Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av brukt i3 - kjøpstips?

Startet av LMOR, mandag 11. mai 2015, klokken 20:55

« forrige - neste »

emil

Litt smådiskusjoner rundt dette i andre tråder, tenkte vi kunne samle litt her.

I august 2014 ble den siste tildelingen av støtte Transnova ga offentligjort. Det ble vel for første gang satt ganske klare frister for utbyggingen, både tidsmessig og hva som skulle være tilgengelig av lademuligheter:

Sitat fra: elbil.noDet er satt som et nesten ufravikelig premiss fra Transnova at nye hurtigladestasjoner må ha multistandard (passe alle elbilmodeller) for å kunne motta støtte.

Sitat fra: TransnovaVedståelsesfrist: innen 1 måned etter mottatt tilsagnsbrev fra Transnova, skal det bekreftes at man vedstår seg tilsagnet man har mottatt og har til hensikt å etablere tiltaket slik som forutsatt.

Sitat fra: TransnovaDersom søker ikke innen 6 måneder etter tilsagn etablerer tiltaket vil tilsagnet kunne trekkes tilbake.

Det skulle tilsi at de ladeplassene som det ble gitt støtte til skulle vært operative innen utgangen av februar 2015.

I utlysningsteksten skilles det mellom ladere i byområder og transportkorridorer og det står bl.a følgende:

Sitat fra: TransnovaLadestasjoner skal i utgangspunktet ha ladere med standardene Combo,CHAdeMO og AC type 2. I korridorer må det være minst to uttak av hver standard

Sitat fra: TransnovaByområder: Norges 30 største tettsteder, slik dette er angitt i Transnovas forslag til nasjonal strategi og finansieringsplan for infrastruktur for elbiler.
Korridorer: Vegforbindelser tilknyttet nasjonale transportkorridorer sør for Tromsø, som ikke overlapper med byområdene og som har maksimal avstand på 600 meter fra disse.

Utifra tallene elbil.no kommer med for antall hurtiladere skulle det tilsi at ca halvparten av ladeplassene skal være korridorer med dobbel infrastruktur:

Sitat fra: elbil.noDe øvrige stasjonene skal dermed få totalt 59 CHAdeMO-, 58 Combo/CCS- og 75 AC-punkt (22-43 kW)


Her er listen over de som fikk tilsagn om støtte, hva er status på disse laderene? Så blir det et spørsmål hva som er transporkorridor og hva som er byområde når disse overlapper


Minnesund: Statoil Fuel & Retail AS, Feiringvegen 23
Ny multistandard i tillegg til gammel CHAdeMO. Transportkorridor? Burde hatt 2xDC kontakter til.

Arendal: Grønn Kontakt AS, Stoa
Fortsatt bare gammel CHAdeMO lader. GK fikk støtte kun til AC men venter på ny støtte til CCS før eventuell utbygging.

Sundebru: Grønn Kontakt AS, Brokelandsheia
Operativ fra mars 2015, 1xCHAdeMO, 1xCombo, 2x22kW AC, Transportkorridor? Ikke krav fra Transnova om dobbelt her.

Sokna: Ringeriks-Kraft Nærvarme AS, Hallingdalsveien 25

Røyse: Ringeriks-Kraft Nærvarme AS, Holeveien 1741
Ikke utbygget enda

Bergen: Statoil Fuel & Retail AS, Nordre Brurås 2, Nyborg
Operativ, en multistandard med CHAdeMO, Combo og AC

Bergen: BKK, Edvard Griegs vei 1 (Danmarksplass)
Operativ fra januar 2015, 5x CHAdeMO, 5x Combo, 4x 22kW AC

Eikelandsosen: Fusa kraftlag, Leiro 25
Under oppføring. Fundament+kabler (april 2015)

Mongstad: BKK, Mongstadvegen 1020
Operativ fra februar 2015, 1x CHAdeMO, 1x Combo, 3x AC

Røldal: Odda Energi AS, Kyrkjevegen 27
Operativ fra desember 2014, GrønnKontakt, 2x CHAdeMO, 2x Combo, 2x 22kW AC

Trengereid: BKK, Trengereidsvingane 1
Ikke utbygget enda

Vossestrand (Voss): Voss energi, Myrkdalsvegen 9
Borte fra ladekartet

Evenes: Statoil Fuel & Retail AS, Bedringens vei 1
Operativ, en multistandard med CHAdeMO, Combo og AC

Fauske: Statoil Fuel & Retail AS, Storgaten 88
Operativ, en multistandard med CHAdeMO, Combo og AC

Mo i Rana: Statoil Fuel & Retail AS, Verkstedveien 3

Narvik: Narvik kommune/Nordkraft, Bolagsgata 20

Korgen: Statoil Fuel & Retail AS, Olderneset
Operativ, en multistandard med CHAdeMO, Combo og AC

Sunndalsøra: Grønn Kontakt AS, Hovsvegen 49
Operativ, 1xCHAdeMO, 1xCombo, 2x22kW AC

Valldal: Grønn Kontakt AS, Murigrandane
Operativ, 1xCHAdeMO, 1xCombo, 2x22kW AC

Åndalsnes: Grønn Kontakt AS, Øran vest
Operativ, 1xCHAdeMO, 1xCombo, 2x22kW AC

Dombås: Ishavsveien AS, Dombås senter
Utsatt

Gjøvik: Statoil Fuel & Retail AS, Bryggevegen

Hjerkinn: Ishavsveien AS, Dovrefjell
Utsatt

Lesja: Ishavsveien AS, Bjorlivegen
Utsatt

Lom: Ishavsveien AS, Stupulvegen 9-13
Utsatt

Stavanger: Statoil Fuel & Retail AS, Petroleumsveien 1
Operativ fra mars 2015, en multistandard med CHAdeMO, Combo og AC

Ølensvåg: Statoil Fuel & Retail AS, Statoilstasjonen
Planlegges oppsatt i Mai 2015

Aurland: Ishavsveien AS, Skulevegen 58
Utsatt

Fagerhaug (Oppdal): Ishavsveien AS, Fagerhaug
Utsatt

Rennebu: EV Power AS, Berkåk senter
Operativ fra april 2015, to doble DC ladere, mangler hurtig/semihurtig AC-lademulighet

Støren: EV Power AS, Svartøya 15B

Trondheim: Statoil Fuel & Retail AS, Torbjørn Bratts vei 13

Trondheim: EV Power AS, Edvard Griegs gate

Porsgrunn: Statoil Fuel & Retail AS, Prestmoen
Operativ fra april 2015, CHAdeMO, Combo, 2xAC, Transportkorridor? Burde hatt 2xDC kontakter til.

Nordkjosbotn: Grønn Kontakt AS, Sentrumsveien 4
Ikke utbygget enda, blir heller ikke utbygget grunnet for høye kostnader.

Tromsø: Statoil Fuel & Retail AS, Terminalgata 24
Operativ fra mars 2015, en multistandard med CHAdeMO, Combo og AC

Holmestrand: Statoil Fuel & Retail AS, Grelland 1 (nye E18)
Operativ fra april 2015, 1xCHAdeMO, 1xCombo, 2xAC, Transportkorridor? Burde hatt 2xDC kontakter til.

Askim: Statoil Fuel & Retail AS, Rakkestadveien 50
Operativ, en multistandard med CHAdeMO, Combo og AC

Moss: Moss kommune, Kirketorget (Kirkegata)
Ikke utbygget enda


Oppsummert til nå av 39 plasser:
19 plasser bekreftet operative/oppgradert.
2 plasser vil ikke bli utbygget
1 under oppføring



http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3339-her-kommer-40-nye-hurtigladere
http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2014/04/Program-for-tilskudd-til-etablering-av-infrastruktur-for-ladbare-biler-%E2%80%93-P6-2014..pdf

Panduck

Etter en del frustrasjon over hva som har dukket opp, og de kravene du viser til, hadde jeg tenkt til å lage nøyaktig samme liste! Takk for at du tok på deg den jobben. Dette er et spørsmål jeg virkelig synes bør besvares! Om ikke laderene mot Kristiansand er korridorladere, vet ikke jeg.

emil

Hadde da vært fint om folk med lokalkunnskap om de aktuelle ladeplassene kunne komme med informasjon så jeg får oppdatert listen. Alle kan se på hurtigladekartet og finne ut hva som er status nå, men siden det er søkt om utvidelser av eksisterende ladeplasser (bl.a Stoa som ikke har blitt utført) så er det greit å vite om og når ladeplassene det har blitt søkt om har kommet opp.

Panduck

Sitat fra: emil på tirsdag 14. april 2015, klokken 11:16
Hadde da vært fint om folk med lokalkunnskap om de aktuelle ladeplassene kunne komme med informasjon så jeg får oppdatert listen. Alle kan se på hurtigladekartet og finne ut hva som er status nå, men siden det er søkt om utvidelser av eksisterende ladeplasser (bl.a Stoa som ikke har blitt utført) så er det greit å vite om og når ladeplassene det har blitt søkt om har kommet opp.

Minnesund har, i tillegg til den chademoladeren de hadde, fått en multilader. Samme oppsett som på Økern, altså. I tillegg hadde de et greit tilgjengelig 22kW-punkt. De har altså dobbelt opp på alt annet enn CCS (som de jo vel burde ha)

THE

Aurland: Ishavsveien AS, Skulevegen 58

Denne laderen er det ikke startet opp noe arbeid med. Siden det er Ishavsveien, så kan nok den utsettes på ubestemt tid i oversikten din....

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pagal

Stavanger: Statoil Fuel & Retail AS, Petroleumsveien 1: Multistandard Circontrol
Eikelandsosen: Fusa kraftlag, Leiro 25                        :Fundament og tilførsel kabler klar
Early CHAdeMO adapter Jæren

emil

Sitat fra: THE på tirsdag 14. april 2015, klokken 11:22
Aurland: Ishavsveien AS, Skulevegen 58

Denne laderen er det ikke startet opp noe arbeid med. Siden det er Ishavsveien, så kan nok den utsettes på ubestemt tid i oversikten din....

Ingen av Ishavsveienladerene er bygget, nå er antatt klar satt til i sommer på flere av det. For noen uker siden sto de med antatt klar 2016-2020.

THE

Har hatt en hyggelig samtale med Ishavsveien.

Status i hurtigladekartet skyldes en feil, og har blitt rettet opp nå. Alle de 6 laderne de har fått støtte til skal være klare innen 30. juni (Oppdal, Hjerkinn, Dombås, Lom, Bjorli, Aurland). De har bestilt utstyr og ladestasjonene blir montert fortløpende utover våren og sommeren.

Det kommer 2 DC punkt (Chademo + CCS) + 22kW AC på 5 av plassene. Et av stedene har de trøbbel med kapasitet på nettet, så det blir det ikke AC punkt. Jeg fikk ikke vite hvilken ladestasjon som ikke får AC, men basert på kjennskap til stedene de skal monteres vil jeg tippe at det er enten Hjerkinn eller Bjorli som kun får DC-ladepunkt. I hurtigladekartet står det fremdeles at alle stedene skal få AC-punkt.

Årsaken til at det ikke settes opp 43kW stolper er at Renault har kuttet 43kW lading på "nye" Zoe.

Ishavsveien har ingen planer om å endre prisstrategi, men de planlegger fremdeles å bygge ut ladekorridorer. Mer informasjon om videre planer skal komme i løpet av 1-2 mnd. Hvis de skal fortsette å bygge ut korridorer med ladestasjoner betyr vel det at E6 og E16 ligger inne i fremtidsplanene til Ishavsveien (dette er bare mine antagelser og håp).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kaiat

Sitat fra: emil på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:57

Vossestrand (Voss): Voss energi, Myrkdalsvegen 9


Denne her ser ut til å ha forsvunnet fra hurtigladekartet? Er ganske sikker på at den var der før, den var vel ført opp som enten "kommende" eller "innvilget søknad". Noen som vet noe mer om den?

pagal

NOR_02587
Grønn Kontakt, Hurtigladestasjon i Røldal
Kyrkjevegen 27, 5760
Ant ladepunkt: 6
Fordeling:
2 CHAdeMO (Hurtig DC). 2 Combo (Hurtig DC). 2 Type 2 (Semihurtig AC).
Early CHAdeMO adapter Jæren

stiberger

#10
Tromsø: Statoil i Terminalgata har fått opp sin :) AC, combo og chademo.
Finnes på hurtigladekartet og Car-El har en post her på forumet.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14207.msg331057.html#msg331057

Nordkjosbotn: Grønn Kontakt AS Er ikke oppe enda. Usikker på status.
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

Kent

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Status på våre utbygginger i listen over:

Arendal
Tilsagn om støtte til flexilader (AC22kW), men ikke til CCS. Vi kommer ikke til å benytte dette tilsagnet i første runde, men heller søke på nytt om en ordentlig utvidelse her (CCS + AC22kW) når Enova en gang blir operative med ny støtteordning.

Brokelandsheia
Operativ fra mars 2015, 1xCHAdeMO, 1xCombo + 2x22kW AC

Røldal
Operativ fra desember 2014. 2x CHAdeMO, 2x Combo, 2x 22kW AC

Sunndalsøra:
Operativ. 1xCHAdeMO, 1xCombo + 2x22kW AC

Valldal:
Operativ. 1xCHAdeMO, 1xCombo + 2x22kW AC

Åndalsnes:
Operativ. 1xCHAdeMO, 1xCombo + 2x22kW AC

Nordkjosbotn:
Her ble prislappen for utbygging ekstremt høy. I mangel av noen som vil være med på spleiselaget, kommer vi dessverre ikke til å benytte oss av dette tilsagnet.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

emil

Sitat fra: THE på tirsdag 14. april 2015, klokken 12:21
Har hatt en hyggelig samtale med Ishavsveien.

Status i hurtigladekartet skyldes en feil, og har blitt rettet opp nå. Alle de 6 laderne de har fått støtte til skal være klare innen 30. juni (Oppdal, Hjerkinn, Dombås, Lom, Bjorli, Aurland). De har bestilt utstyr og ladestasjonene blir montert fortløpende utover våren og sommeren.

Det kommer 2 DC punkt (Chademo + CCS) + 22kW AC på 5 av plassene. Et av stedene har de trøbbel med kapasitet på nettet, så det blir det ikke AC punkt. Jeg fikk ikke vite hvilken ladestasjon som ikke får AC, men basert på kjennskap til stedene de skal monteres vil jeg tippe at det er enten Hjerkinn eller Bjorli som kun får DC-ladepunkt. I hurtigladekartet står det fremdeles at alle stedene skal få AC-punkt.

Årsaken til at det ikke settes opp 43kW stolper er at Renault har kuttet 43kW lading på "nye" Zoe.

Ishavsveien har ingen planer om å endre prisstrategi, men de planlegger fremdeles å bygge ut ladekorridorer. Mer informasjon om videre planer skal komme i løpet av 1-2 mnd. Hvis de skal fortsette å bygge ut korridorer med ladestasjoner betyr vel det at E6 og E16 ligger inne i fremtidsplanene til Ishavsveien (dette er bare mine antagelser og håp).

Får nesten håpe at de ikke bygger som de lover, for det er ikke bra for tilfeldige turer mellom Oslo og Trondheim hvis de får "monopol" på en så viktig del av strekningen med den prispolitikken de fører.


Panduck

Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 17:08
Får nesten håpe at de ikke bygger som de lover, for det er ikke bra for tilfeldige turer mellom Oslo og Trondheim hvis de får "monopol" på en så viktig del av strekningen med den prispolitikken de fører.

Hadde Ishavsveien hatt ladere langs stort sett alle hovedveier og andre strategiske punkter, skulle jeg gjerne betalt "årsavgiften" deres. Men gitt dekningen de har, blir det helt uinteressant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA