Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Morsomme tilpassninger av BMW i3

Startet av Elise, torsdag 07. mai 2015, klokken 23:08

« forrige - neste »

Råde

e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Men hvis det er plingplong man er ute etter er vel Leaf et bedre valg?  ;D

Gordon Retriever

Sitat fra: Elise på lørdag 11. april 2015, klokken 19:07
Hva av ekstrautstyr vil dere ikke vært foruten? (Jeg er spesielt i tvil om jeg klarer meg uten keyless, men man blir kanskje vant med alt.)

Vi har prøvd e-golf i dag og ble helt forelsket. Nydelig bil. Men den koster mer enn vi hadde tenkt å bruke på bil akkurat nå. Ser derfor litt på bruktbiler på Finn, det ligger endel der til 250 000 kr, men med variert tilvalg av ekstrautstyr.

Husk at når du spør om i en tråd som dette, er mange av dem som svarer ihuga blodfans som selv har bestilt biler med absolutt alt utstyr. ;)

e-Golf er velutstyrt og trenger strengt tatt lite ekstrautstyr. Lys- og siktpakken bør være med. Likeså en form for parkeringshjelp - kan denne hindre en parkeringsskade har den alt tjent seg inn igjen.
Så må du finne ut om du vil høre til i varmepumpe- eller ikke varmepumpe-gjengen.

Før du kjøper brukt e-Golf bør du sende en prisforespørsel på nybil med dine ønsker til et utvalg forhandlere som ikke er under samme eier-paraply. Vinterhjul kjøper du utenom.
250.000 for brukt e-Golf høres dyrt ut hvis ikke bilen er svært velutstyrt.

Elise

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 12. april 2015, klokken 22:31

Husk at når du spør om i en tråd som dette, er mange av dem som svarer ihuga blodfans som selv har bestilt biler med absolutt alt utstyr. ;)

Hihi, ja, det er ikke til å legge under en stol at det er et litt annet fokus her på Golf-forumet enn de andre underforumene for bilmerker. ;)

Det vi selv har tenkt på av ekstrautstyr er:
-lys og sikt-pakken
-keyless
-parkeringssensorer foran og bak (har parkeringsassistent på den vi har nå - aldri brukt)

Også måtte vi jo hatt ACC hvis ikke det var standard.

Det ekstra lydanlegget og skinnseter er ting jeg ser er veldig populært her inne, men som nok ikke blir prioritert av oss.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

e-Kvaase

Fikk kjørt tur-retur Kløfta-Vikersund i helga for den nette sum av ca. 25 kr.  Synes kjørekomforten er veldig god, og blir mer og mer glad i denne bilen. Uvitende om rekkevidden i forhold til lengre kjøring med denne bilen kjørte vi mest på Eco og Eco+ for det meste for å unngå måtte stoppe og lade. Vi hadde nok litt rekkeviddeangst på forhånd, men den gikk over etterhvert. Hadde da 3 mil igjen på gjett-o-meteret etter 12 mils kjøring i ca. 6+ grader. Forbruket lå på 14,7 kWh/100km til, og 13,8 kwh/100km tilbake når det var 10 grader. Synes ikke det var så ille med 2 voksne og 2 barn + bagasje. Bilen var forvarmet før vi kjørte, og vi har ikke varmepumpe. Blir nok enda bedre når det blir litt varmere :-)





elektro

Sitat fra: Elise på mandag 13. april 2015, klokken 13:39
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 12. april 2015, klokken 22:31

Husk at når du spør om i en tråd som dette, er mange av dem som svarer ihuga blodfans som selv har bestilt biler med absolutt alt utstyr. ;)

Hihi, ja, det er ikke til å legge under en stol at det er et litt annet fokus her på Golf-forumet enn de andre underforumene for bilmerker. ;)

Det vi selv har tenkt på av ekstrautstyr er:
-lys og sikt-pakken
-keyless
-parkeringssensorer foran og bak (har parkeringsassistent på den vi har nå - aldri brukt)

Også måtte vi jo hatt ACC hvis ikke det var standard.

Det ekstra lydanlegget og skinnseter er ting jeg ser er veldig populært her inne, men som nok ikke blir prioritert av oss.

Ettersom jeg forstår gir parkeringsassistenten deg også sensorer på siden når du parkerer manuelt i tillegg til foran/bak. Noen som kan bekrefte dette her? Tillegget er vel på rundt 1400 kroner, så det synes jeg det i så fall er verdt.

Ellers er jeg enig i at e-golf er en utrolig velutstyrt bil som du egentlig bare trenger lys/sikt pakke og parksensor på i tillegg. Jeg valgte imidlertid å bestille det meste av ekstrautstyret ettersom jeg synes det var godt priset, men valgte bort Dynaudio for å spare litt penger og få litt bedre plass i bagasjen (trenger alt jeg kan få, med barnevogn og fandens oldemor). Valgte også bort sidekollisjonsputer bak fordi jeg er usikker på hvordan det fungerer med små barn - som dessuten kommer til å sitte beskyttet i eget sete så lenge jeg har bilen. Til sist valgte jeg bort lane assist, først og fremst for å spare penger. Skulle gjerne hatt skiltgjenkjenning men, har klart meg uten dette frem til i dag.. Ja, og så droppet jeg full pakke med innbruddsalarm - har kun keyless.

Det ligger 125 stk. e-golf på Finn.no nå og det bør være mulig å få en med varmepumpe til ca. 250.000 kroner og en uten til under 240.000. Husk at det er lov å prute!  ;) Ser også at det er en leasing til 2990/mnd. med 32.000 i innskudd. Ikke veldig billig egentlig, tilsvarer et verditap på 140.000 på tre år, men det er forutsigbart og kan være en mulighet for noen. Så kan du kanskje kjøpe en ny, oppgradert 2018 modell når den tid kommer.

Men husk at det du sparer på å droppe for eksempel skinnseter, eller ved å bestille en bruktimportert bil, vil du få tilsvarende mindre igjen for når du skal selge bilen. Noen biler blir rett og slett umulige å selge hvis de mangler visse typer utstyr. Og skal du uansett låne penger er det nesten gratis i disse dager, så..  ;D
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

hottentott33

#21
Sitat fra: elektro på mandag 13. april 2015, klokken 14:30


Ettersom jeg forstår gir parkeringsassistenten deg også sensorer på siden når du parkerer manuelt i tillegg til foran/bak. Noen som kan bekrefte dette her? Tillegget er vel på rundt 1400 kroner, så det synes jeg det i så fall er verdt.


Det stemmer på en prikk. Jeg har prøvd to e-Golf, en med parkeringassistent og en med kun parkeringssensorer.
Parkeringsassistent er mer noe som er kjekt å ha for moro skyld, men de ekstra sensorene (som en i tillegg også får opp på skjermen i bilen) var gull verdt. Jeg betalte også derfor gladelig 5600,- for assistenten fremfor 4200,- som kun ga sensorer, den differansen på 1600,- 1400,- synes jeg er så liten at det blir for dumt og ikke slå til på assistenten.
Jeg for min del hadde i utgangspunktet bestemt meg for at jeg skulle ha alt utenom ambientebelysning og Dynaudio, i hovedsak fordi jeg ville spare strøm for å få lenger rekkevidde. Men innen kontrakten var ferdig skrevet, så var jeg endt opp med full utstyrsliste  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Elise

Godt poeng, hottentott. Vi har landet på at vi skal ha parkeringsassistent, selv om neppe assistenten vil bli brukt. Men det kan jo hende vi tar den i bruk, både på den bilen vi allerede har og nybilen.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Tbg

Sitat fra: Elise på tirsdag 14. april 2015, klokken 20:03
Godt poeng, hottentott. Vi har landet på at vi skal ha parkeringsassistent, selv om neppe assistenten vil bli brukt. Men det kan jo hende vi tar den i bruk, både på den bilen vi allerede har og nybilen.
Jeg trodde aldri jeg kom til å bruke den selv, men når du først har muligheten, så er det ganske kult å se hvordan bilen styrer seg selv! ganske facinerende teknologi syns jeg da:)

Elise

Ja, men jeg har hatt muligheten i 3,5 år, og aldri brukt den! (Har ikke turt, for å være ærlig...  :-[ Og i tillegg er jeg dritgod på lukeparkering.)
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

HelectriC

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 12. april 2015, klokken 22:21
Sitat fra: Råde på lørdag 11. april 2015, klokken 20:27
Håpløst med nøkkel i en elbil. Du vrir den om, og så.... hva?

Akkurat som med keyless. Du trykker på knappen - og så:  Ingenting. 8)

Da er løsningen i Tesla topp, trenger ikke å trykke på noe, bilen er klar å kjøre bare du setter deg i bilen med nøkkelen. Så skifter du til D og kjører av gårde:-)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

HelectriC

Sitat fra: hottentott33 på mandag 13. april 2015, klokken 16:12
Sitat fra: elektro på mandag 13. april 2015, klokken 14:30


Ettersom jeg forstår gir parkeringsassistenten deg også sensorer på siden når du parkerer manuelt i tillegg til foran/bak. Noen som kan bekrefte dette her? Tillegget er vel på rundt 1400 kroner, så det synes jeg det i så fall er verdt.


Det stemmer på en prikk. Jeg har prøvd to e-Golf, en med parkeringassistent og en med kun parkeringssensorer.
Parkeringsassistent er mer noe som er kjekt å ha for moro skyld, men de ekstra sensorene (som en i tillegg også får opp på skjermen i bilen) var gull verdt. Jeg betalte også derfor gladelig 5600,- for assistenten fremfor 4200,- som kun ga sensorer, den differansen på 1600,- 1400,- synes jeg er så liten at det blir for dumt og ikke slå til på assistenten.
Jeg for min del hadde i utgangspunktet bestemt meg for at jeg skulle ha alt utenom ambientebelysning og Dynaudio, i hovedsak fordi jeg ville spare strøm for å få lenger rekkevidde. Men innen kontrakten var ferdig skrevet, så var jeg endt opp med full utstyrsliste  :)

Spare strøm på å ikke ha ambientbelysning og Dynaudio høres ikke helt logisk ut. LED-listene til ambientbelysning trekker nok så lite strøm at du nesten ikke kan måle det. Du forlenger kanskje rekkevidden med noen få meter på en full lading. Dynaudio bruker ikke mye mer strøm enn std anlegget, maksimaleffekt blir ikke brukt hele tid når du hører på musikk, det er kun peakene som trenger mer strøm. Her kanskje du sparer noen ekstra meter rekkevidde ved å ikke velge  Dynaudio. Der er ihhvert fall ikke snakk om kilometer.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

hottentott33

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:15

Spare strøm på å ikke ha ambientbelysning og Dynaudio høres ikke helt logisk ut. LED-listene til ambientbelysning trekker nok så lite strøm at du nesten ikke kan måle det. Du forlenger kanskje rekkevidden med noen få meter på en full lading. Dynaudio bruker ikke mye mer strøm enn std anlegget, maksimaleffekt blir ikke brukt hele tid når du hører på musikk, det er kun peakene som trenger mer strøm. Her kanskje du sparer noen ekstra meter rekkevidde ved å ikke velge  Dynaudio. Der er ihhvert fall ikke snakk om kilometer.

Det var det selgeren også sa under kontraktskriving, så det var derfor jeg endte opp med full utstyrsliste  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Gordon Retriever

Sitat fra: Elise på mandag 13. april 2015, klokken 13:39
Hihi, ja, det er ikke til å legge under en stol at det er et litt annet fokus her på Golf-forumet enn de andre underforumene for bilmerker. ;)

Det vi selv har tenkt på av ekstrautstyr er:
-lys og sikt-pakken
-keyless
-parkeringssensorer foran og bak (har parkeringsassistent på den vi har nå - aldri brukt)

Også måtte vi jo hatt ACC hvis ikke det var standard.

Det ekstra lydanlegget og skinnseter er ting jeg ser er veldig populært her inne, men som nok ikke blir prioritert av oss.

Neivel.

Lys og sikt, parkeringshjelp og keyless høres ut som en veldig kurant spesifikasjon som finnes på veldig mange andre leverte biler.  Kudos likevel til deg for at du våger å stå fram på med denne her på full pakke-forumet. ;D

Nickelilltroll

#29
Elise. Jeg angrer kun på en ting jeg ikke tok med når jeg skrev under kontrakten, skinn! Jeg er en meget nøysam man, ønsker og holde bilen ren og pen.

Det er nå etter 8 månaders kjøring et håpløst projekt med disse stoffseter. Sikkert bara sånt som blir borte nå med vårvasken, men uansett meget irriterende at det blir flekker av bare vann >:(

Har ikke laneassist, heller ikke parkeringsassist. Sensorerene er mer en nok, men ser at den lilla ektstra prisen gjør at man velger full pakke :)

Angående vinter-kjørelengde så gav jeg opp den evige ventan på varmepumpen, og fikk uten. Har montert en nett liten defapakke i bilen og det hjelper meg mye. Verste dagen var i jula, -17 og kom meg 86km med normal kjøring, bobblejakke og handsker. ;)

Bilen er vit, har gjort en swisswaxbehandling, bilen er like fin :)

Keyless er godt å ha. Ambient er lekkert og ryggekameran er noe man blir mer og mer glad for.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA