Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2016 modell

Startet av Theotokos, lørdag 09. mai 2015, klokken 20:26

« forrige - neste »

Theotokos

Min svoger har p85+. Han opplever at han kan slå nedi disse små dumpene som ikke går over hele veien. Jeg har kjørt på de samme den,  men aldri vært nedi. Han hevder han har hevet bilen. Noen som vet om u derstellet til p85+ er lavere enn feks 85d?

Chlangum

Har ikke opplevd å ta nedi på slike dumper med min P85+.
Var veldig skeptisk i begynnelsen og hevet alltid bilen før jeg passerte slike. Men nå kjører jeg over med standard høyde. Ikke tatt nedi ennå.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

fanatic

Sitat fra: Theotokos på søndag 12. april 2015, klokken 22:48
Min svoger har p85+. Han opplever at han kan slå nedi disse små dumpene som ikke går over hele veien. Jeg har kjørt på de samme den,  men aldri vært nedi. Han hevder han har hevet bilen. Noen som vet om u derstellet til p85+ er lavere enn feks 85d?

Jeg hadde P85+ tidligere og kan bekrefte at den er noe lavere enn det du finner på 85D.
Sportsunderstellet som kun finnes på P85+ og P85D, er satt lavere på standard, enn på S85 og 85D.
Med sportsunderstellet får bilen et lavere tyngdepunkt, samtidig er fjæringer og karoseriet stivere, og kjøreegenskapene vil jeg påstå er vesentlig bedre.  Dette merker du spesielt i svinger, eller når du kjører over fartsdumper. I fartsdumper uten sportsunderstellet, vil bilen gynge mye mer. I svinger vil en oppleve at bilen krenker i forhold til P85+ og P85D.  Men nå er jo dette understellet svindyrt, så de fleste droppet det da de skulle bestille P85 tidligere.  Samtidig er det en grunn til at det nå er standard på den heftigste modellen.
Elon Musk har tidligere også sverget til dette understellet på sin egen bil via Twitter.
Enkelte har også hevdet at pga det lavere tyngepunktet med sportsunderstellet, oppførte P85+ seg bedre på vinterføre enn de øvrige modellene.  Nå kjørte jeg aldri S85 på vinterføre, så det kan jeg ikke bekrefte.

En annen ting som er merkbart forskjell, er vandringen en opplever i høyere hastighet, hvor du føler bilen skjærer mot den andre veibanen.  Dette er så og si borte på bilene med sportsunderstellet.

snappy

Sitat fra: fanatic på tirsdag 14. april 2015, klokken 00:32
Sitat fra: Theotokos på søndag 12. april 2015, klokken 22:48
Min svoger har p85+. Han opplever at han kan slå nedi disse små dumpene som ikke går over hele veien. Jeg har kjørt på de samme den,  men aldri vært nedi. Han hevder han har hevet bilen. Noen som vet om u derstellet til p85+ er lavere enn feks 85d?

Jeg hadde P85+ tidligere og kan bekrefte at den er noe lavere enn det du finner på 85D.
Sportsunderstellet som kun finnes på P85+ og P85D, er satt lavere på standard, enn på S85 og 85D.
Med sportsunderstellet får bilen et lavere tyngdepunkt, samtidig er fjæringer og karoseriet stivere, og kjøreegenskapene vil jeg påstå er vesentlig bedre.  Dette merker du spesielt i svinger, eller når du kjører over fartsdumper. I fartsdumper uten sportsunderstellet, vil bilen gynge mye mer. I svinger vil en oppleve at bilen krenker i forhold til P85+ og P85D.  Men nå er jo dette understellet svindyrt, så de fleste droppet det da de skulle bestille P85 tidligere.  Samtidig er det en grunn til at det nå er standard på den heftigste modellen.
Elon Musk har tidligere også sverget til dette understellet på sin egen bil via Twitter.
Enkelte har også hevdet at pga det lavere tyngepunktet med sportsunderstellet, oppførte P85+ seg bedre på vinterføre enn de øvrige modellene.  Nå kjørte jeg aldri S85 på vinterføre, så det kan jeg ikke bekrefte.

En annen ting som er merkbart forskjell, er vandringen en opplever i høyere hastighet, hvor du føler bilen skjærer mot den andre veibanen.  Dette er så og si borte på bilene med sportsunderstellet.

Her var det endel påstander av den mer eksotiske sorten -
- Stivere karosseri  - hva er gjort med karosseriet på P+/PD bilene for å oppnå dette ?
- Gynging over fartsdumper - hvilken hastighet snakker vi om da ? I normal fartsdump hastighet ( 20-50) er iallefall 85D helt fri for gynging
- Vandring i hvilken hastighet ? Nå har jeg bare prøvd opp til 170, men det har vært generelt lite skjæring mot den andre veibanen, om ikke veien har hatt totalt utslitt asfalt / feildosert som intet understell i verden kan hjelpe mot.

2014 e-UP
2015 85D

fanatic

Sitat fra: snappy på tirsdag 14. april 2015, klokken 07:39
Sitat fra: fanatic på tirsdag 14. april 2015, klokken 00:32
Sitat fra: Theotokos på søndag 12. april 2015, klokken 22:48
Min svoger har p85+. Han opplever at han kan slå nedi disse små dumpene som ikke går over hele veien. Jeg har kjørt på de samme den,  men aldri vært nedi. Han hevder han har hevet bilen. Noen som vet om u derstellet til p85+ er lavere enn feks 85d?

Jeg hadde P85+ tidligere og kan bekrefte at den er noe lavere enn det du finner på 85D.
Sportsunderstellet som kun finnes på P85+ og P85D, er satt lavere på standard, enn på S85 og 85D.
Med sportsunderstellet får bilen et lavere tyngdepunkt, samtidig er fjæringer og karoseriet stivere, og kjøreegenskapene vil jeg påstå er vesentlig bedre.  Dette merker du spesielt i svinger, eller når du kjører over fartsdumper. I fartsdumper uten sportsunderstellet, vil bilen gynge mye mer. I svinger vil en oppleve at bilen krenker i forhold til P85+ og P85D.  Men nå er jo dette understellet svindyrt, så de fleste droppet det da de skulle bestille P85 tidligere.  Samtidig er det en grunn til at det nå er standard på den heftigste modellen.
Elon Musk har tidligere også sverget til dette understellet på sin egen bil via Twitter.
Enkelte har også hevdet at pga det lavere tyngepunktet med sportsunderstellet, oppførte P85+ seg bedre på vinterføre enn de øvrige modellene.  Nå kjørte jeg aldri S85 på vinterføre, så det kan jeg ikke bekrefte.

En annen ting som er merkbart forskjell, er vandringen en opplever i høyere hastighet, hvor du føler bilen skjærer mot den andre veibanen.  Dette er så og si borte på bilene med sportsunderstellet.

Her var det endel påstander av den mer eksotiske sorten -
- Stivere karosseri  - hva er gjort med karosseriet på P+/PD bilene for å oppnå dette ?
- Gynging over fartsdumper - hvilken hastighet snakker vi om da ? I normal fartsdump hastighet ( 20-50) er iallefall 85D helt fri for gynging
- Vandring i hvilken hastighet ? Nå har jeg bare prøvd opp til 170, men det har vært generelt lite skjæring mot den andre veibanen, om ikke veien har hatt totalt utslitt asfalt / feildosert som intet understell i verden kan hjelpe mot.

Snappy, P85+ OG P85D har et annet understell.  Ulikhetene mellom disse understellene, vanlig og sportsunderstell, kan du lese om til du ikke gidder mer.

Dennis

#5
Tar man en titt i delekatalogen til Tesla ser man at P85D har et annet understell enn P85+ igjen. Er andre delenummer på dempere,luftfjøringsmoduler, foringer samt tykkere stabilisatorstag.

85D har heller ikke samme delenummer på mange av delene som P85 eller 85. Også 85D har kraftigere stabilisatorstag og foringer enn tidligere. 85D er også designet for en høyere toppfart enn hva P85/P85+ klarer, så at den holder seg stabil i høye hastigheter er jo da enda viktigere. Har lest litt på det tyske Tesla forumet og er ingen der som klager på at bilen er ustabil på hastigheter opp mot 250.

Så en direkte sammenligning mot tidligere modeller er nok ikke fult så enkelt.

Er også flere forskjeller på de eldre rwd utgavene alt etter når de er produsert, feks har P85 fått kraftigere stabilisatorstag etter en viss dato.

fanatic

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:34
Tar man en titt i delekatalogen til Tesla ser man at P85D har et annet understell enn P85+ igjen. Er andre delenummer på dempere,luftfjøringsmoduler, foringer samt tykkere stabilisatorstag.

85D har heller ikke samme delenummer på mange av delene som P85 eller 85. Også 85D har kraftigere stabilisatorstag og foringer enn tidligere. 85D er også designet for en høyere toppfart enn hva P85/P85+ klarer, så at den holder seg stabil i høye hastigheter er jo da enda viktigere. Har lest litt på det tyske Tesla forumet og er ingen der som klager på at bilen er ustabil på hastigheter opp mot 250.

Så en direkte sammenligning mot tidligere modeller er nok ikke fult så enkelt.

Er også flere forskjeller på de eldre rwd utgavene alt etter når de er produsert, feks har P85 fått kraftigere stabilisatorstag etter en viss dato.

Vet ikke om du leste på amerikanske forumet, men Tesla byttet ut et hav av delenumre.
Poenget er uansett at 85D og S85 ikke har sportsunderstell, så kan en derfra diskutere inn i evigheten
For oss som har kjørt begge, er det ikke tvil om at sportsunderstellet gjør underverk.

Dennis

Står også tykkelse på bla stabstag der, så det er forskjeller. Virker merkelig at de bytter delenummer hvis det ikke er en forskjell. Alt i delekatalogen tyder på at når de bytter delenummer er det en ny del med en liten eller større forbedring.

At sports understellet gjør underverket er jeg helt enig i, men kan kun basere meg på P85, P85+og P85D som jeg har kjørt. Har ikke prøvd 85D, så kan ikke si noe om den.
En ting som er sikkert er at 85D er forbedret mot 85. Akkurat som at P85D er forbedret ink understell mot P85+.

snappy

Jeg har ikke påstått at det ikke er forskjeller mellom modellene og at P variantene vil være bedre ved sportslig kjøring, men når en får det til å høres ut som at en standard 85D ikke er til å holde på veien ("bilen skjærer mot den andre veibanen") passerer jo diskusjonen grensen for BS med bra margin.
2014 e-UP
2015 85D

Øyvind.h

Sitat fra: snappy på tirsdag 14. april 2015, klokken 15:06
Jeg har ikke påstått at det ikke er forskjeller mellom modellene og at P variantene vil være bedre ved sportslig kjøring, men når en får det til å høres ut som at en standard 85D ikke er til å holde på veien ("bilen skjærer mot den andre veibanen") passerer jo diskusjonen grensen for BS med bra margin.

Det skrives mye vås i begge retninger, både overdrevet negativt og overdrevent positivt. Personlig foretrekker jeg S85 understellet (ja jeg har kjørt S85, P85 og flere P85+).
Årsaken er at jeg synes S85 understellet er mer enn stivt nok for en familiebil. S85 er som en passe stiv BMW. Ikke fullt M-sport, men ligger meget bra på veien. Stivere enn eks en Passat (som jeg hadde før). Gynger ikke over dumper. Luftunderstellet tar ujevnheter kontant og presist. Skulle jeg kjørt mye på bane eller i et land med langt bedre veier enn vi har her i Norge hadde valget antakelig falt på  + understell.
Årsaken til det er siste opplevelse jeg hadde med en P85+. Tidligere har jeg alltid opplevd dem som for stumpe. For mye ujevnheter rister i bilen, men det var ikke tilfellet i samme grad i en P85+ jeg lånte hos Tesla nylig (skiltnr rundt 50.000). Fortsatt litt tailhappy på begrenset føre, men tok ujevnheter bedre enn andre P85+ jeg har testet.
Fortsatt ikke like komfortabel som S85, men ikke stor forskjell! Usikker på hvorfor akkurat den bilen var bedre enn de andre. Alle hadde luft og 19 toms felger. Mulig Tesla gjorde noe med + understellet rett før de kuttet den helt? Forsåvidt uvesentlig når bilen ikke lenger produseres.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

Tesla har endret/forbedret så mye deler fortløpende at det er nesten umulig å vite hva man har. Må være et mareritt å bestille opp deler til de hvis det er ting som ikke går overens med tidligere.


BMW850

Regner med at de selvfølgelig har full kontroll med spesifikke og riktige delenummer til bilens VIN-nummer.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

D.O

Sitat fra: snappy på tirsdag 14. april 2015, klokken 15:06
Jeg har ikke påstått at det ikke er forskjeller mellom modellene og at P variantene vil være bedre ved sportslig kjøring, men når en får det til å høres ut som at en standard 85D ikke er til å holde på veien ("bilen skjærer mot den andre veibanen") passerer jo diskusjonen grensen for BS med bra margin.
s85d er nok en bedre bil å kjøre enn p85d så lenge du kjører på Norske veier. P85d er direkte ubehagelig på dårlig vei, men bedre på strøken vei. Jeg ville gått for s85d istedet for p85d i dag. S85d er på ingen måte en bil med dårlig veiholding. Ei heller s60,s85 eller p85. De som påstår dette er for ivrig i å forsvare sitt eget kjøp. Var samme med understellet til p85+, noe man måtte ha ellers var jo bilen nesten umulig å holde på veien. BS så det holder...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

BMW850

Enig. Av den grunn kjøpte jeg P85 uten +. Ikke interessert å kjenne hver minste lille detalj i vegbanen. Normalt kjører jeg heller ikke landeveisrally. Synes comfort i det daglige er det viktigste ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Oreo

hm, av den grunn at jeg hadde oppgradert en tidligere bil med polyurethanforinger og syntes bilen ble MYE bedre, bestilte jeg +. Også fordi jeg "bare måtte" ha det må jeg innrømme.
Mulig det var bortkastede penger for andre foringer og tykkere stabstag, men jeg kjenner ihvertfall ikke hver minste detalj i vegbanen. Både konemor og jeg bruker bilen daglig. Ingen klager. Kan hende jeg bare er en ganske så ufølsom person?
Kjører forsåvidt på 19" Nokian R2 og 21" Mich.PS2.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA