Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Batteritralla, mandag 11. mai 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Rødkleiv

Sitat fra: K S på fredag 24. juli 2015, klokken 12:33
Dette pga piggdekk.

Man kan skylde mye på piggdekk, men det får være grenser for dumskap.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juli 2015, klokken 10:41
Sitat fra: Baltor på lørdag 25. juli 2015, klokken 23:53
Jeg tror ikke det stemmer at det krever et betydelig manuelt etterarbeid å skille ut EL bilene.
Det er ikke snakk om betydelig, men litt,

Hvor mye arbeid kan det være å la være å sende ut en faktura når et bilde viser EL eller HY skilt? Det som er arbeidskrevende er all diskusjonen med meg og likesinnede. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juli 2015, klokken 14:20
Det som er arbeidskrevende er all diskusjonen med meg og likesinnede. ;D
De stemmer nok, men om 50000 elbilister skulle kjøre gratis uten abonnementsordning så har nok også dette sin pris, som da pent måtte betales av andre i form av høyere avgift. :'(
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sliter virkelig med å se kostnaden på dette mot kostnaden med Autopass og all administrasjonen rundt det. Og potensialet alle fribrikkene har for bruk på kjøretøy som ikke skal fritas avgift.

Har selv opplevd at det har lyst grønt når jeg har hatt en Elbil på henger. Og da var det ikke brikken i dieseldyret, da den er frakoblet alle steder bortsett fra bomringen rundt Stavanger som tar 2 og 3 dobbelt betalt om en kjører uten brikke.

Fikk forresten nylig en regning som ikke var spesifisert på camperen. Har selvfølgelig krevd spesifisert regning så jeg kan luke ut forsøk på urettmessige krav. Fikk nemlig et slikt krav sist som viste seg å være feil. Var like før jeg måtte betale 13 kr for mye, men da jeg ba om bildebevis på en passering kl 03:00 om natten 1 dag etter en ferie ble kravet frafalt.

Tror mange betaler for passeringer de rett og slett ikke har hatt. Var mye bedre tidligere da en kunne gjør opp for seg manuelt ved hver passering, eller enda tidligere, da de samme veiene var finansierte over den årlige veiavgiften.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sn0le

Hvor lang tid brukte du for å slippe å betale de 13 kronene?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

elektrolux

Gikk nok en time minst med å skjekke kalender for om jeg hadde vært på det aktuelle stedet til den aktuelle tiden, og så skrive klage til bomselskapet.

Som sagt bedre uten brikke, da en da automatisk får spesifisert regning. Dessverre ødelegger timeregelen for å kjøre uten brikke. Igjen en ordning som jeg tviler på lovligheten av da brikkerabatten skal være maks 20% ikke flere hundre prosent.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Jeg kan ikke forstå hvorfor man skal gå i krigen fordi man ikke liker systemet. Jeg har brikke på elbilene og betaler null ved passeringer og ikke noe trøbbel med bomselskapet. Hva er så galt med og ha en brikke? Bankkort,mobil ja det meste kan spore dine bevegelser så brikken er i godt selskap.

Jeg liker heller ikke bompenger men jeg kan ikke forvente at bompengeselskapene skal innrette seg etter hva jeg ønsker. Jeg må forholde meg til det eksisterende systemet lovlig eller ulovlig. Jeg har annet og bedrive livet med enn og slåss mot dette bom tullet.

elektrolux

#82
Man velger sine kamper.

Noen kjemper for kvinnesaken, andre for retten til å elske den man vil.

Alt er like viktig.

Jeg har svært få andre problemer og ønsker rederlighet og ryddighet også i denne saken. For meg stinker hele bompenge innkrevingen og i særdeleshet påtvunget Autopass. Da sliter jeg med å akseptere dette for god fisk.

Hadde reglene blitt skrevet om til noe så enkelt at elbiler får kjøre bomfritt dersom de bruker Autopass hadde saken vært klar, men i dag står det at en uten autopass ikke kan kjøre i felt kun beregnet på Autopass. Jeg kjører aldri i felt kun beregnet for Autopass uten å ha Autopasset aktivert. Faktisk har vi ikke lengre slike felt i Stavanger. Tidligere hadde vi det, og da valgte jeg feltet for de som ikke hadde autopass. Bilde under viser felt kun beregnet for Autopass og felt en må kjøre i om en velger å kjøre uten Autopass. Med Automatiske anlegg må alle gjennom samme felt enten de har autopass eller ikke.

Innføring av slike automatiske anlegg kan da vel ikke diktere et Autopass påbud uten endring av reglene? Kjører f.eks uten Autopass med Mercen i samme felt som jeg kjører med Elbilene. Mercen får da tilsendt et krav tilsvarende sin sats, mens Elbilen får tilsendt et krav tilsvarende en helt annen sats :o nemlig satsen for personbil opp til 3,5T og med forbrenningsmotor. Altså blir jeg fakturert som eksosbil tross null sats på Elbil. Dette er og blir maktmisbruk, og setter ingen seg opp mot slikt vet vi aldri hva som blir neste overtramp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Det er mange gode grunner til at det fortsatt er frivillig å ha brikke i Norge. Det kan ikke sammenlignes med sporing av kredittkort.

En uvennlig 3.part skal ikke klare å få tilgang til din bruk av kredittkort, kun bank og myndigheter. Og du kan selvfølgelig la være å bruke kortet... Smarte telefoner som sender ut info om hvor du er og hva du gjør kan du også velge å ikke bruke. Det er heller ikke fritt fram å sette opp overvåkingskameraer på offentlige steder.

Hvem som helst kan i dag bruke utstyr og spore hvilke biler som er hvor til enhver tid. Så vidt jeg vet vil ikke dette rammes av noen regler. Dette er grunnen til at Datatilsynet er skeptiske. De såkalte IMSI-catherne i Oslo (jfr Aftenposten) er ulovlige fordi de er aktive basestasjoner som bryter konsesjonsreglene.

Jeg er ikke paranoid, og ikke personlig bekymret for å kjøre rundt med brikke pr i dag, men mener  brikkefrivillighet er et prinsipp som ikke kan fjernes av en mellomleder i Vegvesenet. (her sikter jeg til den personen bomselskapene sier de har blitt instruert av)

Det er i dag ingen lov eller forskrift som gir bomselskapene rett til å straffe elbiler ved å gi dem en annen sats enn den satsen de skal ha. De som mener dette er greit: Ville det vært greit å gi fossilbiler uten brikke sats beregnet for lastebil? Hvis det stemmer at skiltavlesing er så kostbart burde dette blitt vurdert, for å oppdra dem!!   
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

sølv-pilen

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juli 2015, klokken 23:09
Tror mange betaler for passeringer de rett og slett ikke har hatt. Var mye bedre tidligere da en kunne gjør opp for seg manuelt ved hver passering, eller enda tidligere, da de samme veiene var finansierte over den årlige veiavgiften.

Det er ulovlig å notere ned klokkeslett/dato for hver passering når man kjører bil. Når man passerer en rekke bomstasjoner 7-15 ganger i løpet av en dag er det komplett umulig å ha oversikt over hvor mange passeringer og når de finner sted, da dette ikke lar seg loggføre all den tid man sitter bak ett ratt og har fokus på traffikken. Her er en gråsone som ingen egentlig har en oversikt over ettersom alt blir overlatt til en datamaskin for fakturering.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

elektrolux

Kan ikke forstå at det skal være ulovlig å loggføre egen kjøring.

Fikk i dag regning for passering 16.10.2014, noe som ville vært umulig å huske om jeg ikke hadde loggført denne kjøringen.

Siden jeg har oversikt over all kjøringen forenkler jeg også arbeidet for bomselskapet som da slipper å måtte sende ut bildebevis på passeringer jeg vet jeg har foretatt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Baltor på tirsdag 28. juli 2015, klokken 10:18
Hvem som helst kan i dag bruke utstyr og spore hvilke biler som er hvor til enhver tid.
Hvem som helst kan idag lese bilskiltet ditt optisk om du har lovlige skilt som kan leses av bomstasjonen.
Skal du unngå mulighet for sporing må du hverken ha lesbart skilt eller brikke.
Brikken er ikke en GPS sender som kringkaster posisjonen din. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 28. juli 2015, klokken 16:56
Hvem som helst kan idag lese bilskiltet ditt optisk om du har lovlige skilt som kan leses av bomstasjonen.
Skal du unngå mulighet for sporing må du hverken ha lesbart skilt eller brikke.

Det er nettopp poenget. Dermed burde det være helt unødvendig å påtvinge 50 000 elbillister Autopass brikke, og ikke minst ha 50 000 fribrikker i omløp.

Bomselskapet mitt hadde i løpet av et år ikke oppdaget at de hadde lest bil nr mitt feil. Da lurer en på om de noengang vil oppdage urettmessig bruk av alle disse fribrikkene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#88
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. juli 2015, klokken 18:05
Bomselskapet mitt hadde i løpet av et år ikke oppdaget at de hadde lest bil nr mitt feil.
Når du får en regning på en passering som ikke er din, er årsaken høyst sansynlig feilavlesningen av en annes skilt. I dette tilfelle ville det ikke ha hjulpet deg å ha brikke. Men har du brikke vil du spare andre for feilavlesninger av dine bilskilt.

Ja det finnes muligheter for svindel, du kan bruke avgiftsfri diesel, du kan bruke brikke for et gratisabonnement i en bil med fossilmotor, abonnementsbrikke for liten bil i en stor bil, og du kan stjele et skilt fra en annen bil  og kjøre uten brikke, da går regningen går til en annen. Alt dette er svindel og straffbart om du blir tatt, og er bare et lite utvalg av svindelmuligheter jeg ikke tror du vil benytte deg av.

Svindler påfører andre ekstrautgifter, det ville også elbilister uten brikke gjordt, om de hadde krevd gratis passering, men å kjøre uten abonnement er ikke starffbart, men en går glipp av et gratisabonnementsgode.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sølv-pilen

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:33
Kan ikke forstå at det skal være ulovlig å loggføre egen kjøring.

Nei det er ikke ulovlig.. Men å sitte å skrive samtidig som man kjører er ulovlig.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA