Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Zero-talent, søndag 10. mai 2015, klokken 08:47

« forrige - neste »

THE

@fiskeri, her tror jeg nøkkelen ligger for å få husstander med en bil til å bytte den ut i elbil. Jeg må lade hver dag, og nå til vinteren må jeg nok lade mer enn en gang pr dag ganske ofte også. Likevel klarer jeg all dagligdags kjøring med elbil.

Dieselbilen blir brukt når det skal masse bagasje, tilhenger eller skistativ med. En bil med Tesla X egenskaper til halv pris hadde gjort at dieselbilen kunne erstattes med en elbil. Forhåpentligvis vil det dukke opp alternativer som har 300 km reell rekkevidde med tilhenger på slep til en fornuftig pris i løpet av de neste 3-4 årene, og da tror jeg dieselandelen i registreringsstatistikken blir forsvinnende liten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Einar_S

Sitat fra: THE på torsdag 22. oktober 2015, klokken 13:33
Forhåpentligvis vil det dukke opp alternativer som har 300 km reell rekkevidde med tilhenger på slep til en fornuftig pris i løpet av de neste 3-4 årene, .....
Neppe.
Men du kan jo håpe på hengere med batterier og elmotor. ;-)
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

morten69

Tesla model x kan fåes med henger feste og 2.2T dra vekt. Vil tippe at med ny batteri teknologi i 2017 vil flere komme med henge feste.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Mazzbot

Håper det blir mulig å bytte batteri til f eks 30kwh eller enda større på dagens leaf .

Har en bekjent hos nisssn og han sa større batteri enn 30kwh  fra høsten 2016 :) så noe skjer iallfall , ville vært mer gunstig for Nissan å tilby batteripakke for eksisterende kunder . De som ikke allerede har en fra før velger leaf med 300km rekkevidde mens vi som allerede har en leaf kan bytte batteripakke . Da vil de tjene på mange kunder .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Taffelman

At produsentene kommer til å tilby større batteripakke til gamle biler har jeg dessverre liten tro på. De sørger nok heller for å gjøre noen endringer i systemet som gjør oppgradering til den større batteripakka teknisk umulig. Målet om å selge flest mulig nye biler til enhver tid kommer langt foran tidligere kunders ønske om å beholde den gamle bilen lengst mulig.

Men at det etterhvert dukker opp uoriginale løsninger fra fremtidens "tuning" bransje, kan man jo håpe på.
X75D
TM3 LR AWD

TM

@Mazzbot, jeg klarer ikke se at det vil være lønnsomt for Nissan å tilby batteribytte, og jeg kan ikke tenke meg at mange ville bruke 50-100.000 på en3-4 år gammel Leaf for å få lenger rekkevidde. Nissan har valgt å selge både 24 kW versjonen og 30 kW versjonen, så de dekker hele markedet med nye biler. Det vil jo også være negativt for miljøet å tilby bytte av batterier som fungerer tilfredsstillende, men mindre de kan resirkuleres eller benyttet til andre formål. Jeg vet ikke om noen bilfabrikk som tilbyr å bytte fra dieselmotor til bensinmotor i en fossilbil, selv om det kanskje kunne vært teknisk mulig.

leafnor

Et miljøaspekt som kommer inn er hvilket footprint Nissan vil sette fra sin miljøprofil (Mange pene tidsriktige ord i den setningen :o).

Nissan kan velge å tilby bytte til 30kW batterier ut fra ren miljøpolitikk, men prise det i "smertegrensen" så ikke for mange faktisk gjør byttet.
For de er til for å tjene penger, lager ikke EL-biler for å redde verden eller få meg og deg til å bli "rike" gjennom billig drivstoff og avgiftsfritak.
Spår derfor:
De kommer til å muliggjøre bytte, og prisen blir "uforklarlig" høy.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rio

Jeg tror Nissan vil tjene på dette - både fordi det gir sikkerhet til fremtidige Leaf-kjøpere ("Jeg kan trygt kjøpe Leaf, fordi jeg kan oppgradere en gang i fremtiden dersom jeg trenger det."), og goodwill fra eksisterende eiere.

Det er selvsagt mer miljøvennlig å kjøpe en ny batteripakke enn en ny bil, og den gamle batteripakken kan brukes i noen av Nissans demand response prosjekter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ThomasEL

Usikker på hva Nissan velger, men Nissanrepresentanten som refereres tidligere i tråden bekrefter jo hvertfall langt på vei at det teknisk ikke er noe hokus pokus å legge til rette for batterioppgradering...

Syns "Rio" poengterer et svært viktig poeng:
En trygghet på at "som Leafeier kan jeg uten problemer oppgradere batteriet" betyr litt ved bilkjøp. (Selv om man nok må anta at NESTE batterioppgradering igjen ikke nødvendigvis passer fysisk i dagens modeller)
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hansi

Kanskje batterioppgradering kan bli det neste bilprodusenter tjener litt penger på? I dag tjener de vel ikke så mye på salg av selve bilene, men på service. Elbiler krever ikke like mye service som fossilbiler, kanskje kan batterioppgraderinger bli den neste form for servicearbeid? De brukte batteripakkene har mange bruksområder.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA