Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Bag

Startet av Lars-bgo, lørdag 09. mai 2015, klokken 21:54

« forrige - neste »

Lars-bgo

Så langt har jeg et forbruk på 21,5 Wh/km , stort sett regn/våt vei, 17'' sommerdekk, 3-8 grader, normal/rask kjøring med snitthastighet 68 kmt.(mye motorvei i 90-95..), radio og klima på, bilen har range expander.
Synes det er et noe høyt forbruk, det gir rekkevidde på (32,2/,215) 150 km. Jeg bruker automatisk radarbasert regenerering, det er mulig det krever mer energi enn "normal" regenerering?

Jeg hadde forventet rundt 17 Wh/km som ville gitt rekkevidde på 190 km, resultatet er uten å ha forsøkt å spare, jeg skal ta en uke med "rolig økonomikjøring" og se hvor mye forbruket kan kuttes.

("best case"/teoretisk etter norm skal man få 230 km ved tørr vei, flatt, varmt og stabil hastighet...).

Andre målinger?

BOS sin demobil har snitt på 17 Kw/km hvilket indikerer at automatisk regenerering , som jeg så langt har brukt, ikke er energieffektivt. I tillegg skulle man forvente et høyt forbruk på en demobil...
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Lars-bgo

Nå har jeg hatt bilen noen uker og fått litt erfaring.
Kjører jeg "oppmerksomt/økonomisk" og bruker "paddlene" aktivt får jeg et forbruk på 17,5 wh/km på tørr vei, 12 grader og blandet kjøring i snitthastighet 60 Kmt hvilket gir en rekkevidde på ca. 185 km. Ut fra erfaring med andre el biler synes jeg det er bra.

Jeg tror ikke jeg vil kunne redusere dette forbruket noe særliguten å redusere hastigheten til et kunstig lavt nivå.

Bilen har range expander og redarbasert regenerering.

Oppdatering: det er kommet frem at reelt forbruk er 18% lavere enn det som vises i instrumentet. Legger man dette til grunn er rekkevidden med min "økonomiske" kjøring 220 km. Ikke verst!




Ser av test i DN at de har kjørt B Electtic med vesentlig  lavere forbruk enn det jeg får.. 83 km med 33% av batteriet  dvs Ca 250 km med range expander med optimale forhold.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Sabohn

Da har jeg hatt første tur fra hjem til jobb med bilen min. 37km på tørr asfalt med standard-dekk og basis-felg i 14 grader varmt vær
Kjørt i E med litt cruisecontrol og stort sett ellers i D-auto forbruk viser 18.9 kwh/100km

79% igjen av batteriet (startet med full-ladet uten range-extender)

Jeg kan ellers melde at jeg er meget fornøyd med bilen. :)

Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Øyvind.h

Sitat fra: Sabohn på mandag 01. juni 2015, klokken 08:14
Kjørt i E med litt cruisecontrol og stort sett ellers i D-auto forbruk viser 18.9 kwh/100km

79% igjen av batteriet (startet med full-ladet uten range-extender)

Gratulerer med ny bil :)

Med 28kWh utnyttbart, hvorav du benyttet 21% for å kjøre 37km så benyttet du egentlig 159Wh/km.
Det understøtter at Mercedes oppgir et for høyt forbruk.

Om du skulle brukt 189Wh/km over en strekning på 37km og forbrukt 21% av batteriet så måtte batteriet holdt 33kWh.

Null problem når man lærer bilen å kjenne, men du kan antakelig notere bak øret at forbruket ditt er lavere enn det bilen forteller deg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sabohn

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juni 2015, klokken 09:13

Null problem når man lærer bilen å kjenne, men du kan antakelig notere bak øret at forbruket ditt er lavere enn det bilen forteller deg.

Jepp, helt klart.  Hvordan skal vi tolke dette om hvorvidt forbruk av A/C og setevarme m.m. er inkludert i dette?
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Olar0701

Har nå hatt min første langtur Sandnes-Skudesneshavn- Sandnes. Distansen utgjør 200 km tur/retur.
Batteriet var fulladet inkl. range-extender og jeg brukte hhv 52% og 51% på de to etappene. I tillegg fikk jeg ladet for føste gang på en hurtiglader og fra halv tank til full gikk det med drøye 90 minutt. Turen gikk for det meste på tørr asfalt, med èn passasjer, "E"-modus og stort sett "snill" kjøring. Utetemp 10 grader og AC på 20.  Ser nå at det er mulig å skvise ut ca 20 mil på langtur og det er jeg happy med.

Normal bruk for meg er korte turer fra/til jobb, kundebesøk, o.l. Sjelden at jeg får noe særlig mer enn 10 -11 mil ut av slik kjøring og det er ikke optimalt. Regner med at "kaldstart" er den store synderen her.

AreLib

Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Olar0701


Mind_K

Har akkurat tatt en tur på 120km, 8 timers lading (13A), 120km tilbake.
Kom hjem med 3% på batteriet.
Kjørte på motorveien med Cruise på 90 km/t (Eco+) dit og 100 km/t (Sport) tilbake (med senking i byen, selvsagt).

Jeg hadde Range+ da jeg startet og kom til stedet med 25% resterende batteriet: forbruket var altså på ca 20,5.
Jag satte bilen på lading og etter 8 timer hadde jeg 96% og har brukt opp 93% for å komme hjem: forbruket var altså ca. 22,5.

- Tror det er høyt.

Bilen har kjørt foreløpig noe som 1 500 - 2 000 km.
Mercedes B Electric

Torodd Stangeland

Skjønner ikke helt at dere skriver Wh/km? Pleier jo bruke kwh/mil, og regner jeg om blir det jo helt feil. Noe jeg har gått glipp av her?
Bmw I3 2015

AreLib

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 01. juni 2015, klokken 23:38
Skjønner ikke helt at dere skriver Wh/km? Pleier jo bruke kwh/mil, og regner jeg om blir det jo helt feil. Noe jeg har gått glipp av her?
får du forskjellige tall så har du komma på feil plass:-)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 01. juni 2015, klokken 23:38
Skjønner ikke helt at dere skriver Wh/km? Pleier jo bruke kwh/mil, og regner jeg om blir det jo helt feil. Noe jeg har gått glipp av her?

Vet ikke? Det er jo bare å gange med 100. 2kWh/mil=200Wh/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sabohn

Sitat fra: Sabohn på mandag 01. juni 2015, klokken 08:14
Da har jeg hatt første tur fra hjem til jobb med bilen min. 37km på tørr asfalt med standard-dekk og basis-felg i 14 grader varmt vær
Kjørt i E med litt cruisecontrol og stort sett ellers i D-auto forbruk viser 18.9 kwh/100km

79% igjen av batteriet (startet med full-ladet uten range-extender)

Jeg kan ellers melde at jeg er meget fornøyd med bilen. :)

Jeg velger å oppdatere denne

I dag kjørte jeg til jobb i tørt vær  37km med 16grader. Denne gangen kjørte jeg i E+ modus uten cruisecontrol isteden for i E   
Kjører i D-auto med noe D-  i nedoverbakker. startet med 100% batteri uten range-extender.

Brukte 18,3kwh/100km og hadde akkurat 80% igjen av batteriet.

Jeg er meget fornøyd med dette! Jeg klar over at jeg antagelig bruker mindre enn dette da forbrukt 20% batteri-forbruk på den strekningen jeg har kjørt tilsier 15,1kwh/100km
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

AreLib

Kjørte 70km idag, uten range mode, brukte 33%batteri vist forbruk på skjerm 198wh/km
Tørr vei vel og merke:-)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

CitB59EL

Har nå rundet første 1000 km med variert kjøring. Snitt forbruk på 22.2 kWh/100 km via Dash. Bruker mest 19/20 grader auto+mye start stopp kjøring med barnehagelevering og henting og mye små kjøring på Stjørdal. Noe turer til Trondheim som drar ned forbruket noe. Første lang tur(400 km t/r) kommer iløpet av juni spent på forbruket da. Håper da på å komme ned mot 18.0 kWh/100 km på dash. Fornøyd med bilen! Akkurat som forventet. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA