Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp, 12 volt battery low og får ikke startet!

Startet av Joachim@sancon.no, fredag 08. mai 2015, klokken 19:23

« forrige - neste »

Sandvika

DSB veiledningen (evt. villedningen) beskriver tre løsninger for lading elbil. Mode 1, Mode 2 og Mode 3.
Mode 1 er ikke aktuelt i denne sammenhengen.

Mode 2 er Schuko ladekladdbasert. Ladekladd er OK, men bruk egen kurs med jordfeilbryter og se til at kladdens vekt er avlastet og dermed ikke skader kontakten.

Mode 3 Beskrives som en ladeenhet og en type 2 kabel som kommuniserer over en pilot.  Videre skriver man at "Mode 3 lading består av en egen ladeboks som er montert fast på veggen". Dette er ikke utformet som et  "krav" eller "anbefaling", men fremstår som en litt utdatert og for snever beskrivelse av Mode 3 som ikke tar høyde for at det finnes Mode 3 ladekladder.   

Under installasjon står det videre at:
-Egen kurs med jordfeilbryter
-Ladeenheten skal fastmonteres på veggen.

Mener derfor at DSB veilednigngen skal forstås som følger.
-Bruk jordfeilbryter og egen kurs
-Ladekladd skal ikke henge i schuko.

Satt på spissen så sier veiledningen ingenting om at UMC/ladekladd ikke skal henge i kontakten så lenge man ikke benytter schuko adapteret. Intensjonen bak fastmontering kan kanskje sees i sammenheng med beskrivelsen av fastmonterte løsninger.

Konklusjonen er at ved å montere UMC (egen kurs/jordfeilbryter) til veggen så er man veldig godt innafor uansett hvilken av installasjonsveiledningene man ser på.

Mulig at det er noen elektrikkere med god margin på Mode 3 bokser som vil prøve å si noe annet, men de vil finne lite støtte i veiledningen.

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-E på onsdag 15. april 2015, klokken 14:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. april 2015, klokken 10:02
For øvrig er det lokale forhold som avgjør om 32A enfas er noe problem, og trafo medfører ekstra tap i ladeprosessen.
Med en trafo, slipper man å forholde seg til skjevlast på en av fasene.
Og om det medfører litt tap i ladeprosessen, så får man likevel ladet raskere med 400V.

For all del. Jeg har 40A 230V trefas inntak der bilen lades (som ikke går til annet enn lading av bil). Teoretisk kunne jeg smelt opp en trafo og ladet raskere. Men når jeg ikke har behov for raskere lading blir det tullete for meg å bruke tusenvis (om ikke titusenvis) av kroner på en trafo. Spesielt når den medfører økt tap i ladeprosessen, og har tomgangstap.
Hadde jeg hatt behov for mer enn 7,3kW ladeeffekt hadde jeg kjøpt trafo. Men det har jeg ikke hatt første 1,5 årene med bilen, og ser ikke når det skulle skje i fremtiden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rico

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. april 2015, klokken 14:46
Men når jeg ikke har behov for raskere lading blir det tullete for meg å bruke tusenvis (om ikke titusenvis) av kroner på en trafo. Spesielt når den medfører økt tap i ladeprosessen, og har tomgangstap.
Hadde jeg hatt behov for mer enn 7,3kW ladeeffekt hadde jeg kjøpt trafo.

Det er akkurat slik jeg også ser på det. Jeg har kjørt Leaf i snart 3 år, så mitt behov vil bli dekket med en ladefart på 25A (som nevnt vil jeg lade på denne farten for å hindre skjevbelastning). Jeg kan også lade på 13A på jobben.

Skal jeg på langtur vil jeg benytte SC.

mvh
Rico

Øggen

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. april 2015, klokken 09:26
Noen som vet kabel dimensjon på Tesla sin UMC? Får ikke målt siden jeg er på jobb. Tenkte å handle noe kabelklips på veien hjem for å kunne henge den opp i garasjen :)

Kjøpte disse på biltema. Finner de ikke på nett nå, men passer perfekt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA