Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: B.electric lader for tregt

Startet av apwr, mandag 11. mai 2015, klokken 09:56

« forrige - neste »

apwr

Hei!

Vi får straks vår Tesla S85D, og er nå i ferd med å se på ladeløsninger. Vi er en del av en velforening som tillater montering av maksimalt 1 stk 220V/16A kurs pr. plass (med egen strømmåler).

Alternativ 1: Ladeboks

Hvilke ladebokser med fastmontert kabel bør man velge? Jeg synes Salto sine ladebokser er litt i overkant dyre. Finnes det en ladeboks med fastmontert kabel som kan åpne ladeluka på bilen automatisk?

Alternativ 2: Blått industriuttak

Er det slik at dersom man monterer et blått industriuttak så benytter man kabelen som følger med bilen, og på den måten kan en også åpne ladeluka med ladekabelen?

Jeg regner med at begge disse alternativene gir lik ladetid (gitt riktig montering), samt at sistnevnte er en del billigere?

Setter pris på tilbakemeldinger!  :)



satheesh.net

Det enkleste (og billigste) er den blå kontakten. Den vil gi deg 32A på 230V, som igjen tilsvarer ca. 33km/t.

Du slipper da å gå til innkjøp av en Saltoboks, da det blå adapteret fra Tesla er mye rimeligere.

Man skal ha ganske spesielle kjørevaner om dette ikke er tilfredstillende nok. ;)

Johnny

Jeg hadde montert ladeboks, men ville valgt en rimeligere løsning enn Salto.

Åpning av ladeluka gjør jeg normalt fra skjermen før jeg går ut av bilen. Det kan også gjøres fra "fobben".

Dere kan montere en blå 32A industrikontakt på den 16A kursen som er tilgjengelig. Bilen vil da huske at det bare er 16A tilgjengelig når du har stilt det ned en gang. Dette er den klart billigste løsningen.

Ladetiden vil bli den samme for begge løsningene.
TMS og eGolf.

Ipadjove

Kan man kjøpe en ekstra "laddekladd" (1300,-) fra Tesla og ha den stående tiloblet fast til den blå kontakten? Slik at en kan ha den andre liggende i bilen til vanlig?

GOS

Sitat fra: Ipadjove på mandag 13. april 2015, klokken 21:43
Kan man kjøpe en ekstra "laddekladd" (1300,-) fra Tesla og ha den stående tiloblet fast til den blå kontakten? Slik at en kan ha den andre liggende i bilen til vanlig?

Nei, den "ladekladden" du referere til for 1300 kroner er en Type 2 kabel som krever at det er en "boks på veggen". UMC kabelen eller en Mennekes kabel har denne "boksen" innebygget i de klumpen som er på kabelen.

Tror en ekstra UMC koster 4-5000, tror Mennekes kabelen er litt billigere men den kan ikke kobles til adaptere på den måten UMC kabelen kan.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Olatho

#5
Har samme begrensning (230/16), og en boks fra Keba. Ikke fast kabel i boksen, men jeg fikk med en ekstra type2-kabel da vi fikk bilen, så den er alltid tilkoblet i boksen.
Åpning av ladeluka gjør jeg med nøkkelen (foben) eller skjermen i bilen, så det er ikke noe problem.
Deilig å slippe å dra kabelen inn og ut av bilen hver dag, og prisforskjellen på en type2-boks og en ekstra UMC er ikke all verden.

Dette er den vi har: http://www.nofuel.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product
Her er et rimeligere alternativ: http://www.nofuel.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader-type-2#product


elbilmanne

Jeg har valgt samme løsning som Olatho, med Keba. Har ikke fått Teslaen enda, men bruker den på en Nissan så lenge. Kjekt med løs kabel sånn sett, kan veksle mellom type 1 og type 2.

For å slippe å styre med skjerm og/eller nøkkel for å åpne ladeluke har jeg kjøpt en liten garasjeportåpner som er programmert til å gi samme signal som det fra knappen på umc-en. Denne tenker jeg å feste enten på type2-kabelen eller bare på ladeboksen. Har ikke helt bestemt meg enda, og ikke fått testet om den funker. Time will show.

ksandal

Sitat fra: magnushj på mandag 13. april 2015, klokken 22:14
har jeg kjøpt en liten garasjeportåpner som er programmert til å gi samme signal som det fra knappen på umc-en.

vil gjerne vite hvordne du gjorde det, og hva det kostet.. sånn vil sikkert flere ha :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Ipadjove


elbilmanne

Sitat fra: ksandal på tirsdag 14. april 2015, klokken 13:25
Sitat fra: magnushj på mandag 13. april 2015, klokken 22:14
har jeg kjøpt en liten garasjeportåpner som er programmert til å gi samme signal som det fra knappen på umc-en.

vil gjerne vite hvordne du gjorde det, og hva det kostet.. sånn vil sikkert flere ha :-)



Kjøpte en sånn. Har ikke fått testet den enda, ettersom jeg først får bilen (forhåpentligvis) om en drøy uke.

EDIT: Kostet omtrent 30 euro. Om man kjøper ti eller flere kan man kjøpe direkte fra produsenten, og da blir de marginalt billigere.

Sandvika

Sitat fra: GOS på mandag 13. april 2015, klokken 21:50
Sitat fra: Ipadjove på mandag 13. april 2015, klokken 21:43
Kan man kjøpe en ekstra "laddekladd" (1300,-) fra Tesla og ha den stående tiloblet fast til den blå kontakten? Slik at en kan ha den andre liggende i bilen til vanlig?
Har parallell diskusjon på dette i en annen tråd. Ekstra UMC koster 4000,- evt. +600,- for ekstra blått adapter. Kjempeløsning, men i en fellesgarasj

Nei, den "ladekladden" du referere til for 1300 kroner er en Type 2 kabel som krever at det er en "boks på veggen". UMC kabelen eller en Mennekes kabel har denne "boksen" innebygget i de klumpen som er på kabelen.

Tror en ekstra UMC koster 4-5000, tror Mennekes kabelen er litt billigere men den kan ikke kobles til adaptere på den måten UMC kabelen
4000,- + 600,- pr adapter. Veldig god løsning, men  i en fellesgarasje må man være litt kreativ for å unngå tyveri da den ikke er skrudd fast til veggen.

herr x

#11
Jeg fikk montert et 3-fase-stikk og kjøpte ladeboksen med type-2-kabel av jkirkebo her på foraet. Er ekstremt fornøyd. Nå henger type-2-kabelen pent på veggen og det tar meg kun noen sekunder å koble bilen inn (åpner ladeluken fra keyfoben i lomma), og jeg får alltid ladet med maksimal kapasitet. Boksen koster omtrent 3700,- hvis jeg husker riktig (+ installasjon av blått 3-fase-stikk. Hvis du ikke har tre faser til din parkeringsplass så fikser jkirkebo også blått 2-fase-stikk på ladeboksen hans. Hvis du sier fra, kan jkirkebo også forinnstille boksen slik at den signalerer 16A til bilen - da vil du sikre at du alltid får maksimal tilgjengelig kapasitet når du lader, og andre fremtidige elbiler vil ikke trekke for mye strøm slik at sikringen går.
Jeg skulle absolutt ikke gått for å bare montere blått stikk og bruke samme UMC som jeg har i bilen - å koble denne inn og ut hver gang er ikke noe morsomt. Muligens at du kan vurdere å kjøpe en ekstra UMC med et ekstra blått stikk, men denne løsningen vil bli noe dyrere enn jkirkebo sin ladeboks og din andre UMC kan lett bli stjålet når den ikke er koblet til bilen. I tillegg vil den løsningen gi deg unødvendig lang kabel.
Model X, 90D

Griffel

#12
Sitat fra: herr x på fredag 17. april 2015, klokken 07:44
Jeg fikk montert et 3-fase-stikk og kjøpte ladeboksen med type-2-kabel av jkirkebo her på foraet.
En skal huske på at dette er til en fellesgarasje. Nå kan kvaliteten av denne boksen være minst fult på høyde med ferdigbygde apparater, men det er vel et byggesett som ikke lovlig kan omsettes som et komplett apparat, men som en elektrikker har anledning til å plassmontere, eller lage portabelt til eget bruk.

Eller er dette en CE merket boks jkirkebo importerer?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

herr x

Alle deler i boksen er godkjente CE-merket komponenter som brukes i godkjente strøminstallasjoner verden over. Det tar en elektriker 10 minutt å koble sammen kablene i boksen.
Model X, 90D

Griffel

#14
Sitat fra: herr x på fredag 17. april 2015, klokken 09:20
Alle deler i boksen er godkjente CE-merket komponenter som brukes i godkjente strøminstallasjoner verden over. Det tar en elektriker 10 minutt å koble sammen kablene i boksen.
Ja men, siden det er montert sammen og flyttbart er det et apparat uansett kvalitet og at det er kun CE merkete komponenter, og kan da  ikke (lovlig) omsettes. Kun privat bruk på egen risiko. Greit nok i egen garasje men kanskje ikke det jeg ville anbefale i en fellesgarasje.

(Fast montert, gjelder forskrifter for elektriske annlegg, mens det flyttbare apparatet, som apparat, skal CE merkes som er produsenten bekreftelse på at det tilfredstiller alle krav som er relevante for en slik enhet + at produsenten ikke kjenner til noen svakheter som ikke dekkes av de relevante bestemmelsene + krav om bruksanvisninger etc.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA