Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fabrikk-besøk

Startet av Panduck, torsdag 07. mai 2015, klokken 23:24

« forrige - neste »

Ole Henrik Hannisdahl

#90
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 15. september 2015, klokken 12:28
Hva er sånn ca. kostnaden med å etablere en Chademo/CSS/Type 2 stasjon  og en stolpe med 2x22KW Type 2 ?

(forutsatt at strøm er i rimelig nærhet og at ingen annen større graving/asfaltering etc. må gjøres)

Hei,

Utstyret prises ofte i €, og prisen kan derfor variere avhengig av €-kurs og spec. Standardoppsettet vårt er en DC hurtiglader med 1xCCS + 1xCHAdeMO - uttak, samt en separat 2x22kW AC - lader. I tillegg trenger vi fordelingsskap, støpt fundament, pluss gjerne et leskur. Et slikt anlegg trenger 94kVA installert effekt.

Typisk vil kostnaden for hele greia, ferdig installert, ligge mellom 450.000 og 600.000. Det mest kostnadsdrivende er anleggsbidrag (dvs kostnader for oppgradering av trafo og andre utgifter nettselskapet har på våre vegne), samt graving / asfaltering.

En røff prisliste:


  • DC hurtiglader: 200-230.000
  • AC 2x22kW: 40.000
  • Skilletrafo 230V--> 400V (dersom det er 230V på stedet, og det er billigere med skilletrafo enn nettoppgradering): 50.000
  • Fordelingsskap: 20.000
  • Leskur: 20-40.000
  • Fundament ink.graving: 20.000 (men varierer ekstremt)

Fordi vi kjøper mye utstyr, har vi gode rabattavtaler med de leverandørene vi som oftest bruker, og vi tar gjerne på oss innkjøp og utbygging av stasjonen.

For de stasjonene vi ikke eier, men kun drifter, har vi en rimelig enkel modell:


  • Vi tar alle driftskostnader, dvs strøm, kundeservice, vedlikehold, etc
  • Vi dekker våre kostnader med omsetning fra laderen. I praksis betyr det at all omsetning opp til en viss grense, tilfaller oss
  • Omsetning over denne grensen deles 50/50 mellom oss og eier av stasjonen

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Sølve

Standardoppsettet blir vel dyrere framover?  Såvidt jeg har forstått at trengs det dublerings, minst to hurtigladere pr lokasjon om det skal være aktuelt med Enova-støtte på gjennomfartskorridorer. Kostnaden til graving og støping blir lik, men dobbelt sett ladere og evnt kraftigere strømtilførsel øker kostnaden.  Korriger meg gjerne om jeg tar feil. 
Bergen

Ole Henrik Hannisdahl

Du er absolutt inne på noe: Doble ladere betyr økning i pris - i stor grad fordi det er vanskeligere å finne ledig effekt nok til to hurtigladere, enn til én. Dermed får vi potensielt en vesentlig økning av anleggsbidraget, i tillegg til selve kostnaden for den ekstra laderen.

Kostnadsutviklingen, sånn grovt sett: Selve hardwaren faller i pris over tid, pga høyere produksjonsvolum, bedre teknologi, og konkurranse. Dårlig €-kurs spiser opp en del av effekten av dette. Alt annet stiger i pris.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

eivhelle

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 15. september 2015, klokken 13:50
Du er absolutt inne på noe: Doble ladere betyr økning i pris - i stor grad fordi det er vanskeligere å finne ledig effekt nok til to hurtigladere, enn til én. Dermed får vi potensielt en vesentlig økning av anleggsbidraget, i tillegg til selve kostnaden for den ekstra laderen.

Kostnadsutviklingen, sånn grovt sett: Selve hardwaren faller i pris over tid, pga høyere produksjonsvolum, bedre teknologi, og konkurranse. Dårlig €-kurs spiser opp en del av effekten av dette. Alt annet stiger i pris.

Mvh Ole Henrik

Kunne ikke dette vært løst ved at maks effekt på laderene ble justert avhengig av om begge var i bruk, etter samme prinsippet som for Teslas supercharger?

I så fall kunne man hatt en prismodell der man betalte lavere takst pr. minutt når begge ladere var i bruk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

v-i-c

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:23
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:19
Flott og forståelig holdning.

Sett fra mitt perspektiv blir det da følgende:
Dersom noen vil dekke investeringene til en multistandard "KIWI"-lader som dekker behovet for alle elbiler, så påtar Grønn Kontakt drift og vedlikehold av denne. Er dette riktig forstått?

mvh
V-I-C

Hei,

Det er helt riktig forstått.

Mvh Ole Henrik

Vel Nå vil ENOVA dekke investeringskostnaden til Grønn Kontakt.
Det blir spennende å se om Ole Henrik holder ord og er til å stole på
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Kent

Har Grønn Kontakt fått tilsagnet for noen av utlysningene til Enova allerede? I såfall er jeg imponert over tempoet i behandlingene.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

moderator 2

Debatt om 43 kw AC lading er skilt ut i egen tråd, der jeg prøver å samle alle løse innlegg om AC 43 lading.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23940.0.html

Denne debatten kan fortsette med diskusjon om ChaDeMo/Combo hurtiglading og Grønn Kontakt.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

eivhelle

Når det gjelder fremtidige ladestasjoner har jeg  inntrykk av at Grønn Kontakt holder kortene litt tett til brystet og ikke annonserer før nye stasjoner er like rundt hjørnet. For eksempel oppdaget jeg nettopp at det har dukket opp noen nye ladere på kartet : Seljord og Haukeligrend som skal komme i Q4. Dermed skal det heretter være mulig å komme seg mellom øst og vest hele året, med maks 6 mil mellom hver hurtiglader. :D :D

Hvis dere nå i tillegg kan få oppgradert Geilo til å støtte CCS i tillegg til CHADEMO blir det helt perfekt. Har dere noen planer her, eller vil dere ikke si noe før laderen brått og uventet dukker opp på ladekartet?  ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

svingen

#98
Genialt med lader I seljord,imponerende  att GK setter opp ladere uten støtte,er utrolig bra.
med den nye tunnelen som kommer snart der går det raskt fra Notodden til seljord :-) spennende og se hvor det blir er ikke flust av 400v I det området.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

v-i-c

Sitat fra: svingen på søndag 27. september 2015, klokken 10:58
Genialt med lader I seljord,imponerende  att GK setter opp ladere uten støtte,er utrolig bra.
med den nye tunnelen som kommer snart der går det raskt fra Notodden til seljord :-) spennende og se hvor det blir er ikke flust av 400v I det området.

Seljord
Type: Hurtiglader og Flexilader
Status: Kommer snart
Q4 2015

Hvilken type hurtiglader?
Blir dette en universiell hurtiglader?
Hvilke kontakter blir det på denne hurtigladeren?
Blir det en hurtiglader eller blir det flere ?
Er dette en del av nyeste runde fra ENOVA?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på søndag 27. september 2015, klokken 13:13
Sitat fra: svingen på søndag 27. september 2015, klokken 10:58
Genialt med lader I seljord,imponerende  att GK setter opp ladere uten støtte,er utrolig bra.
med den nye tunnelen som kommer snart der går det raskt fra Notodden til seljord :-) spennende og se hvor det blir er ikke flust av 400v I det området.

Seljord
Type: Hurtiglader og Flexilader
Status: Kommer snart
Q4 2015

Hvilken type hurtiglader?
Blir dette en universiell hurtiglader?
Hvilke kontakter blir det på denne hurtigladeren?
Blir det en hurtiglader eller blir det flere ?
Er dette en del av nyeste runde fra ENOVA?

Ro ned nå. GK har jo klart og tydelig sagt fra her at de ikke setter opp 43kW AC, kun 22kW. Så du kan med 99.9% sikkerhet forvente 22kW AC på disse. Og de kan ikke være en del av siste Enova-runde da tildeling ligger et stykke frem i tid. Disse er derfor finansiert på annen måte. 

Kontakter du kan forvente:
1-2 CHAdeMO
1-2 CCS
1-2 22kW AC

De eneste stedene du kan forvente mer 43kW AC på Østlandet er utenfor Kiwi-butikker på ladere satt opp av Fortum. Andre Fortum-lokasjoner får nok 22kW AC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

#101
Blir nok samme som Notodden, det er per I dag veldig få elbiler oppover I telemark og bruken på laderen er nok kun Ikkje veldig lønnsom. Per I dag.
Så jeg tipper en css/chademo lader og en stolpe med 2 stk 22ac. Så blir det nok tilrettelagt får flere ladere.
Tidligere håpet jeg på seljord kroa som en lade plass men her var det tidligere kun 220v og kun kapasitet til 400v ca 70kw men mulig det har løst seg nå.
Fylket gir 200k I støtte til laderen så gir kanskje kommunen noen kr.
Så det sier seg selv att der blir nok 1 lader  her I første omgang. Setter veldig pris på det her,har måttet sein lade I flere timer får å komme frem og tilbake fra dalen. (Og bruke overganger fra jkirkebo) så det her blir bra 20 min pause vs 2 timer seinlading.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Sølve

Kudos til Grønn kontakt for å få opp ladestasjonene på Haukeligrend og Seljord uten Enova-støtte.   Når E134 blir med på kommende ENOVA-utlysning så har Grønn Kontakt  et supert utgangspunkt til å vinne konkurransen på denne strekningen med mange hurtigladere alt etablert.  Med kommende forhåpentligvis ENOVA-støtte så vil Grønn Kontakt da ha mulighet til å oppgradere en-stasjonene til doble stasjoner.  Så jeg håper at stasjonene her også blir doble på litt sikt.
Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA