Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Robometer er testet og fungerer.

Startet av elektrolux, torsdag 08. oktober 2009, klokken 16:43

« forrige - neste »

elektrolux

Demonterte en P106 motor som i utgangspunktet så ut til å lide av lite mer enn nedslitte børster.

Etter vasking ser rotor og statorviklingene uskadde og fine ut, og kommutatoren er minimalt skadet.

Det som forundrer meg er at nederste og øverste børste er nedslitt, mens de 2 andre er som nye. Børsteholderen bærer preg av at de nedslitte børstene har vært veldig varme.

Bilen hakket mot slutten, noe som er normalt når der ikke er mer børster igjen.

Er der noen som tar dette på sparket, eller må jeg sette meg inn nøyaktig virkemåte?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Sånn umidelbart høres det ut som kun to av de fire børstene har vært aktive, men hvordan det er mulig er jeg ikke sikker på...
Var alle ledninger skrudd godt til?
Hva med ubalanse?
Er det en ring som strømmen blir levert gjennom som alle børstene er koblet til, eller er det enkeltledninger ut til hver enkelt?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Sitat fra: Boogie på lørdag 25. juli 2009, klokken 23:05
Sånn umidelbart høres det ut som kun to av de fire børstene har vært aktive, men hvordan det er mulig er jeg ikke sikker på...
Enig. Og vil tippe at motoren ga omtrent halv effekt.
Forlag 1: børsteholderne har vær montert feil (isolasjonsskive på feil sted, f.eks.) slik at 2 av børstene ikke er med i kretsen. Så vidt jeg husker går to av børstene til "jord" og de to andre til "pluss".
Forslag 2: husker ikke hvordan børster/statorviklinger er koblet, men brud i én statorvikling kan kanskje virke slik?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Bildet viser nevnte børsteholder.

Det er minus børstene som er nedslitt, mens pluss børstene ser omtrent uslitte ut.

Der er som sagt tydelige spor av varmgang på minus børstene.

+ og - bøstene er også av forskjellig fabrikat, og jeg heller nå mot at dårlig håndværk ved siste børstebytting kan være årsaken til dette.

Kanskje var - børstene fuktige, og "hang" i børsteholderen. Dermed har de ikke fått god nok kontakt med kommutator og varmgangen var et faktum. Det er jo viktig at kjenne etter at børstene er frie til å bevege seg i børsteholderen.

Jeg har kun rettskåren børsteholder å sette inn i stedet for denne som er skråskåren. Er der noen der ute som har en skråskåren holder å selge meg?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juli 2009, klokken 08:07
+ og - bøstene er også av forskjellig fabrikat, og jeg heller nå mot at dårlig håndværk ved siste børstebytting kan være årsaken til dette.
Da vil jeg tippe at problemet var der også før siste børsteskift ettersom bare to børster ble byttet da.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Godt poeng, og tanken slo meg også.

Det er heller ikke mulig å overse annenhver børste, så jeg har bedt om historie på motoren for å se hva som kan ha skjedd.

Tviler litt på teorien om "halv effekt" siden det er begge minus bøstene, og ikke en + og en -.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thor Atle

#6
Mener(med stor risiko for og ta feil) av motoren har med eller mot klokken"+"+"-"-"  og på tvers da + -.
og da blir det +og - som er slitt..

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juli 2009, klokken 08:07
Bildet viser nevnte børsteholder.

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juli 2009, klokken 08:07
Det er minus børstene som er nedslitt, mens pluss børstene ser omtrent uslitte ut.----

+ og - bøstene er også av forskjellig fabrikat, og jeg heller nå mot at dårlig håndværk ved siste børstebytting kan være årsaken til dette.

Peugeot 106 electric,, 1997

elektrolux

Nå forstår jeg bedre hva du mener. Og ja, det er mer logisk om det er et par som er nedslitt, enn bare en pol. Strømmen må jo gå fra pluss til minus, og med ett nedslitt par kan det tenkes at det andre paret av ukjente årsaker ikke førte strøm.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gaute

Jeg har også vært borte i problemstillingen ujevn slitte børster. Det må bare sies at jeg ikke er noen fagmann på  dette felt, men det jeg observerte med min bil var at når den var forholdsvis ny og ble kjørt en del hardere enn den blir gjort nå opplevde vi at børstene ble parvis ujevnt slitt slik som det er beskrevet.  Nå  etter i mye større grad å kjøre med nåla i grønt felt på økometeret er slitasjen mye jevnere.  Kan også nevne ut fra erfaring at når det er ujevnt slitt så er det nedre og øvre kull som er mest slitt.  Dette letter jobben med å sjekke slitasje og tid for neste børsteskift.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Boogie

Jeg har ved et par anledninger oppdaget at det er jordfeil eller begynnende jordfeil i motorer som har ujevnt slitte børster. Sier ikke at dette er eneste årsak, men at det kan være en av årsakene, og at man burde sjekke isofeil på motoren om børstene slites ujevnt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA