Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hjemmelading - S85D & fremtidig eUP

Startet av elektrolux, onsdag 13. mai 2015, klokken 09:42

« forrige - neste »

Teslavest

Flere tester/videoer som viser at p85d er klart raskere enn denne Panamera Porshen til 100. Det ser du også på spec. Hvis man vil vise noe annet er det jo lett å få til, bare å sette på dårliger dekk og en udugelig sjåfør! Det reelle er at Teslaen går på under 3,3 selv på vått. Det har jeg testet flere ganger.
P85D.  Mod X reservert

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:55Elbil passer ikke for 99% av befolkningen, men kanskje for 50%. Elbil er hovedsakelig bybil til bybruk.
I dag ja. Det vil endre seg når Model 3, neste generasjon Nissan Leaf, Chevy Bolt osv kommer på markedet. Når man dobler/tredobler rekkevidden blir elbilene plutselig veldig mye mer attraktive for bruk utenfor byene.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:55Jeg tror aldri elbil vil ta over for fossilt brennstoff og det vil være olje og bensin å få i minst 80 år til.
Det vil alltid være mer olje å få tak i. Spørsmålet er prisen. Om man antar 1 mrd nye biler på veiene i den neste 20 årene i Kina/India/Afrika, så vil behovet for olje øke drastisk. Når dette sammenfaller med at de konvensjonelle oljeforekomstene tømmes helt og man sitter kun igjen med olje som koster 50-200 USD/fat å produsere, så er det nesten ingen begrensinger på hvor dyr oljen kan bli.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tuxedo

#47
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 16. juli 1974, klokken 12:47
Artig med den elmotorsykkelen. Elmotoren passer best på små biler [etc]

Elbil passer ikke for 99% av befolkningen, men kanskje for 50%. Elbil er hovedsakelig bybil til bybruk. [etc]
Hvor er den emojien som signaliserer at jeg ler som jeg pisser på meg?  Sikker på at jeg har sett den, men finner den ikke igjen akkurat nå.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

HåkonE

#48
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12
Bil 2.0 ja, Hehehe! Snakk om overdreven arrogant optimisme på elbilenes vegne. Artig pågangsmot da i det minste.

I motsetning til deg som er skriver så tastene spruter på et forum for en bil du åpenbart ikke liker?  ;)

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12Du kan ikke sammenligne biler og skrivemaskiner og det vil ikke bli med biler som det ble med skrivemaskiner eller mobiltelefoner.
Ren elbil vil aldri passe for alle, men pluginhybrider med bensinmotorer passer for alle. Det som er det store problemet med elbiler er den betydelige høyere vekten.

Du skriver mye om vekt, men hopper bukk over det faktum at tyngdepunkt, vektfordeling, stivhet, fjæring, uavfjæret vekt osv. spiller større rolle enn vekten alene.

Spesielt tyngdepunkt burde du lese om. Evn. kan du prøve å plassere 2 fat med vann på taket på bilen din og se hva som skjer med kjøreegenskapene. Model S har et lavere tyngdepunkt enn Mazda MX-5. Derav så mange tilbakemeldinger alà "like driving on rails".

Se på Nissan GT-R. Nærmer seg 2 tonn, og 3. plass på listen over de raskeste bilene i verden på Nurburgring. 1. plassen er en banebil du kan få skilter på. Alle de andre superlette superbilene pakket inn i karbon ligger nedover på listene. GT-R skaperen har påpekt dette mange ganger: folk henger seg for mye opp i vekt.

Det betyr ikke at vekt er uvesentlig, men jeg har kjørt Panamera. Opplevelsen kan definitivt ikke beskrives som "like driving on rails", og den oppleves faktisk som den er tyngre enn Model S til tross for at den er lettere. Stikkord: tyngdepunkt.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12Man ser i videoen over at Panamera Turbo S som har hele 138hk mindre motor enn Model S P85D, den har girkasse mot P85D sitt ene gir osv, likevel blir denne såkalte så voldsomt moderne Teslaen utdatert på aksellerasjon og på bremsing av en bensinåtter med turbo og girkasse.

Du kan glemme 1,3 G fra start med Panamera (les: moment), likevel drar den fra. Mange som reagerte på det i kommentarfeltet der også. Det er noe som ikke stemmer der. Tallene bekrefter det også. Ikke at man kan stole på de, GPS måleinstrumentene ser ut til å glimre med sitt fravær. Har de brukt en mobil-app?

De sier også "it was a hesitation from the line, almost like the Tesla took a deep breath".

Har du noensinne prøvd en P85D? I så fall kan du bekrefte at de er langt ute å kjøre her. 1,3 G er ikke noe "hesitation". De har sikkert holdt inn bremsen eller noe. Vanlig feil for de som ikke er vant til å kjøre elbil.

Eller for å snu på det, du kan jo prøve dette med hvilken som helst Porsche Turbo. Trim gjerne livet ut av den. ;)



Når det gjelder bremsetesten er det vanskeligere å etterprøve de, og det kan godt være Porsche vinner der. Men P85D har nå fått oppgradert til samme elektromagnetiske bremser som Porsche 918, og den gamle modellen hadde bedre bremselengde enn Panamera (riktignok med lavere vekt). Her har dekk veldig mye å si også.

http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12Forklaringen tror jeg er vekten, men også at V8 er mer effektivt enn elmotor ved riktig bruk. Det vil derfor alltid bli brukt bensinmotorer i motorsport.

En elmotor er ca. 90% effektiv mot 20-30% på en V8, og raskere traction control pga. responstiden til elmotorene. Det er av helt andre grunner til at de bruker bensin i motorsport, og da er sjeldent V8 brukt. Om noen år når flokene er løst for racing vil vi se stadig mer elmotorer der. Da slipper de å gire så ofte (spare tid) og slipper å jage turtall (100% moment hele tiden).

Må huske på at det her ganske annerledes kriterier for en banebil enn for en gatebil. Christian Von Koenigsegg sier det selv, vi må holde ut med bensin en stund til der vi trenger helt spesielle egenskaper, men privat har han nå kjøpt seg en Model S. Du burde se foredraget hans. Som du sikkert har sett på bilene hans, så vet mannen hva han snakker om.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12I fremtiden kan det godt kombineres med elmotor, men vekt av batterier og elmotor blir et problem.

Det er ikke et problem for verken Porsche 918 eller verdens raskeste sedan (Model S), men jeg anbefaler deg å ta en telefon til Matthias Mueller og Christian Von Koenigsegg. De begge er hellig overbevist om at elektrisk drivlinje er veien å gå, så kanskje de har litt å lære av deg før de gjør århundrets tabber.....  ;)

D.O

#49
Tilbake til Topic: jeg støtter kommentaren i videoen om at p85(+) er en mer leken og morsom bil enn p85d. Bakhjulstrekk danker 4x4 når det kommer til kjøreglede.
Ser bort fra pris i Norge, som ville ødelagt sammenligningen. Hellcat er bare en drittå bil, men akk så meningsløs. P85d er nok det eneste fornuftige valget av p85d og Hellcat, særlig når man tar med i betrakninge av vi kjører 4mnd på vinterføre.
Spoiler: hellcat er tregere på 0-100 og 1/4mile
http://www.youtube.com/watch?v=RWQ-dnpplaA&sns=em
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

cirys1

Sitat fra: Haknys på onsdag 20. mai 2015, klokken 00:11
Se på Nissan GT-R. Nærmer seg 2 tonn, og 3. plass på listen over de raskeste bilene i verden på Nurburgring. 1. plassen er en banebil du kan få skilter på. Alle de andre superlette superbilene pakket inn i karbon ligger nedover på listene. GT-R skaperen har påpekt dette mange ganger: folk henger seg for mye opp i vekt.

Folk henger seg mye opp i vekt, nettopp fordi det har mye og si når det kommer svinger.
GT-R veier nesten 500 kg mindre enn P85D, så P85D vill aldri ha noen bra rundetider med baner med mye svinger, den er altfor tung selv om den skulle ha tyngdepunktet på asfalten.

3 min med full power klarte en vanlig S på ringen.
http://insideevs.com/expected-tesla-model-s-fails-lap-nurburgring-full-power-video/

sondell

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:59
Her er Model S P85D "verdens raskeste elbilsedan" mot Porsche Panamera Turbo S med bensinturboV8 og bare 562hk, altså hele 138hk forskjell.

Hvilken tipper du vinner?



http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=1585&sid=a0288ae4a56a6c234b67c61f9de8dfe6


TorAtle

Sitat fra: sondell på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:19
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=1585&sid=a0288ae4a56a6c234b67c61f9de8dfe6

"tryckte nog inte gaspedalen snabbt nog"

Unnskyldningene til Teslafans er bare så morsomme. Våt asfalt, temperatur, dårlige dekk, elendig sjåfør, lav SOC, trykkhastighet på gasspedal. Hva blir det neste...
2014 BMW i3

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: TorAtle på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:49Unnskyldningene til Teslafans er bare så morsomme. Våt asfalt, temperatur, dårlige dekk, elendig sjåfør, lav SOC, trykkhastighet på gasspedal. Hva blir det neste...
Det er lov å diskutere hypoteser. Poenget er jo at man vet at Teslaen fikk dårligere resultater i denne testen enn i tilnærmet alle andre tester. Da er det jo greit å diskutere hvorfor Teslaen har kommet så dårlig ut i denne testen. Mulighetene er mange, og da får man mange hypoteser.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

D.O

Sitat fra: TorAtle på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:49
Sitat fra: sondell på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:19
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=1585&sid=a0288ae4a56a6c234b67c61f9de8dfe6

"tryckte nog inte gaspedalen snabbt nog"

Unnskyldningene til Teslafans er bare så morsomme. Våt asfalt, temperatur, dårlige dekk, elendig sjåfør, lav SOC, trykkhastighet på gasspedal. Hva blir det neste...
Hvor fort du klarer å trykke inn pedalen er vesentlig. Bare presser du den inn så ender du med "softstart". Bare prøv en slik bil så kjenner du det lett. Se også videoen jeg la ut litt ovenfor, den forklarer en hel del om dette. Tidene der viser også at noe ikke gikk som det skulle under den Panamera/p85d testen.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:53
Sitat fra: TorAtle på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:49Unnskyldningene til Teslafans er bare så morsomme. Våt asfalt, temperatur, dårlige dekk, elendig sjåfør, lav SOC, trykkhastighet på gasspedal. Hva blir det neste...
Det er lov å diskutere hypoteser. Poenget er jo at man vet at Teslaen fikk dårligere resultater i denne testen enn i tilnærmet alle andre tester. Da er det jo greit å diskutere hvorfor Teslaen har kommet så dårlig ut i denne testen. Mulighetene er mange, og da får man mange hypoteser.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:53
Sitat fra: TorAtle på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:49Unnskyldningene til Teslafans er bare så morsomme. Våt asfalt, temperatur, dårlige dekk, elendig sjåfør, lav SOC, trykkhastighet på gasspedal. Hva blir det neste...
Det er lov å diskutere hypoteser. Poenget er jo at man vet at Teslaen fikk dårligere resultater i denne testen enn i tilnærmet alle andre tester. Da er det jo greit å diskutere hvorfor Teslaen har kommet så dårlig ut i denne testen. Mulighetene er mange, og da får man mange hypoteser.

På denne videoen så er det 0,33 sek forskjell på hva P85D eiere vill akseptere og hva som plutselig er lav SOC treg gasspedal osv. på 1/4 milen..  ???

Dennis

#56
På 1/4 mile ved en slutthastighet på rundt 190 km/t så er ca 0.1 sek en billengde foran. Så 0.33 sek tregere så henger man ganske så langt etter.


Lokführer

Sitat fra: TorAtle på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:49
Sitat fra: sondell på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:19
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=1585&sid=a0288ae4a56a6c234b67c61f9de8dfe6

"tryckte nog inte gaspedalen snabbt nog"

Unnskyldningene til Teslafans er bare så morsomme. Våt asfalt, temperatur, dårlige dekk, elendig sjåfør, lav SOC, trykkhastighet på gasspedal. Hva blir det neste...
Dersom du prøver forskjellen på å trampe gasspedalen på Teslaen fort og kontant versus å nøle litt, så vil du oppdage at det faktisk har mye å si.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

TorAtle

Sitat fra: Lokführer på onsdag 20. mai 2015, klokken 15:54
Dersom du prøver forskjellen på å trampe gasspedalen på Teslaen fort og kontant versus å nøle litt, så vil du oppdage at det faktisk har mye å si.

Kanskje han trykket ned bremsepedalen for treigt/lite også?
2014 BMW i3

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 20. mai 2015, klokken 15:43
På 1/4 mile ved en slutthastighet på rundt 190 km/t så er ca 0.1 sek en billengde foran. Så 0.33 sek tregere så henger man ganske så langt etter.

Det er bare 0,2 sek forskjell til 60 mile men et helt sekund ved 100 mile, avstanden blir større jo fortere det går og da har det vell lite og si om du trampet, spratt, tok rennefart med høyrefoten.. :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA