Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp, 12 volt battery low og får ikke startet!

Startet av Joachim@sancon.no, fredag 08. mai 2015, klokken 19:23

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: Rico på tirsdag 14. april 2015, klokken 15:32
Er det slik at man kan sette ned ladingen i bilen permanent? Altså, jeg skal få montert 230 V 32 Amp 1-fas. Elektrikeren sier at jeg vil oppleve skjevbelastning i anlegget på denne måten (selv om jeg har 3 fas 32 A ut til garasjen), og det er ikke helt ideelt.
Men kan jeg f.eks sette bilen til å lade fast på 25A når jeg da lader i denne industrikontakten?

mvh
Rico
Ja, du styrer strømstyrken som du vil mellom 5- 32 A.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Sandvika

Sitat fra: Johnny på mandag 13. april 2015, klokken 12:06
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. april 2015, klokken 11:43
Sitat fra: Johnny på mandag 13. april 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 13. april 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Johnny på søndag 12. april 2015, klokken 17:46
Sitat fra: Car-El på søndag 12. april 2015, klokken 16:34
Og ferdig med den!  :D

Ja, for "de" som ikke deler dette synet begynner nå å innse at at folk flest ikke ser det lett ulogiske momentet med å ha en mobil ladeenhet hengende permanent i garasjen ;)

Ser helt klart problemet med å drive å koble den fra hele tiden hvis man bare har en. Med 2 stk Tesla ladekladder funker det jo veldig fint å henge opp den ene? Da har man en fin løsning som åpner ladeport, lett å oppgradere hvis man feks får kraftigere kurs, tar liten plass, lett å bytte ut selv skulle det skje noe feil og billigere enn ladestasjoner.

Men er kanskje noen ulemper også?

En åpenbar ulempe! I likhet med andre ambisiøse konstruksjoner er ikke pålitligheten helt på topp, og når den slutter å virke, må hele saken byttes ut. Har du en fast stasjon, er muligheten for at den kan repareres på stedet litt større.

Så det at laderen er fastmontert og krever bestilling av service om den går i stykker er en fordel over det å kunne få tilsendt en ny med budbil (ved hast), eller svippe innom og bytte i ny ved nærmeste service-senter?

Må si jeg er uenig i det.

Min løsning er en UMC som henger fast hjemme, og en som ligger fast i bilen. Jeg ville aldri dratt på langtur med kun en ladekabel. Skulle jeg hatt en fastmontert boks måtte jeg kjøpt en tredje ladeløsning.

Jeg synes det er helt genialt at min hjemmelader kan plugges ut og tas med på langtur. Da har jeg to svært fleksible kabler. Har sett nok "hjelp, jeg har strandet uten kabel" meldinger både på forum og FB (for Tesla og andre merker) til at jeg drar på ferie med kun en ladekabel.

Det siste taler for seg selv egentlig ;)

Når jeg kan velge hva som skal frakte strømmen inn bilen min i tusener av timer i årene som kommer, så blir valget enkelt...
Nei, det gjør det igrunnen ikke. Er nok solgt ganske mange flere UMC``er. Disse blir behandlet ganske tøft og sikkert stått ute både en vinternatt og en regnværsdag.Om man leser på forumet så har det skjedd at noen UMC har sluttet å fungere, men vet ikke om feilprosenten er noe høyere enn for ladestasjoner mtp. hvor mange UMC``er som har gått ut. 

Selv har jeg festet ekstra UMC til veggen (redskapsholder på kabel over og under) samt dummy type 2 plug til pistolen. Når den henger slik så tror jeg ikke jeg kan forvente noe lavere stabilitet enn en hvilken som helst annen fastmontert lader. Siden den er designet for å stå ute så vil jeg nok heller si tvert imot...

Ekstra UMC 4000,-
IEC adapter til UMC 600,-
Holder 34,-
dummyholder Type 2 120,-
Kabelordner 60,-
Totalt 4814,-

Det er vel knapt halve prisen av veggmonterte løsninger. I tillegg får man som nevnt over ladeportknappen og mulighet for å ta med ekstra for redundans på langtur.

Olatho

Type2-bokser ligger i området 6-8000, så det dyreste her blir uansett elektrikeren som må en ekstra tur til grossist fordi han mangler en nippel... 
Han kommer du ikke unna uansett hvor hva du velger.

Rico

Sitat fra: Johnny på tirsdag 14. april 2015, klokken 16:01
Bilen vil alltid huske hva den sist ble stilt inn på, ja!

I tillegg kan du skifte ut den sikringen med en 25A sikring, så er det anlegget per definisjon beskyttet mot skjevbelastning.

Ok, takk for svar. Men til de som kan dette: Hva galt kan skje ved en slik skjevbelastning? El-anlegget i huset er fra 2005, hovedsikring er 63A, og garasjekursen er som nevnt 32A med 6mm2 ledning ut dit.

mvh
Rico

Car-El

Sitat fra: Rico på tirsdag 14. april 2015, klokken 15:32
Er det slik at man kan sette ned ladingen i bilen permanent? Altså, jeg skal få montert 230 V 32 Amp 1-fas. Elektrikeren sier at jeg vil oppleve skjevbelastning i anlegget på denne måten (selv om jeg har 3 fas 32 A ut til garasjen), og det er ikke helt ideelt.
Men kan jeg f.eks sette bilen til å lade fast på 25A når jeg da lader i denne industrikontakten?

mvh
Rico

3fase IT-nett eller 3fase TN-nett?
På IT-nett kan du bare bruke 1 av de 3fasene, som gir skeiv belastning.
Om du er så heldig å har TN-nett så lader du med alle 3fasene og har balanse mellom fasene.

Uansett så kan du justere, som nevnt i tidligere poster, fra 5A til 13A, 16A eller 32A i steg på 1A. Maks strømstyrke blir definert av hvilken kontakt du setter på UMC. Eller hva Mode3 boksen er satt til å levere som maks, om du lader fra en slik.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Johnny

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 14. april 2015, klokken 16:49
Sitat fra: Johnny på mandag 13. april 2015, klokken 12:06
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. april 2015, klokken 11:43
Sitat fra: Johnny på mandag 13. april 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 13. april 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Johnny på søndag 12. april 2015, klokken 17:46
Sitat fra: Car-El på søndag 12. april 2015, klokken 16:34
Og ferdig med den!  :D

Ja, for "de" som ikke deler dette synet begynner nå å innse at at folk flest ikke ser det lett ulogiske momentet med å ha en mobil ladeenhet hengende permanent i garasjen ;)

Ser helt klart problemet med å drive å koble den fra hele tiden hvis man bare har en. Med 2 stk Tesla ladekladder funker det jo veldig fint å henge opp den ene? Da har man en fin løsning som åpner ladeport, lett å oppgradere hvis man feks får kraftigere kurs, tar liten plass, lett å bytte ut selv skulle det skje noe feil og billigere enn ladestasjoner.

Men er kanskje noen ulemper også?

En åpenbar ulempe! I likhet med andre ambisiøse konstruksjoner er ikke pålitligheten helt på topp, og når den slutter å virke, må hele saken byttes ut. Har du en fast stasjon, er muligheten for at den kan repareres på stedet litt større.

Så det at laderen er fastmontert og krever bestilling av service om den går i stykker er en fordel over det å kunne få tilsendt en ny med budbil (ved hast), eller svippe innom og bytte i ny ved nærmeste service-senter?

Må si jeg er uenig i det.

Min løsning er en UMC som henger fast hjemme, og en som ligger fast i bilen. Jeg ville aldri dratt på langtur med kun en ladekabel. Skulle jeg hatt en fastmontert boks måtte jeg kjøpt en tredje ladeløsning.

Jeg synes det er helt genialt at min hjemmelader kan plugges ut og tas med på langtur. Da har jeg to svært fleksible kabler. Har sett nok "hjelp, jeg har strandet uten kabel" meldinger både på forum og FB (for Tesla og andre merker) til at jeg drar på ferie med kun en ladekabel.

Det siste taler for seg selv egentlig ;)

Når jeg kan velge hva som skal frakte strømmen inn bilen min i tusener av timer i årene som kommer, så blir valget enkelt...
Nei, det gjør det igrunnen ikke. Er nok solgt ganske mange flere UMC``er. Disse blir behandlet ganske tøft og sikkert stått ute både en vinternatt og en regnværsdag.Om man leser på forumet så har det skjedd at noen UMC har sluttet å fungere, men vet ikke om feilprosenten er noe høyere enn for ladestasjoner mtp. hvor mange UMC``er som har gått ut. 

Selv har jeg festet ekstra UMC til veggen (redskapsholder på kabel over og under) samt dummy type 2 plug til pistolen. Når den henger slik så tror jeg ikke jeg kan forvente noe lavere stabilitet enn en hvilken som helst annen fastmontert lader. Siden den er designet for å stå ute så vil jeg nok heller si tvert imot...

Ekstra UMC 4000,-
IEC adapter til UMC 600,-
Holder 34,-
dummyholder Type 2 120,-
Kabelordner 60,-
Totalt 4814,-

Det er vel knapt halve prisen av veggmonterte løsninger. I tillegg får man som nevnt over ladeportknappen og mulighet for å ta med ekstra for redundans på langtur.

"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode
3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering
eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det
etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers
hjem)"

Formynderene våre deler åpenbart ikke almuens begeistring for ladekladder!
TMS og eGolf.

Rico

Sitat fra: Car-El på tirsdag 14. april 2015, klokken 17:56

3fase IT-nett eller 3fase TN-nett?
På IT-nett kan du bare bruke 1 av de 3fasene, som gir skeiv belastning.
Om du er så heldig å har TN-nett så lader du med alle 3fasene og har balanse mellom fasene.

Uansett så kan du justere, som nevnt i tidligere poster, fra 5A til 13A, 16A eller 32A i steg på 1A. Maks strømstyrke blir definert av hvilken kontakt du setter på UMC. Eller hva Mode3 boksen er satt til å levere som maks, om du lader fra en slik.

Jeg har 230V så da er det vel IT-nett har jeg forstått. Jeg skal lade fra UMC med blå kontakt har jeg planlagt, så da setter jeg opp en 32A men begrenser bilen til å maks trekke 25A så slipper jeg skjevfordeling.

Takk for all hjelp :)

mvh
Rico

Sandvika

Sitat fra: Johnny på tirsdag 14. april 2015, klokken 18:44


"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode
3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering
eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det
etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers
hjem)"

Formynderene våre deler åpenbart ikke almuens begeistring for ladekladder!

Du legger ikke mer i denne uttalelsen enn det som er meningen? Så vidt jeg kan se så sier bare uttalelsen fra NEK at Type 2 er det som bør installeres. Dette har med standardisering å gjøre og ikke sikkerhet.

DSB som vel er riktig virksomhett skriver
"INSTALLASJON
I en mode 3 ladeinstallasjon er
det viktig å ha en egen kurs med
30mA jordfeilbryter. Ladeenheten
monteres fast på veggen, og det
må tas hensyn til ytre påvirkning
ved plassering. Hvis kabelen er
en del av boksen burde oppheng
for kabelen monteres, slik at den
ikke blir kjørt over. Boksen må
også plasseres slik at den matcher
bilens ladekontakt, tenk også på
at andre biler har kontakten på
et annet sted. Å rygge inn for å
få kontakten på riktig side er en
dårlig løsning. Ha lang nok kabel til å kunne lade alle typer biler men forbered mulig oppheng
av kabel over bilen. Ladekontakt kan være i front, venstre bak, høyre bak og venstre foran, høyre
foran."

Slik jeg leser det så er en godt sikret ladekladd godt innafor?

Johnny

Jeg leser det ikke slik, så her trenger vi en tredje oppfatning for å avgjøre dette :)
TMS og eGolf.

Muffinman

Denne siden inneholder noe av den minst gjennomtenkte quotingen jeg har sett. Det er lov å fjerne deler av innlegget man ikke svarer på  ;)

Milzit

Jeg har også UMC hengende fast i garasjen. Har hatt det snart i 2 år og har fungert utmerket, og det veldig få ganger jeg tar den med. Det er derimot endel som mener dette er en midertidlig løsning og man "må" ha Type 2 stasjon, det er jeg ikke enig i.
Og kjekt å kunne låse opp ladeluken ved å trykke på UMCen også, ikke noe behov for å ta frem nøkkel.

Utendørs blir det nok en Type 2 stasjon etterhvert for å lade både Tesla og Citroen Zero, som forhåpenligvis blir byttet ut med Roadster etterhvert.

Sandvika

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:24
Denne siden inneholder noe av den minst gjennomtenkte quotingen jeg har sett. Det er lov å fjerne deler av innlegget man ikke svarer på  ;)
Legger meg langflat, utbedret...
:-[


Dennis

Noen som vet kabel dimensjon på Tesla sin UMC? Får ikke målt siden jeg er på jobb. Tenkte å handle noe kabelklips på veien hjem for å kunne henge den opp i garasjen :)

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-E på onsdag 15. april 2015, klokken 07:13
I tillegg er vel ladeboks med Mode3 lading Type2 det som anbefales, jfr. andre postinger i denne tråden.
Jft. andre poster i denne tråden er det ikke bare fastmontert boks som anbefales. Fastmontert UMC er også en god løsning om man vil ha integrert knapp for etthåndsstart/avslutning av lading, og mulighet for redundans på langtur uten å måtte kjøpe en tredje ladeløsning.

Jeg forstår godt at folk setter opp fastmonterte bokser. Absolutt ingen dårlig løsning. Men jeg foretrekker min løsning

For øvrig er det lokale forhold som avgjør om 32A enfas er noe problem, og trafo medfører ekstra tap i ladeprosessen.

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 14. april 2015, klokken 23:47
Sitat fra: Johnny på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:16
Jeg leser det ikke slik, så her trenger vi en tredje oppfatning for å avgjøre dette :)

Like greit,
Veiledning fra DSB. http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf

Tror jeg skal la være å gå inn på mine familiebånd til DSB og NEK :)
I min installasjon koker det ned til om et 232-6 blått stikk er like trygt som en direktekoblet kabel. Ja det er et ekstra koblingspunkt på veien, men punktet er solid dimensjonert. Korrekt dimensjonert skal ikke dette utgjøre noen risiko. Vi snakker lange og solide pinner som ikke blir varme selv ved langvarig full last. Dette er ingen schuko-jallaløsning hvor kladden dingler fra støpselet (som er de løsningene DSB og NEK virkelig frykter).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA