Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: hjemmelading - S85D & fremtidig eUP

Startet av elektrolux, onsdag 13. mai 2015, klokken 09:42

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:27
Grunnen til at rekkevidden er lavere på vinteren er at man må varme opp kabinen, luftmotstanden er høyere når det er kaldere, det er ofte snø/slaps på veien, o.l.

Man skulle tro du visste mer om batterier, NEI man kan ikke hente ut den samme energimengden..

Muffinman

Popcornet og colaen har støvet ned siden to-fase tråden til Griffel, men nå tror jeg jammen jeg henter det fram igjen  :D

sondell

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 19:08
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:27
Grunnen til at rekkevidden er lavere på vinteren er at man må varme opp kabinen, luftmotstanden er høyere når det er kaldere, det er ofte snø/slaps på veien, o.l.

Man skulle tro du visste mer om batterier, NEI man kan ikke hente ut den samme energimengden..

Men du kjører ikke langt med kaldt batteri. Det blir varmt av selve kjøringen. Så det er ikke hovedgrunnen. Det som driver rekkevidde vesentligen har jeg også skrevet om nylig her http://tesla.sondell.biz/?p=2060

Spinner

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:31
Alle forhold er ikke like ved enhver anledning det gjelder Tesla men det gjelder også alle andre bilmerker.
Jeg hadde vell heller ikke forventet at en P85D kunne slå en Aventador, da denne har bedre tall på 0-100 og veldig mye bedre på 0-200.
Det som begynner og bli nesten latterlig er at P85D ikke kan bli slått av noen, for da må man begynne og spekulere i årsaker til at dette kunne skje, han trampet ikke hardt nok, ikke fort nok, det var for lite SOC osv.
Tesla kan ikke forvente og ha 100% forhold hele tiden for og lykkes, dette gir et mye mer nyansert bilde i min bok. Neste test blir det trampet men da er det noe annet som er feil, lav SOC kanskje, eller noe nytt??
"There was a hesitation off the line, almost as if the electric motors took a deep breath". Og der mistet denne testen all troverdighet. Dette har null med forhold å gjøre, det er enten en frivillig eller ufrivillig dårlig start. Og i en seriøs test hadde da dragracet blitt kjørt på nytt. Har du noen gang sittet i førersetet på en Tesla vet du at det ikke er et fnugg av nøling når du tråkker padalen i bånn. Ser du på videoen rundt ca. 2:02 der du ser begge bilene skrått forfra, ser du at Teslaen vugger litt, og det er som om drivverket strammes. Åpenbart holder geniet bak rattet begge pedalene inne samtidig, og da får man ikke en særlig god start...

Det finnes mange biler som slår en P85D, men å legge vekt på en test der en bil får en åpenbart dårlig start er rimelig idiotisk, uansett hvilken bil det er.

Et dragrace mellom disse bilene vil gå som dette hver gang hvis begge bilene er originale, og de får en optimal start:



GOS

[quote Selve batteritemperaturen har betydning.
[/quote]

@Espen
Jeg deler ditt syn der når det gjelder akselerasjon. Jeg har ikke målt, men føler min (S85) er mer på "hugget" når batteriet har skikkelig temperatur. Jeg tror ikke toppeffekten er forskjellig fra halvvarmt til varmt, men jeg føler den bygger seg kjappere opp.
(På langtur og så direkte lading til over 95% på SC og så videre på tur så tror jeg den er mer på hugget enn ladet til 90% hjemme kaldt batteri og så tar en liten kjøretur med tilhørende aks)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

D.O

Dette med å holde begge pedaler inn for så å slipp brems er det som har gitt best aks hos meg. Men ofte velger bilen å ta en softstart i stedet. Så noe begrenser dette. Kan være temperatur, men merkelig nok opplever jeg dette hver gang når noen sitter i passasjersetet :o
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 19:04
Sitat fra: Haknys på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:26
Hvordan forklarer du at GT-R drar fra alle de lette bilene i svingene?

Jeg sier ikke at vekt er ubetydelig, men det må settes i sammenheng med resten av egenskapene til bilen. Model S er ingen banebil, her diskuterer vi betydningen av vekt for kjøreegenskaper på vanlig vei. Det er ingen endelig korrelasjon mellom høy vekt og elendige kjøreegenskaper slik denne bensin-profilen tror.

Jeg er sannelig ikke sikker på hva du diskuterer, du kom med en påstand som var feil angående vekten av en GTR, den veier rett over 1700 kg, og i bilverden er det et hav til over 2200 kg.
Det var du som dro inn at denne var rask rundt ringen, kjøreegenskaper på normal vei er noe helt annet og klare en sving i 70-80 er ikke så imponerende.

Jeg diskuterer betydningen av vekt på en gatebil med "BensinV8". Hvis du er usikker på hva vi diskuterer, så må jeg be deg lese vår diskusjon på nytt.  :)

Det er også et hav av forskjell fra 1 tonn til nesten 2 tonn (1750kg), likevel slår GT-R slike biler. Det er 50% vektøkning det. Ergo er ikke vekt ene og alene avgjørende for kjøreegenskaper, og 2,2 tonn er ikke nødvendigvis X antall prosent dårligere enn en lettere bil bare fordi den er X antall prosent tyngre.

Sitat fra: cirys1 på onsdag 20. mai 2015, klokken 19:04Mange faktorer spiller inn når man skal fort rundt en bane, motor, dekk, fjæring og dempere, aerodynamikk en hel masse, men den aller største faktoren når man skal fort rundt en bane er vekt. Se på alle banebiler, de stripper dem for og unngå vekt, se på formel 1 bilene minst mulig vekt og lette materialer alt for unngå VEKT.

Jeg har presisert flere ganger at vekt ikke er uvesentlig. Formel 1 kan ikke sammenlignes med gatebiler. De operer med strenge begrensninger til motor, og vekt har derfor store betydninger også for ytelsen.

Model S har lavere tyngdepunkt enn Nissan GT-R og like god vektfordeling. Ingen dårlig oppskrift for gode kjøreegenskaper. At Panamera veier omkring 10% mindre er derfor ingen garanti for at den ligger bedre på veien. Noe den heller ikke gjør etter min erfaring. Den er overtung, og det kjennes godt i svingene. Understell har også stor påvirkning på kjøreegenskapene. Kjøreopplevelsen blir derfor summen av de ulike parameter.

For å ta en anekdote som folk forstår, en bobil på 1,8 tonn har ikke bedre kjøreegenskaper enn elbil på 2.2 tonn. Og før noen spiller det kortet, nei - jeg prøver ikke å si at Panamera er en bobil.

Hvis du fortsatt ikke forstår hva jeg prøver å formidle her, så kan jeg ikke hjelpe deg mer. Løp og kjøp Panamera mens de fortsatt er tilgjengelig med stor eksosmotor. ;)

De som mener denne testen er troverdig har ALDRI sittet i en P85D. Det er akkurat mellom 0-30 det eksploderer som ingen annen bil med norske skilter. "Pusteproblemer" tyder på noe alvorlig galt.

Enigami

#82
Vi må huske på at de letteste bilene å kjøre optimalt faktisk er elbilene. De skal ikke gire en gang.
Så fokuset må etter min mening være på at bensinbilene får riktig start og kjøres med launch control for at testen skal være riktig.

Auto express pleier å være gode på sånt. Og de kjører også begge bilene optimalt og bruker launch control på bensinbilen. Det kan også være forskjell fra bil til bil (altså av samme bilmodell og de ulike bilene individuelt seg i mellom). En P85d kan ha 702hk, mens en annen kan ha 688hk osv.

Det mest interessante her er at Panamera Turbo S har 138hk mindre og er fortsatt raskere.
Om man tuner Panameraen til 700hk vil ikke P85D ha sjanser i havet.

Det eneste som er helt sikkert er at Tesla Model S ikke er verdens raskeste sedan. Det er flere andre biler som er minst like kjappe om ikke kjappere. Spesielt om vi tar med bilmerkenes hustunere.

Viktig å poengtere at testen på youtube mot 911 turbo s og Lamborghini ikke er gjort med launch control på bensinbilene. Altså får de ikke den gode starten de kan ha.

Dennis

Auto express er veldig flinke ja :P de er vel de eneste som har klart å kjøre P85D så treigt.
Er sikker på at selv bestemor skulle klart bedre tid til 60 mph enn hva autoexpress klarte på den testen :) Har selv målt min egen med gtech måler og den klarer 0-100 km/t på 3.3 uten problem.

Men du får stole på den ene testen fra de og se bort ifra alle de andre hvis du ønsker det ;)

Ligger vel 5 andre tester hvor de har målt den til mye raskere fra bla. motortrend, car and driver osv, og det også før siste oppdatering som kom.

Er glad i vanlige motorer jeg også, og driver mye med det til vanlig og det har sine fordeler og ulemper. Smurfebensin holder jeg meg unna. E85 gir så mye mer effekt og lukter mye bedre ;D



Enigami

Her er det en video til hvor Model s S85 taper mot Cayenne S E hybrid:


Dennis

#85
S85 har med P85D å gjøre? :P Var vel P85D som ble diskutert her.

Spinner

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. mai 2015, klokken 22:18
Her er det en video til hvor Model s S85 taper mot Cayenne S E hybrid:


Hva er poenget ditt?

Her er en P85D som parkerer en 911 Turbo S:


Så det må jo bety at en 911 Turbo S er tregere enn en Panamera Turbo S???!?

Enigami

Her er P85D vs Ferrari 458 i aksellerasjon fra 50. Noen her inne mente at det er den akselerasjonen som teller:


Enigami

Sitat fra: Sbr på onsdag 20. mai 2015, klokken 22:30
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 20. mai 2015, klokken 22:18
Her er det en video til hvor Model s S85 taper mot Cayenne S E hybrid:


Hva er poenget ditt?

Her er en P85D som parkerer en 911 Turbo S:


Så det må jo bety at en 911 Turbo S er tregere enn en Panamera Turbo S???!?


Her ser du poenget mitt. 911 må jo kjøres med launch control. Eventuelt starte med turtall på 3500o/min. Da får den riktig start den også. Man hører at Porschen begynner på tomgang, og det er jo veldig galt kjørt om man vil aksellerere en 911 turbo maks fra start. Model S P85D kan jo også kjøres i vanlig mode.

Dennis

Er jo helt klart at P85D ikke er raskere enn Porsche 911 turbo eller Ferrari 458. For det er den ikke, men helt i starten kan den henge litt på.

Må sammenligne mot like type biler, og Panamera Turbo S eller RS7 er jo det som blir nærmest og mot de gjør P85D det bedre til 100, de kjører lik tid på kvartmila. På lengre strekke enn det så drar de andre fra. Er snakk om en svær bil på 2.2 tonn og den gjør det veldig bra mot sine konkurrenter i samme klasse på ytelse. Det kan man bare ikke benekte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA