Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hjemmelading - S85D & fremtidig eUP

Startet av elektrolux, onsdag 13. mai 2015, klokken 09:42

« forrige - neste »

Krishell

Trimma Dodge... Bilen ble hentet etter neste forsøk fordi mellomakselen gikk av ;) 
det morsomste er at det står "kjøper ditt vrak" på siden av lastebilen :D

Trustno1

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:37
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:09
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:59
Her er Model S P85D "verdens raskeste elbilsedan" mot Porsche Panamera Turbo S med bensinturboV8.
Har du noen pris på den derre Turbo S, da?  Under en million, så skal jeg vurdere å kjøpe (NOT   8))

I Norge er det avgiftslette på Model S så da må man velge en Panamera Turbo som nyere brukt, her er en til under en mill, garantert like feilfri som En ny Tesla (løp og kjøp!):
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=57219036&engine_effect_from=400&year_from=2010&sort=2&model=1.801.2000121&make=0.801&ref=fas

Den mangler riktignok 62hk. Jeg har prøvekjørt en slik og også P85D, jeg lover at du ikke vil merke noe aksellerasjonssvikt ved å gå for Panameraen :)

I andre land er prisen på disse bilene ca like.

Om jeg hadde byttet ut min P85D med denne, hadde jeg:
- Betalt ca 170k ekstra
- Fått en 5 år eldre bil med dertil redusert garanti
- Måtte betalt noe rundt 70k ekstra i året i drivstoff
- Betalt ukjent sum ekstra på service

Tror egentlig jeg foretrekker Tesla over Panamera.

Krishell

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:37
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:09
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:59
Her er Model S P85D "verdens raskeste elbilsedan" mot Porsche Panamera Turbo S med bensinturboV8.
Har du noen pris på den derre Turbo S, da?  Under en million, så skal jeg vurdere å kjøpe (NOT   8))

I Norge er det avgiftslette på Model S så da må man velge en Panamera Turbo som nyere brukt, her er en til under en mill, garantert like feilfri som En ny Tesla (løp og kjøp!):
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=57219036&engine_effect_from=400&year_from=2010&sort=2&model=1.801.2000121&make=0.801&ref=fas

Den mangler riktignok 62hk. Jeg har prøvekjørt en slik og også P85D, jeg lover at du ikke vil merke noe aksellerasjonssvikt ved å gå for Panameraen :)

I andre land er prisen på disse bilene ca like.
Haha enda en bil som er "prøvekjørt" jeg ler :D 

Enigami

#18
Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:51
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:37
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:09
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:59
Her er Model S P85D "verdens raskeste elbilsedan" mot Porsche Panamera Turbo S med bensinturboV8.
Har du noen pris på den derre Turbo S, da?  Under en million, så skal jeg vurdere å kjøpe (NOT   8))

I Norge er det avgiftslette på Model S så da må man velge en Panamera Turbo som nyere brukt, her er en til under en mill, garantert like feilfri som En ny Tesla (løp og kjøp!):
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=57219036&engine_effect_from=400&year_from=2010&sort=2&model=1.801.2000121&make=0.801&ref=fas

Den mangler riktignok 62hk. Jeg har prøvekjørt en slik og også P85D, jeg lover at du ikke vil merke noe aksellerasjonssvikt ved å gå for Panameraen :)

I andre land er prisen på disse bilene ca like.

Om jeg hadde byttet ut min P85D med denne, hadde jeg:
- Betalt ca 170k ekstra
- Fått en 5 år eldre bil med dertil redusert garanti
- Måtte betalt noe rundt 70k ekstra i året i drivstoff
- Betalt ukjent sum ekstra på service

Tror egentlig jeg foretrekker Tesla over Panamera.

Her har du kun økonomiske argumenter. Hvorfor sparer du ikke 500.000 til og kjøper en kvikk BMW I3? Eller du sparer 200.000kr og kjøper en Audi S3? Slik kan man fortsette :)
Men smaken er som baken og jeg respekterer selvsagt ditt valg :)
I Norge er P85D mye ytelse for pengene om man må ha ny bil. Men velger man nyere brukt er det egentlig ikke så gunstig i forhold til mye annet spennende. Og jeg synes disse ekstrembilene nesten er litt for raske. Perfekt er 0-100 på ca 5 sek og 0-200 på 15-20 sek.

Til Krishell: ikke vanskelig å få prøvekjørt mye forskjellig så du trenger ikke ta på deg mobbedrakten som du ikke kler, du må bare tørre å spørre eller kjenne de rette folkene :) det er i tillegg mye enklere når bilselgere vet du og mange du omgås er interessert i å prøve og kjøpe litt her og der og hvis du har penger vil de gjerne at du skal prøve. Og særlig der man har kjøpt litt biler.
Du får det sikkert til om du vil du også!

Øyvind.h

Panameraen er latterlig som familiebil, motor der bagasje og deformasjonssone er på bil 2.0, og kan ikke lades hjemme så man blir slave av bensinstasjoner. Designet er også mindre vellykket sammenlignet med Model S. Interiøret er bra ift opplevd kvalitet, men føles litt traust og umoderne sammenlignet med S'en.

Hadde aldri i livet byttet selv om prisen var lik.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

HelectriC

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:37
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:09
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:59
Her er Model S P85D "verdens raskeste elbilsedan" mot Porsche Panamera Turbo S med bensinturboV8.
Har du noen pris på den derre Turbo S, da?  Under en million, så skal jeg vurdere å kjøpe (NOT   8))

I Norge er det avgiftslette på Model S så da må man velge en Panamera Turbo som nyere brukt, her er en til under en mill, garantert like feilfri som En ny Tesla (løp og kjøp!):
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=57219036&engine_effect_from=400&year_from=2010&sort=2&model=1.801.2000121&make=0.801&ref=fas

Den mangler riktignok 62hk. Jeg har prøvekjørt en slik og også P85D, jeg lover at du ikke vil merke noe aksellerasjonssvikt ved å gå for Panameraen :)

I andre land er prisen på disse bilene ca like.

Løp å kjøp? Urk, nei, den har jo bensinV8, det er helt ute av tiden. har du glemt nå igjen(!) hva forum du er inne på? Tydeligvis ikke så enkelt for deg å holde deg vekke herfra. Du skal få en skikkelig fin pris den dag du klarer å få noen her å bytte sin Tesla til en gammel fossilbil hahahahahaha
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Jejl

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:32
Sitat fra: thilo på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:21

Dette hjelper nok lite når du skal kjøre/registrere her  ;)

Btw: i alle lignende tester vant en P85D (i hvert fall 0-60mph), kanskje litt forsinket på starten eller for lav SoC?

Det hjelper ikke vist man skal kjøpe her, men det gir Tesla mye mer konkuransse i utlandet.
Og det er vell ikke til og stikke under en stol at det er derfor Norge er en Tesla nasjon, det er mye bil for pengene, hadde bilen prismessig vært og sammenlignet med andre biler i samme klasse hadde ikke Tesla solg så mye i Norge heller.

Det med SOC burde det være et mellomtall på, blir helt tullete og annonsere en bil med så heftige tall som varer i en halv time før det dabber av. Er så lei av og høre om lite SOC, selv klarer jeg ikke og si at bilen min gjør 0-100 på 4.4 sek for forutsetningen er at den er fulladet, riktige dekk, temperatur, føre etc.
Nå er det jo ganske stor forskjell på aks på en eksosbil også da. Porshe f.eks har en ganske stor bensintank, og det går noen liter spylerveske på tanken også. For å få en rask aks må de rette forholdene være til stede enten det er el eller eksosbil.

cirys1

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:10
Her har du kun økonomiske argumenter.

Selvfølgelig er det økonomiske argumenter det dreier seg om, man får en 2 millioners bil på billigsalg.
Og begynne og sammenligne den med med A3 og annet fjas blir bare dumt, Tesla er i klassen med M5, S-klasse osv.
Og derfor selger den på langt nær så mye i resten av verden når disse bilene er likestilt på pris.

cirys1

Sitat fra: Jejl på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:19
Nå er det jo ganske stor forskjell på aks på en eksosbil også da. Porshe f.eks har en ganske stor bensintank, og det går noen liter spylerveske på tanken også. For å få en rask aks må de rette forholdene være til stede enten det er el eller eksosbil.

Ehh..?
En bensinbil endrer vekten med maks 80kg om det er full eller tom tank, på 0-100 har det ingenting og si. Ikke snakk om sekunder ifra 20% til 100% SOC

Tuxedo

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:37
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:09
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:59
Her er Model S P85D "verdens raskeste elbilsedan" mot Porsche Panamera Turbo S med bensinturboV8.
Har du noen pris på den derre Turbo S, da?  Under en million, så skal jeg vurdere å kjøpe (NOT   8))

I Norge er det avgiftslette på Model S så da må man velge en Panamera Turbo som nyere brukt, her er en til under en mill, garantert like feilfri som En ny Tesla (løp og kjøp!):
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=57219036&engine_effect_from=400&year_from=2010&sort=2&model=1.801.2000121&make=0.801&ref=fas

Den mangler riktignok 62hk. Jeg har prøvekjørt en slik og også P85D, jeg lover at du ikke vil merke noe aksellerasjonssvikt ved å gå for Panameraen :)

I andre land er prisen på disse bilene ca like.
Sikkert grei Porsche det, men skal litt til før jeg spar opp en mill for en fem år gammel bruktbil.  Og særlig denne bilen.  Blir litt som å kjøpe skrivemaskin i 1980 - de solgte vanvittig greit da, men ti år senere var de borte vekk.  Siden jeg kasserte min gamle skrivemaskin for lenge siden, måtte jeg faktisk ta datteren min med på Teknisk museum her forrige uken for å vise henne en skrivemaskin. Slik gjorde de det da, etc. Tiden går fort, gitt  8)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Jejl

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:25
Sitat fra: Jejl på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:19
Nå er det jo ganske stor forskjell på aks på en eksosbil også da. Porshe f.eks har en ganske stor bensintank, og det går noen liter spylerveske på tanken også. For å få en rask aks må de rette forholdene være til stede enten det er el eller eksosbil.

Ehh..?
En bensinbil endrer vekten med maks 80kg om det er full eller tom tank, på 0-100 har det ingenting og si. Ikke snakk om sekunder ifra 20% til 100% SOC
Jeg merker ihvertfall stor forskjell på aksen om det sitter en eller to personer i bilen, samme hvilken bil det er. Så 80 kg utgjør nok flere tideler.

jazzwheel

P85D med 0-60mph på 3,6 sek,altså 3,8 til 100km/t - det er jo tall som kan sammelignes med 85D eiere her på forumet.

Med tanke på hvor godt Teslaen holder unna for Aventador så må det bety at Panameraen drar godt ifra Aventador da, logisk.

Enigami

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:16
Panameraen er latterlig som familiebil, motor der bagasje og deformasjonssone er på bil 2.0, og kan ikke lades hjemme så man blir slave av bensinstasjoner. Designet er også mindre vellykket sammenlignet med Model S. Interiøret er bra ift opplevd kvalitet, men føles litt traust og umoderne sammenlignet med S'en.

Hadde aldri i livet byttet selv om prisen var lik.

Fair enough, det. Jeg hadde nok valgt Panameraen selv om den så var 500.000 dyrere. Design er en smakssak, men synes ikke Model S er så mye romsligere enn Panameraen. Man får jo MB CLS 500 (eller 63 AMG) shooting brake og andre bensinbiler også.
En ting Panamera er bedre på enn Model S er fjæringskomfort og støydemping (unntatt motorlyd, men det er jo vakkert og kan justeres til høylydt eller lavt).
Så kan Panamera ha tilhengerfeste, kjøling og massasje i setene, og en del annet som Model S ikke har.
Men Model S kan kjøre i kollektivfeltet enn så lenge (til 1. Juni?).

HåkonE

Dette handler ikke bare om akselerasjon, men om grunnleggende fysikk. Selv Porsche er ikke så dumme at de ikke forstår hvor vanvittig mye bedre en elektrisk drivlinje med tanke på kjøreegenskaper.

Matthias Mueller (Porsche CEO): "Tesla has built an exceptional car.  They have a very pragmatic approach and set the standard, where we have to follow up now."

Ikke lenge siden de begynte med prototyper på 100% elektriske drivlinjer, og deres toppmodell 918 er allerede hybrid. En svært vellykket en sådan, og sannsynligvis den beste Porschen noensinne laget.

Hvem gidder å kjøpe de seige gamle Panamera``ene med overtung motor med flere hundre bevegelige deler, komplisert girkasse, dårlig tyngdepunkt, drittlukt fra hekken, lite plass, kaklelyd i kø, head-unit fra 90-tallet og svært høye driftskostnader når man får en ny fresh Panamera med ultraresponsiv elektrisk drivlinje, tyngdepunkt lavere enn en Mazda MX-5 og driftskostnadene til en undulat?

I andre land står folk i kø for å bytte ut slike fossiler med Model S (og Model S knuser Panamera på salgstall i USA). Ikke rart, stadig flere kårer Model S til verdens beste bil over blant annet Audi RS7. I Norge er Panamera fortsatt et "unikt" statussymbol pga. pris og merkenavn, og mange nostalgikere syntes det fortsatt er kult med tam brommelyd og turbo-merke bak.

For all del - løp og kjøp, men ikke skyld på Mueller den dagen man skal prøve å få igjen noen slanter på Finn. Han har allerede gitt hint om revolusjonen som kommer. Og man er rimelig optimistisk om man tror at de som allerede har tatt steget over til bil 2.0 kommer til å plukke opp røret for å ringe på den eksosbil-annonsen. Det må i så fall være for å ha en bil nr. 2 til å kjøre søppel og campingvogn med.



Enigami

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:20
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:10
Her har du kun økonomiske argumenter.

Selvfølgelig er det økonomiske argumenter det dreier seg om, man får en 2 millioners bil på billigsalg.
Og begynne og sammenligne den med med A3 og annet fjas blir bare dumt, Tesla er i klassen med M5, S-klasse osv.
Og derfor selger den på langt nær så mye i resten av verden når disse bilene er likestilt på pris.

Jeg synes ikke Model S har interiørkvalitet og komfort som en 2 millioners bil. Men i Norge koster den pga avgiftslette bare 1 mill. Og da er den er greit kjøp om man må ha ny bil og ytelser har mye å si.

Synes den er overpriset om den hadde kostet 2 mill og tviler på at den hadde solgt noe særlig selv internt hos Bellona om den kostet 2 mill.
Salget i andre land bekrefter vel dette.

For meg handler bil og entusiasme om alt annet enn å spare eller økonomi. Bensinforbruk på 1-2 liter pr mil er bare noen tusen i mnd. Snakker 20-30.000kr i året. Ikke rare besparelsen. Men jeg skjønner at folk motiveres økonomisk til å kjøpe en Model S om de vil utsette seg for å kjøre en elbil til hverdags.

Viktig å skille bilklasser riktig så vi ikke forvirrer uvitende:
M5 og S-klasse er to forskjellige bilklasser.

Mellomklassen: 3-serie, A4, C-klasse, Lexus IS, Jaguar XE.

Øvre mellomklasse: 5-serie (M5 er toppmodell), 6-serie gran coupe, A6, A7, E-klasse, CLS, Lexus GS, Jaguar XF, Tesla Model S.

Storbilklassen: 7-serie, A8, S-klasse, Lexus LS, Jaguar XJ. Rolls Royce Ghost.
Luksusbiler: Rolls Royce Phantom, Bentley Mulsanne, Maybach (nå utdatert og erstattet av S-klasse Maybach).

:)

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA