Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering Golf GTE

Startet av Per Ole, søndag 10. mai 2015, klokken 09:04

« forrige - neste »

Per Ole

Jeg og min 2014 mod Leaf har nå vært gjennom vår første vinter sammen.
Har lagt merke til at hvor lang rekkevidde er veldig temperaturavhengig. Har ikke vært under 120 km men heller ikke over 160 km. Selv nå i april hvor temperaturen her i Bergen har lagt mellom 0 og 13-14 grader har jeg ikke sett over 160 km rekkevidde. Hva er "normal" rekkevidde vinter/vår? Jeg lader mest 16 A, men av og til 10 A. Når dette er målt er selvsagt bilen i ECO modus med varme av...

Takker for synspunkter og svar  :)
Grå Leaf 2014
Venter i spenning på modellen med 400 km rekkevidde

fws

Når du snakker om rekkevidde. Er det estimert rekkevidde, eller er det hvor langt du har greid å kjøre?
Jeg pleier å regne 10-12 mil reel rekkevidde på vinteren, og 12-16 mil på sommeren.
Men jeg har svært sjelden kjørt mer enn 10 mil i ett strekk uten å lade. Hvis man driver med småkjøring blir rekkevidden kortere.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Per Ole

Det må vel være estimert rekkevidde. Tallet som står i dasjbordet.  ;)
Grå Leaf 2014
Venter i spenning på modellen med 400 km rekkevidde

emil

Det tallet er, selv etter fullading, basert på din kjørestil og forbruk før ladingen og ikke noe du bør ta for seriøst desverre.

MindViruz

Hvis jeg kjører i Bergensområdet, og skal ta èn tur, som krever det meste av batterikapasiteten, er GOM svært så nøyakig om ikke topografien endrer seg mye.

Mye småkjøring gjør at GOM er for optimistisk, men på langtur i jevn topografi er den veldig bra synes jeg. Den synker først veldig fort, men så synker den saktere etterhvert, og da ender jeg opp med en total rekkevidde på det GOM viste til å begynne med.

emil

Kjører du jevnt vil jo de neste milene tilsvare de tidligere kjørt og GOM vil være passe nøyaktig. Ekstremtilfellet for min del var en morgen jeg hadde 203km på GOM etter fullading og avgang, og i det jeg svingte ut på E18 3km senere var jeg nede i ca 150km og så tror jeg at jeg var nede i under 100 før det hadde gått en mil til.

Jeg pleier å avslutte turene mine med 3-5km rolig kjøring i nedoverbakke og i mange tilfeller regenerere mer enn forbrukt strøm, men så må jeg jo oppover den samme strekningen på neste tur.

For min del har jeg ser jeg knapt på GOM og batterimåler. Kjører jeg småturer godt innenfor det som er tilgjengelig kapasitet har ikke batterinivå så mye å si, på langturer bruker jeg LeafSpy til å se både forbruk og gjenværende kapasitet. På langtur tilpasser jeg hurtigladingene så jeg kommer til neste hurtiglader litt etter første varsel om lavt batteri.

MindViruz

GOM er mye mer nøyaktig om du starter med forvarmet bil enn uten, på vinter/høst/vår.

muse

GOM er svære lite stolbart, hadde i sist uke estimert 173 km med 2 grader i eco. Måtte blitt slept en haug med mil for å oppnådd det  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA