Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa

Startet av raybern, torsdag 07. mai 2015, klokken 23:21

« forrige - neste »

bromm

#15
Sitat fra: havardolini på mandag 25. mai 2015, klokken 13:25
Sitat fra: bromm på søndag 24. mai 2015, klokken 23:01
Jeg har som regel ca. 35% når jeg ankommer Storlien på "sommerføre", dvs. over 10 grader. Nå er Vikhammer 10 km kortere enn Tyholt, (93 km)
Interessant. Kjører du gammelveiene til Stjørdal? Jeg har lurt litt på hvor økonomisk den veien er i forhold til E6. Fartsgrensene er lavere, men så blir det mye mer opp og ned i fart.

Sitat fra: bromm på søndag 24. mai 2015, klokken 23:01
, men jeg behøver ikke mer enn 65% for å komme meg hjem,
Jeg  ladet til 95% prosent på Storlien, og hadde ca. 43% batteri da jeg ankom Tyholt.

Sitat fra: bromm på søndag 24. mai 2015, klokken 23:01
Jeg ser du skriver at du brukte "comfort" begge veier, og det er det ingen grunn til
Hva er egentlig forskjellen på EcoPro og Comfort, utover det at motoreffekten strupes og gassresponsen endres?
Jeg liker den umiddelbare responsen man får på Comfort, selv om jeg vet at det ikke trenger å være økonomisk :)
Jeg har også trodd at man kan komme like langt på Comfort om man ikke er for tung på høyrefoten. Er forskjellen på vanlig cruise og ACC kun det at ACC følger trafikken foran? Leste jeg et sted at i3 kunne leveres med et kart/GPS-basert system for cruise Control, et system som tok hensyn til bl.a.svinger og stigninger? Min erfaring er at i3 med cruise Control og Comfort mode er betydelig mykere i  karakteren enn min MB C-klasse, den viker nesten ikke fra satt hastighet og den bremser ganske markant når den begynner å trille utover.

ACC ville jeg kanskje ikke hatt bruk for mot Storlien i går, selv om jeg ble liggende noen kilometere bak en tungt lastet trailer opp bakkene mot riksgrensen. Jeg klarte til slutt å brenne forbi den  ;D
ACC er en av de tingene jeg lurer på om jeg skal bestille med eller ikke, hmmm...
Jeg kjører gammelveien til Hommelvik, siden bakken opp Vikhammeråsen er unødvendig "avbrenning" på en sånn tur - men jeg svinger selvfølgelig inn på Hell-tunnelen siden det er mye flatere enn Gevingåsen. Fra Tyholt er det nok veldig hipp som happ om du kjører motorveien - tror ikke du taper noe på det ved 10 grader +.

Den store fordelen med ACC når det gjelder forbruk er at den hele tiden vil legge hovedvekt på å coaste (null-pådrag) selv om bilene foran kjører rykkete. Fartstilpasningen er så smooth, at det krever 110% konsentrasjon hvis du skal få til dette manuelt. Vanlig cruise kan derimot være en direkte bakdel, hvis man hele tiden må justere farten etter de forran - da gir man hele tiden bilen nye setpoint, som gir en mer aggressiv fartsjustering når ikke avstanden brukes som tilleggsfaktor. Uten biler forran, så er det med at farten låses slik ikke alltid heldig for forbruket (f.eks over små bakketopper) - og det er her at Eco-Pro slår Comfort med mange hestehoder, siden det da tillates betraktelig mer avvik i fart rundt setpoint. I Comfort er den mye mer "direkte" og aggressiv, noe som igjen påvirker forbruket. For landeveiskjøring er Comfort aldri aktuelt for min del - men når jeg skal forlate et lyskryss på første rekke, så benyttes det imidlertid ofte (før jeg ser etter i speilene om hva som står igjen der bak) ;D

Men den store fordelen med ACC er uansett at man ikke trenger å kjøre bil på "gammelmåten" - man setter MAX fart ved hvert bytte av fartsgrense (som forøvrig hele tiden vises i displayet med 5AT), og så er det faktisk bare å holde i rattet...bilen ordner "fotarbeidet" eller justering av fart selv. Stress-fri bilkjøring på sitt aller beste. Man blir heller ALDRI liggende nærmere enn 3 sekunder til bilen forran, og det har faktisk sine fordeler - både sikkerhetsmessig, økonomisk og med tanke på skitt på fremdelen av bilen ;D Jeg ville ALDRI ha kjøpt i3 uten 5AT-pakken - ACC gjør bilen til en drøm å kjøre, og samtidig har nødbremsesystemene reddet meg minst to ganger - en gang for fotgjenger (10-åring som løp etter en ball), og en gang hvor det virkelig holdt på gå rett i bakenden på en bil... Det er verdt ABSOLUTT alle pengene, med mindre man ABSOLUTT er nødt til å kjøpe standardinteriøret.

PS! Jeg tror ikke jeg ville likt å kjørt den MB C-klassen din etter å ha vært vant til i3 i over et år ;D

havardolini

5AT er ei pakke jeg har veid litt for og i mot om jeg skulle ha bestilt om jeg velger å gå for i3, demobilen fra Sulland har dessverre ikke den pakken.
Jeg stod og snakket litt med en Leaf-sjåfør på Storlien i går. Han er jo heldig, særlig på vinteren, da de kan hurtiglade både på Værnes og Meråker, mens vi med Type 2/Combo må kjøre helt fram. Men Leaf skal jeg aldri ha, derimot er e-Golf en veldig interessant bil. En del fordeler er for eksempel det at jeg ser for meg at det må være lettere å finne ekstrautstyr som takstativ til den, og den har bedre plass innvendig.
Mærsja er en veldig god bil! :) Og når jeg måtte hurtiglade i går, så brukte jeg omtrent like mye på drivstoff på i3'n som jeg ville ha brukt om jeg hadde kjørt dieselen oppover :)

Forresten, på lørdag hurtigladet jeg på Kiwi Levanger, og der traff jeg en hyggelig og lykkelig i3-eier. Han sa at han kjører konsekvent på Comfort, det er tydelig at de lærde strides litt. Det høres i alle fall veldig logisk ut det Bromm sier om den gode kombinasjonen mellom EcoPro og ACC. Jeg måtte prøve å kjøre litt manuelt i går, bare for å ikke bli for sløv. Jeg merket at det var veldig vanskelig å være på hele tiden, det ble stort sett til at jeg brukte gasspedalen for å seile, der cruise controllen ville ha bremset.

Bare for å være litt On topic, så virker det som om det går greit å kjøre i3 fra Trondheim til Storlien :)

LMOR

Før du kjøper eGolf, så bør du sjekke at det går greit å kjøre til Storlien, da den veier 20% mer og har 30% mer rullemotstand. Så selv om den har mer energi på batteriet, så bruker den 25% mer energi på å komme seg de 600 høydemeter opp til Storlien, som i praksis betyr at du så vidt vil klare det på denne tiden av året.
(tar forbehold om at jeg har for lite datagrunnlag for eGolf, men den sliter naturlig nok mer i bakkene. Det kan være både verre og bedre enn det jeg regnet ut)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Sitat fra: LMOR på tirsdag 26. mai 2015, klokken 00:01
Før du kjøper eGolf, så bør du sjekke at det går greit å kjøre til Storlien, da den veier 20% mer og har 30% mer rullemotstand. Så selv om den har mer energi på batteriet, så bruker den 25% mer energi på å komme seg de 600 høydemeter opp til Storlien, som i praksis betyr at du så vidt vil klare det på denne tiden av året.
(tar forbehold om at jeg har for lite datagrunnlag for eGolf, men den sliter naturlig nok mer i bakkene. Det kan være både verre og bedre enn det jeg regnet ut)

Takk, det er et viktig poeng. Det er vel strekningen fra Meråker og opp til fjellet at ekstra vekt får størst utslag. Differansen på % gjenværende batteri er kanskje ikke veldig stor frem til Meråker?
Nå trekker ikke motoren i e-Golfen så mye effekt som i i3, men du har sikkert regnet på hvor mye energi man trenger for å heve bilen høydemetrene opp til Coop Extra Storlien :)
Det er ikke sikkert at jeg velger e-Golf selv om det ikke blir i3 nå. Begge bilene er kjempegode biler som jeg liker veldig godt, hadde vi bare kunne ha kjørt dem 30-40 mil pr. lading... Vi har hytte på fjellet uten strøm, og utenfor prioritert hurtigladeområde  :-\

Klykken

SitatNå trekker ikke motoren i e-Golfen så mye effekt som i i3
Effekten som trekkes fra motoren reguleres med pedalen til høyre. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

havardolini

Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. mai 2015, klokken 11:05
SitatNå trekker ikke motoren i e-Golfen så mye effekt som i i3
Effekten som trekkes fra motoren reguleres med pedalen til høyre. :)
Det har du i og for seg rett i. Men du får i alle fall ikke ut mer enn 115 HK fra e-Golf-motoren :)

LMOR

Det spiller ikke noen rolle for effekten du må ha for å løfte bilen, men du har rett i det som sikkert var poenget, at det er en større risiko med i3 ift å kaste bort energi. Men det er derfor ACC + EcoPro er viktig  ;)
(har du erfaring og disiplin nok, kommer du like langt uten ACC og med Comfort, men det er ikke like enkelt)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kenny

Blir en liten bump dette, men føler det er nyttige data som hører hjemme i denne tråden.

Prøvde meg på en tur her i går tirsdag 13.10.

Startet med forvarmet bil på Strindheim, via Charlottenlund så direkte til Storlien.

Distanse hver vei: 104 km

Værforhold: I Trondheim var det rundt 7 °C, men vi traff på tåke og 0,5 - 3 °C i dalene etter Stjørdal, noe som gjorde at viftene tidvis gikk mye for å få unna fuktigheten. Her kunne vi nok minket forbruket noe ved å senke temperaturen. Ble for det meste kjørt med ECO PRO+, men uten ACC da kameraet slett med mye dugg.

Ved ankomst var det ca. 10 % igjen med estimerte 8 km rekkevidde, noe som gir et beregnet forbruk på 16,2 kWh/100 km (glemte dessverre å lese av faktisk forbruk).

Tilbaketuren gikk med et avlest forbruk på 12,3 kWh/100 km, her var laveste temperatur 5 °C og tåken hadde lettet. Kjørte her med ECO PRO og store deler med ACC.
BMW i3 - Trondheim

havardolini

Heisann,

Det er interessant å se hva andre får til den veien, jeg er spent på hvor sent på året jeg tør å ta turen dit :)
Jeg startet også fra samme område, så tallene er nok sammenlignbare.
Forrige lørdag kjørte jeg oppover, og ankom Coop Storlien med et oppgitt forbrukt på 16,0. Jeg kjørte hele veien på EcoPro, uten A/C, viftene på automatikk og stort sett med ACC. Det var ca. 6 grader på den turen, og jeg startet med forvarmet bil. Jeg kjørte dit i vår en gang med Comfort, og brukte da faktisk enda mindre. Da var det riktignok noen få grader varmere i været.

Har du gjort målinger på hvor stor differensen blir mellom EcoPro og EcoPro+? Jeg har målt litt på en annen tur, men så ingen veldig stor fortjeneste ved å bruke EcoPro+ da. Det var en tur med mye mindre stigning og noe lavere gjennomsnittsfart enn Trondheim - Storlien.


Johnnis

Vanskelig tur midt på vinteren. En gang i blant, omtrentlig hver andre måned eller så, etterspør jeg elbillader på Meråker. Har gjort dette i snart et år, (aldri fått svar fra EV,) men har tro på at det hjelper i si i fra.

Gå til http://www.evpower.no/kart/ 
Nederst på sida er et lite skjema man kan fylle ut. Luft din mening du og, så kanskje det blir julemust på meg i desember ;)

havardolini

Sitat fra: Johnnis på torsdag 15. oktober 2015, klokken 19:21
Vanskelig tur midt på vinteren. En gang i blant, omtrentlig hver andre måned eller så, etterspør jeg elbillader på Meråker. Har gjort dette i snart et år, (aldri fått svar fra EV,) men har tro på at det hjelper i si i fra.

Gå til http://www.evpower.no/kart/ 
Nederst på sida er et lite skjema man kan fylle ut. Luft din mening du og, så kanskje det blir julemust på meg i desember ;)
Jeg har også vært litt på EV Power innimellom, både om lader på Meråker og Værnes, samt den (kanskje en gang i fremtiden...) kommende hurtigladeren på Støren.

Min erfaring med dem er at de svare ekstremt fort på behagelige spørsmål, f.eks. om hvordan man tenker seg som abonnent, ellers svarer de rett og slett ikke :)
Jeg synes at de kunne vært litt frempå slik Grønn Kontakt og Fortum er, men det virker som om de dessverre ser på hva de får av stønad fra Enova før de går i gang med utbygging. Hadde de tenkt litt alternativt f.eks. om samarbeidspartnere ved bygging av hurtigladere, kunne de sikkert fått opp flere punkter og oppgradert Meråker med CCS-lading.

MrBeery

Lenge siden det har blitt skrevet her noe nå, men har noen spørsmål angående denne turen med en 60Ah i3.

På fredag denne uke er planen å kjøre fra Trondheim sentrum til Storlien. Jeg har for tiden en i3 lånebil som ikke har hurtiglading (sikkert den eneste i Norge :P). Når jeg bruker både GPS på bilen og Jurassictest så får jeg at det skal gå med margin på ca. 1 mil. Jeg har tenkt å unngå deler av motorvei så får sikkert litt mer margin.

- Er det noe som helst sjans for at en ikke skal klare dette på en finværsdag med 15-20 grader? Kjører i Eco Pro/+ og har max. soc på ca. 18,6 kWh
- Er schuko-ladere fortsatt tilgjengelig på Sissels Spiseri? (Planen er å fylle litt her om det er mindre enn 35 % igjen)


bromm

Trondheim - Storlien er et "IKKE-problem" med i3 etter at Fortum kjøpte opp "rævvaselskapet EV Power" og byttet ut alle laderne til multistandard. Laderen på Meråker (rett over brua fra E-14) er også blitt byttet til CCS, så 10 minutt på den (enten på tur eller evt. retur) er mer enn nok til å klare turen året rundt med 60Ah-pakken. 94Ah klarer turen uten lading det meste av året. I tillegg er det plutselig dukket opp 2 Fortum-ladere på Malvik-senteret, som er bare 20 km fra Trondheim, så i praksis skal det være umulig å ikke greie turen.

MEN, det gjelder selvfølgelig biler med hurtiglading !!! Hvis du MrBeery, har fått tak i en i3 uten HL, så må du nok belage deg på noen timer på Coop Extra Storlien :o De har en Type2-lader der (opptil 7,2 kW) som fortsatt er gratis (den andre er overtatt av betalingsselskapet Clever, som du må til Åre for å få kjøpt kort til - evt. bestille en uke før på nett). Bilene uten HL har vel også bare single-charger, så da er jo 16A max du kan få ut av den stolpen (hvis den er ledig). Jeg brukte den forøvrig flere ganger før Meråker ble oppgradert, og med 7,4kW så tok det ikke mer tid enn vi var inne på butikken (45 min), før jeg hadde nok til å returnere til Vikhammer. Fra Trondheim sentrum og bare 16A så tipper jeg at du må stå rundt 2-2,5 timer for å få på de 60-65%ene du trenger for retur Trondheim sentrum.

stein84

Med 94ah bør du vel kunne kjøre fra buvika, direkte til storlien, og ta en kjapp ladepause på meråker på tur tilbake året rundt?

MrBeery

Takker for svar!

Ble kanskje litt upresist dette. Jeg trenger bare strøm nok til Storlien. Lader på hytta og skal ikke hjem før to dager etter ;)

Ellers ser jeg MEGET frem til å få vår 94Ah MED hurtiglading  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA