Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Morsomme tilpassninger av BMW i3

Startet av Elise, torsdag 07. mai 2015, klokken 23:08

« forrige - neste »

Elise

Fant en gammel tråd med erfaringer fra dere med Golf - og er interessert i år høre nye!

Er du fornøyd med bilen?
Hvordan har det gått i vinter? Merkbart kortere rekkevidde enn på sommer/vår/høst?
Hvilken farge har dere? Fordeler/ulemper med fargen?
Er appen til e-golf den samme som til e-up, og er det sånn at den fungerer dårlig?

Bør man ha varmepumpe? I hvilke tilfeller bør man ha, og når trenger man ikke?
(Selgeren spurte oss; "trenger dere varmepumpe, da?" og vi var bare litt sånn "nja, tja, heh, vet ikke?")

Hva av ekstrautstyr vil dere ikke vært foruten? (Jeg er spesielt i tvil om jeg klarer meg uten keyless, men man blir kanskje vant med alt.)

Vi har prøvd e-golf i dag og ble helt forelsket. Nydelig bil. Men den koster mer enn vi hadde tenkt å bruke på bil akkurat nå. Ser derfor litt på bruktbiler på Finn, det ligger endel der til 250 000 kr, men med variert tilvalg av ekstrautstyr.

Hva må jeg se etter på ladekartet når det gjelder å få ladet e-golf? Har jeg forstått det riktig som at den kan bruke vanlig 10 og 16A, samt det som heter "combo" (=hurtiglading?) og at den også kan kobles på type2, men da ikke klare å trekke mer enn ved 16A?
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Råde

Kort:
Veldig fornøyd. Rekkevidde på ca 12-13 mil ved landevei/forsiktig motorvei. Night blue farge. Helt herlig.

Golfen er litt ung på den måten at det er noe feil flere har hatt (også jeg): skjev bakluke, problemer med forvarming/varme, Carnet. Men bilen er herlig.

Keyless klarer du deg ikke uten. Håpløst med nøkkel i en elbil. Du vrir den om, og så.... hva? Ellers er skinn, Dynaudio, ryggekamera og sensorer samt mørke ruter viktig for meg.

Varmepumpe: les den ambivalente tråden om emnet. Jeg stemmer for, men det er jo strengt tatt ikke nødvendig i hverdagen.

(Combo=hurtiglading)
e-Golf | X75D

Elise

Ja, den varmepumpetråden leste jeg vel ca 1/7 av, det var så himla mange sider, atte... ;) Skal se litt mer på den.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

stefse

Bør man ha varmepumpe? I hvilke tilfeller bør man ha, og når trenger man ikke? (Selgeren spurte oss; "trenger dere varmepumpe, da?" og vi var bare litt sånn "nja, tja, heh, vet ikke?")

Når det gjelder denne varmepumpen har tyskerne ikke skuffet meg. Man hører bare en svak kjøleskap-lignende lyd når pumpen går, og PTC elementet tror jeg knapt har vært i bruk enda. Om man Må ha det er vel diskuterbart, men det føles unektelig mye smartere å kjøre varmepumpen og høste av omgivelsene, enn å brenne av tidvis svært tregladede kiloWatt timer i en elektrisk varmekolbe.
Hvis du tenker på hva du får levert rent fysisk så kan du bare glemme å få kjøpt en varmepumpe med tilsvarende effekt ferdig installert i kåken din til 6500,- Du må nok fort opp i det dobbelte.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

nilskt

Sitat fra: Råde på lørdag 11. april 2015, klokken 20:27
(...)
Keyless klarer du deg ikke uten. Håpløst med nøkkel i en elbil. Du vrir den om, og så.... hva? Ellers er skinn, Dynaudio, ryggekamera og sensorer samt mørke ruter viktig for meg.

(...)

For en gangs skyld er jeg litt uenig med deg Råde. Etter å ha prøvd keeless på en annen bil (ikke e-golf, men dog), skjønte jeg aldri helt hva som var så vanskelig med å vri rundt nøkkelen, så jeg kjøpte e-Golf med nøkkel. Ja, jeg vrir om nøkkelen, og det sier pling og jeg kan kjøre.... funker helt topp :-)  (jeg setter nok det hele litt på spissen. -sikkert kjekt å ha)

Hørte forresten en litt artig historie om et par med keeless bil. Fruen skal kjøre mannen til toget før hun selv skal på jobb. Ettersom hun er treg om morran, går mannen ut i forveien for å få varme i bilen. Fruen kommer etter, setter seg inn og kjører mannen til stasjonen. Sent ute, hopper mannen ut av bilen og inn på toget i siste liten. I lomma har han bilens nøkkel...

Ellers må jeg si at skinnseter er et "må-ha" på e-Golf. Alternativet ser ikke veldig bra ut, og er heller ikke de beste å sitte i. Veldig glad jeg valgte det. Er også svært fornøyd med Dynaudio.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Elise

Etter å ha kjørt keyless i 3 år med dieselbil føles det veldig rart å skulle vri om en nøkkel. Iallfall i en ny bil. Da vi hadde den gamle nr.2-bilen var den liksom "en gammel haug" uansett, og det med nøkkelen fulgte bare med. Da vi prøvekjørte e-upen brast jeg faktisk ut i latter da jeg skjønte at jeg måtte putte nøkkelen inn i nøkkelhullet.  ;D Men har kikket litt på en brukt e-golf som er uten keyless...
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Råde

Kikk en annen vei. Du må ha handa helt ned i lomma/veska. Løfte opp den tunge greia og prøve å sikte inn i nøkkelhullet. For ikke å si de 100 første gangene hvor du går ut til bilen og røsker av håndtaket uten å skjønne hvorfor den forbanna bilen ikke låser deg opp :)
e-Golf | X75D

afo

Kjempefornøyd med valget av elbil. E-Golfen er super :) Har en del erfaring med leaf uten varmepumpe (en helt annen klasse enn golfen, btw), og det ville vært første krysset jeg satte i utstyrslista. De ekstra milene på vinteren er gull verdt. Neste på lista er skinnseter, de er veldig gode og ser bra ut. Så kommer ryggekamera, Keyless og lys & sikt pakka. Dette er ganske billige tilvalg som hever totalinntrykket veldig. Resten hadde jeg klart meg fint uten. Men prisene er jo veldig hyggelig på ekstrautstyr på denne bilen.. :)
Appen har fungert bra for oss hele tiden.

mihkku

Fikk bilen i starten av Mars, så skal ikke si så alt for mye om vinteren, men etter 3000km er jeg enda greit fornøyd. Er dog enda litt småirritert over å ha ikke fått frontrutevarmer via app, men har nesten gitt opp der. Ellers er jeg meget fornøyd med service hos min forhandler.

Vi valgte hvit farge da både jeg og dama synes denne passer Golfen veldig bra, men anbefaler å få skikkelig coating på bilen da skiten synes utrolig godt.

Jeg anbefaler VP. To av mine venner har ikke dette og de synes min bil blir både raskere varm, klarer å holde på varmen bedre samt kjører lengre. I tillegg testet vi to biler mot hverandre hvor min bil hadde ca 15% lengre rekkevidde (Startet med lik mengde strøm og kjørte samme strening med nogenlunde samme kjøremåte i -5 grader)

Av ekstra utstyr er jo keyless, skinn, lys og sikt pakke og skiltgjenkjenner(Jævla bra på fotokstunge veier når du glemmer hastigheten) noe jeg ikke kunne ha vært foruten.

Når det gjelder ladestasjoner på farten så er det bare hurtigladere som gjelder, så fremt du ikke skal ha et lengre stopp på et hotell eller noe. Jeg har laget en liten veiledning på hvordan man kan få oversikt over hurtigladere på din Discover Pro enhet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20232.0.html

Elmo

Sitat fra: Råde på lørdag 11. april 2015, klokken 20:27
Keyless klarer du deg ikke uten. Håpløst med nøkkel i en elbil. Du vrir den om, og så.... hva?

Det kan vel diskuteres om man klarer seg uten eller ikke.
MEN, at keyless skal være tilvalg er helt sprøtt syns jeg. Keyless burde være standard, og nøkkel-start være tilvalg. Tenningslåsen MÅ da være mye dyrere å produsere  og installere enn keyless "utstyret"!!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

phingoc

Sitat fra: Elmo på søndag 12. april 2015, klokken 11:19
Sitat fra: Råde på lørdag 11. april 2015, klokken 20:27
Keyless klarer du deg ikke uten. Håpløst med nøkkel i en elbil. Du vrir den om, og så.... hva?

Det kan vel diskuteres om man klarer seg uten eller ikke.
MEN, at keyless skal være tilvalg er helt sprøtt syns jeg. Keyless burde være standard, og nøkkel-start være tilvalg. Tenningslåsen MÅ da være mye dyrere å produsere  og installere enn keyless "utstyret"!!

Keyless systemet består av 3 antenner og ekstra styreenheter pluss bryteren. Tviler på at det er billigere enn tenningslåsen som sikkert koster vag 50kr å produsere. :)
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

Elise

Hvordan opplever dere rekkevidden til Golfen?
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Råde

Sitat fra: Elise på søndag 12. april 2015, klokken 19:22
Hvordan opplever dere rekkevidden til Golfen?
Mer enn nok i massevis ;)

Hva jeg mener er: Vi kjører veldig sjeldent mer enn 50+50km eller 100km en vei og da holder den fint. Vinterrekkevidde ca 110-120km. Sommer/temperert (vet ikke egentlig for jeg har ikke hatt den om sommeren) er 150km sikkert ikke et vilt gjett.
e-Golf | X75D

eivhelle

Sitat fra: Elise på søndag 12. april 2015, klokken 19:22
Hvordan opplever dere rekkevidden til Golfen?
Hvis det ikke er vinter og kaldt kan man relativt komfortabelt regne en rekkevidde på 6 mils radius hvis du skal dra hjemmefra og tilbake uten å lade. Å dra på langtur krever en del planlegging i forhold til hvor man skal lade og hvor lang avstand man tør å ha mellom hvert ladested. Da må man også ta høyde for at hurtigladere kun kan lade til 80 % av full kapasitet.

Jeg bruker Golfen stort sett bare til småkjøring, og her er den suveren. Jeg har foreløpig ikke vurdert å dra på langtur med Golfen fordi jeg fortsatt har en stor dieselbil som alternativ og den må jo også kjøres en gang i blant så den ikke støver ned.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på lørdag 11. april 2015, klokken 20:27
Håpløst med nøkkel i en elbil. Du vrir den om, og så.... hva?

Akkurat som med keyless. Du trykker på knappen - og så:  Ingenting. 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA