Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Batteritralla, mandag 11. mai 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

elektrolux

#45
Ms. Bean spør du meg ;D

Her representert av den stolte 14 årige eieren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

TopGear har "testet" slike 3-hjulinger med dårlig resultat 

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Reliant har feil tyngdepunkt. Chin til jentungen har massiv vekt av blybatteri plassert over bakaksling sammen med motoren og i senter tunnellen.

Tross dødsangst under kjøring tror jeg Malins nye bil er relativt veltesikker. Blir uansett bra om hun overlever til hun blir 18 og får lov å kjøre 4 hjuler.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Slik jeg oppfatter saken:

Som el-bilist har jeg fått regninger i posten fra flere bompengeselskaper som har fakturert passeringer av kjøretøy med EL-skilter, som man antakelig ikke har lov til å fakturere for.
Enkelte bompengeselskaper unnskylder seg med at de ikke har støtte i datasystemene sine, for å filtrere vekk fakturaer med EL-nummer. Det er underlig, da det burde være en svært enkel programmeringsjobb å få til noe sånnt.
Når bilisten klager, så kan man i enkelte sammenhenger få kansellert den urettmessige fakturaen. Ofte krever bompengeselskapet at man bestiller autpassbrikke for at fakturaen skal bli kanselert.  Og selskapene truer med innkasso på den urettmessige fakturaen, om du ikke bestiller autopass.
Her er det rå og hensynsløs pengeutpressing som brukes, da visse aktører har interressa av at el-biler skaffer seg autopassbrikker. Hva som ligger bak, kjenner ikke jeg til, men spørsmålet er om det er ganske korrupt, om en eller annen aktør har egeninterresse av at alle slags kjøretøy bruker autopass, og at  man presser gjennom ordningen med skitne midler på denne måten.
Mange el-bilister kapitulerer, og man orker ikke ta diskusjonen, og man bestiller autopassbrikke.

Det hadde vært kjempebra, om noen hadde tatt kampen, og laga en sak ut av det.

Fjellinjen har et regid system, hvor bilisten kan søke om avgiftsfritak, mot at han tar den jobben, og legger med kopi av vognkort etc. Det må ha kosta mer å utvikle et så tungvint system, enn å utvikle et maskinelt system hvor man filtrerer på EL-nummer automagisk.

elektrolux

#49
Jeg tok saken til forliksrådet i Stavanger og tapte og måtte betale bompenger på div. passeringer med Elbil. Leverte samtidig en hel pose full med brikker jeg aldri fikk depositum for. En i Trondhjem tok saken til Tingretten og tapte og måtte betale saksomkostninger.

Nå sliter jeg med inkassokrav på depositum noe jeg trodde var umulig?? Mitt argument er at jeg ikke vil plassere sparepengene mine i depositum på en brikke jeg ikke vil ha og uten at jeg får godtskrevet renter på innestående.

Har likevel betalt depositum men gjorde feil og betalte dobbelt  på en bil og la derfor til dobbelt på KID nr 2 slik at alle 4 bilene var dekket.  Har nå fått tilbakebetalt ene depositumet, men vet ikke hvilket. Bomselskapet fra Haugesund truet med å deaktivere brikken, noe jeg påklaget og sa at de ikke kunne uten at dom forelå,  eller tilsvarende en som slutter å betale husleie kan ikke bare settes på gata. Uansett virker ikke alle brikkene nå tross at bomselskapene har fått masse depositum og jeg har en bil med brikke uten depositum uten å vite hvilken som har fått depositum tilbake.

Vurderer å sende alle brikkene i retur for å nullstille og få depositum tilbake, og så heller få nye brikker da forvirringen nå er omtrent total. Husker dessverre ikke hvilken brikke som tilhører hvilket bomselskap eller bil heller og har også 3 ulike bomselskaper jeg forholder meg til, da jeg misliker mitt lokale bomselskap enda mer enn Haugesund og Kristiansand.

Hadde selvfølgelig håpet at bomselskapet fant alt dette så komplisert at de foretrekker skiltavlesning, men er ikke helt der enda. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 17. juli 2015, klokken 13:38
Fjellinjen har et regid system, hvor bilisten kan søke om avgiftsfritak, mot at han tar den jobben, og legger med kopi av vognkort etc. Det må ha kosta mer å utvikle et så tungvint system, enn å utvikle et maskinelt system hvor man filtrerer på EL-nummer automagisk.
Fra fjellinjen hjemmeside om fritaksavtale:
Sitat
Elbil/hydrogenbil/ambassadebiler med CD-skilter:
Ingen. Det er kun nødvendig å oppgi bilnummer.
Dette er altså en svert enkel sak for elbiler, antagelig litt mer tungvint for trekkoppbil.
og spesiel vanskelig for de som elsker å gjøre det vanskelig for seg selv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

#51
Dette er ein evig diskusjon, som neppe vil stoppe før avgiftsfritaket for elbil er avvikla. Dei fleste billister (uavhengig drivstopptype) velg den variant som gir bileigeren minste kostnad, og minst arbeid og monterer brikke.
Gevinst ved å montere brikke for bileiger er rabatt pr. passering. For bomselskapet er gevinsten enklere registrering, som gir mindre kostnader for sende ut faktura.

Men, enkelte nekter, av ulike årsaker. Profilert person som nekter er Bård Hoksrud.

Sitat- Så lenge det ikke er påbudt å ha brikke i bilen, så kjører jeg uten. Det har med personvern å gjøre. Jeg ønsker ikke å bli registrert i bomstasjonene, sier Hoksrud til VG.

SitatDet hjelper imidlertid ikke: Hver gang den profilerte statssekretæren passerer en bomstasjon, så registrerer kameraene bilnummeret til Hoksrud. Deretter får han en månedlig regning fra bomselskapene.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/frp-hoksrud-nekter-aa-kjoepe-bombrikke/a/10133199

Forskjellen mellom Bård Hoksrud og elbileiger som nekter å montere brikke vil vere at elbileigeren vil klage på fakturaen som blir sendt. Dermed vil elbileigeren påføre bomselskapet kostander for manuell behandling, uten å gi nokon inntekter. Dette kan dermed bli brukt som argument for at elbilar også bør betale.

Eit mykje brukt argument mot bompengar er at ein stor del av inntektene går til innkreving av bompengar. Det pågår ein prosessen for å slå samman dei mange selskapa til tre selskap, ref:

http://www.nrk.no/norge/_-faerre-bomselskap-skal-gi-lavere-bompengeavgifter-1.12314863
SitatMange av bompengeselskaper skal reduseres til et fåtall selskap som får ansvar for bompengeinnkrevingen i Norge.

– Vi skal gå vekk fra 60 bompengeselskaper til tre fylkeskommunalt-eide bompengeselskaper, sier Ketil Solvik-Olsen til pressen i dag.

– Med færre bompengeselskaper får vi lavere driftskostnader og lavere finansieringskostnader for selskapene. Det betyr at mer av bilistenes bompenger kan gå direkte til veiutbygging, sier samferdselsministeren.

– Vil gi dobbelt så mye i rabatt
Samferdselsministeren mener også at regjeringen kan gi opptil 20 prosent rabatt på bompengebrikkene.

Å nekte bruk av brikke i elbil som ein demonstrasjon mot eit lite effektivt system vil neppe føre til endringar i systemet, spesielt med tanke på at det alt er varsla endringar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Sliter forresten også i Frankrike med bompenger:

Kjorer MC sammen med familien og her er det kreditkort som gjelder. Det ligger av sikkerhetsmessige aarsaker i lommeboka i innerste lomme og tar evigheter aa fiske fram. Ilsinte franskmenn en nettopp har sneket seg forbi i 35C temperatur liker daarlig aa vente paa at alt av beskyttelsesutstyr maa av, og saa paa igjen en prosess som gjerne tar 5 -10 min, og paa toppen av det hele er det ikke mulig aa betale for begge MC med samme kort. Dette har medfort at vi kun har klart aa betale for ene MCen.

Mye bedre i Osterike og Sveits der en kjoper vignett og er ferdig med spetakkelet. Slik vignet burde vi tilbudt turister som kommer til norge ogsaa.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: Griffel på fredag 17. juli 2015, klokken 17:21
Dette er altså en svert enkel sak for elbiler, antagelig litt mer tungvint for trekkoppbil.
og spesiel vanskelig for de som elsker å gjøre det vanskelig for seg selv.

Og for meg virker det som om enkelte prøver å gjøre det så vanskelig som mulig for å ha noe å klage på i ettertid.

I en periode hadde jeg to fossiler sammen med elbilen. Totalt tre autopassbrikker utstedt fra to forskjellige bomselskaper og rabattavtaler med tre bomselskaper, og jeg hadde ingen problemer med å holde styr på hvilken brikke som var til hvilken bil. Også problemfritt å logge inn på de enkelte bomselskapenes nettsider for å se passeringene før jeg betalte fakturaene.

K S

Sitat fra: elektrolux på lørdag 18. juli 2015, klokken 08:31
Sliter forresten også i Frankrike med bompenger:

Kjorer MC sammen med familien og her er det kreditkort som gjelder. Det ligger av sikkerhetsmessige aarsaker i lommeboka i innerste lomme og tar evigheter aa fiske fram. Ilsinte franskmenn en nettopp har sneket seg forbi i 35C temperatur liker daarlig aa vente paa at alt av beskyttelsesutstyr maa av, og saa paa igjen en prosess som gjerne tar 5 -10 min, og paa toppen av det hele er det ikke mulig aa betale for begge MC med samme kort. Dette har medfort at vi kun har klart aa betale for ene MCen.

Mye bedre i Osterike og Sveits der en kjoper vignett og er ferdig med spetakkelet. Slik vignet burde vi tilbudt turister som kommer til norge ogsaa.

Vel, alt er nok ikke bedre i Østerrike! Kjører en bil over 3500 kg totalvekt så er systemet i Norge rosenrødt i forhold til Østerrike.
Da må en nemlig ha Go-Box! Denne må selvsagt kjøpes og betales, i tillegg må det legges inn penger slik at det er dekning for hele reisen osv. Vi har nå liggende en Go-Box fra 2013 med ca 1000 kr på.... Det er et styr for å få den, skal en oppnå reduksjon må en sende inn COC for bilen, har bilen tre akslinger er der 20-30 % tillegg for det osv.
Skal en evt levere den tilbake må en i Tyskland kjøre retning Østerrike igjen for å få refundert gjenstående beløp....

Da er Italia bedre, trekker billett på vei inn på Autostradaen og betaler ved avkjøring. Hvis systemet funker. Hvis ikke må en finne postkontor og betale der.

I Sveits har de sitt eget system hvor en betaler per dag en er i landet, selv om en ikke kjører......fylle ut skjema dag for dag....

Motstanden din mot bombrikker/bompenger blir rett og slett fjollete i den sammenhengen!

Om få år er problemet løst, da må også elbiler betale bompenger.


elektrolux

Synes uansett at Elbiler i mellomtiden kan slippe Autopass slik f.eks Chin øverst på denne siden slipper, eller alle MC slipper.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 17. juli 2015, klokken 13:38
Mange el-bilister kapitulerer, og man orker ikke ta diskusjonen, og man bestiller autopassbrikke.
Det hadde vært kjempebra, om noen hadde tatt kampen, og laga en sak ut av det.

Enig, og dette har ingenting med vrang vilje å gjøre.
Prinsippene som må/bør ligge til grunn:

1)Ulike bilklasser har ulike satser, alle som passerer skal bli belastet riktig sats.
(personbiler uten brikke blir for eksempel ikke straffet med lastebilsats, systemet sender en type faktura til lastebiler uten brikke, og en annen til fossile personbiler uten brikke. Vektklassen blir hentet i kjøretøyregisteret. Dette er enklere mht elbiler som har egne skilt)

2)Elektriske biler har nullsats.

3)Det er frivillig å ha brikke i Norge.
(dette siste understrekes også av Datatilsynet som har innvendinger mot den radiofyr-teknologien som er i dagens brikker. )
Ut fra dette kan ikke bomselskapet straffe elbileiere ved å belaste dem med en annen sats enn den de skal ha.
Jeg er positiv til bompenger/veiprising som system (er altså ikke enig med Elektrolux på dette punktet), men skeptisk til at eiere av elbiler skal ha et dårligere rettsvern enn andre bileiere, og at bomselskapene krever inn disse pengene uten hjemmel i lov eller forskrift. Slik det er i dag fører overgangen til elektriske biler til at brikkefrivilligheten forsvinner, jeg føler derfor at dette er en sak som gjelder mange. Jeg håper brukere av dette forumet ser den prinsipielle siden av dette. 

Uenigheten med Nord-Jæren Bompengeselskap har vart siden 2009, jeg håper å få den avklart i tingretten etterhvert.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Spot on Baltor!

Det er arrogansen fra bomselskapene og manglende respekt for gjeldene regler som får meg til å strike i denne sammenhengen.

F.eks bestrider jeg nå bomselskapets krav om etterbetaling av depositum, men likevel går sakene til inkasso i stedet til rettsvesenet. I følge inkasso loven skal inkassoselskapene ikke ta saker som er bestridt. Det er først når enighet, eller dom foreligger at betaling skal kunne kreves inn via inkasso.

Elbilforeningen burde forlengst tatt tak i dette og fått avklart sakene Baltor viser til.

I dagens situasjon er Autopass gammeldags. Skiltavlesning er rimeligere og mere effektivt, og Norske skilt er jo laget spesielt med tanke på at det skal være lett i identifisere Hydrogen, gass og elektrisk kjøretøy fra hverandre.

Her er et samrøre som burde vært avskaffet for lenge siden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#58
Sitat fra: elektrolux på fredag 24. juli 2015, klokken 06:48
I dagens situasjon er Autopass gammeldags. Skiltavlesning er rimeligere og mere effektivt,
Jeg hadde litt lyst her i vinter å ta bilder av bakskilt Tesla Asker, men lot det være, jeg vil tippe >50% uleslige skilt i vinter mnd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

K S

Sitat fra: Griffel på fredag 24. juli 2015, klokken 09:42
Sitat fra: elektrolux på fredag 24. juli 2015, klokken 06:48
I dagens situasjon er Autopass gammeldags. Skiltavlesning er rimeligere og mere effektivt,
Jeg hadde litt lyst her i vinter å ta bilder av bakskilt Tesla Asker, men lot det være, jeg vil tippe >50% uleslige skilt i vinter mnd.

Dette pga piggdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA