Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa

Startet av raybern, torsdag 07. mai 2015, klokken 23:21

« forrige - neste »

raybern

Kjørte Trondheim - Storlien idag lørdag 11. april. Startet kl. 10.00, 4 grader og klarvær.

Startet i Sjetnemarka via Risvollan og direkte til Storlien.

Med navigasjon til Storlien fikk jeg beskjed om at det skulle gå med margin på 4km. Når jeg kom fram hadde jeg 7km igjen.


LMOR

Sitat fra: raybern på lørdag 11. april 2015, klokken 19:21
Kjørte Trondheim - Storlien idag lørdag 11. april. Startet kl. 10.00, 4 grader og klarvær.

Startet i Sjetnemarka via Risvollan og direkte til Storlien.

Med navigasjon til Storlien fikk jeg beskjed om at det skulle gå med margin på 4km. Når jeg kom fram hadde jeg 7km igjen.
Nyttig info! Storlien ligger på 600 meter og Ål som jeg skal til ligger på 450.
Var bilen 100% når du kjørte og forvarmet?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

raybern

#2
Bilen var 100%, ikke forvarmet. Virker som navigasjon og forventet rekkevidde stemmer rimelig greit. Når jeg slo av navigasjon like før stigning fikk jeg "dobbel rekkevidde". Kjørte fartgrensen hele veien, for det meste rundt 80 km/t.

Ladet 95% på Storlien og hadde ca. 27% igjen av batteri ved hjemkomst :-)

pberg

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0


Anterialis

#5
Comfort/eco pro ?
Ca hvor lang tid brukte du?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

Sitat fra: raybern på lørdag 11. april 2015, klokken 19:21
Kjørte Trondheim - Storlien idag lørdag 11. april. Startet kl. 10.00, 4 grader og klarvær.

Startet i Sjetnemarka via Risvollan og direkte til Storlien.

Med navigasjon til Storlien fikk jeg beskjed om at det skulle gå med margin på 4km. Når jeg kom fram hadde jeg 7km igjen.
Tøft - jeg kjørte også til Storlien i dag, men jeg startet 12:30 fra Vikhammer (ca. 17 km kortere enn Sjetnemarka). Jeg startet med anslag på 108 km, (egentlig distanse er 93 km), men etterhvert var temperaturen fra varmebølgen som kom i dag allerede steget til 11-13 grader helt opp til Meråker, så jeg kunne kjøre med ECO Pro + hele veien, siden solen varmet nok til å holde bra temp inne i bilen. Jeg kom frem med rest på 31 km, og hvis man trekker fra de 17 km-ene i forskjell fra start, så blir det 14 km noe som bare er 7 km fra ditt resultat, som foregikk i litt kaldere temp.

Nok et bevis for at rekkevidde-indikatoren på i3 er så perfekt som det går an å bli - det er nesten umulig å komme nærmere enn dette, og BMW holder seg alltid på den bittelitt skeptiske siden ved oppstart. Det skal sies at de siste 20 km'ene opp til Storlien er beinhard (flere hundre høydemeter), og at bilene våre ville ha gått minst 150 km på flatmark i dag. Mitt forbruk viste 15,2 km/100km på Storlien, og 12,8 (altså fullt gjennomsnitt) når jeg kom hjem  ;D

havarka

For å snu dette til det negative...det er dermed lite sannsynlig at vi klarer å kjøre Trondheim - Åre på vinterstid dersom det er kaldere i luften og snø på veiene? Det hadde vært fint å kunne lempe skiene i bilen og kjøre til Åre! Synd hurtigladerne til EV Power sin "green highway" kun tar Chademo mellom Trondheim og Storlien.

bromm

#8
Ja, der er jeg helt enig ! At den eneste laderen på Værnes, Stjørdal (som både er gjennomgang for E6 og knutepunkt til E14) er kun Chademo, er jo helt Idiotisk. Men vi får håpe de oppgraderer til CCS snart, selv om den laderen var en av de første Chademo-laderne i hele landet (og neppe kan oppgraderes uten store kostnader). EV Power var rett og slett for tidlig ute, dessverre. Samme sak på Gråmyra i Levanger også...

Men det ryktes at Møller bil på Stjørdal skal sette opp en CCS nå, og uansett er det jo bare et tidsspørsmål før andre melder seg på også (f.eks Kiwi og Statoil) - så det blir nok en ordning ganske snart :)

Klykken

Bilhuset Visborg på Verdal har en semihurtig som alle med i3 kan få låne gratis. Det er gitt at man er innom i åpningstidene, da.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

havardolini

#10
Hei dere,

Jeg kjørte t/r Trondheim-Storlien i dag med en i3 jeg har på lån. Det var veldig spennende, for de to siste dagene har det vært regn og tungt, og jeg som fersk elbilist var spent på om jeg kom frem :)

Jeg startet fra Tyholt med 100% batteri og med kjørt preconditioning og klimatisering. Jeg kjørte E6 mellom Trondheim og Stjørdal begge veier, hele veien på Comfort mode, og nedover igjen med aktiv A/C. Det var tørre og fine veier, og temperaturen startet på ca. 12 grader, og steg vel til ca 15 da jeg kom tilbake.
Jeg vekslet mellom å bruke Cruise Control og ikke, hele veien skulle jeg holde fartsgrensene, dvs. ikke ligge og irritere de bak meg :)

Trondheim-Storlien:
Avstand: 103 km.
Forbruk: 15.7KWh/100 km.
Jeg glemte å sjekke før jeg startet å hurtiglade, men jeg tror jeg hadde litt under 20% batteri igjen da jeg kom fram til Coop Extra.

Hele turen:
Avstand: 206 km.
Forbruk: 13.4KWh/100 km.

Bromm skrev på en annen tråd at jeg istedenfor å hurtiglade kunne ha brukt en av de gratis 22KW-laderne der. Hvor tid ville jeg trengt å lade fra ca 20% og opp til for eksempel 70% ?

Høres dette forbruket greit ut? Jeg prøvde å finne "seile-punktet" på gasspedalen der det var hensiktsmessig, og føler det går bedre og bedre å kjøre økonomisk. Men man blir jo litt bortskjemt av å kjøre en bil som kan klare t/r Trondheim-Oslo med full tank :)

bromm

Sitat fra: havardolini på søndag 24. mai 2015, klokken 22:32
Bromm skrev på en annen tråd at jeg istedenfor å hurtiglade kunne ha brukt en av de gratis 22KW-laderne der. Hvor tid ville jeg trengt å lade fra ca 20% og opp til for eksempel 70% ?
Jeg har som regel ca. 35% når jeg ankommer Storlien på "sommerføre", dvs. over 10 grader. Nå er Vikhammer 10 km kortere enn Tyholt, (93 km), men jeg behøver ikke mer enn 65% for å komme meg hjem, og jeg kan ikke si at jeg har ventet noe ekstra for å oppnå det mens harry-handlingen pågår. Den semi-hurtige laderen leverer ekte 7,4kW hvis innstillingen i bilen er satt på max. Jeg ser du skriver at du brukte "comfort" begge veier, og det er det ingen grunn til - faktisk bruker jeg ikke comfort i det hele tatt til vanlig, med mindre jeg virkelig skal kappkjøre. EcoPro er helt klart det ideelle valget, og det kan sikkert spare inn 5-10% på den turen. ACC er helt klart bedre enn å kjøre manuelt (det er umulig å slå kombinasjonen EcoPro og ACC - Comfort er altfor rykkete på cruise)  ;D

LMOR

#12
Forbruket så greit ut, ladetider finner du her:

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

Fra 20-70% bør det ta litt i overkant av 1,5time med 32A.

Legger inn høydekurven, så blir det lettere å sammenligne med andre tilsvarende turer på ca 10+ mil.

Og hvis noen er interessert i erfaringstall jeg bruker på jurassic så langt:
Chain performance Traction:
0-2 grader : 0,60
12-14 grader: 0,65

(1270, 0.01, 0.690, 120, 19.8, 0.4, se over, 0)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Sitat fra: bromm på søndag 24. mai 2015, klokken 23:01
Jeg har som regel ca. 35% når jeg ankommer Storlien på "sommerføre", dvs. over 10 grader. Nå er Vikhammer 10 km kortere enn Tyholt, (93 km)
Interessant. Kjører du gammelveiene til Stjørdal? Jeg har lurt litt på hvor økonomisk den veien er i forhold til E6. Fartsgrensene er lavere, men så blir det mye mer opp og ned i fart.

Sitat fra: bromm på søndag 24. mai 2015, klokken 23:01
, men jeg behøver ikke mer enn 65% for å komme meg hjem,
Jeg  ladet til 95% prosent på Storlien, og hadde ca. 43% batteri da jeg ankom Tyholt.

Sitat fra: bromm på søndag 24. mai 2015, klokken 23:01
Jeg ser du skriver at du brukte "comfort" begge veier, og det er det ingen grunn til
Hva er egentlig forskjellen på EcoPro og Comfort, utover det at motoreffekten strupes og gassresponsen endres?
Jeg liker den umiddelbare responsen man får på Comfort, selv om jeg vet at det ikke trenger å være økonomisk :)
Jeg har også trodd at man kan komme like langt på Comfort om man ikke er for tung på høyrefoten. Er forskjellen på vanlig cruise og ACC kun det at ACC følger trafikken foran? Leste jeg et sted at i3 kunne leveres med et kart/GPS-basert system for cruise Control, et system som tok hensyn til bl.a.svinger og stigninger? Min erfaring er at i3 med cruise Control og Comfort mode er betydelig mykere i  karakteren enn min MB C-klasse, den viker nesten ikke fra satt hastighet og den bremser ganske markant når den begynner å trille utover.

ACC ville jeg kanskje ikke hatt bruk for mot Storlien i går, selv om jeg ble liggende noen kilometere bak en tungt lastet trailer opp bakkene mot riksgrensen. Jeg klarte til slutt å brenne forbi den  ;D
ACC er en av de tingene jeg lurer på om jeg skal bestille med eller ikke, hmmm...

Anterialis

Kortversjonen Comfort vs Eco pro. Merk, dette er kun ca. verdier..

Eco pro snurper ikke motorkraften, den endrer kun "mappingen"/gassresponsen. Se for deg at mellom 0-90% av gasspedalbevegelsen styrer kun kanskje 0-60% av motoreffekten, mens du må trykke pedalen tilnærmet helt i bunnen for å få de siste 40% av kraften. Dessuten er effekten av klimaanlegget redusert, dvs. det tar lengre tid å oppnå ønsket temperatur. Jeg er usikker på om setevarmernes effekt reduseres, men disse er uansett bedre å bruke jf. klimaanlegget. På Eco pro+ har du ingen klima, setevarmere eller oppvarmede speilhus...

Dette tok jeg fra husken..
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA