Hovedmeny

TPMS

Startet av Bonefish, mandag 13. april 2015, klokken 08:47

« forrige - neste »

Bonefish

Kjøpte orginalfelger fra en kar som ikke ville ha felgene han fikk levert med bilen. Monterte dem i går og fikk opp at TPMS systemet trengte service. Prøvde og resette systemet flere ganger uten hell. Kontaktet Tesla i dag og det viser seg at nye biler blir levert med et nytt TPMS system som ikke er kompatibelt med det systemet i"gamle biler".
Må si at bilen som er bare litt over et år, ble vel fort gammel.....  >:(
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Øyvind.h

Men det er da vel null stress å få tak i de rette sensorene? Selv om Tesla har byttet sensortype? Det er flere bilprodusenter som benytter de samme sensorene som Tesla brukte i 2013/2014.

Jeg er mer nysgjerrig på hvilket system/frekvens Tesla har valgt nå, og hvorfor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bonefish

Ikke noe problem å få nye sensorer, men det koster.
Tror nok at flere kan få seg en overaskelse som har gått for en ny model S men beholdt et felgsett for å bruke på den nye bilen.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

RaBalder

Sitat fra: Bonefish på mandag 13. april 2015, klokken 09:59
Ikke noe problem å få nye sensorer, men det koster.
Tror nok at flere kan få seg en overaskelse som har gått for en ny model S men beholdt et felgsett for å bruke på den nye bilen.
Det er ikke den verste overraskelsen å få. Det er enkelt å få gjort noe med det, men det koster noen kroner.

jo58

Er det noen som har erfaring fra og bruke originale TPMS på 3je partsfelger. Ved nærmere undersøkelse av sensorer så har disse 2 små lepper (ca2mm)som stikker ut i den delen som vender ned mot felgen.(ytterkant av sensor)
Skal disse være nede i et spor på originalfelgen for og sikre at sensorer ikke beveger seg sideveis ?
Eller har disse en annen misjon ?
Har planer om og file disse ned så at undersiden blir jevn mot felgen.
Noen som har synspunkter ??
S P100D juni 2017
P85  Solgt
Utlevert Mai. 2014

petersv

Den sitter vel fast i ventilen uansett tror jeg.

B_Tesla

Jeg har de nye sensorene. Tror det er samme frekvens faktisk. De hadde mye krøll med de første, så byttet produsent (continental?). Mulig du kan bytte med noen. Sensorene går greit av. Jeg greide hvertfall å selge dem. Koster ny 1600 for alle
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

ELLP

Så "gammel" Tesla kan ikke lese de nye sensorene. Men er det slik at Teslaer med de "nye sensorene" ikke leser de gamle sensorene også?

christian1986

Det er riktig.

Når det gjelder endringene er de nye sensorene mye smartere. Mens en før fikk beskjed om at et dekk hadde for lite luft får du nå beskjed om hvilke. Var også noen andre forbedringer i måten de kommuniserer med bilen, men husker ikke detaljene her.

krister461

Sitat fra: christian1986 på onsdag 15. april 2015, klokken 07:54
Det er riktig.

Når det gjelder endringene er de nye sensorene mye smartere. Mens en før fikk beskjed om at et dekk hadde for lite luft får du nå beskjed om hvilke. Var også noen andre forbedringer i måten de kommuniserer med bilen, men husker ikke detaljene her.

Har du noe som bekrefter dette? Mitt inntrykk var at det ikke var noe praktisk forskjell på gamle og nye sensorer foruten at de kommer fra forskjellige produsenter og ikke kan brukes på tvers.

christian1986

Under en uke etter jeg fikk bilen kom det opp at jeg manglet luft i venstre bakdekk. Før har det bare stått at det mangler luft i et dekk.

Når det gjelder ytterligere bekreftelser så har en servicetekniker uoppfordret fortalt det til meg. Så muntlig og egen erfaring er alt jeg kan vise til.

krister461

Sitat fra: christian1986 på onsdag 15. april 2015, klokken 18:45
Under en uke etter jeg fikk bilen kom det opp at jeg manglet luft i venstre bakdekk. Før har det bare stått at det mangler luft i et dekk.

Kult. Det visste jeg ikke. Hvilken software versjon var det når du fikk disse meldingene? Skulle jo tro det var mulig å vite hvilken sensor som klaget også med de gamle...

Lynet

Mange biler viser både trykk og temperatur i hjulene, jeg kan ikke finne dette på Tesla!
Eller er det jeg som ser dårlig?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

krister461

Sitat fra: Lynet på onsdag 15. april 2015, klokken 19:26
Mange biler viser både trykk og temperatur i hjulene, jeg kan ikke finne dette på Tesla!
Eller er det jeg som ser dårlig?
Det er ikke tilgjengelig. Kanskje det kommer som en update en gang...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA