Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Batteritralla, mandag 11. mai 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Batteritralla

Fikk i dag, et godt år etter at jeg fikk brikken - en faktura for Brikke depositum på kr 200.

Er det flere som har fått dette nå i disse dager?

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

cra

Fikk en faktura på depositum, ja. Slik jeg forstod det var det ved en feil sendt ut faktura på depositum etter (i mitt tilfelle) to år. Dette burde de strengt tatt ha fulgt opp med en ny utsendelse til alle og gjort oppmerksomme på det. Kan tenke meg at noen sikkert betaler av gammel vane (kanskje ikke elbilister, da).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Fikk selv regning nå halvannet år etter brikkemottak. Hva jeg betalet for halvannet år siden vet jeg ikke siden jeg hadde fossilbil med hyppige bompasseringer i samme periode.

Batteritralla

Sitat fra: cra på tirsdag 14. april 2015, klokken 11:46
Fikk en faktura på depositum, ja. Slik jeg forstod det var det ved en feil sendt ut faktura på depositum etter (i mitt tilfelle) to år. Dette burde de strengt tatt ha fulgt opp med en ny utsendelse til alle og gjort oppmerksomme på det. Kan tenke meg at noen sikkert betaler av gammel vane (kanskje ikke elbilister, da).

Så jeg trenger ikke betale denne - er det det du sier???

Jeg har jo (frivillig for å unngå en potensiell haug meg passeringer, selv om det er en El bil) bedt om å få, og fått en brikke.

Jeg er jo og en prinsipiell motstander mot bompenger.

Kan jeg med loven i hånd NEKTE å betale depositumet?

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

kodalse

Jeg fikk akkurat det samme, og med forklaring at dette ikke var fakturert tidligere.
Ser ingen grunn til å være prinsipprytter i denne saken.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

K S

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 14. april 2015, klokken 11:31
Fikk i dag, et godt år etter at jeg fikk brikken - en faktura for Brikke depositum på kr 200.

Er det flere som har fått dette nå i disse dager?

Fikk regning etter et halvt år. Ikke det store problemet....5-10 passeringer i bomringen eller 10-15 liter drivstoff. Livet som elbileier er flott dere

elektrolux

Sitat fra: kodalse på tirsdag 14. april 2015, klokken 12:18
Jeg fikk akkurat det samme, og med forklaring at dette ikke var fakturert tidligere.
Ser ingen grunn til å være prinsipprytter i denne saken.

Samme her. Har nå fått tilsammen 6 slike krav. Alle er bestridt og vil ikke bli betalt. Har levert inn flere brikker enn jeg har tatt ut og har nå som motkrav at bomselskapet tilbakebetaler for disse.

Vi gjør bomselskapet en tjeneste ved å bruke bombrikker og bør slippe slikt tull.

Alle andre panteordninger fungerer bedre. Betal pant ved henting, få pant tilbake ved levering. Bompengeselskapets forsøk på å sette mine penger på sin konto og ikke betale ut pant på innlevberte brikker har jeg lite til overs for.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leo

Fikk også nylig regning på 200kr depositum etter ca halvt år.
Glemte selvfølgelig brikken i gamle bilen som jeg solgte, og får ikke noe penger igjen for den...

Men er enig som over, vi er vel ikke nødt til å ha brikke - men har det for å lette arbeidet til bomselskapet? Altså vi gjør dem en tjeneste og må betale for det. Uansett 200kr er ikke store summen for å få kjøre gratis gjennom, men jeg er oppe i 400kr nå med den brikka jeg glemte... ::)

Ellerikke

Ba om ny brikke, siden jeg ville plassere den annerledes på ruta og brikken var av gamletypen som ikke lar seg flytte. Ny brikke kom og faktura på 400. Skjønte først ingen ting. Logget meg inn på Fjellinjen og spurte hvorfor, fikk da forklart at det ved en feil ikke ble sendt faktura for pant med den første brikken, og det stemmer nok det. Returnerte gamlebrikken og fikk oppdatert faktura på 200 for nybrkken, som jeg synes er greitt. Men som alt annet, enten passe på eller bare betale.
Blå e-up!

Sigurd

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 14. april 2015, klokken 12:05
Så jeg trenger ikke betale denne - er det det du sier???

Jeg har jo (frivillig for å unngå en potensiell haug meg passeringer, selv om det er en El bil) bedt om å få, og fått en brikke.

Jeg er jo og en prinsipiell motstander mot bompenger.

Kan jeg med loven i hånd NEKTE å betale depositumet?
Siden det er snakk om et depositum som du skal få tilbake når du leverer tilbake brikken, tviler jeg på at dette juridisk er å anse som betaling for bompassering. Jeg hadde nok betalt denne. Når det er sagt, har jeg ikke mottatt krav om betaling for brikken i min bil, og kommer heller ikke til å be fjellinjen om å sende meg det :)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Elmo

Sitat fra: Leo på tirsdag 14. april 2015, klokken 14:05
Glemte selvfølgelig brikken i gamle bilen som jeg solgte, og får ikke noe penger igjen for den...
Hvis noen, en gang i fremtiden leverer inn brikker sæ er det du som får pengene.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. april 2015, klokken 13:51
Har levert inn flere brikker enn jeg har tatt ut og har nå som motkrav at bomselskapet tilbakebetaler for disse.
Hvis du leverer inn en brikke du ikke selv har kvittert ut, feks en som var i en bil du har kjøpt el., så sendes pengene til den som betalte depositumet (BTDT flere ganger).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#11
Det blir argumentet mitt i forliksrådet.

Jeg har kjøpt bil med brikke, og bilradio, og dekk og vrakpant og en pose gamle tomflasker oppi. Selger har da fått betalt for hele denne pakken.

Når jeg så bytter bil får jeg vrakpanten for den gamle bilen. Går jeg i butikken får jeg pant for flaskene, og det er nå blitt mitt problem å avhende radioen til riktig gjenvinning. Dette er frmdeles gratis i Norge.

Jeg forventer også at jeg kan bytte brikke uten å betale enda en gang for brikken?

Forventer ingen seier i forliksrådet, da det ser ut som bomselskapene kan lage sine egne regler for både brikkeplikt og nå panteregler, men syntes saken er prinsipielt interessant.

Jeg har også motsatt problemstilling, der jeg har solgt en bil som delebil inkludert fått betalt for brikken som stod i bilen da den ble solgt. Her føler jeg ikke lenger et ansvar for vedkommende brikke, og bestrider at jeg i ettertid skal betale pant. Her er argumentet at saken er  må på et eller annet tidspunkt være foreldet. Bomselskapets trusler om å deaktivere brikken biter lite når bilen ikke lenger er i drift. Brikken er i dette tilfellet allerede resirkulert.

I mitt hode skal pant betales ved utlevering av en pantegjenstand, og tilbakebetales den som leverer gjennstanden tilbake. Er det noe her jeg har misforstått, eller kan det faktisk hende jeg har et saklig argument?

Fasit får vi nok etterhvert som disse sakene kommer opp.

Panteloven inneholder mange vendinger, men jeg bemerker meg følgende:

§ 1-9. Forfall.
(1) Foruten til vanlig forfallstid kan panthaveren kreve at pantekravet blir innfridd.


Her opplever jeg at "vanlig forfallstid" er overskredet når krav dukker opp etter 14 dager og opp til flere år etter.

§ 1-15.Nedsettelse av restkrav etter gjennomført dekningssalg.
Dersom en panthaver under inndrivelse av pantekravet har kjøpt pantet til en pris som ikke ga full dekning, og panthaveren senere søker å inndrive restkravet mot pantets eier eller andre som hefter for kravet, kan restkravet nedsettes i den utstrekning det godtgjøres at kjøpesummen sto i et åpenbart misforhold til pantets verdi på salgstidspunktet.


Ingen peiling, men her kan det se ut som pantehaver; d.v.s meg som har en haug med brikker liggende fra gamle biler kan kreve pant på brikkene tilbakebetalt av bomselskapet.

§ 3-7.3 Avhendelse av pantsatt driftstilbehør. Når tilbehør blir solgt i samsvar med reglene i første og annet ledd eller i samsvar med regelen i konkursloven § 17 fjerde ledd, og selgeren ikke lenger har rådigheten over det, faller panteretten bort.

Her kan det virke som pantsatt driftstilbehør; altså bombrikke i en bil; kan miste panteretten. Da vil jo hele kravet til bomselskapet vare usaklig?

§ 3-15.Hvilke ting kan beheftes.
(1) Salgspant kan ikke avtales etter reglene i §§ 3-14 til 3-22 i løsøre som kan registreres i et realregister. Unntaket for realregistrerbart løsøre er dog ikke til hinder for salgspant i tilbehør til slikt løsøre. Salgspant kan heller ikke avtales bare i en ideell del av en løsøregjenstand.
(2) Salgspant kan heller ikke avtales i ting som kjøperen har rett til å selge videre før den er betalt.
(3) Kongen kan ved forskrift unnta visse ting eller vareslag fra ordningen med salgspant, fastsette en minste beløpsgrense og ellers gi de bestemmelser som ansees nødvendige, bl.a. for samordning med reglene om kreditt- og avbetalingskjøp


Her kan det virke som panten i bombrikkene burde vært tinglyst, og at det faktisk ikke kan avtales pant på bombrikker som kjøper har rett til å selge videre sammen med bilen.

§ 3-21.Foreldelse.
(1) Salgspant faller i alle tilfelle bort ett år etter den avtalte forfallstid for det krav panteretten skal sikre,


Her defineres typisk foreldelse.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#12
Sitat fra: elektrolux på søndag 19. april 2015, klokken 05:45
Det blir argumentet mitt i forliksrådet.
Nå vet jeg jo at du har morro av diskusjoner med bomselskap. ;)
Men her blander du pant med depositum.

Brikken er knyttet til et abonnement, for elbiler et gratisabonnement. Husk derfor å returnere brikken når abonnementet sies opp, så får du pengene tilbake. Depositumet er knyttet mot din abonnementsavtale og beløpet står på din abonnementskonto og må derfor betales til deg når brikken leveres tilbake.

Så dette er ikke en vanlig panteavtale, men en skriftlig avtale om et gratisabonnement.

Sender du brikken med bilen uten å huske på å si opp abonnementet risikerer du misbruk med ekstra trøbbel..

"Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Pant kan ha tre betydninger:

    Pant (sikkerhet) er sikkerhet for et økonomisk krav.
    Vrakpant er en tilleggsavgift som blir betalt ved kjøp av et nytt kjøretøy, og som fås tilbake ved levering av samme kjøretøyet på godkjent sted.
    Flaskepant er en tilleggsavgift som blir betalt ved kjøp av en flaske eller boks, og som fås tilbake ved levering av samme vare på godkjent sted.
"

Dette minner jo litt om vrakpant. Mens Panteloven går på den første av disse definisjonene.
Hilsen hobbyjuristen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Den som har inngått en avtale med et bomselskap er ansvarlig for brikken. Depositumet refunderes ikke når brikken er tapt. Får du ny brikke uten at den gamle er innlevert så må du betale nytt depositum for den nye brikken.

Terjer

Sitat fra: Griffel på søndag 19. april 2015, klokken 08:32
Sitat fra: elektrolux på søndag 19. april 2015, klokken 05:45
Det blir argumentet mitt i forliksrådet.
Nå vet jeg jo at du har morro av diskusjoner med bomselskap. ;)
Men her blander du pant med depositum.

Brikken er knyttet til et abonnement, for elbiler et gratisabonnement. Husk derfor å returnere brikken når abonnementet sies opp, så får du pengene tilbake. Depositumet er knyttet mot din abonnementsavtale og beløpet står på din abonnementskonto og må derfor betales til deg når brikken leveres tilbake.


Og, renter fra depositumskonto skal utbetales sammen med depositum.
VW e-up! - Aurskog-Høland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA