Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror vi på Autopilot (firmware 7.0)

Startet av Ukkalizer, tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:58

« forrige - neste »

Ukkalizer

Hei alle sammen, takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg.

Jeg skal kjøpe min første bil, og jeg ønsker en brukt elbil.

Behovet mitt er som følger:
-Kjøre til jobb hver dag, ca 20km totalt om dagen.
-Småkjøring fotballtrening, butikk osv på ettermiddagene.
-Kan lade både hjemme og på jobb.
- Har lyst til å holde meg under 120.000 kr for bilen.

Jeg har sett på biler på finn og liker veldig godt blant annet denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=57473592&engine_fuel=0%2F4&price_to=140000&sort=0&ref=fas

Men hvordan vet jeg at dette er en bra bil?
Hva må jeg se etter?
Hvor fort tapet batteriet seg? Kan batteriet være dårlig på en bil fra 2011?
Ønsker meg gjerne gode råd og tips på hvordan jeg kan se om bilen er "bra" eller ikke?
Hva burde jeg være ekstra oppmerksom på?

Også flott om dere kan hjelpe meg med alle godene med elbil.
Bomring og årsavgift er jeg klar over.
Men er det billigere forsikring på elbiler også?

Takk for all hjelp!  :)

Jejl

De har rykte på seg for å være ganske problemfrie disse trillingene, men jeg synes prisforskjellen på brukt/ny er alt for liten.
Kjøp heller en helt ny for 139.000,-.
Batteriet i den brukte er sikkert i bra stand, men et nytt er selvfølgelig bedre og vil sansynligvis vare 4 år lengre siden bruktbilen er 4 år gammel. Kjøper du ny, får du også nye dekk, bremseklosser, bremseskiver, vindusviskere, setetrekk og lakk, bare for å nevne noe. Kostnadden med slitedeler og service som må utføres blir høyere på bruktbilen.
Jeg tror derfor det blir mer lønnsomt å kjøpe ny bil.

TB

#2
Denne modellen omtales ofte som trillinger, årsaken er det finnes tre (nesten) like med ulike merker på:
Mitsubishi i-Miev / Citroën C-Zero / Peugeot iOn

Det er små forskjeller mellom dei, der største forskjellen er muligheit for forvarming i 2012 eller nyere av i-Miev. Finnes mange tråder om dei andre forskjeller.

Har C-Zero, og bruker den daglig. Den har sine kvaliteter, spesielt med tanke på parkering med sine 148 cm, og super svingradius. Den har og sine begrensinger på rekkevidde, med fire seter, liten batteripakke, og svakt varmeapparat. For lange turer på motorveg er ikkje dette rette bilen.

Er enig med Jejl om at 97 500 for fire år gammel bil, kontra 139 000 (pluss vinterhjul) for ny bil er liten forskjell.

Noko av årsaken er at dette er ein praktisk bil, til ein pris under 100 000 - slik at det nok er ein del etterspørsel. Ingen andre moderne elbiler til samme pris, der det framleis er eit år igjen av garanti.

Samtidig har det vore eit verditap for dei som kjøpte tidleg i 2011 betalte ca 250 000. Prisen vart redusert i 2012, der undertegna betalte rett under 200 000 (inkl vinterhjul) hausten 2012.

Til din bruk er trilling serien flott. I følge rapporter har tapet i batterikapasitet vore lite på biler, sjølv mot 100 000 km. Citroen har utvida garanti på batteri til 8 år eller 100 000 km på drivbatteri, slik at sjølv ein fire år gammal bil med 50 000 km har 4 år / 50 000 km igjen av garantien. Eit vist tap blir akseptert, men ved totalt havari vil det vere ein klar garantisak. Det er rapportert om få biler der batteri har havarert.

Les meir om garanti her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19663
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

automat

Som andre har påpekt, forskjellen opp til nybilpris er liten. Jeg endte med nybil i fjor, selv om det var billigst mulig bil som var utgangspunktet .

De første årene trillingene var på markedet, var det ikke mulig å få tak i nordiske vinterdekk til dem. Veldig mange trillinger har derfor kontinentale dekk, som er mye dårligere (for norske forhold). Med mindre selger kan bekrefte at bilen har nordiske vinterdekk, så vil jeg anbefale å legge inn et sett nye vinterdekk i budsjettet.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

#4
Sitat fra: automat på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:17
De første årene trillingene var på markedet, var det ikke mulig å få tak i nordiske vinterdekk til dem. Veldig mange trillinger har derfor kontinentale dekk, som er mye dårligere (for norske forhold). Med mindre selger kan bekrefte at bilen har nordiske vinterdekk, så vil jeg anbefale å legge inn et sett nye vinterdekk i budsjettet.

Godt poeng.
Ein annan av trillingene sine kvaliteter er at nye dekk har ein akseptabel pris, slik at budsjett for dekk treng ikkje vere så stort.

Her er ein (lang) tråd om vinterdekk til trillingene: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3021.90.html
Her er ein tråd ang. sommerdekk: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19843.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA