Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hjemmelading - S85D & fremtidig eUP

Startet av elektrolux, onsdag 13. mai 2015, klokken 09:42

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#90
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. mai 2015, klokken 21:50
Vi må huske på at de letteste bilene å kjøre optimalt faktisk er elbilene. De skal ikke gire en gang.
Så fokuset må etter min mening være på at bensinbilene får riktig start og kjøres med launch control for at testen skal være riktig.
For min del er launch control fullstendig poengløst. Jeg kommer ikke til å sette på launch control ved hver rundkjøring og lyskryss.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Spinner

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. mai 2015, klokken 22:33
Her ser du poenget mitt. 911 må jo kjøres med launch control. Eventuelt starte med turtall på 3500o/min. Da får den riktig start den også. Man hører at Porschen begynner på tomgang, og det er jo veldig galt kjørt om man vil aksellerere en 911 turbo maks fra start. Model S P85D kan jo også kjøres i vanlig mode.
Så her skylder vi på at 911'n kjøres feil. Men at Auto Express kjører Teslaen feil vil du ikke ha noe av?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 19:08Man skulle tro du visste mer om batterier, NEI man kan ikke hente ut den samme energimengden..
Batteriene vet ikke om det er kaldt ute. De forholder seg bare til sin interne temperatur.

Her har Tesla et veldig bra system der de sirkulerer spillvarmen fra motoren og vekselretteren gjennom batteriet. Dette utgjør ca 1,5 kW varmeeffekt ved langkjøring, som er mer enn nok til å vedlikeholde batteritemperaturen på vinteren. Om spillvarmen ikke er nok slås varmeelementene på slik at temperaturen kommer seg over +10C, men det skal være sinnsykt kaldt før dette skjer om man har fått opp temperaturen før man begynner kjøre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Enigami

Hvordan kan man kjøre Teslaen feil? Det er jo bare å sette den i insanemode og kjør!

En bensinbil må ha rett turtall i starten eller launch control tilsvarende om den skal skyte ut fra start. Det gjør de feil i de videoene mange her inne mener er riktige.

Launch control tilsvarer insanemode. Om launch control er poengløst er også insanemode poengløst.

Ingen tvil om at P85 D er en rask bil, men det er alle biler med 700hk. Det som samtidig er fakta er at den er treg i forhold til antall hk, pga den høye vekten elbiler lider av. Å lide av høy vekt gjelder også bremser, kjøreegenskaper i svinger osv.

Det er ikke noen big deal i praksis, men om man diskuterer hva som er raskest og best kommer sånt noe frem som tydelige forskjeller.

Både RS7, RS6, Panamera Turbo S, CLS 63 AMG, E63 AMG, BMW M5, BMW M6 gran Coupe er biler som ikke er tregere enn P85D, og sannsynligvis raskere også fra start om de kjøres riktig med launch control.
P85D er dermed ikke helt klart verdens raskeste sedan selv om den er lynrask.

Espen Hugaas Andersen

#94
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. mai 2015, klokken 23:03Hvordan kan man kjøre Teslaen feil? Det er jo bare å sette den i insanemode og kjør!
Enten trykke inn begge pedalene samtidig eller saaakte trykke inn gasspedalen. Det er nok noe slikt de fikk til i testen.

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. mai 2015, klokken 23:03Launch control tilsvarer insanemode. Om launch control er poengløst er også insanemode poengløst.
Nei. Insane mode er vel alltid på. Man kunne godt kalt "Sport" for "Normal" og "Insane" for "Sport".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

D.O

Bensin V8 nå er du litt ute å kjører...er få du nevner som er raskere fra start.
P85d sin styrke er ikke HK, men momentet elmotorene yter. Den har ikke 700hk, men kanskje 580+. Men den har ca 1000Nm.
Etter 80kmt går Teslan på så høyt turtall at biler med like mye hk vil ha en fordel med sin girkasse.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

#96
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. mai 2015, klokken 23:03
Både RS7, RS6, Panamera Turbo S, CLS 63 AMG, E63 AMG, BMW M5, BMW M6 gran Coupe er biler som ikke er tregere enn P85D, og sannsynligvis raskere også fra start om de kjøres riktig med launch control.
P85D er dermed ikke helt klart verdens raskeste sedan selv om den er lynrask.

Alle de du nevner der er tregere til 100 km/t. På kvartmila har de ganske lik tid som P85D.

0-160 km/t

P85D 7.6 sek
RS7 7.8 sek
M6 7.9 sek
AMG. 7.7

Alle tider tatt fra her.
http://www.caranddriver.com/comparisons/final-scoring-performance-data-and-complete-specs-page-5-2

http://www.caranddriver.com/reviews/2015-tesla-model-s-p85d-first-drive-review


Så P85D kan fint kalles blant de raskeste sedaner opp til 160 km/t. Muligheten til å kjøre raskt til 100 uten å bruke masse tid på LC er også veldig fint. Å surre med Launch control tar ofte lang tid å aktivere og ligger begrensing på hvor ofte man kan bruke hos mange.

Enigami

Her er en video hvor det er litt mer likt, forklaringen er at Bentleyen er tregere pga momentbegrensningen i starten, mens den er raskere med en gang de er oppe i fart.


Dennis

#98
Du får poste de videoene til du blir svett :P

Kan du ikke bare se på de harde fakta av tider som bilen faktisk klarer og er testet til? Det er målt i flere magasiner som har testet biler i årevis, er mange som har kjørt kvartmila med P85D og klarer ned mot 11.5. I den videoen sier de 12 sek?

Det vil alltid være variasjoner på tider avhengig av mange ting. Derfor tester seriøse testere dette flere ganger.
På strekninger over 402 meter så drar de fleste av bilene der ifra siden P85D blir handicapet av å bare ha et gir og elmotoren jobber utafor der den er effektiv. Men på 0-100 og opp til 160 km/t er P85D helt blant toppen i sin klasse.

Elmotoren i seg selv er overlegen en vanlig motor uansett hvordan man vrir og vender på det. Begrensning idag er batterier, men dette kommer seg.
Skal ikke mange år tilbake før RC biler på strøm var kjipe greier og nitro bilene gikk mye bedre. Idag er det rc bilene på strøm med lipo batterier som er det råeste. Samme gjelder RC helikopter, de med elmotor er overlegen og man kan gjøre triks som ikke er mulig med bensinhelikopter siden motoren er alt for treig.

Feks tog på strøm er jo ikke begrenset av batteri og man får helt rå ytelser av det som setter de jalla diesel togene til skamme. Elmotoren er raskere, sterkere og mye mindre vedlikehold på. Kommer det bedre batterier så er det mulighet til å bli helt sykt mye bedre også på biler siden det er der begrensingen ligger idag som gjør at det funker dårlig til motorsport osv.

HåkonE

Ting blir ikke noe mer sant selv om du gjentar det mange ganger, BensinV8.

Og launch control høres det ikke ut som du vet hva er. Det sliter ekstremt på clutchen, og blir knapt benyttet på superbilene av den grunn. Sport mode på P85D kunne de like gjerne fjernet - den bare reduserer effekten noe.

Beklager, det høres ut som du troller. Noe jeg egentlig hadde mistanke om første gang jeg så en bruker som heter "BensinV8" på et forum for elektriske biler.


Enigami

Ingen tvil om at elmotoren er meget bra mtp mye moment fra start. Men det kan man justere en bensinmotor til også. En elmotor er rå på respons, men den har stygg motorlyd (fravær av det og pipelyder i stedet) og karakteren er usportslig da den avtar jo høyere turtallet blir. Altså mangler elmotor sportslig snert og mer og mer pådrag jo høyere turtallet blir (noe som er foretrukket på sportslige biler).

Elmotor passer dog veldig bra til komfort. Og særlig om man kombinerer den med en grom bensinmotor er en bil veldig komfortabel, og den kan samtidig bli sportslig.

Porsche har en godbit der også med Panamera S E-Hybrid. Den har sportslig motorlyd og gir på vanlig måte, men kan kjøres i elmodus over tilstrekkelig lange strekker. Man kan lett gi slike biler store nok elmotorer i kombinasjon med stor bensinmotor til å gå betydelig raskere enn P85d.

Enigami

Sitat fra: Haknys på onsdag 20. mai 2015, klokken 23:48
Ting blir ikke noe mer sant selv om du gjentar det mange ganger, BensinV8.

Og launch control høres det ikke ut som du vet hva er. Det sliter ekstremt på clutchen, og blir knapt benyttet på superbilene av den grunn. Sport mode på P85D kunne de like gjerne fjernet - den bare reduserer effekten noe.

Beklager, det høres ut som du troller. Noe jeg egentlig hadde mistanke om første gang jeg så en bruker som heter "BensinV8" på et forum for elektriske biler.

Troller?
Ekstrem aksellerasjon sliter like mye på P85D som på en Panamera Turbo. Drive unit-skifter på Model S er jo et faktum. Det er også et faktum at jeg kjenner en med Panamera Turbo som har skiftet motor før 100.000km.

Dennis

#102
En bensinmotor har også et turtallsområde hvor den yter best og er derfor man har flere gir ;)

Enda ingen Drive Unit som er skiftet på dual bilene ;)
Regner med det er løst på de med rwd også, men det er også en fordel at man har 2 motorer å fordele kreftene på som gjør at det blir mindre slitasje.

En elbil har ikke noe clutch osv som slites, men Tesla har differensial og stikk akslinger. Er som oftest clutch eller girkasse som ryker først.
Det er også en fordel med elmotoren at man kan justere mye mer nøyaktig hvor mye moment man skal ha fra start og man slipper den rå momentet belastningen på drivverk som når man bruker Launch control.




ksandal

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:59
Her er Model S P85D "verdens raskeste elbilsedan" mot Porsche Panamera Turbo S med bensinturboV8 og bare 562hk, altså hele 138hk forskjell.

Hvilken tipper du vinner?



Men her bruker jo Kloven i Teslaen 3,6 sek til 100 km/t og det er jo mye mer en bilen kan klare. så de ville nok lagt side om side om tesla ble kjørt riktig og gitt full gass fra start samtidig.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Enigami

Sitat fra: ksandal på torsdag 21. mai 2015, klokken 07:10
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:59
Her er Model S P85D "verdens raskeste elbilsedan" mot Porsche Panamera Turbo S med bensinturboV8 og bare 562hk, altså hele 138hk forskjell.

Hvilken tipper du vinner?



Men her bruker jo Kloven i Teslaen 3,6 sek til 100 km/t og det er jo mye mer en bilen kan klare. så de ville nok lagt side om side om tesla ble kjørt riktig og gitt full gass fra start samtidig.

Kan det tenkes at 3,6 sek er riktig tid? Ikke alltid de tidene noen andre har oppnådd under ideelle forhold er identiske med hva en annen klarer å oppnå. Praksis teller mer enn tider, utregninger og teori. Faktumet at Turbo S kjører fra en P85D når begge bilene gjør sitt ytterste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA