Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Batteritralla, mandag 11. mai 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: Griffel på tirsdag 28. juli 2015, klokken 20:44
Svindler påfører andre ekstrautgifter, det ville også elbilister uten brikke gjordt, om de hadde krevd gratis passering, men å kjøre uten abonnement er ikke starffbart, men en går glipp av et gratisabonnementsgode.
Til tross for at du tidligere var enig i at det handlet om en politisk vedtatt nullsats har du nå gått tilbake til å kalle det gratisabbonnementsgode. Dette er et misvisende begrep. Nullsats er ikke noe bomselskapene har funnet på. Det blir som om du skulle si at vanlige fossilbiler har et stort GODE, nemlig en RABATT i forhold til tunge kjøretøy. Det er også ganske drøyt å sammenligne de ulike satsene med de ekstrautgiftene svindel drar med seg.

Jeg tror vi har fått med oss at du mener brikkefrivillighet skal avskaffes. Husk at dette også vil ramme turister og et stort antall fossilbilister. Hvis din oppskrift skal brukes bør jo bomselskapet fakturere alle uten brikke med sats for tung bil, for å demonstrere makt og få fart på brikkesalget.

Mener du også at det er greit at denne nye praksisen kan tvinges igjennom uten at det reguleres av lov eller forskrift?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Sele

Fritak

Følgende trafikantgrupper skal som hovedregel ikke betale bompenger:

Syklende, gående og passasjerer i alle typer kjøretøy
Uniformerte utrykningskjøretøy
Sivile utrykningskjøretøy i tjeneste
Kjøretøy i merket begravelsesfølge
Elektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet
Kollektivtransportkjøretøy i konsesjonert rute
Kjøretøy som benyttes til arbeid på bomveger (unntatt bomringer)
Diplomater i Oslopakke 3 og kjøretøy eid eller knyttet til Nato-hovedkvarter.
Forflytningshemmede
Disse kjøretøyene må imidlertid ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak.

Mopeder og motorsykler kan fritas når praktiske hensyn tilsier dette.

Vedlegg
Takstretningslinjer for bompengeprosjekter på offentlig veg (6,6 MB).pdf

Hvorfor i granskauen man ikke kan forholde seg til dette har jeg store problemer med og forstå. Det er sånn systemet er lagt opp men det er alltid noen som er imot innførte systemer og tror de kan innføre sitt "eget" system. De som bestrider systemet kjemper en kamp imot staten,en kamp som kun går utover den som kjemper.

Sigurd

Sitat fra: Sele på onsdag 29. juli 2015, klokken 11:01
Fritak

Følgende trafikantgrupper skal som hovedregel ikke betale bompenger:

Syklende, gående og passasjerer i alle typer kjøretøy
Uniformerte utrykningskjøretøy
Sivile utrykningskjøretøy i tjeneste
Kjøretøy i merket begravelsesfølge
Elektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet
Kollektivtransportkjøretøy i konsesjonert rute
Kjøretøy som benyttes til arbeid på bomveger (unntatt bomringer)
Diplomater i Oslopakke 3 og kjøretøy eid eller knyttet til Nato-hovedkvarter.
Forflytningshemmede
Disse kjøretøyene må imidlertid ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak.

Mopeder og motorsykler kan fritas når praktiske hensyn tilsier dette.

Vedlegg
Takstretningslinjer for bompengeprosjekter på offentlig veg (6,6 MB).pdf

Hvorfor i granskauen man ikke kan forholde seg til dette har jeg store problemer med og forstå. Det er sånn systemet er lagt opp men det er alltid noen som er imot innførte systemer og tror de kan innføre sitt "eget" system. De som bestrider systemet kjemper en kamp imot staten,en kamp som kun går utover den som kjemper.

Så "Sivile utrykningskjøretøy i tjeneste" må altså montere bombrikke, som de så må fjerne hver gang de kjører utenom tjeneste? Høres tungvint ut. Luerer på hvor ofte dette blir kontrollert...
Tilsvarende for "Kjøretøy i merket begravelsesfølge", siden disse gjerne også brukes utenom begravelser...
Og syklende, gående og passasjerer må altså skaffe seg fritaksbrikke?

Og etter denne logikken burde jo _alle_ som kjører uten brikke bli belastet for høyeste sats for hver passering, siden de påfører bompengeselskapene merarbeid.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sele

Sitat fra: Sigurd på onsdag 29. juli 2015, klokken 12:52
Sitat fra: Sele på onsdag 29. juli 2015, klokken 11:01
Fritak

Følgende trafikantgrupper skal som hovedregel ikke betale bompenger:

Syklende, gående og passasjerer i alle typer kjøretøy
Uniformerte utrykningskjøretøy
Sivile utrykningskjøretøy i tjeneste
Kjøretøy i merket begravelsesfølge
Elektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet
Kollektivtransportkjøretøy i konsesjonert rute
Kjøretøy som benyttes til arbeid på bomveger (unntatt bomringer)
Diplomater i Oslopakke 3 og kjøretøy eid eller knyttet til Nato-hovedkvarter.
Forflytningshemmede
Disse kjøretøyene må imidlertid ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak.

Mopeder og motorsykler kan fritas når praktiske hensyn tilsier dette.

Vedlegg
Takstretningslinjer for bompengeprosjekter på offentlig veg (6,6 MB).pdf

Hvorfor i granskauen man ikke kan forholde seg til dette har jeg store problemer med og forstå. Det er sånn systemet er lagt opp men det er alltid noen som er imot innførte systemer og tror de kan innføre sitt "eget" system. De som bestrider systemet kjemper en kamp imot staten,en kamp som kun går utover den som kjemper.

Så "Sivile utrykningskjøretøy i tjeneste" må altså montere bombrikke, som de så må fjerne hver gang de kjører utenom tjeneste? Høres tungvint ut. Luerer på hvor ofte dette blir kontrollert...
Tilsvarende for "Kjøretøy i merket begravelsesfølge", siden disse gjerne også brukes utenom begravelser...
Og syklende, gående og passasjerer må altså skaffe seg fritaksbrikke?

Og etter denne logikken burde jo _alle_ som kjører uten brikke bli belastet for høyeste sats for hver passering, siden de påfører bompengeselskapene merarbeid.
Hvis du leser engang til så ser du at det står "disse kjøretøyene",og meg bekjent så er verken syklende,gående og passasjerer kjøretøy.

Også er det sånn at det er fullt mulig og lage et problem over noe som ikke er et problem.

Griffel

#94
Sitat fra: Baltor på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:18Til tross for at du tidligere var enig i at det handlet om en politisk vedtatt nullsats har du nå gått tilbake til å kalle det gratisabonnementsgode. Dette er et misvisende begrep. Nullsats er ikke noe bomselskapene har funnet på.
Nullsats er ikke noe bomselskapene har funnet på. Det er politisk bestemt, og samferdselsdepartementet har delegert vegvesenet til å bestemme hvordan det skal gjennomføres i praksis.

Vegvesenet har bestemt seg for at der hvor det ikke er manuelle felt gjennomføres nullsatsen i form av et gratisabonnement. Det er da et gode man kan gå glipp av.

Sitat fra: Baltor på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:18Det er også ganske drøyt å sammenligne de ulike satsene med de ekstrautgiftene svindel drar med seg.
Det var en annen som trakk svindel inn i denne diskusjonen, jeg sammenlignet ikke. Tvert imot skrev jeg at det til forskjell fra svindelen en annen beskrev ikke var straffbart å kjøre uten brikke, men at en da må betale en avgift, avgift er ikke en straff.

Du ha fulle rettigheter til å kjøre uten brikke, men i likhet med andre kjøretøy uten brikke blir det litt dyrere. (i prosent blir tallet alltid uendelig stort når utgangspunktet er 0).

Sitat fra: Baltor på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:18Det blir som om du skulle si at vanlige fossilbiler har et stort GODE, nemlig en RABATT i forhold til tunge kjøretøy.
Nei, vanlige fossilbiler enten de er små eller store, dersom de ikke har et abonnement, går også de glipp av et gode i form av en abonnementsbesparelse, og bidrar dermed til å dekke ekstrakostnadene til administrasjon, (men trolig ikke nok).

Sitat fra: Baltor på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:18Jeg tror vi har fått med oss at du mener brikkefrivillighet skal avskaffes.
Jeg har ikke noe ønske om det, men synes det er rett og rimelig at abonnementkjøring blir billigere enn ikke abonnement. Med abonnement går minst like mye avgiften til formålet, og egentlig burde påslaget for «ikke abonnement» (rabatten til abonnent) vært større når en først innfører et slik system som bompenger.

Siden en ikke kan gi rabatt på noe som er gratis blir eneste alternativ et påslag, (som en nok kan si er litt i overkant % er umulig når en starter på 0). Siden ulempene med å tegne et abonnement og betale et depositum for elbileiere er så bagatellmessig er ikke ordningen urimelig.
(Jeg mener det ikke burde hete rabatt, men fotopåslag, og være et fast kr. beløp).

For meg er det hipp som happ, men mange politikere ønsker å gjøre brikker obligatorisk, riksrevisjonen har påpeket at lønnsomheten av denne avgiftsinnkrevingen "lider av brikkemangel". Om noe tid vil nok EU bestemme at gammeldagse optiske skilt skal erstattes av moderne elektroniske, de må bare bli helt enige om en standard først. Innen det skjer er nok dette elbilgode historie uansett. Stå hardt på kravet så forsvinner nok nullsatsen raskere skal du se.

Sitat fra: Baltor på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:18Husk at dette også vil ramme turister og et stort antall fossilbilister. Hvis din oppskrift skal brukes bør jo bomselskapet fakturere alle uten brikke med sats for tung bil, for å demonstrere makt og få fart på brikkesalget.
Turister uten abonnement, fossilbiler uten abonnement og elbiler og andre med fritak og som ikke har ordnet et abonnement rammes i dag av et "fotopåslag" som varierer med bomstasjoner, ordning og biltyper.

Noen få elbilister er fryktelig opprørt over dette, mens flertallet sparer seg selv for ergrelser og synes en telefon til et bomselskap og et beskjedent depositum er en bagatell sammenlignet med fordelen.

Det du skriver om "min oppskrift" er tøv, både små og store biler uten brikke betaler ekstra for å slippe brikke, og jeg har ikke skrevet et ord om hva jeg mener om satser, (uten om det at abonnementsordningen burde være gunstigere). Det er vel riktigere å si at «din oppskrift» er at abonnementsfordeler bør avskaffes.

Sitat fra: Baltor på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:18Mener du også at det er greit at denne nye praksisen kan tvinges igjennom uten at det reguleres av lov eller forskrift?
Samferdsels departementet har delegert vegvesenet myndighet til bestemme praktisering av bompengeordning, av brev til elektrolux går det fram at vegvesenet tolker sin egen tekst slik at så sant det kun er automatiske felt må alle uten abonnement betale full pris («passering + fotopåslag»). Dette gjelder også fossilbiler av alle størrelser. (Vegvesenet er vel de som best bør vite hva vegvesenet mener? Uansett har de bestemt seg for hva de mente med det de skrev, så en lang stund nå her evt. uklarheter vært forklart)

Nå har vel de fleste opplevd å få sine første faktura slettet når de tegner et abonnement, så tvangen må oppfattes som ganske mild.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Hverken "abbonnementsgoder" eller "fotopåslag" er begrep som er brukt i retningslinjene.
Dette var et nytt og kreativt grep fra deg :)

Turister og vanlige fossilbiler som velger å kjøre uten brikke får ikke et fotopåslag, de blir fakturert med riktig sats beregnet etter vekt/kjøretøygruppe som er oppført i kjøretøyregisteret.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Kan bekrefte at jeg får korrekt bomsats på dieseldyret. Desverre opplever jeg å bli feilfakturert som eksosbil opp til 3,5t med Elbil.

Mener også at bomselskapene bryter med reglene om maks 20% rabatt ved bruk av Autopass. Opplever selv godt over 300 % dyrere passering om jeg kjører uten brikken fra Nærbø til Stavanger.

Mange Taxi sjåfører opplever enda bedre fordeler da de rett og slett kjører gratis gjennom bommene etter ca 150 betalte passeringer. Dette betyr at bomselskapene tar betalt fra småbarnsfamilier som ikke kjører nok eller kjører elbil for å kompensere for "tapet" eller pengene de kunne håvet inn på de som sliter og forurenser mest.
I stedet burde satsene doblet seg etter 150 passeringer  / mnd.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sigurd

Sitat fra: elektrolux på søndag 02. august 2015, klokken 14:25
Mange Taxi sjåfører opplever enda bedre fordeler da de rett og slett kjører gratis gjennom bommene etter ca 150 betalte passeringer. Dette betyr at bomselskapene tar betalt fra småbarnsfamilier som ikke kjører nok eller kjører elbil for å kompensere for "tapet" eller pengene de kunne håvet inn på de som sliter og forurenser mest.
I stedet burde satsene doblet seg etter 150 passeringer  / mnd.

Mange taxiselskaper tar jo direkte betalt av kundene for bompasseringer. Betyr det at kunden betaler for noe som ikke er reelt, eller er det slik at det er billigere å kjøre taxi på slutten av måneden fordi kunden slipper å betale for bompasseringen?
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Falsum

Jeg kjøpte elbil i mai og sendte umiddelbart søknad om fritak til Fjellinjen (Oslo). Et par dager senere fikk jeg svar om at fritaket var innvilget og brikke var på vei i posten. Etter ytterligere fire-fem dager fikk jeg brikken som umiddelbart ble montert i ruta. Første passering ga grønt kryss. Jeg er klar over at man må betale som normalt inntil fritaket er formelt registrert. Jeg forventet derfor at jeg skulle få en faktura på 2-300 kroner for de 8-10 passeringen jeg rakk på de få dagene.

Nå har jeg mottatt første faktura pålydende over 1300 kroner. 39 passeringer pluss brikkegebyr på 200 kr (det siste gebyret er greit). Har selvsagt klaget på fakturaen og vist til datoene hvor søknaden ble sendt, innvilget og brikke mottatt. Spent på å se om det viser seg at Fjellinjen "venter" med å registrere fritaket i systemet sitt slik at de kan dra inn en ekstra tusenlapp før fritaket aktiveres.

Andre som har tilsvarende erfaring?

elektrolux

Er nok en feil, og du skal ikke betale for passeringer fram til du mottar brikken.

Elbiler fritatt bompenger. Basta!

Dessverre har rettsvesenet gitt bomselskapene medhold i å kreve bomsats tilsvarende eksosbil opp til 3,5T på de få gjenstridige som kjemper for denne rettigheten og nekter å bruke brikke.

Det betyr likevel ikke at det automatisk skal kreves bompenger tilsvarende satsen for eksosbil for folk som gjør alt for å støtte opp om bomselskapene slik du har gjort.

Betal 200 kr depositum og bestrid resten av regningen. Den vil forsvinne etter kort eller lang tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TorC

Sitat fra: Falsum på mandag 03. august 2015, klokken 11:48
Jeg kjøpte elbil i mai og sendte umiddelbart søknad om fritak til Fjellinjen (Oslo). Et par dager senere fikk jeg svar om at fritaket var innvilget og brikke var på vei i posten. Etter ytterligere fire-fem dager fikk jeg brikken som umiddelbart ble montert i ruta. Første passering ga grønt kryss. Jeg er klar over at man må betale som normalt inntil fritaket er formelt registrert. Jeg forventet derfor at jeg skulle få en faktura på 2-300 kroner for de 8-10 passeringen jeg rakk på de få dagene.

Nå har jeg mottatt første faktura pålydende over 1300 kroner. 39 passeringer pluss brikkegebyr på 200 kr (det siste gebyret er greit). Har selvsagt klaget på fakturaen og vist til datoene hvor søknaden ble sendt, innvilget og brikke mottatt. Spent på å se om det viser seg at Fjellinjen "venter" med å registrere fritaket i systemet sitt slik at de kan dra inn en ekstra tusenlapp før fritaket aktiveres.

Andre som har tilsvarende erfaring?

Jeg har helt motsatt erfaring. Da jeg fikk min brikke ble innvilgelsen tilbakedatert til den dagen bilen fikk norske skilter. Da hadde jeg pådratt meg noen hundre kroner i bom, men det ble slettet. Så jeg tipper det bare er en feil som er skjedd. Moren min hadde derimot tilsvarende problem som deg med e18-Vestfold. Der ble det sendt en snurt mail, så ordnet det seg og kravet ble trukket.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elektrolux

+1 til Visma inkasso som etter få mail velger å følge inkassoloven og går til forliksrådet med depositumkravet til bompengeselskapet.

Mine argumenter er hvordan det er mulig å ha 0 sats for Elbil og frivillighet for Autopass samtidig som en blir tvunget til å ikke bare ha Autopass, men på toppen av det hele plassere sparepangene sine til 0 rente i et bomselskap som en risikerer ikke eksisterer om kort tid grunnet regjeringens ønske om å redusere antall bomselskaper.

Dette virker som høyrisiko pengeplassering uten noen fordeler.

Det hører med til historien at depositumene er innbetalt, men ikke registrerte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Falsum

Sitat fra: TorC på mandag 03. august 2015, klokken 12:05
Sitat fra: Falsum på mandag 03. august 2015, klokken 11:48
Jeg kjøpte elbil i mai og sendte umiddelbart søknad om fritak til Fjellinjen (Oslo). Et par dager senere fikk jeg svar om at fritaket var innvilget og brikke var på vei i posten. Etter ytterligere fire-fem dager fikk jeg brikken som umiddelbart ble montert i ruta. Første passering ga grønt kryss. Jeg er klar over at man må betale som normalt inntil fritaket er formelt registrert. Jeg forventet derfor at jeg skulle få en faktura på 2-300 kroner for de 8-10 passeringen jeg rakk på de få dagene.

Nå har jeg mottatt første faktura pålydende over 1300 kroner. 39 passeringer pluss brikkegebyr på 200 kr (det siste gebyret er greit). Har selvsagt klaget på fakturaen og vist til datoene hvor søknaden ble sendt, innvilget og brikke mottatt. Spent på å se om det viser seg at Fjellinjen "venter" med å registrere fritaket i systemet sitt slik at de kan dra inn en ekstra tusenlapp før fritaket aktiveres.

Andre som har tilsvarende erfaring?

Jeg har helt motsatt erfaring. Da jeg fikk min brikke ble innvilgelsen tilbakedatert til den dagen bilen fikk norske skilter. Da hadde jeg pådratt meg noen hundre kroner i bom, men det ble slettet. Så jeg tipper det bare er en feil som er skjedd. Moren min hadde derimot tilsvarende problem som deg med e18-Vestfold. Der ble det sendt en snurt mail, så ordnet det seg og kravet ble trukket.

Takk for svar. Da har jeg enda større tro på at klagen min må føre til at hele eller store deler av kravet må frafalles. Enda ikke fått svar på klagen, så jeg får vente og se.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA