:17
Det jeg ville forventet utav denne testen er at P85D kommer raskest ut fra start, med en billengde eller to, og deretter må Panameraen bruke sin bedre ytelse ved høyere hastigheter til å ta inn forspranget.

Det var ikke det som skjedde - i stedet kom Panameraen ut først fra start, og så økte den naturlig nok forspranget etter hvert. Da er det helt naturlig å spørre seg om starten til Teslaen var i det hele tatt i nærheten av å være representativ.

Alle forhold er ikke like ved enhver anledning det gjelder Tesla men det gjelder også alle andre bilmerker.
Jeg hadde vell heller ikke forventet at en P85D kunne slå en Aventador, da denne har bedre tall på 0-100 og veldig mye bedre på 0-200.
Det som begynner og bli nesten latterlig er at P85D ikke kan bli slått av noen, for da må man begynne og spekulere i årsaker til at dette kunne skje, han trampet ikke hardt nok, ikke fort nok, det var for lite SOC osv.
Tesla kan ikke forvente og ha 100% forhold hele tiden for og lykkes, dette gir et mye mer nyansert bilde i min bok. Neste test blir det trampet men da er det noe annet som er feil, lav SOC kanskje, eller noe nytt??

Espen Hugaas Andersen

#64
Så lenge man kun sier at Panameraen klarte å slå P85D i denne testen, uten å dra det noe lengre til at Panameraen klarer ofte/som oftest/alltid å slå P85D, så er det helt greit. For å dra det noe lengre trenger man mye mer data.

Resultatene vil trolig havne på en Bell-kurve. Om det er en dårlig dag for en P85D og en god dag for en Panamera, så vil Panameraen trolig vinne, og hvis det er motsatt så vil P85Den vinne.

(Personlig tror jeg det som ga utslaget i 0-60 her er uerfaren sjåfør. Men til en viss grad er det jo innafor å regne brukerfeil med, så lenge det kan være utfordrende å bruke bilen. Om P85D hadde launch control ville det kanskje vært enklere for uerfarne Tesla-sjåfører å oppnå maks effekt fra første centimeter.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:40
Så lenge man kun sier at Panameraen klarte å slå P85D i denne testen, uten å dra det noe lengre til at Panameraen klarer ofte/som oftest/alltid å slå P85D, så er det helt greit. For å dra det noe lengre trenger man mye mer data.

Resultatene vil trolig havne på en Bell-kurve. Om det er en dårlig dag for en P85D og en god dag for en Panamera, så vil Panameraen trolig vinne, og hvis det er motsatt så vil P85Den vinne.

(Men personlig tror jeg det som ga utslaget i 0-60 her er uerfaren sjåfør. Men til en viss grad er det jo innafor å regne brukerfeil med, så lenge det kan være utfordrende å bruke bilen. Om P85D hadde launch control ville det kanskje vært enklere for uerfarne Tesla-sjåfører å maks effekt fra 0 km/t.)

Hadde du ikke tatt med det siste så skulle jeg vært enig, han hadde vell ikke topp ladet batteri heller, kanskje det blir det neste gang.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:52Hadde du ikke tatt med det siste så skulle jeg vært enig, han hadde vell ikke topp ladet batteri heller, kanskje det blir det neste gang.
SOC har liten betydning så lenge den er over 50%. SOC har betydning fordi lavere SOC betyr lavere spenning på batteripakken. Men det er liten variasjon i spenning over 50% SOC. En graf for dette kan se slik ut: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_state_of_charge
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:56
Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:52Hadde du ikke tatt med det siste så skulle jeg vært enig, han hadde vell ikke topp ladet batteri heller, kanskje det blir det neste gang.
SOC har liten betydning så lenge den er over 50%. SOC har betydning fordi lavere SOC betyr lavere spenning på batteripakken. Men det er liten variasjon i spenning over 50% SOC. En graf for dette kan se slik ut: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_state_of_charge

Jeg vet det, temperaturen er mye viktigere (men je syns bilen er daffere ved 55% enn ved 95%, psykisk sier du?), så da er det det som blir neste, eller hjulvinkel eller noe annet kanskje...?
Hva når man begynner med "rolling start" eks ifra 60-200, ja hva da??

0-100 er det mest meningsløse tallet, har ingenting for seg, fra 50-150 er mye viktigere tall mener jeg..

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 17:17Jeg vet det, temperaturen er mye viktigere (men je syns bilen er daffere ved 55% enn ved 95%, psykisk sier du?), så da er det det som blir neste, eller hjulvinkel eller noe annet kanskje...?
Bilen er daffere ved 55% kontra 95%, men neppe 0,4 sekunder daffere. Jeg vil tro mer i området 0,1-0,2. Og temperatur har tilnærmet ingen betydning.
Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 17:17Hva når man begynner med "rolling start" eks ifra 60-200, ja hva da??
Da taper P85D. Tesla lager ikke banebiler, de lager biler som skal være best mulig på vanlig vei. På sikt kan man kanskje se for seg at Tesla begynner å lage banebiler, men det er nok ikke før den banebilen de kan lage er bedre enn de fossile motpartene. Altså når batteriene blir bedre.

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 17:170-100 er det mest meningsløse tallet, har ingenting for seg, fra 50-150 er mye viktigere tall mener jeg..
Alt over 100 er uviktig for min del. Jeg kjører mye i rundkjøringer så 15-60 er sånn ca den akselerasjonen som er viktigst for meg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 17:39
Og temperatur har tilnærmet ingen betydning.

Jeg kjører mye i rundkjøringer så 15-60 er sånn ca den akselerasjonen som er viktigst for meg.

Jaja.. Du for lese deg opp på batterikjemi men du svirrer rundt i mellom 15-60km/h..  :o

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:00Jaja.. Du for lese deg opp på batterikjemi men du svirrer rundt i mellom 15-60km/h..  :o
Jeg mener at omgivelsestemperaturen har liten betydning, så lenge det er helt uproblematisk å varme opp batteriet før man setter i gang med kjøringen. Selve batteritemperaturen har betydning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:05
Jeg mener at omgivelsestemperaturen har liten betydning, så lenge det er helt uproblematisk å varme opp batteriet før man setter i gang med kjøringen. Selve batteritemperaturen har betydning.

Alle testene av rekkevidde på vinterstid med 10 minus burde ha fortalt deg noe annet, den kjemiske reaksjon i cellene går saktere. Evig nedkjøling av denne store overflaten gjør at du ikke klarer og hente ut maks av cellene derav mindre kjørelengde.

HåkonE

#72
Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 13:22
Sitat fra: Haknys på onsdag 20. mai 2015, klokken 00:11
Se på Nissan GT-R. Nærmer seg 2 tonn, og 3. plass på listen over de raskeste bilene i verden på Nurburgring. 1. plassen er en banebil du kan få skilter på. Alle de andre superlette superbilene pakket inn i karbon ligger nedover på listene. GT-R skaperen har påpekt dette mange ganger: folk henger seg for mye opp i vekt.

Folk henger seg mye opp i vekt, nettopp fordi det har mye og si når det kommer svinger.
GT-R veier nesten 500 kg mindre enn P85D, så P85D vill aldri ha noen bra rundetider med baner med mye svinger, den er altfor tung selv om den skulle ha tyngdepunktet på asfalten.

3 min med full power klarte en vanlig S på ringen.
http://insideevs.com/expected-tesla-model-s-fails-lap-nurburgring-full-power-video/

Og GT-R veier opp til 700 kg mer enn superbiler på samme liste, og "the green hell" er full av vanskelige svinger. Kun en skikkelig langstrekke der man får tømt bilen over 7-10 minutter hardkjør. Jeg har kjørt banen i simulator i sikkert 500-1000 timer, og er vel en av det aller vanskeligste banene hva svinger angår.

Hvordan forklarer du at GT-R drar fra alle de lette bilene i svingene?

Jeg sier ikke at vekt er ubetydelig, men det må settes i sammenheng med resten av egenskapene til bilen. Model S er ingen banebil, her diskuterer vi betydningen av vekt for kjøreegenskaper på vanlig vei. Det er ingen endelig korrelasjon mellom høy vekt og elendige kjøreegenskaper slik denne bensin-profilen tror.

Hva akselerasjon angår tar jeg 0-120 over 120-200 anyday på en gatebil som skal for det meste kjøres innenfor norske fartsgrenser. Så får de velge noe annet de som ønsker noe annet, men forvent å betale en nyre for å få noe som drar fra P85D også der....og forvent å bli parkert i lyskryssene.

Spesielt i Norge er P85D et hysterisk godt kjøp hva ytelser angår. Den kjører fra biler til 2-3 millioner på norske veier.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:12
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:05
Jeg mener at omgivelsestemperaturen har liten betydning, så lenge det er helt uproblematisk å varme opp batteriet før man setter i gang med kjøringen. Selve batteritemperaturen har betydning.

Alle testene av rekkevidde på vinterstid med 10 minus burde ha fortalt deg noe annet, den kjemiske reaksjon i cellene går saktere. Evig nedkjøling av denne store overflaten gjør at du ikke klarer og hente ut maks av cellene derav mindre kjørelengde.
Med forvarmet batteri får man ut like mye energi av batteripakken sommer som vinter. Grunnen til at rekkevidden er lavere på vinteren er at man må varme opp kabinen, luftmotstanden er høyere når det er kaldere, det er ofte snø/slaps på veien, o.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cirys1

Sitat fra: Haknys på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:26
Hvordan forklarer du at GT-R drar fra alle de lette bilene i svingene?

Jeg sier ikke at vekt er ubetydelig, men det må settes i sammenheng med resten av egenskapene til bilen. Model S er ingen banebil, her diskuterer vi betydningen av vekt for kjøreegenskaper på vanlig vei. Det er ingen endelig korrelasjon mellom høy vekt og elendige kjøreegenskaper slik denne bensin-profilen tror.

Jeg er sannelig ikke sikker på hva du diskuterer, du kom med en påstand som var feil angående vekten av en GTR, den veier rett over 1700 kg, og i bilverden er det et hav til over 2200 kg.
Det var du som dro inn at denne var rask rundt ringen, kjøreegenskaper på normal vei er noe helt annet og klare en sving i 70-80 er ikke så imponerende.
Mange faktorer spiller inn når man skal fort rundt en bane, motor, dekk, fjæring og dempere, aerodynamikk en hel masse, men den aller største faktoren når man skal fort rundt en bane er vekt.
Se på alle banebiler, de stripper dem for og unngå vekt, se på formel 1 bilene minst mulig vekt og lette materialer alt for unngå VEKT.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA