Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hjemmelading - S85D & fremtidig eUP

Startet av elektrolux, onsdag 13. mai 2015, klokken 09:42

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:43
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:16
Panameraen er latterlig som familiebil, motor der bagasje og deformasjonssone er på bil 2.0, og kan ikke lades hjemme så man blir slave av bensinstasjoner. Designet er også mindre vellykket sammenlignet med Model S. Interiøret er bra ift opplevd kvalitet, men føles litt traust og umoderne sammenlignet med S'en.

Hadde aldri i livet byttet selv om prisen var lik.

Fair enough, det. Jeg hadde nok valgt Panameraen selv om den så var 500.000 dyrere. Design er en smakssak, men synes ikke Model S er så mye romsligere enn Panameraen. Man får jo MB CLS 500 (eller 63 AMG) shooting brake og andre bensinbiler også.
En ting Panamera er bedre på enn Model S er fjæringskomfort og støydemping (unntatt motorlyd, men det er jo vakkert og kan justeres til høylydt eller lavt).
Så kan Panamera ha tilhengerfeste, kjøling og massasje i setene, og en del annet som Model S ikke har.
Men Model S kan kjøre i kollektivfeltet enn så lenge (til 1. Juni?).
Kollektivfeltet aner jeg lite om. Bor i Oslo, men har ikke bruk for det.
Kupeen i Panamera er forsåvidt ganske romslig, men det er jo bare plass til 4. I tillegg er bagasjerommet håpløst lite.

Og de fleste bilturene mine foregår i under 60km/t. Dvs et intervall hvor jeg kan nyte helrå aks noen sekunder uten å høres ut som en råner, og lydnivået er meget behagelig.

Beklager, men å fyre opp en fossilmotor for å skape fremdrift føles fryktelig gammeldags selv om det finnes motorer som kan lage pen lyd. Mao ikke noe jeg ville hatt i min bruksbil.

Men kanskje i en banebil?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:57Synes den er overpriset om den hadde kostet 2 mill og tviler på at den hadde solgt noe særlig selv internt hos Bellona om den kostet 2 mill.
Salget i andre land bekrefter vel dette.
Du mener det at det selges ca 3 ganger så mange Model S som Panamera i USA?

http://cleantechnica.com/2015/02/22/luxury-cars-comparison-top-sellers-2014-usa/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:41
Med tanke på hvor godt Teslaen holder unna for Aventador så må det bety at Panameraen drar godt ifra Aventador da, logisk.

He he, det var den ene videoen på youtube som Tesla eiere klorer seg til..  :)

Aventador er en supersportsbil kan ikke sammenlignes med P85D, Aventador gjør 0-100 på 2,9sek og veldig imponerende 0-200 på 8,6 sek et "hav" foran P85D.. :P

Enigami

Sitat fra: Haknys på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:51
Dette handler ikke bare om akselerasjon, men om grunnleggende fysikk. Selv Porsche er ikke så dumme at de ikke forstår hvor vanvittig mye bedre en elektrisk drivlinje med tanke på kjøreegenskaper.

Matthias Mueller (Porsche CEO): "Tesla has built an exceptional car.  They have a very pragmatic approach and set the standard, where we have to follow up now."

Ikke lenge siden de begynte med prototyper på 100% elektriske drivlinjer, og deres toppmodell 918 er allerede hybrid. En svært vellykket en sådan, og sannsynligvis den beste Porschen noensinne laget.

Hvem gidder å kjøpe de seige gamle Panamera``ene med overtung motor med flere hundre bevegelige deler, komplisert girkasse, dårlig tyngdepunkt, drittlukt fra hekken, lite plass, kaklelyd i kø, head-unit fra 90-tallet og svært høye driftskostnader når man får en ny fresh Panamera med ultraresponsiv elektrisk drivlinje, tyngdepunkt lavere enn en Mazda MX-5 og driftskostnadene til en undulat?

I andre land står folk i kø for å bytte ut slike fossiler med Model S (og Model S knuser Panamera på salgstall i USA). Ikke rart, stadig flere kårer Model S til verdens beste bil over blant annet Audi RS7. I Norge er Panamera fortsatt et "unikt" statussymbol pga. pris og merkenavn, og mange nostalgikere syntes det fortsatt er kult med tam brommelyd og turbo-merke bak.

For all del - løp og kjøp, men ikke skyld på Mueller den dagen man skal prøve å få igjen noen slanter på Finn. Han har allerede gitt hint om revolusjonen som kommer. Og man er rimelig optimistisk om man tror at de som allerede har tatt steget over til bil 2.0 kommer til å plukke opp røret for å ringe på den eksosbil-annonsen. Det må i så fall være for å ha en bil nr. 2 til å kjøre søppel og campingvogn med.


Bil 2.0 ja, Hehehe! Snakk om overdreven arrogant optimisme på elbilenes vegne. Artig pågangsmot da i det minste.
Du kan ikke sammenligne biler og skrivemaskiner og det vil ikke bli med biler som det ble med skrivemaskiner eller mobiltelefoner.
Ren elbil vil aldri passe for alle, men pluginhybrider med bensinmotorer passer for alle.
Det som er det store problemet med elbiler er den betydelige høyere vekten.

Eksempel på det ser man F eks i Tesla Roadster vs opprinnelsesbilen Lotus Elise. Kjøreegenskapene i Tesla Roadster er ikke i nærheten av like morsomme og sportslige som Elise. Hovedsakelig pga vekten. Men også pga mangelen på sportslig motorlyd, man ikke girer, osv.

En bil på 2,5 tonn vil kreve like mye energi på forflytning enten den er elektrisk eller bensindreven. Og det er utslipp uansett om det er fra bilen direkte eller fra energi laget et annet sted.

Man ser i videoen over at Panamera Turbo S som har hele 138hk mindre motor enn Model S P85D, den har girkasse mot P85D sitt ene gir osv, likevel blir denne såkalte så voldsomt moderne Teslaen utdatert på aksellerasjon og på bremsing av en bensinåtter med turbo og girkasse.

Forklaringen tror jeg er vekten, men også at V8 er mer effektivt enn elmotor ved riktig bruk. Det vil derfor alltid bli brukt bensinmotorer i motorsport.
I fremtiden kan det godt kombineres med elmotor, men vekt av batterier og elmotor blir et problem.

cirys1

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:57
Viktig å skille bilklasser riktig så vi ikke forvirrer uvitende:

Mange av bil-klassene overlapper hverandre og havner mitt i mellom andre modeller..
En E-klasse er midt i mellom 5 og 7 serie størrelsesmessig f.eks.

En S-klasse er i samme størrelsesklasse som Model S, men større enn 5-serie, så sånn størrelsemessig er det vanskelig og skille helt.

Enigami

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:03
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:57Synes den er overpriset om den hadde kostet 2 mill og tviler på at den hadde solgt noe særlig selv internt hos Bellona om den kostet 2 mill.
Salget i andre land bekrefter vel dette.
Du mener det at det selges ca 3 ganger så mange Model S som Panamera i USA?

http://cleantechnica.com/2015/02/22/luxury-cars-comparison-top-sellers-2014-usa/

Panamera er en 5 år gammel bilmodell, mens Tesla er ny og amerikansk-produsert, så ikke rart den selger bedre i hjemlandet.

Hvordan er tallene i Tyskland (Porschens hjemland)? Og i Sverige og i Frankrike? Storbritannia?

Enigami

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:06
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:41
Med tanke på hvor godt Teslaen holder unna for Aventador så må det bety at Panameraen drar godt ifra Aventador da, logisk.

He he, det var den ene videoen på youtube som Tesla eiere klorer seg til..  :)

Aventador er en supersportsbil kan ikke sammenlignes med P85D, Aventador gjør 0-100 på 2,9sek og veldig imponerende 0-200 på 8,6 sek et "hav" foran P85D.. :P

Det virker som at Lamborghinien ikke bruker launch control.

Enigami

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:13
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:57
Viktig å skille bilklasser riktig så vi ikke forvirrer uvitende:

Mange av bil-klassene overlapper hverandre og havner mitt i mellom andre modeller..
En E-klasse er midt i mellom 5 og 7 serie størrelsesmessig f.eks.

En S-klasse er i samme størrelsesklasse som Model S, men større enn 5-serie, så sånn størrelsemessig er det vanskelig og skille helt.


Tja, bilklassene slik jeg delte det inn har alltid vært konkurrenter mot hverandre i alle salgstall i Tyskland og tester i ulike europeiske motormagasiner.

Tesla Model S er størrelsesmessig en E-klasse Mercedes eller egentlig en Audi A7-konkurrent.
Tesla Model S har mye lavere kvalitet på komfort enn storbilklassen (S-klasse osv) både fjæring og støydemping, og lavere kvalitet på seter, utstyrsnivå og eksklusivitet/interiørkvalitet.

På mange måter kan man på en vridd måte se på Tesla en elektrisk etterkommer etter Chrysler 300C. Den var basert på Mercedes W210 E-klasse-plattformen.
Tesla Model S er basert på gamle hyllevaredeler fra Mercedes og litt Toyota. Rattet i Model S er likt som i E63 AMG, bare ikke med det deilige skinnet.
Blinklyshendel er fra Mercedes. Likevel er kvalitetsfølelsen annerledes.

S-klasse er forresten i kort utgave 512cm lang og i lang utgave 525cm. Model S er 497cm lang (bare noen cm lenger enn E-klasse, A6/A7 og 5-serie). I tillegg er det ofte akselavstanden som avgjør bilklasse. Der er Model S kortere enn BMW 5-serie. Derfor er Model S i øvre mellomklasse, konkurrerende med 5-serie, A6/A7 og E-klasse.

A8, 7-serie og S-klasse er en bilklasse over.

Jejl

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12
Sitat fra: Haknys på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:51
Dette handler ikke bare om akselerasjon, men om grunnleggende fysikk. Selv Porsche er ikke så dumme at de ikke forstår hvor vanvittig mye bedre en elektrisk drivlinje med tanke på kjøreegenskaper.

Matthias Mueller (Porsche CEO): "Tesla has built an exceptional car.  They have a very pragmatic approach and set the standard, where we have to follow up now."

Ikke lenge siden de begynte med prototyper på 100% elektriske drivlinjer, og deres toppmodell 918 er allerede hybrid. En svært vellykket en sådan, og sannsynligvis den beste Porschen noensinne laget.

Hvem gidder å kjøpe de seige gamle Panamera``ene med overtung motor med flere hundre bevegelige deler, komplisert girkasse, dårlig tyngdepunkt, drittlukt fra hekken, lite plass, kaklelyd i kø, head-unit fra 90-tallet og svært høye driftskostnader når man får en ny fresh Panamera med ultraresponsiv elektrisk drivlinje, tyngdepunkt lavere enn en Mazda MX-5 og driftskostnadene til en undulat?

I andre land står folk i kø for å bytte ut slike fossiler med Model S (og Model S knuser Panamera på salgstall i USA). Ikke rart, stadig flere kårer Model S til verdens beste bil over blant annet Audi RS7. I Norge er Panamera fortsatt et "unikt" statussymbol pga. pris og merkenavn, og mange nostalgikere syntes det fortsatt er kult med tam brommelyd og turbo-merke bak.

For all del - løp og kjøp, men ikke skyld på Mueller den dagen man skal prøve å få igjen noen slanter på Finn. Han har allerede gitt hint om revolusjonen som kommer. Og man er rimelig optimistisk om man tror at de som allerede har tatt steget over til bil 2.0 kommer til å plukke opp røret for å ringe på den eksosbil-annonsen. Det må i så fall være for å ha en bil nr. 2 til å kjøre søppel og campingvogn med.


Bil 2.0 ja, Hehehe! Snakk om overdreven arrogant optimisme på elbilenes vegne. Artig pågangsmot da i det minste.
Du kan ikke sammenligne biler og skrivemaskiner og det vil ikke bli med biler som det ble med skrivemaskiner eller mobiltelefoner.
Ren elbil vil aldri passe for alle, men pluginhybrider med bensinmotorer passer for alle.
Det som er det store problemet med elbiler er den betydelige høyere vekten.

Eksempel på det ser man F eks i Tesla Roadster vs opprinnelsesbilen Lotus Elise. Kjøreegenskapene i Tesla Roadster er ikke i nærheten av like morsomme og sportslige som Elise. Hovedsakelig pga vekten. Men også pga mangelen på sportslig motorlyd, man ikke girer, osv.

En bil på 2,5 tonn vil kreve like mye energi på forflytning enten den er elektrisk eller bensindreven. Og det er utslipp uansett om det er fra bilen direkte eller fra energi laget et annet sted.

Man ser i videoen over at Panamera Turbo S som har hele 138hk mindre motor enn Model S P85D, den har girkasse mot P85D sitt ene gir osv, likevel blir denne såkalte så voldsomt moderne Teslaen utdatert på aksellerasjon og på bremsing av en bensinåtter med turbo og girkasse.

Forklaringen tror jeg er vekten, men også at V8 er mer effektivt enn elmotor ved riktig bruk. Det vil derfor alltid bli brukt bensinmotorer i motorsport.
I fremtiden kan det godt kombineres med elmotor, men vekt av batterier og elmotor blir et problem.

Vil også mene at Model S er beste kandidat til bil 2.0. Med hvilken annen bil slipper du å tøyse vekk tiden på bensinstasjoner? Og hvilken annen bil kan kjøres med kun en pedal. Og hvilken annen bil har to bagasjerom og 7 seter i denne bilstørrelsen?
Når det gjelder aks på en bensinbil er det en forutsetning for rask aks i testene at du har masse roterende masse ved å ha et høyt turtall på motoren fra begynnelsen. I praksis tar det f.eks betydelig lengre tid med å kjøre forbi hvis du regner med tiden det tar å gire ned og at motoren skal få nok turtall.

Espen Hugaas Andersen

#39
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12Ren elbil vil aldri passe for alle, men pluginhybrider med bensinmotorer passer for alle.
Ren elbil vil passe for 99% av befolkningen. For den resterende ene prosenten kan plug-in hybrid være et alternativ.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12Det som er det store problemet med elbiler er den betydelige høyere vekten.

Eksempel på det ser man F eks i Tesla Roadster vs opprinnelsesbilen Lotus Elise. Kjøreegenskapene i Tesla Roadster er ikke i nærheten av like morsomme og sportslige som Elise. Hovedsakelig pga vekten.
Vekten er en utfordring, men batteriene blir lettere og lettere. Roadster får nå oppdatert batteripakke fra 53 kWh til 70 kWh, uten økt vekt. Det er ca 25% redusert vekt per kWh, over ca 6 år. Neste år, når Gigafactory er i drift og Tesla får gått over til det nye battericelleformatet vil man se enda et hopp i energitettheten.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12Men også pga mangelen på sportslig motorlyd, man ikke girer, osv.
Det er jo to av de største fordelene med Roadster! Men så klart, om du liker gammeldagse biler så værsågod.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12En bil på 2,5 tonn vil kreve like mye energi på forflytning enten den er elektrisk eller bensindreven. Og det er utslipp uansett om det er fra bilen direkte eller fra energi laget et annet sted.
Her må man gjøre veldig komplekse vurderinger. Hvor mye energi en bil på 2,5 tonn trenger til fremdrift kommer an på aerodynamikk, dekk, vektfordeling, osv. Tesla har klasseledende aerodynamikk så de ligger greit an.

Men når man snakker om at en bil av en gitt fysisk form trenger en viss mengde energi til fremdrift, så snakker vi om *nytte*energi. Ikke tap i diverse ledd. Den nyttige energien er fort i området av 150 Wh/km, altså ca 0,15 l/mil diesel eller ca 0,17 l/mil bensin. Her har fossilbilene stort tap og elbilene veldig lite tap.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12Man ser i videoen over at Panamera Turbo S som har hele 138hk mindre motor enn Model S P85D, den har girkasse mot P85D sitt ene gir osv, likevel blir denne såkalte så voldsomt moderne Teslaen utdatert på aksellerasjon og på bremsing av en bensinåtter med turbo og girkasse.
Man kan kjøre ti forskjellige tester og få forskjellig resultat. Jeg er ikke overbevist om at denne testen var spesielt godt gjennomført.

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:12Forklaringen tror jeg er vekten, men også at V8 er mer effektivt enn elmotor ved riktig bruk. Det vil derfor alltid bli brukt bensinmotorer i motorsport.
Tja, allerede i dag kommer det an på motorsporten. En elmotorsykkel har allerede vunnet Pikes Peak med flere sekunders margin. (Og dette vil *ikke* bedre seg for fossilmotorene. Elbilene vil kontinuerlig spise av bruksområdet til fossilmotorene.)

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jejl

Det hadde vært moro å sett tester i regnvær.
P85D skal klare 0-100 på 3,3 sek i regn i følge en video på Youtube.
Det er det neppe mange andre biler som klarer.

thilo

#41
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:15Panamera er en 5 år gammel bilmodell, mens Tesla er ny og amerikansk-produsert, så ikke rart den selger bedre i hjemlandet.

Hvordan er tallene i Tyskland (Porschens hjemland)? Og i Sverige og i Frankrike? Storbritannia?

Hvorfor ikke se på Sveits (uten eget bilproduksjon) da:

Tall fra 01-04/2015

Audi A7 + A8 (131)
BMW 6 + 7 (112)
MB CLS + S (527)
Porsche Panamera (49)

Tesla Model S (315)

Ikke så ille tall for Model S da, og uten å ta med S-Klasse hos MB hadde Tesla også der flere solgte biler (bare mot CLS med 299 i tidsrommet).

Kilde: http://www.auto-schweiz.ch/fileadmin/3_Statistiken/Autoverkaeufe_nach_Modellen/ModellePW2015.xlsx
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

jkirkebo

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:43
Fair enough, det. Jeg hadde nok valgt Panameraen selv om den så var 500.000 dyrere. Design er en smakssak, men synes ikke Model S er så mye romsligere enn Panameraen.

Neivel? Panameraen har 445 liter bagasjeplass, min P85+ har 890 liter. Det er faktisk nøyaktig dobbelt så mye bagasjeplass det. Panameraen hadde vært ubrukelig for meg med så lite plass, måtte evt. dratt rundt på henger i ett sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorAtle

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:59
Her er Model S P85D "verdens raskeste elbilsedan" mot Porsche Panamera Turbo S med bensinturboV8 og bare 562hk, altså hele 138hk forskjell.

Klasseforskjell. De gamle er eldst, og Porsche lager sportsbiler som få andre. Insane Tesla? Not so much :)
2014 BMW i3

Enigami

Sitat fra: Jejl på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:40
Det hadde vært moro å sett tester i regnvær.
P85D skal klare 0-100 på 3,3 sek i regn i følge en video på Youtube.
Det er det neppe mange andre biler som klarer.

Det er 4wd som gjør akkurat det, så Panamera Turbo S hadde trolig klart det på lignende måte i regnet den også. Men en ting skal elbiler ha, de har et veldig bra antispinnsystem som gjør det lettere å klare aksellerasjon fra stillestående. Det gjelder hovedsakelig tohjulsdrevne biler.

Artig med den elmotorsykkelen. Elmotoren passer best på små biler og motorsykkel er genialt som elektrisk kjøretøy. Uansett er det synd motorlyden er borte da for de av oss som liker den slags. Regner med den veier mye mer enn en bensindreven motorsykkel.

Elbil passer ikke for 99% av befolkningen, men kanskje for 50%. Elbil er hovedsakelig bybil til bybruk. Det er lov å like elmotoriserte kjøretøy, men jeg kan personlig aldri finne den samme gleden i mangel på en grom motorlyd og herlig bensinduft. Motorlyden er liksom personligheten.

Jeg tror aldri elbil vil ta over for fossilt brennstoff og det vil være olje og bensin å få i minst 80 år til.
Hybridteknologi kan man kanskje kalle bil 2.0 for folk flest.

I verden utenom Norge ser man hvordan bilparken i verden utvikler seg. At 10% av alle biler som selges i dag er elbil i Norge er bare pga fordelene. Det er positivt at så mange velger å utsette seg for en elbil, men jeg kommer aldri til å gjøre det. Om jeg en gang må ha elbil for å komme inn i byene i jobbsammenheng blir det en bil Nr 4 eller 5 til rent bybruk.
Da vil en Smart ForTwo electric være perfekt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA