Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsatsningen koster staten 2 milliarder!

Startet av TRM, tirsdag 12. mai 2015, klokken 12:53

« forrige - neste »

muse

Hei, har levd uten 12 volt uttaket en stund nå men skulle gjerne hatt det i orden igjen. Er det noen som vet hvor denne sikringen er? Har sjekket inni motorrommet og sikringer mellom dashbord og dør men finner ikke ut hvilken som er til sigarettuttaket.

emil

Har ikke sjekket den nøye, men ville tro at den var i dash/dør sikringsboksen.

muse

Takker og bukker. Har lest meg til at det skulle være en 10 amp sikring, noe som ikke stemte, den var 20 og satt mellom dash og dør  ;)

olaover1

Så suverent da. Tenkte selv å koble på en 12v til 230v max 150w omformer i uttaket så da vil nok denne klare det fint ser det ut til. Noen som har erfaring med dette? Har behov for å koble på en lader som trekker 230v 120w til eksternt utstyr.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

TB

Sitat fra: olaover1 på tirsdag 14. april 2015, klokken 21:38
Så suverent da. Tenkte selv å koble på en 12v til 230v max 150w omformer i uttaket så da vil nok denne klare det fint ser det ut til. Noen som har erfaring med dette? Har behov for å koble på en lader som trekker 230v 120w til eksternt utstyr.

12 V x 20 A = 240 Watt maksimalt. Litt tap i inverter, men det bør vere god nok margin til 120 W forbruk på 230 V.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TorC

Sitat fra: olaover1 på tirsdag 14. april 2015, klokken 21:38
Så suverent da. Tenkte selv å koble på en 12v til 230v max 150w omformer i uttaket så da vil nok denne klare det fint ser det ut til. Noen som har erfaring med dette? Har behov for å koble på en lader som trekker 230v 120w til eksternt utstyr.

Tør jeg spørre hva slags utstyr du skal bruke? Det meste av utstyr jeg kan tenke meg kan være brukbart i bilen er type TV/laptop, dust buster, vifte osv. Disse bruker ofte likestrøm. Så med inverter så tar man 12v DC om til 230v AC, og så ned igjen til typisk 20v DC.  Det finnes massevis av fine universalladere til 12v som kan drifte laptop, TV osv osv osv. Da sparer man både strømtap, lyd og dingser.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Har ikke prøvd inverter i Leafen, men i en Opel Combo en gang i verden.
Max ca 150w, brukte aldri alle wattene. Men hadde ingen problem med den fra sigarettenner.
Noter bak øret at billige og små invertere gjerne har "firkantet" sinuskurve (modifisert sinus?), noe ikke alle 230v apparater er så glad i.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA